Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Benzz schreef:En dan rijst ook de vraag hoeveel afvallers er zijn voordat er één boven komt drijven die niet stuk gaat of er de brui aan geeft.janderegelaa schreef:Het zijn wel de amateurpaarden die altijd stuk staan en niet de top paarden dus ergens gaat iets wel goed.
Uhmm dit is een beetje een domme opmerking. Top paarden staan vaak genoeg stil of vertrekken via de achterdeur.
Ohnee ze vallen van de vrachtwagen...
Benzz schreef:Uhmm dit is een beetje een domme opmerking. Top paarden staan vaak genoeg stil of vertrekken via de achterdeur.
Benzz schreef:janderegelaa schreef:Het zijn wel de amateurpaarden die altijd stuk staan en niet de top paarden dus ergens gaat iets wel goed.
Uhmm dit is een beetje een domme opmerking. Top paarden staan vaak genoeg stil of vertrekken via de achterdeur.
Ohnee ze vallen van de vrachtwagen...
janderegelaa schreef:Het zijn wel de amateurpaarden die altijd stuk staan en niet de top paarden dus ergens gaat iets wel goed.
Benzz schreef:janderegelaa schreef:Het zijn wel de amateurpaarden die altijd stuk staan en niet de top paarden dus ergens gaat iets wel goed.
Uhmm dit is een beetje een domme opmerking. Top paarden staan vaak genoeg stil of vertrekken via de achterdeur.
Ohnee ze vallen van de vrachtwagen...
hns schreef:janderegelaa schreef:Het zijn wel de amateurpaarden die altijd stuk staan en niet de top paarden dus ergens gaat iets wel goed.
Oh genoeg toppaarden gezien die via de achterdeur zijn weggesluisd. Dat is ook niks nieuws.
Voorbeelden die ik zelf gezien heb:
- Gebroken kaken
- Teveel stress wat "onhandelbaar" werd (vaak lag het echt aan de training)
- Te jong teveel moeten presteren, vroegtijdig pensioen
-Om de haverklap blessures
-Paarden gingen plots in staking, werden uit de sport gehaald en gingen in de verkoop of vroegpensioen/fokkerij
- Zelfs paarden gezien die doorliepen totdat het niet meer ging en ze een onderliggende blessure ontdekten
-Een paard werd tot zijn uiterste gedreven, totdat die meerdere keren op zijn voorbenen viel. Bleek later atrose te hebben. Let wel dat paard liep al een poosje mee, maar moest flink "aangespoord" worden
En nog wat andere nachtmerries waardoor ik het niet meer zag zitten om in die branche te werken...
CharleyT schreef:Ninx schreef:Ik moet zeggen dat ik ook ietwat sceptisch ben..... wellicht ten onrechte.
Maar de sector is nu eenmaal niet de meest 'frisse'....
Welke sector is er wel 'fris' dan, zeker als het om topsport gaat?
Benzz schreef:janderegelaa schreef:Het zijn wel de amateurpaarden die altijd stuk staan en niet de top paarden dus ergens gaat iets wel goed.
Uhmm dit is een beetje een domme opmerking. Top paarden staan vaak genoeg stil of vertrekken via de achterdeur.
Ohnee ze vallen van de vrachtwagen...
janderegelaa schreef:Benzz schreef:
Uhmm dit is een beetje een domme opmerking. Top paarden staan vaak genoeg stil of vertrekken via de achterdeur.
Ohnee ze vallen van de vrachtwagen...
Of ze worden gewoon verkocht omdat het niveau niet halen.
Ik loop de hele dag op stallen bij paarden met blessures en geloof me, bij de amateurs is het echt droevig gesteld. En natuurlijk gebeurd er ook weleens iets met een profpaard maar die gooien dan wel een bak geld er tegenaan om hem weer goed te krijgen.
Poekkie schreef:Ninx, als je veulen tegenvalt en je slacht het, is dat dan zo verschrikkelijk? Beest heeft een jaar vrolijk op het lang gelopen en vindt dan een plotse dood. Er worden dagelijks zo veel dieren geslacht.
Elisa2 schreef:Tja in de topsport zijn er genoeg die door de achterdeur vertrokken zijn, kapot gereden. Maar het ligt heel erg aan de stal/ ruiter en management.
Bij de ggk hengsten zijn het bijv.Redford, Osmium, United, om maar even een paar voorbeelden te noemen..de laatste twee hadden "nek" blessures. Goh, hoe zouden ze daar nu aan komen?
Sandreo en Gribaldi in de staak gereden...
Er zijn systemen waar paarden in moeten passen en die werken op buigen of barsten helaas...heb er zo ook een aantal opgelapt en ter revalidatie gekregen die of lichamelijk of mentaal stuk waren door deze mentaliteit.
Dit komt net zo hard voor bij amateurs..dus het is niet alsof dat allemaal beter is. Er zijn ook topruiters die op een andere manier werken en die al hun paarden heel en blij houden. Het ligt imo gewoon heel erg aan de mens en de rijstijl/ het omgaan met het paard.
manubres schreef:Ik denk dat het al heel veel zou kunnen schelen als we eens van dat "aan de teugel" af zouden kunnen. En dan op alle niveau's. Het is echt schrikbarend hoeveel paarden er achter de loodlijn (worden getrokken) en daardoor teveel druk op de verkeerde plekken in de hals krijgen en halsblessures oplopen. Laten ze eens bij de instructie en bij de jury's beginnen om achter de loodlijn gelijk af te keuren en zwaar te straffen.
En weg met de stang en trens, want dat dit een verfijning zou zijn daar gelooft niemand meer. Het wordt vaak meer gebruikt om rijtechnische problemen op te lossen.
Babootje schreef:manubres schreef:Ik denk dat het al heel veel zou kunnen schelen als we eens van dat "aan de teugel" af zouden kunnen. En dan op alle niveau's. Het is echt schrikbarend hoeveel paarden er achter de loodlijn (worden getrokken) en daardoor teveel druk op de verkeerde plekken in de hals krijgen en halsblessures oplopen. Laten ze eens bij de instructie en bij de jury's beginnen om achter de loodlijn gelijk af te keuren en zwaar te straffen.
En weg met de stang en trens, want dat dit een verfijning zou zijn daar gelooft niemand meer. Het wordt vaak meer gebruikt om rijtechnische problemen op te lossen.
Als we alle paarden uit elkaar moeten laten lopen kun je rekenen op heel andere blessures.
Achter de LL is niet perse slecht als het paard zelf het contact daar zoekt. Achter de LL trekken is niet goed.
Dat is ook meteen de reden waarom jury's het achter de LL gaan niet (kunnen) afkeuren.
CharleyT schreef:Die laatste zin behoeft enige nuance. Achter de loodlijn wordt zeker niet door alle juryleden ''toegestaan''.
Een hele proef achter de loodlijn kan bij mij en meerdere collega's niet rekenen op waardering.