GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: GP-paard Cirano breekt kaak en neusbot in concoursstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:22

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:42

Ayasha schreef:
Het kan me eerlijk gezegd niet zo schelen. _O- Ik zit te lang op bokt om me nu echt druk te maken om dit soort dingen. Die tralies worden al jaren gebruikt. Nu is er één ‘freak accident’ gebeurd. Als dat reden is tot groot onderzoek en verandering zouden mijn paarden nu niet meer samen op weide mogen.

Nee, geen reden tot groot onderzoek. Onderzoek ter plekke aan die tralies waaraan Cirano zich verwondde. Laat je paarden dus maar lekker samen op de wei, die algemene vergelijking gaat hier niet op.

Ik voel me inmiddels net Marc Rutte op bezoek bij Trump :D "No. Its not possitive."

Ik ga er dan ook mee stoppen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 20:49

Boras schreef:
Duidelijker kan ik het met woorden niet maken, Mkango. Als de strekking van mijn woorden niet correct bij je overkomt, dan houdt het helaas op. We kennen elkaar niet persoonlijk voor zover ik weet. Ik begrijp dan ook niet waarom je ervoor kiest om hier zo negatief te doen in plaats van mijn uitleg wat ik schreef en bedoelde gewoon te accepteren.

Ayasha, bokker is gewoon makkelijker en sneller dan Ayasha. Geen bijbedoelingen, laat je niets aanpraten. Dat wil ik graag nog even naar jou toe verduidelijken voordat ik dit topic verlaat.
Oooo, bah, kun je gewoon normaal discussiëren zonder zo'n neerbuigende toon? Ik ben het gewoon niet met je eens, hoef je niet meteen zulke sneren op de man uit te delen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 21:36

Mkango schreef:
Boras schreef:
Duidelijker kan ik het met woorden niet maken, Mkango. Als de strekking van mijn woorden niet correct bij je overkomt, dan houdt het helaas op. We kennen elkaar niet persoonlijk voor zover ik weet. Ik begrijp dan ook niet waarom je ervoor kiest om hier zo negatief te doen in plaats van mijn uitleg wat ik schreef en bedoelde gewoon te accepteren.

Ayasha, bokker is gewoon makkelijker en sneller dan Ayasha. Geen bijbedoelingen, laat je niets aanpraten. Dat wil ik graag nog even naar jou toe verduidelijken voordat ik dit topic verlaat.
Oooo, bah, kun je gewoon normaal discussiëren zonder zo'n neerbuigende toon?

Graag (bij een ander onderwerp). Maar daar moeten we dan wel allebei ons best voor doen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 22:46

Ongeluk zit in een klein hoekje en bij paarden al helemaal! Ik hoop dat het paard spoedig hersteld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:23

Misschien een stomme vraag hoor, waarom gebruiken ze bij wedstrijdstallen horizontale spijlen, terwijl bij reguliere stallen altijd verticale spijlen worden gebruikt.

paardnmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 23:52

Mindim schreef:
Misschien een stomme vraag hoor, waarom gebruiken ze bij wedstrijdstallen horizontale spijlen, terwijl bij reguliere stallen altijd verticale spijlen worden gebruikt.

Een heleboel (lees: alle tentstallen waar ik ben geweest en ik ben internationaal groom geweest) tentstallen zijn gewoon met van die vierkante mazen hoor. Niets onveiligs aan.
Waar dit paard heeft gestaan waren ook geen horizontale maar verticale spijlen, weet niet waar men die informatie vandaan haalt.
Laten we niet met z’n allen speculeren over wat er is gebeurd maar vooral hopen dat het allemaal goed komt. Iedereen heeft wel eens te kampen met ongelukken waar niemand iets aan heeft kunnen doen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 00:07

Mijn paard heeft dat ook gehad 20 jaar geleden. En de stond enkel ‘s nachts op stal in een box met tralies. (Verticaal) Hij is toen geopereerd op de Lingehoeve wat toen nog in Kesteren zat en daar spraken ze toen al van zeker 10 gevallen per jaar.

Die van mij had waarschijnlijk met het luik wat naar beneden was opengeklapt gespeeld en was daar met de snijtanden aan blijven hangen. Hij zat altijd met de deur te friemelen om te kijken of hij hem open kon krijgen. Z’n nieuwsgierig liep dus verkeerd af. Paard was na operatie en 6 weken herstel trouwens weer in orde en is bij mij nog 30 jaar geworden. Hopelijk maakt dit paard het straks ook weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 00:22

paardnmeisje schreef:
Mindim schreef:

Een heleboel (lees: alle tentstallen waar ik ben geweest en ik ben internationaal groom geweest) tentstallen zijn gewoon met van die vierkante mazen hoor. Niets onveiligs aan.
Waar dit paard heeft gestaan waren ook geen horizontale maar verticale spijlen, weet niet waar men die informatie vandaan haalt.
Laten we niet met z’n allen speculeren over wat er is gebeurd maar vooral hopen dat het allemaal goed komt. Iedereen heeft wel eens te kampen met ongelukken waar niemand iets aan heeft kunnen doen.

In het artikel staat duidelijk dat er horizontale spijlen waren?

Citaat:
“Ik hoorde een mega lawaai uit Cirano zijn stal, die nooit lomp doet. Op dat moment heeft Cirano zijn bovenkaak gebroken. Dit was door al het bloed en de uitstekende tanden gelijk zichtbaar voor mij. Hij heeft zich waarschijnlijk gebeten op de horizontale tralies”, aldus Corinda Luttjeboer.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:49

Die prefab stallen hebben haast altijd horizontale spijlen. Maar ongelukken kunnen blijven gebeuren, het is triest en zeker niet leuk, maar het komt allemaal goed. Zoveel nare ongelukken die er gebeuren, die niet het nieuws halen hier op bokt :D )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:19

paardnmeisje schreef:
Mindim schreef:

Het staat letterlijk in het artikel. Daar haalt "men" die informatie vandaan. :)

Ik ken ook alleen maar prefab/tent stallen met die horizontale spijlen. Vierkante mazen bedoel jij de panelen mee?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:20

Jessix schreef:
Mijn paard heeft dat ook gehad 20 jaar geleden. En de stond enkel ‘s nachts op stal in een box met tralies. (Verticaal) Hij is toen geopereerd op de Lingehoeve wat toen nog in Kesteren zat en daar spraken ze toen al van zeker 10 gevallen per jaar.

Die van mij had waarschijnlijk met het luik wat naar beneden was opengeklapt gespeeld en was daar met de snijtanden aan blijven hangen. Hij zat altijd met de deur te friemelen om te kijken of hij hem open kon krijgen. Z’n nieuwsgierig liep dus verkeerd af. Paard was na operatie en 6 weken herstel trouwens weer in orde en is bij mij nog 30 jaar geworden. Hopelijk maakt dit paard het straks ook weer goed.

Dus op een grote kliniek komt ongeveer 1 geval per maand binnen. Triest, maar dat valt eigelijk nog mee. Ik gok dat het aantal gevallen van zware ongevallen op de wei, op paal gesprongen, verongelukt door ongeval in het verkeer, ongevallen na uitbraak, etc. ongeveer even hoog zal liggen.

Ik verbaas me eigelijk positief dat kaakbreuken en neusbeen-breuken eigelijk nog helemaal goed komen incl. Nog terugkeer in de sport. Lijkt me toch een gevoelig deel dat perfect aaneen zou moeten groeien maar heel moeilijk te fixeren/ondersteunen is

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:27

Poekkie schreef:
Jessix schreef:

Dus op een grote kliniek komt ongeveer 1 geval per maand binnen. Triest, maar dat valt eigelijk nog mee. Ik gok dat het aantal gevallen van zware ongevallen op de wei, op paal gesprongen, verongelukt door ongeval in het verkeer, ongevallen na uitbraak, etc. ongeveer even hoog zal liggen.

Ik verbaas me eigelijk positief dat kaakbreuken en neusbeen-breuken eigelijk nog helemaal goed komen incl. Nog terugkeer in de sport. Lijkt me toch een gevoelig deel dat perfect aaneen zou moeten groeien maar heel moeilijk te fixeren/ondersteunen is

Mijn DA legde het uit dat als de kaak nog aan één kant goed is. Dat de spieren die massaal aanwezig zijn rond de kaak dan de breuk eigenlijk fixeren. :) Bij complexe breuken zetten ze fixatie zoals bij mensen (pinnen en schroeven.)
Een simpele breuk wordt zo nu en dan zelfs over het hoofd gezien omdat paarden vrij weinig symptomen tonen van zo'n breuk. :) Maar dan gaat het dus over een simpele he, niet over een breuk zoals die van Cirano. De kaken zijn relatief breekbaar bij een paard blijkbaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:33

Bedankt voor de uitleg!
Ik dacht altijd dat die spieren het bot juist helemaal zouden vertrekken ipv op zijn plaats houden, maar moet duidelijk terug naar de biologieles :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:37

Ja ik vreesde daar ook voor maar blijkbaar werken ze dus juist beschermend. Maar dan heb je het wel over simpele breuken. Zoals Cirano zijn vreuk omschreven wordt gaat ie het met spieren alleen niet redden. Maar het geneest verrassend snel in verhouding tot de schade, dat wel. :j Heb er meerdere gekend met kaakbreuken (weides zijn wat dat betreft ook geen veilige plekken voor paarden. :+) en eigenlijk zijn ze allemaal volledig genezen geraakt en sneller dan je zou verwachten.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:40

Wat een stomme pech, dat dit zou komen omdat het een hengst is, is onzin. Als ze zich vastbijten in de tralies kan dit gebeuren. Merrie die ik rijd heeft dit ook gehad en dat is een heel relaxt dier. Gelukkig is de prognose goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:32

Poekkie schreef:
Jessix schreef:

Nee dat schrijf ik niet, de Lingehoeve was toen nog een kleine kliniek in Kesteren. Geen idee wat het aantal nu is en in een grote kliniek. En ook niet hoe het zich verhoudt met ongelukken die in de wei, de trailer, of met rijden gebeuren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:35

Ayasha schreef:
Mijn DA legde het uit dat als de kaak nog aan één kant goed is. Dat de spieren die massaal aanwezig zijn rond de kaak dan de breuk eigenlijk fixeren. :) Bij complexe breuken zetten ze fixatie zoals bij mensen (pinnen en schroeven.)
Een simpele breuk wordt zo nu en dan zelfs over het hoofd gezien omdat paarden vrij weinig symptomen tonen van zo'n breuk. :) Maar dan gaat het dus over een simpele he, niet over een breuk zoals die van Cirano. De kaken zijn relatief breekbaar bij een paard blijkbaar.

Die van mij had de onderkaak gebroken. Vrij voor aan. (was dus waarschijnlijk gewoon met zijn snijtanden blijven hangen) Daar is operatief een schroef ingezet en een soort beugel gemaakt met draad. De breuk was niet te missen trouwens... ik zal de details besparen. ;)

Maar inderdaad helemaal goed gekomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:39

Sam had 'm onder het jukbeen in de bovenkaak. Eerste DA zei dat hij een abces had maar die diagnose vond ik niet kloppend met het verloop. Dus andere DA er bij en die zei ook meteen "zo snel komt een abces niet op en springt ze niet open" (we hebben het hier dan over 2 uur tussen de laatste keer dat ik hem gezien had en toen ik hem binnen haalde met een dikke kaak en een wondje en bloed op zijn bovenlip waarvan ik alleen maar kan concluderen dat het vanuit zijn neus gekomen moet zijn gezien hij met geen mogelijkheid aan dat wondje op zijn kaak kon en hij verder geen verwondingen had het wondje bloedde ook nog dus ik gok dat het nog maar net gebeurt was toen ik ze binnen haalde.)
Die heeft dus grondiger onderzocht en de breuk vast gesteld. :(:) Sam is een beetje flauw (lees: Sam is al half dood aan het gaan als het zou kunnen dat ie morgen pijn gaat hebben bij wijze van spreken.) en heeft dus een paar weken slobber gegeten. (meer gedronken. :') ) maar ik hoorde van mijn DA dat heel veel paarden eigenlijk amper symptomen tonen, ze eten wellicht iets trager maar meer niet. Ook toen ik ging op zoeken stond op veel sites dat de simpelere breuken vaak niet herkend worden. Sam heeft gelukkig ook geen operatie nodig gehad. :)
Kan me voorstellen dat het een heel eng zicht geweest is Jessix. :(:) Ik schrok me al wild van die enorme zwelling. Laat staan als het nog een stuk gecompliceerder is en dus ook niet te missen is. :(:)
Op zo'n moment denk je even "hoe gaat ie hier van terug komen" he? :(:)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:53

Ja dat was inderdaad heel erg schrikken. Ik werkte op die stal, maar zat thuis met griep. Werd ik dus 's morgens gebeld dat mijn paard een ongeluk had gehad. En meteen er achteraan, kom maar niet naar stal, maar direct naar de kliniek, want we laden hem op en gaan er heen. Eenmaal daar stond hij nog op de trailer. Bij het openen van het deurtje snapte ik direct waarom de dierenarts thuis laten komen geen zin had. Was echt een open breuk. Ik dacht inderdaad dat is einde verhaal.

Maar de dierenartsen reageerde dus helemaal niet zo geschokt, want hadden daar al ervaring mee. Het risico zat meer in de normale operatie risico's, ontsteking en eventueel koliek door problemen met eten. Maar dat die kaak wel weer goed zou komen, daar waren ze wel van overtuigd. En dat was gelukkig ook zo!

Ik ken inderdaad ook wel verhalen van paarden met een minder zichtbare breuk. Vaak in de wei door een trap van een ander paard. Soms komen er ook nog wel eens oude breuken aan het licht bij toeval. Wat dat betreft kan een dier wel veel hebben... Maar wel fijn dat Sam het wel goed aangaf.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 06:29

Hoe dan? Hoe kan een paard zzp iets breken in een box. Bijzonder.