Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:55

Haar compleet afbranden als persoon is natuurlijk nooit oké, maar als niemand van zich laat horen, verandert er ook niets. Enerzijds zijn het de topruiters die het goede voorbeeld zouden moeten geven, anderzijds zijn zij ook afhankelijk van de publieke opinie en het publiek dat naar hun wedstrijden komt. Zonder publiek immers ook geen sponsoren.

Ineke2

Re: Dani Waldman bijt van zich af na social-media storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 08:58

Ik denk wel dat iemand compleet afbranden ( en vooral op haar als persoon) nergens toe leidt en alleen maar de deur dicht houd.

Dat vind ik jammer, want door op haar als persoon te gaan zitten gaat ze écht niet kijken of het anders kan met haar paarden. Blijf op het onderwerp van discussie en dan heb je veel meer kans dat ze er wel over na gaat denken.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:00

Idd je kunt je beter laten horen want die paarden kunnen het niet, voor zichzelf opkomen.
Die kunnen hoogstens alleen hun ongenoegen uiten door te gaan "weven" "kribbebijten" en dat soort "stal ondeugden" (alleen het woord al)
Het is gewoon in en in triest dat die paarden nooit elkaar kunnen kriebelen, opvoeden, samen soezen in de zon. Het is gewoon een vorm van verwaarlozing want je ontneemt je paard zijn complete natuur.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:01

Dus als ik het goed begrijp staan ze in stal of moeten ze luisteren. Dan 2x teruggezet en weer gepakt.

Mijn paard zou de blijf vn mijn lijf show opvoeren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:14

Ik volgde dit al even op social media.
Jammer dat dit nog gedaan word.

Ik werd ook dikwijls voor gek verklaard door Proff trainers dat ik mijn kostbare wedstrijd paarden in koppeltjes van 2 op de wei liet lopen.
Ik ben dat blijven doen. Zand paddocks en zomers de wei

Feit is ik niet elke 2 weken een DA op stal hoef te hebben zoals zij omdat ze weer eens kreupel of stijf zijn. Geen paarden met dikke stalbenen heb en geen hoef problemen als rotstraal of weet ik wat omdat ze heel de dag in hun zeik moeten staan.
En ook geen hele heisa aan dure supplementen hoef te geven.
Paarden moeten juist na een training kunnen rollen en vrij rond lopen. Dat houd ze soepel en in balans

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:15

dus als ik het goed begrijp is dat "ze gaan meer naar buiten dan andere paarden die een paar uur per dag op de wei staan" alleen voor werk...ze mogen in de stapmolen, op de loopband of onder het zadel naar buiten, altijd maar werken werken werken

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:15

Goed dat het discussie oproept. Zelfde met de stallen in randstad waar paarden in de winter alleen stal uitkomen om een uur te rijden en zomer max 3 of 4 uur. Zijn er genoeg. Met als excuus; kleigrond, geen ruimte etc.
Neem dan geen paard _-:(
Hier in Brabant zie ik ook veel paarden alleen staan op hele grote stukken weiland. Zouden ze ook mogen verbieden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:19

Ik snap wel dat mensen het eng vinden bij (erg) dure paarden, om die vrij te laten spelen en rollen en doen, bang voor trappen naar elkaar, of een verkeerd uitpakkende sliding ofzo.

Maar het is een PAARD en die hebben het nu eenmaal nodig om met "collega's" lekker te kunnen spelen, kroelen, lummelen, relaties aangaan, lekker even te paneren in het zand, opbakken in het zonnetje, hapje-stapje grazen in de wei.... als je een dier zijn hele natuur wilt ontnemen (ook al is de reden best begrijpelijk) BEGIN er dan gewoon niet aan :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:23

Eng is inderdaad geen goed argument, als die dieren er gewoon aan gewend zijn dan gebeuren er echt geen rare dingen. Ik krijg het idee dat geld meer het argument is, geld is belangrijker dan het welzijn.

Uiteindelijk worden ze door veel vrije beweging alleen maar sterker in het lichaam.

Dus ik vind het goed dat ze er op aangesproken is, al had de manier waarop wellicht anders gekund. Persoonlijk worden is nooit goed.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:26

Summerdreams schreef:
Idd je kunt je beter laten horen want die paarden kunnen het niet, voor zichzelf opkomen.
Die kunnen hoogstens alleen hun ongenoegen uiten door te gaan "weven" "kribbebijten" en dat soort "stal ondeugden" (alleen het woord al)
Het is gewoon in en in triest dat die paarden nooit elkaar kunnen kriebelen, opvoeden, samen soezen in de zon. Het is gewoon een vorm van verwaarlozing want je ontneemt je paard zijn complete natuur.

En voor die 'stalondeugden' (blegh) worden dan weer oplossingen bedacht zodat ze het niet meer doen, zoals een stroomdraadje op de rand van de stal... Verschrikkelijk. (Geen idee of de betreffende ruiter dat doet hoor, maar dat ben ik inmiddels al vaak tegengekomen)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:28

ze durft het niet..... maar ze durft ze wel iedere keer over een 12,13,14... hindernissen op 160m te jagen. >;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:31

Nou, ik ben het deels wel met haar eens. Je ziet genoeg paarden in een modderige paddock niets doen. Of ze daar nu blij van worden. :?
Weiland is een ander verhaal, dat ben ik absoluut niet met haar eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:33

Fitzroy schreef:
Nou, ik ben het deels wel met haar eens. Je ziet genoeg paarden in een modderige paddock niets doen. Of ze daar nu blij van worden. :?
Dat is toch volstrekt het punt niet? Bovendien denk ik dat er van modderpaddocks op dat soort complexen weinig sprake is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:34

Fitzroy schreef:

Je hebt ook mensen die hun kind elke dag afranselen. Dus elke dag een flinke klap is dan een goede optie. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:40

Fitzroy schreef:

Je zegt t alsof dat de enige optie is. Ik zie genoeg paarden op een natte paddock, maar met de mogelijkheid droog te staan, met een slowfeeder en een vriendje erbij, of ernaast. Ik denk dat die paarden prima gelukkig zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:41

MarlindeRooz schreef:
Fitzroy schreef:

Je hebt ook mensen die hun kind elke dag afranselen. Dus elke dag een flinke klap is dan een goede optie. :j

Idd deze onnozele logica!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:43

_San87_ schreef:
Fitzroy schreef:

Je zegt t alsof dat de enige optie is. Ik zie genoeg paarden op een natte paddock, maar met de mogelijkheid droog te staan, met een slowfeeder en een vriendje erbij, of ernaast. Ik denk dat die paarden prima gelukkig zijn.
Suggereer je nu dat er nog een gulden middenweg is? :oo Het is óf 24/7 op stal, verstoken van elke vorm van sociaal contact, óf 24/7 in een paddockje van 3*5 waar ze tot hun knieën in de bagger staan. :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:46

Mkango schreef:
_San87_ schreef:

Suggereer je nu dat er nog een gulden middenweg is? :oo Het is óf 24/7 op stal, verstoken van elke vorm van sociaal contact, óf 24/7 in een paddockje van 3*5 waar ze tot hun knieën in de bagger staan. :j

Oh hoe durf ik :)).

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:50

Is er al eens een onderzoek gedaan naar blessures bij paarden op topniveau die met medepaarden buiten komen en paarden op topniveau die als 'houden we puur fit voor de competitie' gehouden worden?
Ik heb het gevoel dat wei-blij paarden veel veerkrachtiger zijn. Maar haal mensen maar eens over met 'mijn gevoel zegt'. Lukt niet :=
Want echt, ik lees zo vaak dat men 'bang voor blessures' aanhaalt als men zegt dat hun paard amper buiten komt...

Duimen dat (zonder de extreme dierorganisaties/mensen) de sport wel gaat kantelen naar paardvriendelijker. Want dit blijf ik zo bizar vinden!

Mijn verzorgpaarden konden door omstandigheden vorig jaar een paar dagen amper naar buiten. We hadden hun al erg laag in het krachtvoer gezet... Maar de merrie was niet meer te houden toen ze weer vrij naar buiten kon. Zo blij was ze :D Dat missen veel topsportpaarden dus. Zonde gewoon.. Als ik mijn verzorgpaard zo met oortjes naar voren zag gaan. Bokje hier, sprongetje over de waterplas daar, rollen in het meest modderige stukje, kroelen met het andere paard..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:52

GabberGill schreef:
Dus als ik het goed begrijp staan ze in stal of moeten ze luisteren. Dan 2x teruggezet en weer gepakt.

Mijn paard zou de blijf vn mijn lijf show opvoeren.

Vreselijk idd, geeneens vrije beweging..ja in de box
(top)sport...ook dat blijven gewoon paarden

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:53

pmarena schreef:
Ik snap wel dat mensen het eng vinden bij (erg) dure paarden, om die vrij te laten spelen en rollen en doen, bang voor trappen naar elkaar, of een verkeerd uitpakkende sliding ofzo.

Maar het is een PAARD en die hebben het nu eenmaal nodig om met "collega's" lekker te kunnen spelen, kroelen, lummelen, relaties aangaan, lekker even te paneren in het zand, opbakken in het zonnetje, hapje-stapje grazen in de wei.... als je een dier zijn hele natuur wilt ontnemen (ook al is de reden best begrijpelijk) BEGIN er dan gewoon niet aan :(:)

En op stal krijgen ze nooit blessures :+ En van rijden krijgen ze ook nooit blessures. Gewoon inpakken in bubbeltjes plastic en sederen blijven ze het langst heel :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:54

Gutaguttegut, de moraalriddertjes weer in actie......

Hoe zeker weten jullie dat wat jullie doen WEL 200% perfect is??

Dat je het afkeurt, prima. Dat het niet goed is, ook best.

Maar voordat je iemand op zo'n manier boven de enkels afzaagt mag je om te beginnen eerst naar jezelf kijken en je afvragen hoe geweldig je het zelf eigenlijk wel doet.

Want wat is jouw aandeel in het in stand houden van dit soort praktijken? Denk daar dan OOK eens heel erg goed over na.

Wie de schoen past, trekke hem aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:54

Elisa2 schreef:
Eng is inderdaad geen goed argument, als die dieren er gewoon aan gewend zijn dan gebeuren er echt geen rare dingen. Ik krijg het idee dat geld meer het argument is, geld is belangrijker dan het welzijn.

Uiteindelijk worden ze door veel vrije beweging alleen maar sterker in het lichaam.

Dus ik vind het goed dat ze er op aangesproken is, al had de manier waarop wellicht anders gekund. Persoonlijk worden is nooit goed.

Nouja laten we eerlijk wezen: het komt natuurlijk best voor dat paarden in een wei, en zeker wanneer ze daar niet alleen staan, beschadigd raken door iets dat specifiek in die situatie fout gaat. Dus het eng vinden om dat risico met je kostbare paard te nemen kan ik wel begrijpen :j

En natuurlijk is dat een geldkwestie, je wilt dat paard niet kwijt omdat je aan gehecht bent, er een boel werk in hebt zitten en het een flink geldbedrag vertegenwoordigd.

Maarja die risico's horen gewoon bij "het wezen paard" denk ik dan, je mag een dier dat (in een ideale wereld...) toch niet afnemen omdat hij een bepaalde economische waarde vertegenwoordigd :(:)

Zorg dan dat zo'n beestje al moe gewerkt de wei in gaat zodat de kans op rare flikflaks en driedubbele Rietbergers wat minder is, zorg voor een goede match met desnoods dan maar 1 ander paard per wei... als je de risico's wilt verkleinen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:04

Volgens mij is het bewezen dat paarden met vrije beweging juist minder kans hebben op het krijgen van blessures dan paarden die geen vrije beweging krijgen. Naast fysieke problemen is het mentale aspect vaak onderbelicht en zorgt dat juist bij dit soort paarden uiteindelijk voor problemen.

Dus tja ik zou ze gewoon naar buiten pleuren en ze redden zich wel. Geld is 1 maar plezier moet toch eigenlijk het belangrijkste zijn.. paard heeft niks aan geld.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:04

Ze heeft het over een loopband voor haar paarden. Daar had ik echt nog nooit van gehoord.