Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Adviesgroep praat mee over vignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:49

Oh nee, dat minder subsidie geldt voor het geheel. Volgens mij is het een bedrag per hectare opengesteld bos. Opengesteld is voor wandelaars, dus om de subsidie te krijgen hoef je niet veel meer te doen dan een (1) wandelpad aanleggen. Zou kunnen dat er wel een bepaald aantal km wandelpad moet zijn per hectare ofzo, maar zo goed weet ik die regels ook niet.
Maar bijv de MTB-paden worden ook niet door de terreineigenaren betaald of onderhouden, dat doen de MTB’ers zelf (en ze betalen dus voor een jaarvignet). Ze betalen juist aan de terreineigenaren, ik geloof per km pad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:49

xLoki schreef:
Met 2 paarden ben ik dus 355,- per jaar kwijt om vanaf mijn stal lekker buiten te kunnen rijden.

UH komt zoals het er nu uitziet met een persoonsgebonden vignet.
Citaat:
maar hebben toch geadviseerd om voor een persoonsgebonden vignet te gaan. De nadelen daarvan zijn beter oplosbaar dan van een paardgebonden vignet. Belangrijk aandachtspunt is dat er voor families, bijrijders en leasers een eerlijke oplossing wordt gevonden. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken op één vignet meerdere mensen te registreren.”

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:51

Dan ben ik benieuwd hoe dat persoonsgebonden gaat lopen, want ik rijd vaak met mijn twee paarden waarbij ik op de een zit en een vriendin, bijrijder of stalgenoot op mijn andere paard...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:54

xLoki schreef:
Dan ben ik benieuwd hoe dat persoonsgebonden gaat lopen, want ik rijd vaak met mijn twee paarden waarbij ik op de een zit en een vriendin, bijrijder of stalgenoot op mijn andere paard...

Wat ze dan ook kiezen.. of je betaald voor 2x een paard of voor 2x een persoon.
Dat maakt dan niet uit.

edit:
Als je een persoonsgebonden vignet hebt kun je voor 1 prijs met elk willekeurig paard rijden.
Heb je een paardgebonden vignet, dan mag dat paard met elke willekeurige ruiter het gebied in.

Het eerste zal voor de meeste ruiters het fijnste werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 20:56

Persoonsgebonden is wel beter als paardgebonden. Dat is wel een betere keus.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:28

Gewoon met als in Duitsland een kenteken en ieder jaar een sticker met jaargang erop. En dit landelijk invoeren. Zijn ze overal vanaf en kunnen ze ook hier de paden goed onderhouden. Zijn ze van al het geleuter af. En wil iemand uit België of Duitsland hier komen rijden dan ook kenteken en sticker. Moeten wij ook.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 10:33

Ik wil best betalen voor onderhoud ruiterpaden (woon op veluwe) maar dan moeten het ook exclusief ruiterpaden worden.
(dus wandelaars, honden, MTB'rs etc bekeuren als ze op een ruiterpad bevinden)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 11:56

Sideswipe schreef:
Ik wil best betalen voor onderhoud ruiterpaden (woon op veluwe) maar dan moeten het ook exclusief ruiterpaden worden.

Bedacht me gisteren aansluitend hieraan ook nog, exclusieve trailer parkeerplaatsen. Nu kun je soms niet eens de trailer kwijt. Als we dan toch betalen, maak dan een x aantal parkeerplaatsen exclusief voor ruiters en hun paarden. Ik zou het echt zuur vinden als je betaalt en dan alsnog niet kunt gaan omdat de parkeerplaats vol is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:01

Ik snap dat onderhoud geld kost maar vraag me dan af of Mountain Bikers ook een vignet gaan krijgen!? Die paden moeten immers ook onderhouden worden. Dan de wandel paden, moeten bezoekers die lekker willen wandelen, hardlopen of what ever dan ook maar een vignet?
Wat maakt het anders dat je een ruiter te paard bent? Dat het hier en daar een hoop stront achterlaat (lekker voor insecten overigens)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:11

kinel schreef:
Gewoon met als in Duitsland een kenteken en ieder jaar een sticker met jaargang erop. En dit landelijk invoeren. Zijn ze overal vanaf en kunnen ze ook hier de paden goed onderhouden. Zijn ze van al het geleuter af. En wil iemand uit België of Duitsland hier komen rijden dan ook kenteken en sticker. Moeten wij ook.

Dat vind ik nou nog eens een goed idee. Vind het altijd super lastig dat als je ergens een keer een dagje of weekje wil gaan rijden dat je dan vignetten moet gaan kopen. Je moet elk gebied apart opzoeken en de hoe en wat erbij. Wordt er echt niet gebruiksvriendelijker op allemaal.

Gewoon kentekenplaatje met je naam en idd een jaargang sticker en dan persoonsgebonden.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:16

Popstra schreef:
Ik snap dat onderhoud geld kost maar vraag me dan af of Mountain Bikers ook een vignet gaan krijgen!? Die paden moeten immers ook onderhouden worden. Dan de wandel paden, moeten bezoekers die lekker willen wandelen, hardlopen of what ever dan ook maar een vignet?
Wat maakt het anders dat je een ruiter te paard bent? Dat het hier en daar een hoop stront achterlaat (lekker voor insecten overigens)

Op de Heuvelrug dienen MTB een vignet te hebben. Daarnaast onderhouden ze zelf de paden met een grote groep vrijwilligers.

Volgens mij kun je niet juridisch afdwingen dat alleen ruiters gebruik mogen maken van de paden. Hier heb ik eens naar gezocht toen we mensen op elektrische fietsen tegen kwamen. Wandelaars kunnen volgens mij niet beboet worden op een ruiterpad. MTB wel, die mogen alleen op MTB paden of fietspaden.

Specifieke trailerparkeerplekken zou ik wel heel fijn vinden. Juist door al die MTB' ers en wandelaars zijn die plekken heel erg schaars. Veilige goede parkeerplekken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:49

SusanH schreef:
Sideswipe schreef:

Bedacht me gisteren aansluitend hieraan ook nog, exclusieve trailer parkeerplaatsen. Nu kun je soms niet eens de trailer kwijt. Als we dan toch betalen, maak dan een x aantal parkeerplaatsen exclusief voor ruiters en hun paarden. Ik zou het echt zuur vinden als je betaalt en dan alsnog niet kunt gaan omdat de parkeerplaats vol is.

Dat is een goed idee!!

Ikzelf ben gelukkig niet afhankelijk van vrije weekenden om weg te gaan, maar hier op de UH kan je echt geen auto meer kwijt bij Leersum en Amerongen op zaterdag en zondag :n
Laat staan een combinatie idd.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:05

Ik snap jullie creatieve ingevingen wel. Maar:

Het is geen kwestie van eisen stellen. Zoals ik het lees is het of betalen, of er geen gebruik meer van maken. Dat is het recht van een terrein eigenaar, om te bepalen wie er gebruik mag maken van het terrein.

Ik snap het gevoel overigens heus. Het bos voelt een beetje van ons allemaal. Maar het is simpelweg geen niemandsland zonder eigenaar.

Jammer is het wel. Ik zou zonder blikken of blozen best 150 euro willen uitgeven als ik voor de keuze kwam te staan. Maar als je maar een enkele keer gaat. Of alleen te voet met je shetlander het bos betreed, voelt dat wel wat extreem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:04

Idd wij gaan niet vaak. Hebben 2 paarden, willen dan ook samen. Dat is 120 euro per jaar er bij. Dan rij ik liever nog 10 minuten langer om naar de Veluwe te gaan waar het nog gratis is. Heb stalgenoten die ook niet meer op de Heuvelrug rijden, ivm veel te druk. Je kan de trailer al nergens kwijt om te beginnen. En daar komt bij dat het gewoon heel druk is in het bos. Is op de Veluwe ook nu natuurlijk, maar daar heb je die mtb'ers lang zo veel niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:22

Sakura789 schreef:
Popstra schreef:

Op de Heuvelrug dienen MTB een vignet te hebben. Daarnaast onderhouden ze zelf de paden met een grote groep vrijwilligers.

Volgens mij kun je niet juridisch afdwingen dat alleen ruiters gebruik mogen maken van de paden. Hier heb ik eens naar gezocht toen we mensen op elektrische fietsen tegen kwamen. Wandelaars kunnen volgens mij niet beboet worden op een ruiterpad. MTB wel, die mogen alleen op MTB paden of fietspaden.

Specifieke trailerparkeerplekken zou ik wel heel fijn vinden. Juist door al die MTB' ers en wandelaars zijn die plekken heel erg schaars. Veilige goede parkeerplekken.

Ah o.k, dat de MTBkers al een vignet hadden wist ik niet. Wat goed

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:31

Ze handhaven ook vrij goed, worden best wat bekeuringen uitgegeven daar. Ook voor het fietsen op bospaden waar het niet is toegestaan.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:35

Sakura789 schreef:
Ze handhaven ook vrij goed, worden best wat bekeuringen uitgegeven daar. Ook voor het fietsen op bospaden waar het niet is toegestaan.

Klopt, er wordt zowel gecontroleerd op de aanwezigheid van het vignet (en dus beboet als iemand er geen heeft) en er wordt beboet als een MTB’er op een niet-MTB-pad of fietspad rijdt. Idem voor ruiters op een niet-ruiterpad en fietsers op een niet-fietspad en loslopende honden in een niet-losloopgebied, overigens.
Maar die vignetcontroles bij de MTB’ers doen ze af en toe een dagje, meestal op een lekker drukke zaterdag.

Specifieke parkeerplaatsen voor trailers kan ik heel goed snappen idd. Je kunt sowieso parkeren bij Het Leersumse Veld, waar je ook paarden kunt huren. Volgens mij is een drankje doen op het terras dan je ‘prijs’. Ook bij Rijvereniging De Plantage (Elst) kun je parkeren. En bij Lage Vuursche zit een restaurantje waar ook een gereserveerde parkeerplaats is.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 07:00

Veulen84 schreef:
kinel schreef:

Dat vind ik nou nog eens een goed idee. Vind het altijd super lastig dat als je ergens een keer een dagje of weekje wil gaan rijden dat je dan vignetten moet gaan kopen. Je moet elk gebied apart opzoeken en de hoe en wat erbij. Wordt er echt niet gebruiksvriendelijker op allemaal.

Gewoon kentekenplaatje met je naam en idd een jaargang sticker en dan persoonsgebonden.

Zo is dat in Duitsland ook geregeld. We hebben kenteken dat eenmalig 30,- kost en dan ieder jaar een andere jaarsticker erop. Kost ook 30,-
Ieder kreis heeft eigen kentekenletters, maar je kunt wel gewoon in elk kreis rijden daarmee.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:17

Hilary schreef:
xLoki schreef:
Het is toch knap lullig voor de mensen die op grensgebieden gestald staan. Wij staan in het bos in Baarn, wat onder Staatsbosbeheer valt (de nieuwe penning van 60,-), binnen 10 minuten rijd je vanaf ons naar Pijnenburg (vignet 35,-) en in 20 minuten rijd je op gebied van Goois Natuurreservaat (45,-). Als je nog iets verder doorrijdt zit je in Soest (37,50). Deze drie doen allemaal niet mee met het nieuwe vignet. Met 2 paarden ben ik dus 355,- per jaar kwijt om vanaf mijn stal lekker buiten te kunnen rijden. Ik rijd echt geen bizarre rondes, max 20km. Zoals jullie begrijpen ben ik echt not amused hierover...

Soest doet wel mee, je kunt kiezen of je een penning voor alleen Soest koopt of voor het hele stuk incl Soest.
Met Pijnenburg wordt nog overleg gevoerd.
GNR weet ik niet wat daar de stand van zaken is.

Als Pijnenburg mee gaat doen is het wel interessant. Ik vind het nu zo onhandig dat je zoveel verschillende bij je moet hebben als je op pad gaat daar in de buurt.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 18:56

Het is bijna 2022, weet iemand de stand van zaken?

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:55

Huh ik ben in de war. Vanaf januari moeten we betalen voor een vignet, voor het onderhouden van de ruiterpaden. Maar tegelijkertijd lees ik nu in een nieuwsartikel op bokt dat er vrijwilligersgroepen opgezet worden voor het onderhouden van ruiterpaden ([VN] Buitenrijden: adopteer je route). Er bestaat zelfs al een groep voor de Utrechtse heuvelrug ??

Omdat ik ook benieuwd was naar het vignet heb ik de organisatie laatst gemaild met wat vragen. Mijn paard staat bij Rhenen, hier kun je bijv maar een beperkt rondje rijden en moet je verplicht een heel stuk over de defensieweg. Daarnaast worden bijna alle ruiterpaden ook als wandelpad gebruikt. Ik ben best bereid om te betalen, maar dan wil ik wel het rondje kunnen uitbreiden richting Elst en ik wil vooral ook niet meer over een asfaltweg moeten rijden, maar in plaats daarvan over een pad naast de weg bijv. Maar ik begreep van de organisatie dat er geen plannen zijn om de paden uit te breiden of om te leggen. Ik vind daar wel wat van om eerlijk te zijn O:) Heb sterk mijn twijfels of we wel iets gaan merken van dat onderhoud waarvoor we moeten betalen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 17:58

xMaritt schreef:
Huh ik ben in de war. Vanaf januari moeten we betalen voor een vignet, voor het onderhouden van de ruiterpaden. Maar tegelijkertijd lees ik nu in een nieuwsartikel op bokt dat er vrijwilligersgroepen opgezet worden voor het onderhouden van ruiterpaden ([VN] Buitenrijden: adopteer je route). Er bestaat zelfs al een groep voor de Utrechtse heuvelrug ??

Omdat ik ook benieuwd was naar het vignet heb ik de organisatie laatst gemaild met wat vragen. Mijn paard staat bij Rhenen, hier kun je bijv maar een beperkt rondje rijden en moet je verplicht een heel stuk over de defensieweg. Daarnaast worden bijna alle ruiterpaden ook als wandelpad gebruikt. Ik ben best bereid om te betalen, maar dan wil ik wel het rondje kunnen uitbreiden richting Elst en ik wil vooral ook niet meer over een asfaltweg moeten rijden, maar in plaats daarvan over een pad naast de weg bijv. Maar ik begreep van de organisatie dat er geen plannen zijn om de paden uit te breiden of om te leggen. Ik vind daar wel wat van om eerlijk te zijn O:) Heb sterk mijn twijfels of we wel iets gaan merken van dat onderhoud waarvoor we moeten betalen

Bij kwintelooijen zelf schijnt het niet nodig te zijn, maar defensie weg weer wel.
Ik moet zelf een meerder persoons vignet aanschaffen voor mijn nichtje van 8 die er op zit terwijl ik het paard vasthoudt...
Maar ik begrijp niet of je ook een vignet nodig hebt voor het alleen wandelen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:43

Voor alleen wandelen met je paard heb je ook een vignet nodig. Je hebt tenslotte een paard bij je. Je hoort ook op de paardenpaden (want als wandelaar mag je wel op een paardenpad, maar een paard mag niet op een wandelpad).

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:53

Maar je mag een meer persoons vignet niet tegelijk gebruiken, maar hoe zit dat dan als zij er op zit en ik er naast? ( ik moest een meerder persoons vignet aanschaffen zeiden ze toen ik gebeld had omdat zij als bijrijder wordt gezien ) maar dan zijn we tegelijk in het bos?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-21 18:55

Maar je bent dan samen met 1 paard. Volgens mij geldt het dat als ik mijn vriendin bijschrijf als bijrijder we niet samen tegelijk met mijn beide pony’s op stap mogen (2).
Als de boswachter dan aankomt en vriendin geeft de pony snel aan mij (we wandelen altijd), dan mag dat wel, want ik heb een vignet en twee paarden vast (vergelijkbaar met een tweespan).