Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xLoki schreef:Met 2 paarden ben ik dus 355,- per jaar kwijt om vanaf mijn stal lekker buiten te kunnen rijden.
Citaat:maar hebben toch geadviseerd om voor een persoonsgebonden vignet te gaan. De nadelen daarvan zijn beter oplosbaar dan van een paardgebonden vignet. Belangrijk aandachtspunt is dat er voor families, bijrijders en leasers een eerlijke oplossing wordt gevonden. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken op één vignet meerdere mensen te registreren.”
xLoki schreef:Dan ben ik benieuwd hoe dat persoonsgebonden gaat lopen, want ik rijd vaak met mijn twee paarden waarbij ik op de een zit en een vriendin, bijrijder of stalgenoot op mijn andere paard...
Sideswipe schreef:Ik wil best betalen voor onderhoud ruiterpaden (woon op veluwe) maar dan moeten het ook exclusief ruiterpaden worden.
(dus wandelaars, honden, MTB'rs etc bekeuren als ze op een ruiterpad bevinden)
kinel schreef:Gewoon met als in Duitsland een kenteken en ieder jaar een sticker met jaargang erop. En dit landelijk invoeren. Zijn ze overal vanaf en kunnen ze ook hier de paden goed onderhouden. Zijn ze van al het geleuter af. En wil iemand uit België of Duitsland hier komen rijden dan ook kenteken en sticker. Moeten wij ook.
Popstra schreef:Ik snap dat onderhoud geld kost maar vraag me dan af of Mountain Bikers ook een vignet gaan krijgen!? Die paden moeten immers ook onderhouden worden. Dan de wandel paden, moeten bezoekers die lekker willen wandelen, hardlopen of what ever dan ook maar een vignet?
Wat maakt het anders dat je een ruiter te paard bent? Dat het hier en daar een hoop stront achterlaat (lekker voor insecten overigens)
SusanH schreef:Sideswipe schreef:Ik wil best betalen voor onderhoud ruiterpaden (woon op veluwe) maar dan moeten het ook exclusief ruiterpaden worden.
(dus wandelaars, honden, MTB'rs etc bekeuren als ze op een ruiterpad bevinden)
Bedacht me gisteren aansluitend hieraan ook nog, exclusieve trailer parkeerplaatsen. Nu kun je soms niet eens de trailer kwijt. Als we dan toch betalen, maak dan een x aantal parkeerplaatsen exclusief voor ruiters en hun paarden. Ik zou het echt zuur vinden als je betaalt en dan alsnog niet kunt gaan omdat de parkeerplaats vol is.

Sakura789 schreef:Popstra schreef:Ik snap dat onderhoud geld kost maar vraag me dan af of Mountain Bikers ook een vignet gaan krijgen!? Die paden moeten immers ook onderhouden worden. Dan de wandel paden, moeten bezoekers die lekker willen wandelen, hardlopen of what ever dan ook maar een vignet?
Wat maakt het anders dat je een ruiter te paard bent? Dat het hier en daar een hoop stront achterlaat (lekker voor insecten overigens)
Op de Heuvelrug dienen MTB een vignet te hebben. Daarnaast onderhouden ze zelf de paden met een grote groep vrijwilligers.
Volgens mij kun je niet juridisch afdwingen dat alleen ruiters gebruik mogen maken van de paden. Hier heb ik eens naar gezocht toen we mensen op elektrische fietsen tegen kwamen. Wandelaars kunnen volgens mij niet beboet worden op een ruiterpad. MTB wel, die mogen alleen op MTB paden of fietspaden.
Specifieke trailerparkeerplekken zou ik wel heel fijn vinden. Juist door al die MTB' ers en wandelaars zijn die plekken heel erg schaars. Veilige goede parkeerplekken.
Sakura789 schreef:Ze handhaven ook vrij goed, worden best wat bekeuringen uitgegeven daar. Ook voor het fietsen op bospaden waar het niet is toegestaan.
Veulen84 schreef:kinel schreef:Gewoon met als in Duitsland een kenteken en ieder jaar een sticker met jaargang erop. En dit landelijk invoeren. Zijn ze overal vanaf en kunnen ze ook hier de paden goed onderhouden. Zijn ze van al het geleuter af. En wil iemand uit België of Duitsland hier komen rijden dan ook kenteken en sticker. Moeten wij ook.
Dat vind ik nou nog eens een goed idee. Vind het altijd super lastig dat als je ergens een keer een dagje of weekje wil gaan rijden dat je dan vignetten moet gaan kopen. Je moet elk gebied apart opzoeken en de hoe en wat erbij. Wordt er echt niet gebruiksvriendelijker op allemaal.
Gewoon kentekenplaatje met je naam en idd een jaargang sticker en dan persoonsgebonden.
Hilary schreef:xLoki schreef:Het is toch knap lullig voor de mensen die op grensgebieden gestald staan. Wij staan in het bos in Baarn, wat onder Staatsbosbeheer valt (de nieuwe penning van 60,-), binnen 10 minuten rijd je vanaf ons naar Pijnenburg (vignet 35,-) en in 20 minuten rijd je op gebied van Goois Natuurreservaat (45,-). Als je nog iets verder doorrijdt zit je in Soest (37,50). Deze drie doen allemaal niet mee met het nieuwe vignet. Met 2 paarden ben ik dus 355,- per jaar kwijt om vanaf mijn stal lekker buiten te kunnen rijden. Ik rijd echt geen bizarre rondes, max 20km. Zoals jullie begrijpen ben ik echt not amused hierover...
Soest doet wel mee, je kunt kiezen of je een penning voor alleen Soest koopt of voor het hele stuk incl Soest.
Met Pijnenburg wordt nog overleg gevoerd.
GNR weet ik niet wat daar de stand van zaken is.
Heb sterk mijn twijfels of we wel iets gaan merken van dat onderhoud waarvoor we moeten betalen xMaritt schreef:Huh ik ben in de war. Vanaf januari moeten we betalen voor een vignet, voor het onderhouden van de ruiterpaden. Maar tegelijkertijd lees ik nu in een nieuwsartikel op bokt dat er vrijwilligersgroepen opgezet worden voor het onderhouden van ruiterpaden ([VN] Buitenrijden: adopteer je route). Er bestaat zelfs al een groep voor de Utrechtse heuvelrug ??
Omdat ik ook benieuwd was naar het vignet heb ik de organisatie laatst gemaild met wat vragen. Mijn paard staat bij Rhenen, hier kun je bijv maar een beperkt rondje rijden en moet je verplicht een heel stuk over de defensieweg. Daarnaast worden bijna alle ruiterpaden ook als wandelpad gebruikt. Ik ben best bereid om te betalen, maar dan wil ik wel het rondje kunnen uitbreiden richting Elst en ik wil vooral ook niet meer over een asfaltweg moeten rijden, maar in plaats daarvan over een pad naast de weg bijv. Maar ik begreep van de organisatie dat er geen plannen zijn om de paden uit te breiden of om te leggen. Ik vind daar wel wat van om eerlijk te zijnHeb sterk mijn twijfels of we wel iets gaan merken van dat onderhoud waarvoor we moeten betalen