Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ayasha schreef:Het kan me eerlijk gezegd niet zo schelen.Ik zit te lang op bokt om me nu echt druk te maken om dit soort dingen. Die tralies worden al jaren gebruikt. Nu is er één ‘freak accident’ gebeurd. Als dat reden is tot groot onderzoek en verandering zouden mijn paarden nu niet meer samen op weide mogen.
"No. Its not possitive."
Boras schreef:Oooo, bah, kun je gewoon normaal discussiëren zonder zo'n neerbuigende toon? Ik ben het gewoon niet met je eens, hoef je niet meteen zulke sneren op de man uit te delen.Duidelijker kan ik het met woorden niet maken, Mkango. Als de strekking van mijn woorden niet correct bij je overkomt, dan houdt het helaas op. We kennen elkaar niet persoonlijk voor zover ik weet. Ik begrijp dan ook niet waarom je ervoor kiest om hier zo negatief te doen in plaats van mijn uitleg wat ik schreef en bedoelde gewoon te accepteren.
Ayasha, bokker is gewoon makkelijker en sneller dan Ayasha. Geen bijbedoelingen, laat je niets aanpraten. Dat wil ik graag nog even naar jou toe verduidelijken voordat ik dit topic verlaat.
Mkango schreef:Boras schreef:Oooo, bah, kun je gewoon normaal discussiëren zonder zo'n neerbuigende toon?Duidelijker kan ik het met woorden niet maken, Mkango. Als de strekking van mijn woorden niet correct bij je overkomt, dan houdt het helaas op. We kennen elkaar niet persoonlijk voor zover ik weet. Ik begrijp dan ook niet waarom je ervoor kiest om hier zo negatief te doen in plaats van mijn uitleg wat ik schreef en bedoelde gewoon te accepteren.
Ayasha, bokker is gewoon makkelijker en sneller dan Ayasha. Geen bijbedoelingen, laat je niets aanpraten. Dat wil ik graag nog even naar jou toe verduidelijken voordat ik dit topic verlaat.
Mindim schreef:Misschien een stomme vraag hoor, waarom gebruiken ze bij wedstrijdstallen horizontale spijlen, terwijl bij reguliere stallen altijd verticale spijlen worden gebruikt.
paardnmeisje schreef:Mindim schreef:Misschien een stomme vraag hoor, waarom gebruiken ze bij wedstrijdstallen horizontale spijlen, terwijl bij reguliere stallen altijd verticale spijlen worden gebruikt.
Een heleboel (lees: alle tentstallen waar ik ben geweest en ik ben internationaal groom geweest) tentstallen zijn gewoon met van die vierkante mazen hoor. Niets onveiligs aan.
Waar dit paard heeft gestaan waren ook geen horizontale maar verticale spijlen, weet niet waar men die informatie vandaan haalt.
Laten we niet met z’n allen speculeren over wat er is gebeurd maar vooral hopen dat het allemaal goed komt. Iedereen heeft wel eens te kampen met ongelukken waar niemand iets aan heeft kunnen doen.
Citaat:“Ik hoorde een mega lawaai uit Cirano zijn stal, die nooit lomp doet. Op dat moment heeft Cirano zijn bovenkaak gebroken. Dit was door al het bloed en de uitstekende tanden gelijk zichtbaar voor mij. Hij heeft zich waarschijnlijk gebeten op de horizontale tralies”, aldus Corinda Luttjeboer.
paardnmeisje schreef:Mindim schreef:Misschien een stomme vraag hoor, waarom gebruiken ze bij wedstrijdstallen horizontale spijlen, terwijl bij reguliere stallen altijd verticale spijlen worden gebruikt.
Een heleboel (lees: alle tentstallen waar ik ben geweest en ik ben internationaal groom geweest) tentstallen zijn gewoon met van die vierkante mazen hoor. Niets onveiligs aan.
Waar dit paard heeft gestaan waren ook geen horizontale maar verticale spijlen, weet niet waar men die informatie vandaan haalt.
Laten we niet met z’n allen speculeren over wat er is gebeurd maar vooral hopen dat het allemaal goed komt. Iedereen heeft wel eens te kampen met ongelukken waar niemand iets aan heeft kunnen doen.
Jessix schreef:Mijn paard heeft dat ook gehad 20 jaar geleden. En de stond enkel ‘s nachts op stal in een box met tralies. (Verticaal) Hij is toen geopereerd op de Lingehoeve wat toen nog in Kesteren zat en daar spraken ze toen al van zeker 10 gevallen per jaar.
Die van mij had waarschijnlijk met het luik wat naar beneden was opengeklapt gespeeld en was daar met de snijtanden aan blijven hangen. Hij zat altijd met de deur te friemelen om te kijken of hij hem open kon krijgen. Z’n nieuwsgierig liep dus verkeerd af. Paard was na operatie en 6 weken herstel trouwens weer in orde en is bij mij nog 30 jaar geworden. Hopelijk maakt dit paard het straks ook weer goed.
Poekkie schreef:Jessix schreef:Mijn paard heeft dat ook gehad 20 jaar geleden. En de stond enkel ‘s nachts op stal in een box met tralies. (Verticaal) Hij is toen geopereerd op de Lingehoeve wat toen nog in Kesteren zat en daar spraken ze toen al van zeker 10 gevallen per jaar.
Die van mij had waarschijnlijk met het luik wat naar beneden was opengeklapt gespeeld en was daar met de snijtanden aan blijven hangen. Hij zat altijd met de deur te friemelen om te kijken of hij hem open kon krijgen. Z’n nieuwsgierig liep dus verkeerd af. Paard was na operatie en 6 weken herstel trouwens weer in orde en is bij mij nog 30 jaar geworden. Hopelijk maakt dit paard het straks ook weer goed.
Dus op een grote kliniek komt ongeveer 1 geval per maand binnen. Triest, maar dat valt eigelijk nog mee. Ik gok dat het aantal gevallen van zware ongevallen op de wei, op paal gesprongen, verongelukt door ongeval in het verkeer, ongevallen na uitbraak, etc. ongeveer even hoog zal liggen.
Ik verbaas me eigelijk positief dat kaakbreuken en neusbeen-breuken eigelijk nog helemaal goed komen incl. Nog terugkeer in de sport. Lijkt me toch een gevoelig deel dat perfect aaneen zou moeten groeien maar heel moeilijk te fixeren/ondersteunen is
Bij complexe breuken zetten ze fixatie zoals bij mensen (pinnen en schroeven.)
Maar dan gaat het dus over een simpele he, niet over een breuk zoals die van Cirano. De kaken zijn relatief breekbaar bij een paard blijkbaar.
Heb er meerdere gekend met kaakbreuken (weides zijn wat dat betreft ook geen veilige plekken voor paarden.
) en eigenlijk zijn ze allemaal volledig genezen geraakt en sneller dan je zou verwachten. Poekkie schreef:Jessix schreef:Mijn paard heeft dat ook gehad 20 jaar geleden. En de stond enkel ‘s nachts op stal in een box met tralies. (Verticaal) Hij is toen geopereerd op de Lingehoeve wat toen nog in Kesteren zat en daar spraken ze toen al van zeker 10 gevallen per jaar.
Dus op een grote kliniek komt ongeveer 1 geval per maand binnen. Triest, maar dat valt eigelijk nog mee. Ik gok dat het aantal gevallen van zware ongevallen op de wei, op paal gesprongen, verongelukt door ongeval in het verkeer, ongevallen na uitbraak, etc. ongeveer even hoog zal liggen.
Ik verbaas me eigelijk positief dat kaakbreuken en neusbeen-breuken eigelijk nog helemaal goed komen incl. Nog terugkeer in de sport. Lijkt me toch een gevoelig deel dat perfect aaneen zou moeten groeien maar heel moeilijk te fixeren/ondersteunen is
Ayasha schreef:Mijn DA legde het uit dat als de kaak nog aan één kant goed is. Dat de spieren die massaal aanwezig zijn rond de kaak dan de breuk eigenlijk fixeren.Bij complexe breuken zetten ze fixatie zoals bij mensen (pinnen en schroeven.)
Een simpele breuk wordt zo nu en dan zelfs over het hoofd gezien omdat paarden vrij weinig symptomen tonen van zo'n breuk.Maar dan gaat het dus over een simpele he, niet over een breuk zoals die van Cirano. De kaken zijn relatief breekbaar bij een paard blijkbaar.
Sam is een beetje flauw (lees: Sam is al half dood aan het gaan als het zou kunnen dat ie morgen pijn gaat hebben bij wijze van spreken.) en heeft dus een paar weken slobber gegeten. (meer gedronken.
) maar ik hoorde van mijn DA dat heel veel paarden eigenlijk amper symptomen tonen, ze eten wellicht iets trager maar meer niet. Ook toen ik ging op zoeken stond op veel sites dat de simpelere breuken vaak niet herkend worden. Sam heeft gelukkig ook geen operatie nodig gehad. 
Ik schrok me al wild van die enorme zwelling. Laat staan als het nog een stuk gecompliceerder is en dus ook niet te missen is.