Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:51

De laatste jaren zijn er echt wel enorme stappen gemaakt in de dressuursport qua welzijn en fijn rijden (helaas blijven de topruiters in Nederland op hun voetstuk staan ondanks vreselijke aanleuning en hopelijk gaan die internationaal wel op hun donder krijgen).

Ik kan zo een rij opnoemen van ruiters in de top die echt fijn rijden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:51

janderegelaa schreef:
Het zijn wel de amateurpaarden die altijd stuk staan en niet de top paarden dus ergens gaat iets wel goed.

Uhmm dit is een beetje een domme opmerking. Top paarden staan vaak genoeg stil of vertrekken via de achterdeur.

Ohnee ze vallen van de vrachtwagen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:55

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:
Het zijn wel de amateurpaarden die altijd stuk staan en niet de top paarden dus ergens gaat iets wel goed.

Uhmm dit is een beetje een domme opmerking. Top paarden staan vaak genoeg stil of vertrekken via de achterdeur.

En dan rijst ook de vraag hoeveel afvallers er zijn voordat er één boven komt drijven die niet stuk gaat of er de brui aan geeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:33

Benzz schreef:

Ik vind het altijd zo bijzonder dat van de paarden waar je niets meer van hoort of die "via de achterdeur zijn vertrokken" altijd wordt gedacht dat ze stuk zijn of "het niet meer doen"; zo vooringenomen. Kan het niet gewoon zo zijn dat ze het top niveau niet halen en dan worden verkocht?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:37

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 20:48

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:

Of ze worden gewoon verkocht omdat het niveau niet halen.

Ik loop de hele dag op stallen bij paarden met blessures en geloof me, bij de amateurs is het echt droevig gesteld. En natuurlijk gebeurd er ook weleens iets met een profpaard maar die gooien dan wel een bak geld er tegenaan om hem weer goed te krijgen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:00

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet

AnnemiekvM

Re: Top-dressuurpaarden voelen zich over het algemeen 'erg goed'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:38

De inzichten qua paarden houden is ook veranderd. Ik denk en hoop dat er steeds meer om welzijn wordt gegeven.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:39

Ik ben het er wel mee eens dat het zeker in de amateursport droevig te noemen is...en waarschijnlijk ook wel in de recreatiesport.
Maar de topsport heilig verklaren gaat me echt te ver.

En hoe betrouwbaar is zo'n onderzoek. Ik denk echt dat paarden een bepaalde gewenning krijgen waardoor ze niet meer reageren met hevige/acute stress....ze weten niet beter. Maar moet je het daarom accepteren?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 21:40

janderegelaa schreef:

Oh genoeg toppaarden gezien die via de achterdeur zijn weggesluisd. Dat is ook niks nieuws.

Voorbeelden die ik zelf gezien heb:

- Gebroken kaken
- Teveel stress wat "onhandelbaar" werd (vaak lag het echt aan de training)
- Te jong teveel moeten presteren, vroegtijdig pensioen
-Om de haverklap blessures
-Paarden gingen plots in staking, werden uit de sport gehaald en gingen in de verkoop of vroegpensioen/fokkerij
- Zelfs paarden gezien die doorliepen totdat het niet meer ging en ze een onderliggende blessure ontdekten
-Een paard werd tot zijn uiterste gedreven, totdat die meerdere keren op zijn voorbenen viel. Bleek later atrose te hebben. Let wel dat paard liep al een poosje mee, maar moest flink "aangespoord" worden

En nog wat andere nachtmerries waardoor ik het niet meer zag zitten om in die branche te werken...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:35

Ik weet niet op welke stallen jij bent geweest, maar ik ken er ook een aantal, waarbij er 1 is die er grove rijmethoden op nahoudt. Dat is overigens geen top dressuurstal maar een handelsstal.
Ik ken er ook op GP niveau waarbij de paarden nog geen kloofje in de mond hebben.
Dus ik scheer ze niet allemaal over 1 kam. Als je er als topstal dat soort praktijken op nahoudt die jij hierboven schetst dan ben je je eigen kapitaal aan het vernietigen. En als je bedenkt dat dat dan gaat om paarden die enkele tonnen of meer waard zijn snap je wel dat de meeste topstallen daar zuinig op zijn ander is je geen lang leven beschoren aan de top.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:38

DreamGuide schreef:
Leuk om ook een keer een wat positiever bericht te lezen over onze sport!

Nou inderdaad.

Jammer dat enkelen hier dan weer hun negatieve gal over komen spuwen. Bah!
Sneu gedrag

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 08:58

Ninx schreef:
Ik moet zeggen dat ik ook ietwat sceptisch ben..... wellicht ten onrechte.
Maar de sector is nu eenmaal niet de meest 'frisse'....

Welke sector is er wel 'fris' dan, zeker als het om topsport gaat?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:02

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:

Geen idee waarom jij dat een domme opmerking vind, die van jou komt daar wel voor in aanmerking.
Zo'n loze kreet, roddelblad waardig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:15

hns schreef:
janderegelaa schreef:

Oh genoeg toppaarden gezien die via de achterdeur zijn weggesluisd. Dat is ook niks nieuws.

Voorbeelden die ik zelf gezien heb:

- Gebroken kaken
- Teveel stress wat "onhandelbaar" werd (vaak lag het echt aan de training)
- Te jong teveel moeten presteren, vroegtijdig pensioen
-Om de haverklap blessures
-Paarden gingen plots in staking, werden uit de sport gehaald en gingen in de verkoop of vroegpensioen/fokkerij
- Zelfs paarden gezien die doorliepen totdat het niet meer ging en ze een onderliggende blessure ontdekten
-Een paard werd tot zijn uiterste gedreven, totdat die meerdere keren op zijn voorbenen viel. Bleek later atrose te hebben. Let wel dat paard liep al een poosje mee, maar moest flink "aangespoord" worden

En nog wat andere nachtmerries waardoor ik het niet meer zag zitten om in die branche te werken...

Ben wel benieuwd om welke stal/welke paarden dit gaat...
Aangezien je het uit eerste hand verteld mag dit gewoon benoemd worden.
Anders kan het gewoon net zo goed uit een dikke duim gezogen zijn.

Ik sta letterlijk op een stal waar meerdere ruiters en veel paarden op GP niveau presenteren, en de eigenaar eerder op OS is uitgekomen.
Ik zie nooit zulke praktijken.
Sommige zijn niet goed genoeg:
-hebben de instelling niet.
-hebben de fysieke mogelijkheden niet.
En die gaan inderdaad de verkoop in, daarvoor is er veel tijd in gegaan om te kijken of het lukt, zelfs regelmatig even een ruiter switch om te bepalen welke ruiter qua manier van rijden het beste aan sluit.

Tuurlijk zie ik ook paarden die het even moeilijk hebben met nieuwe oefeningen. Ook zie ik paarden die er tegen in komen of niet lijken te willen...
Maar vaak krijgt hij met veel oefenen, proberen, het voor elkaar om iets te vinden wat het paard leuk en uitdagend vind waardoor hij ook gaat presteren.

Wil het dier echt niet, of is de top bereikt en is het gezonder voor het paard een paar stappen terug te doen qua niveau door bv de leeftijd, dan gaan ze inderdaad de verkoop in. Maar meer dan eens aan een bekende en blijven ze hier gewoon lekker staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:42

Tja in de topsport zijn er genoeg die door de achterdeur vertrokken zijn, kapot gereden. Maar het ligt heel erg aan de stal/ ruiter en management.

Bij de ggk hengsten zijn het bijv.Redford, Osmium, United, om maar even een paar voorbeelden te noemen..de laatste twee hadden "nek" blessures. Goh, hoe zouden ze daar nu aan komen?

Sandreo en Gribaldi in de staak gereden...

Er zijn systemen waar paarden in moeten passen en die werken op buigen of barsten helaas...heb er zo ook een aantal opgelapt en ter revalidatie gekregen die of lichamelijk of mentaal stuk waren door deze mentaliteit.

Dit komt net zo hard voor bij amateurs..dus het is niet alsof dat allemaal beter is. Er zijn ook topruiters die op een andere manier werken en die al hun paarden heel en blij houden. Het ligt imo gewoon heel erg aan de mens en de rijstijl/ het omgaan met het paard.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:10

CharleyT schreef:
Ninx schreef:
Ik moet zeggen dat ik ook ietwat sceptisch ben..... wellicht ten onrechte.
Maar de sector is nu eenmaal niet de meest 'frisse'....

Welke sector is er wel 'fris' dan, zeker als het om topsport gaat?

Vrijwel geen enkele

Echter betreft het dan wilsbekwame volwassenen die ervoor kiezen, bewust van mogelijke schade.

Kinderen & dieren onder dergelijke druk zetten vind ik vreselijk.
Eigenlijk vind ik dat we het überhaupt hebben verknald qua paardenwelzijn. Ik begrijp de maatschappelijke verontwaardiging wel....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:14

Benzz schreef:
janderegelaa schreef:

En wat denk je bij 'tegenvallende' veulens? Hoe 'leuk' hebben die het (niet zelden wordt daar dan verder geen zorg en aandacht aan besteed)? Of ze worden, zo iemand kende ik, nog een jaar het land in gegooid en dan als gehele (tegenvallende) groep direct afgemaakt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:25

Ninx, als je veulen tegenvalt en je slacht het, is dat dan zo verschrikkelijk? Beest heeft een jaar vrolijk op het lang gelopen en vindt dan een plotse dood. Er worden dagelijks zo veel dieren geslacht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:32

janderegelaa schreef:
Benzz schreef:

Of ze worden gewoon verkocht omdat het niveau niet halen.

Ik loop de hele dag op stallen bij paarden met blessures en geloof me, bij de amateurs is het echt droevig gesteld. En natuurlijk gebeurd er ook weleens iets met een profpaard maar die gooien dan wel een bak geld er tegenaan om hem weer goed te krijgen.

Nu ken ik toevallig toch ook een heel aantal top paarden die meer tijd doorbrengen op revalidatie stallen dan op hun eigen stal. En genoeg recreatie paarden die niet stuk gaan. Ik zou die cijfers wel eens willen vinden om te vergelijken. :)
Heb met eigen ogen gezien hoe een aantal paarden die via de achterdeur verdwenen uit zagen. Ja, ze haalden het niveau niet. Maar de wijze waarop er mee om gegaan werd zou menig recreatie ruiter een boete voor verwaarlozing en mishandeling op geleverd hebben.

Laten we vooral niet doen alsof er geen misstanden zijn in de topsport.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:47

Poekkie schreef:
Ninx, als je veulen tegenvalt en je slacht het, is dat dan zo verschrikkelijk? Beest heeft een jaar vrolijk op het lang gelopen en vindt dan een plotse dood. Er worden dagelijks zo veel dieren geslacht.

Beter geslacht dan in de handel gooien. Dit soort paarden zijn geslacht beter af dan via de handel bij een amateur die er niet mee om kan gaan. Zo'n paard gaat dan keer op keer terug de handel in.
Zulke paarden worden ook echt niet zomaar geslacht. Het gaat dan vaak om veulens die niet gezond zijn. Dat moet ook niet in de handel belanden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:05

Elisa2 schreef:
Tja in de topsport zijn er genoeg die door de achterdeur vertrokken zijn, kapot gereden. Maar het ligt heel erg aan de stal/ ruiter en management.

Bij de ggk hengsten zijn het bijv.Redford, Osmium, United, om maar even een paar voorbeelden te noemen..de laatste twee hadden "nek" blessures. Goh, hoe zouden ze daar nu aan komen?

Sandreo en Gribaldi in de staak gereden...

Er zijn systemen waar paarden in moeten passen en die werken op buigen of barsten helaas...heb er zo ook een aantal opgelapt en ter revalidatie gekregen die of lichamelijk of mentaal stuk waren door deze mentaliteit.

Dit komt net zo hard voor bij amateurs..dus het is niet alsof dat allemaal beter is. Er zijn ook topruiters die op een andere manier werken en die al hun paarden heel en blij houden. Het ligt imo gewoon heel erg aan de mens en de rijstijl/ het omgaan met het paard.

Ik denk dat het al heel veel zou kunnen schelen als we eens van dat "aan de teugel" af zouden kunnen. En dan op alle niveau's. Het is echt schrikbarend hoeveel paarden er achter de loodlijn (worden getrokken) en daardoor teveel druk op de verkeerde plekken in de hals krijgen en halsblessures oplopen. Laten ze eens bij de instructie en bij de jury's beginnen om achter de loodlijn gelijk af te keuren en zwaar te straffen.
En weg met de stang en trens, want dat dit een verfijning zou zijn daar gelooft niemand meer. Het wordt vaak meer gebruikt om rijtechnische problemen op te lossen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:37

manubres schreef:
Ik denk dat het al heel veel zou kunnen schelen als we eens van dat "aan de teugel" af zouden kunnen. En dan op alle niveau's. Het is echt schrikbarend hoeveel paarden er achter de loodlijn (worden getrokken) en daardoor teveel druk op de verkeerde plekken in de hals krijgen en halsblessures oplopen. Laten ze eens bij de instructie en bij de jury's beginnen om achter de loodlijn gelijk af te keuren en zwaar te straffen.
En weg met de stang en trens, want dat dit een verfijning zou zijn daar gelooft niemand meer. Het wordt vaak meer gebruikt om rijtechnische problemen op te lossen.

Als we alle paarden uit elkaar moeten laten lopen kun je rekenen op heel andere blessures.
Achter de LL is niet perse slecht als het paard zelf het contact daar zoekt. Achter de LL trekken is niet goed.
Dat is ook meteen de reden waarom jury's het achter de LL gaan niet (kunnen) afkeuren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:46

Babootje schreef:
manubres schreef:

Als we alle paarden uit elkaar moeten laten lopen kun je rekenen op heel andere blessures.
Achter de LL is niet perse slecht als het paard zelf het contact daar zoekt. Achter de LL trekken is niet goed.
Dat is ook meteen de reden waarom jury's het achter de LL gaan niet (kunnen) afkeuren.

Die laatste zin behoeft enige nuance. Achter de loodlijn wordt zeker niet door alle juryleden ''toegestaan''.
Een hele proef achter de loodlijn kan bij mij en meerdere collega's niet rekenen op waardering.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 12:18

CharleyT schreef:
Die laatste zin behoeft enige nuance. Achter de loodlijn wordt zeker niet door alle juryleden ''toegestaan''.
Een hele proef achter de loodlijn kan bij mij en meerdere collega's niet rekenen op waardering.

Dat is waar, maar "afkeuren" en "zwaar straffen" betekent in mijn ogen diskwalificeren / uit de wedstrijd halen.
Als je een paard niet uit de wedstrijd haalt sta je het toe, ook al geef je om die reden geen hoge punten.
Dat gebeurt ook met kreupelheden niet (helaas), tenzij het paard op 3 benen loopt.
Als een paard netjes van achter naar voren met een goed lichaamsgebruik netjes het bit aanneemt, de hand niet terugwerkt, maar het paard wel wat achter de LL loopt dan zie ik dan persoonlijk veel liever dan een paard dat voor of op de loodlijn loopt en niet aan die andere voorwaarden voldoet.