Hoe maak je jouw paard beter aan het been? Enkele tips!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 08:52

Aardig stukje, maar met onderstaande stukje ben ik het niet eens

Citaat:
Belangrijk is ook dat je paard tijdens het vooruit lopen nageeflijk blijft, je paard moet beter over de rug komen en meer reactie geven aan je been. Het is dus niet de bedoeling dat hij zomaar vooruit schiet met zijn hoofd in de lucht. Dit kan je makkelijk oefenen door te schakelen in een volte. Je paard loop dan al in stelling, waardoor hij wat mooier over de rug en krachtiger naar voor kan vertrekken.
Als je voorwaarts 'stuk' is, is nageeflijk blijven even totaal overbodig (nog afgezien van het feit dat veel ruiters het onderscheid tussen nageeflijk en en in de krul trekken niet kennen).

Voor nageeflijk rijden heb je namelijk 2 dingen nodig:
- een paard dat aan het been is, dus voorwaarts reageert op een lichte beenhulp en
- een paard dat reageert op een halve ophouding, dus zijn gewicht naar de achterhand verplaatst bij druk op twee teugels.

Als je voorwaarts serieus stuk is, vergeet dan even dat stukje nageeflijk en geef het paard de ruimte om daadwerkelijk voorwaarts te reageren. Liever te veel reactie dan te weinig!
De kans bestaat dat je paard na een paar minuten oefenen té voorwaarts wordt, en dat is het moment om je weer op nageeflijkheid te concentreren, bijvoorbeeld door de beschreven oefening op de volte :)

Been geven en tegelijkertijd op twee teugels tegen houden geeft een paard een verwarrend signaal.
Een paard de ruimte geven vereist echter loslaten, iets dat verrassend veel ruiters niet (durven) doen :\

Wat dat betreft is contact = controle een mythe die zowel paard en ruiter ontzettend in de weg kan zitten!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:02

Een paar tips van Carl Hester:

10. Your horse must work in front of the leg. This means that he should move forward of his own accord and not expect you to keep motivating him – for example, if you ask for canter, he must learn to stay in canter without any leg pressure, until you tell him otherwise.

11. If your horse is not responsive to your leg, ask for halt and with a loose rein, give him sharp quick taps with your leg until he moves forward – it doesn’t matter what pace he goes into, just let him move forward.

13. If your horse is too sensitive to the leg, work on lots of downward transitions.

14. Lots of transitions between canter and trot will help to improve the trot by getting him to carry more weight on his back end.

15. To maintain balance while you’re working your horse, use lots of half-halts. Think about using one before you ask your horse to do anything.

https://www.horseandrideruk.com/expert- ... rl-hester/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 09:07

Dat stuk vond ik ook apart. Ja, normaal bij been geven wil je dat paard nagefelijk blijft, maar als paard niet reageert maakt het mij niet uit wat het hoofd of wat dan ook doet, als we maar vooruit gaan. Eerst concentreren op reactie op been, want anders kan nageven ook niet op juiste manier. Ook zorgen dat je zelf niet per ongeluk tegenhoud. En als we naar voren gaan beloon ik en gaan we daarna terug waar we mee bezig waren.

Maar er komen een hoop fijne reacties voorbij. Vooral dat het enorm wisselt per paard idd.

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:35

Pindakaa7 schreef:
Jammer eigenlijk dat de paardensport zo achter blijft in trainingsmethode!
In plaats van je hulp vergroten als hij niet luisterd, kun je ook de beloning vergroten als hij snel luisterd. Stel je voor dat ik mijn hond wil leren zitten om commando. Ik zeg: 'zit' maar mijn hond blijft staan. Ik roep: 'ZIT!' Maar nogsteeds blijft hij staan. Ik roep: 'ZIT!' En ik geef hem een flinke duw op z'n kont. Dit is vergelijkbaar met het idee van zachtjes been, harder been, been+tik. In de paardenwereld nog volledig geaccepteerd, in de hondenwereld klinkt dit meer als een schande.

Je kan het ook omdraaien!
Je geeft been. Trage reactie? Druk weghalen. Iets snellere reactie? Druk weghalen en belonen met stem. Snelle reactie? Druk weghalen, enthousiast belonen met stem en een aai. Supersnelle reactie? Druk weghalen, super enthousiaste stembeloning en een voerbeloning.
Natuurlijk wil je niet iedere keer overdreven blijven belonen als je paard op je been reageert, gelukkig kun je de beloning afbouwen.
Als het goed gaat, stop je met belonen voor een trage en iets snellere reactie, je beloont enkel voor de snelle en hele snelle reactie. Later beloon je alleen nog voor de super snelle reactie. En ook de beloning voor de supersnelle reactie kun je rustig afbouwen van elke keer een voerbeloning tot af en toe een stembeloning.

Schande? Mijn hond krijgt gewoon een tik op haar neus als ze niet gaat zitten of af gaat. Dit werkt en zo ook bij paarden

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe maak je jouw paard beter aan het been? Enkele tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:44

Trainen gaat toch 2 kanten in, het duidelijk belonen en soms ook een tik.
En ja ook wel eens vol in de ankers gegaan voor een snoepje te geven :P
Mijn ervaring is dat zowel hond als paard het uiteindelijk doet voor de beloning, dat snoepje, die overdreven; goedzo!!
Wat uiteraard echt na een tijd niet meer is na iets simpels, dat schuift op naar iets nieuws, iets moeilijks voor dan weer.

het aan het been maken heb ik ook geleerd als bovenstaande en werkt prima, maar wel bij mij met de goedzo!! jaaaa! erbij.
Alleen maar zo ongeveer als een robot de hulpen vragen dat werkt bij mij niet.

jooosjefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:21

-
Laatst bijgewerkt door jooosjefien op 25-11-23 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:26

Ik heb wel eens gedacht...misschien moet ik eens ipv een spoor een kwastje aan mijn laars doen...Misschien helpt een kietel wel beter dan een versterkte hulp als ze niet voor het been zijn :o

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 07:58

Dat helpt zeker beter is mijn ervaring, reed vroeger altijd met gladde wieltjes..veel prettiger dan traditionele sporen. Paardvriendelijker ook.

Maar dan meer voor verfijning en zijdelingse buiging, aan het been maken is imo een basis stap wat zonder spoor te bereiken is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:08

mee eens... met een goede beenligging en onafhankelijke zit zijn gladde wieltjes veel zachter is mijn ervaring.
Het rolt en de andere 'prikt', zeker als je een heel kort vluchtig tikje met je been geeft om snel te maken oid.

Nu heb ik van die wielsporen met dik-glad wiel, die vind ik helemaal ideaal.
En zoals altijd geldt... gebruik ze op het juiste moment en je merkt niet eens dat je ze om of af hebt... behalve in bepaalde oefeningen of precisie werk mbt lengtebuiging.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:17

Ik had mijn spoor altijd bewust heel laag zitten en naar beneden wijzend, zodat ik gewoon been kon geven met m'n kuit en als ik het spoortje wilde gebruiken echt bewust mijn hak op moest tillen. Dat hielp om niet per ongeluk toch te veel met spoor te gaan doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 08:41

Aan het been zijn is echt van heel veel dingen afhankelijk. Het is lang niet altijd ongehoorzaamheid of niet willen. Bij veel paarden is het de ruiter die onduidelijk is, of iets in het lijf of de motivatie. De merrie die ik nu rijd leek ook flegmatiek. En ja consequent zijn helpt in de 123 procedure. Maar ik combineer dat vooral met veel schakelen, veel afwisseling en vooral: veel belonen. Zowel met stem als met rust(even stappen met lange teugel). Ik zoek ook heel bewust naar oefeningen die ze leuk vindt en haar vertrouwen geven, en oefeningen die haar wat heter maken.

Ik merk dat hoe langer ik haar rijd hoe makkelijk ze voorwaarts is. Dat is omdat ze meer vertrouwen heeft, omdat ik consequenter ben, en zij sterker in het werk is geworden en meer motivatie heeft. Dat is dus echt een som van factoren!
Ik rij ook veel naar voren, en na een tijdje gaan ze anticiperen en gaan ze er zelf aan trekken. Maar idd: op tijd terugrijden zodat ze niet zelf terugvallen!

Dat veel mensen hier nog wijken voor druk verwarren met straffen vind ik wel jammer. Een harde tik of prikken met spoor is heel anders dan wijken voor druk. Dat is echt straffen en dan gaan ze toch echt wijken voor angst. Je kunt een keer hard inkomen maar dat moet toch echt de uitzondering zijn. Ook honden slaan bij niet luisteren vind ik echt niet ok. Zoek naar plezier in het werk en het samen bewegen!

Overigens is nageeflijkheid niet mijn eerste zorg in het begin. Dat komt ‘vanzelf’ en neem je er later meer bij. Ze moeten eerst naar voren op je been, pas later verwacht ik dat ze op je been actiever worden en dus door het lijf blijven en erop nageven.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:12

Ik hoor ook wel eens mopperen, mijn paard is niet aan het been.
Maar heel eerlijk als je dan ziet rijden, bij iedere stap aandrijven en het liefst met het spoortje erbij.

Ik ben wel van, zo min mogelijk been geven, alleen indien nodig.
Kuit eraan verwacht ik reactie, geen reactie dan iets duidelijker, nog geen reactie dan tikje met zweep.
Heel veel schakelen. Uitdagingen.
Tussendoor wel heel veel stembeloning, als braaf, goed zo meisje. Ze wilt daar zo voor werken.
En veel afwisseling. Ondanks ze graag voor je wilt werken heeft ze dat echt wel nodig. Dus niet alleen dressuurmatig trainen. Soms ook gewoon ff lekker gek doen, lol met je knol. Buitenrijden, springen, cross, bosritten, strandritten.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:38

Leuk om te lezen, zeker als eigenaar van het welbekende niet-zo-vlotte paard.

Is overigens niet alleen met het rijden hoor, paardlief heeft nergens haast mee. Heeft zo zijn voordelen en nadelen. :D

Het grootste gevaar is inderdaad om constant te blijven drijven. Dat vind ik ook het nadeel van de 1-2-3 methode: je bent al gauw weer drie beenhulpen aan het geven, en 5 meter verderop ben je alweer terug gezakt in tempo. Gevolg: je bent vrijwel de hele baan weer aan het drijven.

Ik heb nu aardig een modus gevonden in hoe ik haar scherper kan krijgen. Ik ben alleen altijd met mezelf in dilemma: rij ik vanaf het begin (dus losrijden) al zo veel mogelijk overgangen, met het risico om in de vicieuze cirkel van teveel beenhulpen te vallen, of rij ik eerst op een desnoods wat te laag tempo los en ga ik daarna als ze lekker soepel is pas scherp maken aan het been?

Paardrijden hè, het blijft lastig. Maar wel erg leuk!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 09:42

Voor mij wisselt dat per paard, Dreamguide. Mijn huidige is niet heel slecht aan het been, maar beenhulpen van 1 been zouden beter kunnen en soms meer reactie op 2. Ze reageert altijd maar niet altijd snel of goed genoeg. Bij haar rijd ik dus wel simpel los zonder de hele scherpe reacties. Ook omdat ik die na het losrijden heel makkelijk wel krijg. Alleen als er een hulp gegeven is en er geen reactie komt ga ik er tijdens losrijden al mee aan de slag.
Maar de hele flegmatieke begon ik vanaf opstappen al consequent. Dus opgestapt en wegstoppen moest al meteen reactie en die liet ik niet eerst te weinig reageren want dan kon ik niet eens losrijdeb :+

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 10:24

Elisa2 schreef:
Ik had mijn spoor altijd bewust heel laag zitten en naar beneden wijzend, zodat ik gewoon been kon geven met m'n kuit en als ik het spoortje wilde gebruiken echt bewust mijn hak op moest tillen. Dat hielp om niet per ongeluk toch te veel met spoor te gaan doen.

Ik precies zo!! Want op foto's en filmpjes zag ik dat ik toch onopgemerkt teveel mijn teen naar buiten draaide en onbedoeld met mijn spoor in de buik zat :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 13:52

Ze moeten eerst los zijn om goed scherp te kunnen reageren, de een heeft daar meer moeite mee dan de ander. Vaak helpt het ook om gewoon lekker los te galloperen.

Ik zou zeggen..eerst paard los en daarna scherp aan het been maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:36

Elisa2 schreef:
Ze moeten eerst los zijn om goed scherp te kunnen reageren, de een heeft daar meer moeite mee dan de ander. Vaak helpt het ook om gewoon lekker los te galloperen.

Ik zou zeggen..eerst paard los en daarna scherp aan het been maken.

Eens. Anders komen de hulpen ook niet goed door.
Maar ik ben wel van mening dat gewoon reageren op het been een eerste vereiste is. Anders kunnen ze ook niet naar voren en worden ze ook niet los.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 14:48

Mee eens, wel een reactie maar niet gelijk het super snelle willen verwachten? totdat ze los zijn en fijn door het lijf komen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:11

Ik zou los misschien als ontspanning willen omschrijven.
Bij een gespannen paard komt niets door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:17

Ook mee eens, ze moeten wel ontvankelijk zijn..maar gespannen paarden worden soms juist meer ontspannen als je er aan gaat rijden en ze nageeflijker worden is mijn ervaring.

Eigenlijk is het heel simpel het skala volgen:

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:21

Ja maar een gespannen paard loopt niet altijd in takt, dus ik vind die piramide altijd al niet kloppen in mijn beleving :D

Ik heb een paardje gehad die heel snel gespannen was, meteen zag je dat terug in de takt.
ging hij van die krabbelpassen tussendoor zetten. Nu weet ik dat dit niet voor elk paard is, maar beetje die sensibele wel is mijn idee.
Dan was het eerst rijden naar de ontspanning, voor hem galop en dan lekker de hals laten zakken.
Had ik de ontspanning, kwam de aanleuning en de takt ook tegelijk goed.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:25

Elisa2 schreef:
Mee eens, wel een reactie maar niet gelijk het super snelle willen verwachten? totdat ze los zijn en fijn door het lijf komen.

Dat bedoelde ik dus ook met hangt van paard af. Dat scherpe vraag ik pas na losrijden, maar ik wil wel een normale reactie op been vanaf het begin. Want anders kon ik niet los rijden bij die hele flegmatieke.

Spoor heb ik ook altijd zo laag, daar kreeg ik vroeger wel eens commentaar op, maar ik wil juist mijn been moeten veranderen om ze te gebruiken en niet per ongeluk als je normaal been geeft.

Het zijn ook geen losse dingen, het skala werkt samen. Vooral takt en ontspanning.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:30

Ja en soms moet je dingen omwisselen inderdaad, ligt aan het paard. Spanning gaat inderdaad vaak ten koste van de takt. Dat bedoelde ik ook een beetje met dat sommige paarden juist meer en sneller ontspannen in het werk als ze aan het werk gezet worden.

Een reactie op het been moet er inderdaad wel altijd komen want van inconsequent zijn wordt geen enkel paard beter.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 08:38

Precies, er is wel verschil tussen geen of amper reactie en niet genoeg of niet scherp genoeg. Zolang er reactie komt rijd ik eerst los en ga dan meer vragen, want daar moeten ze los, warm en ontspannen voor zijn.

Bij huidige kan ik juist eerst aan takt werken en dus echt skala aanhouden. Of niet eens echr werken aan takt, maar gewoon actief stappen, draven en galopperen. Bij haar is het zeldzaam dat takt niet goed is, soms in draf een kleine taktfout met losrijden als we te hard gaan. Dan werk ik liever los in galop, want dan lost dat vanzelf op.

Bij de vorige kwam de takt goed als je hem aan het werk ging zetten, want dan ging hij ontspannen. Daar moest je juist in het begin niet te veel willen regelen, maar gewoon naar voren en spanning er even uit lopen/rijden in draf en galop. Die had moeite met takt in stap.

Edit, ik krijg niet goed verwoord wat ik bedoel, sorry :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 11:21

In het skala lopen inderdaad veel punten door elkaar en deze beïnvloeden elkaar ook weer. Soms is het per paard zoeken wat goed werkt. Tact wordt beïnvloed door de (ont)spanning en zonder impuls geen aanleuning al staat die eerst.