[Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 20:21

jetm schreef:
Prachtig ge- en beschreven en heel herkenbaar.
Ik vind het altijd raar dat er nog mensen bestaan die denken dat paarden (of andere dieren) geen gevoel hebben.
En plannen en paarden gaan volgens mij ook niet samen.

Nou een plan hebben vind ik wel verstandig maar je moet niet verwachten dat je paard zich naar je plannen schikt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-21 21:09

Mars schreef:
Ik ben zo'n fan van jouw blogs, schrijfstijl communicatie met je paarden en je kijk op ze. Je hebt een lijf wat duidelijk niet altijd mee wil, je hebt paarden met een gebruiksaanwijzing waar de gemiddelde mens voor terug schrikt. En met elkaar maken jullie toch magie.
En lees ik toch ook steeds weer je humor en nuance die je ondanks tegenslag weet te behouden. Houd je man niet soms zijn hart vast als hij jullie ziet gaan?

Wat een voorrecht om jouw paard te zijn, mocht ik een eigenaresse voor t kiezen hebben wist ik t wel.

:+: <3 Wat een prachtige reactie en een groot compliment... Ik werd helemaal warm van ‘m te lezen. Dankjewel! :+:

Eh mijn man zegt dat hij grijs is beginnen worden sinds hij mij kent. _O- Is dat genoeg antwoord? _O-

Jessica24: normaal rijd ik ook wedstrijd. Maar heb daar eigenlijk nog nooit mijn training of snelheid op aangepast. :o Ik ben een perfectionist en tegelijk een heel ‘chille’ ruiter... Goed moet altijd beter. Maar daar mag tijd overheen gaan. :D
Ik krijg les van Chris Haazen, Toen ik nog niet zo lang bij m reed en nog best onder de indruk was van hem. Nu nog steeds overigens want die man zijn inzicht is onvoorstelbaar m, maar inmiddels weet ik dat hij heel down to earth is en hij zijn lesklanten gewoon als gelijken behandeld. :+:

Maar het was op een kampioenschap en daar liep hij met ons mee na de proef (hij had ook geholpen met losrijden omdat ik bloednerveus ben, en ik ben normaal nooit nerveus dus ik wist totaal niet hoe daarmee te copen. _O- en hij had gezien dat ik over mijn toeren was en dan loopt hij dus even mee.)
Hij vroeg wat ik zelf van de proef vond. Dus ik begon echt een hele rij aan dingen op te noemen die ik anders had moeten aanpakken en Chris zijn blik werd steeds blanker. Dus ik stop met opnoemen en vraag heel kleintjes: ‘Wat vond jij dan?’
En Chris zei al stamelend: nou, eh, wel ik vond het eigenlijk wel goed... Je tweede wijken was beter dan je eerste maar dat is het enige dat ik kan zeggen.

_O- Sinds weten we dus allebei hoe perfectionistisch ik ben en hoe streng ik op mezelf ben. :o Chris heeft tot op de dag van vandaag nog nooit iets negatief gezegd om de simpele reden dat hij weet dat hij niet strenger voor mij kan zijn dan ik zelf ben. :D

Maar altijd alleen op mezelf. Misschien is dat wel de reden waarom ik mezelf zo bewust houdt van het feit dat paarden hun best doen. Omdat het niet eerlijk zou zijn om dat perfectionisme en die strengheid op paarden los te laten. Ík moet het ze duidelijk maken en ze zo voorbereiden dat ze het aan kunnen. Het is nooit hun schuld.

Jetm: mij verbaast dat ook elke keer maar helaas,... hoe paarden behandeld worden zegt alles wat je moet weten.
Maneges en stallen waar ze nooit vrij buiten komen. ‘Ze kosten geld dus als ik niet kan rijden gaat hij weg.’
Uitspraken en een mentaliteit die eerder regel dan uitzondering is.

Axel: plannen maak je, zodat je paard ze overhoop kan gooien. :j

Janneke2

Re: [Blog] Troubles in paradise: Waarom rijd jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 21:31

Ik herken wat je beschrijft rond loyaliteit.
Een paar jaar geleden, toen ik nog mijn Arabische angsthaasje reed, ging er iets mis, Angsthaasje schrok zich 'een hoedje' en maakte een luchtspong van jewelste.
... ik heb die manoeuvre zonder moeite uitgezeten.
En :o de complimentjes afgewimpeld : Knollie heeft in een flits besloten om eerst mij 'op links' te laten zitten en maakte toen een giga sprong van 'rechtsonder naar linksboven'.
"Vriendjes laten elkaar niet vallen", bij monsters die aanvallen breng je ook je mens in veiligheid....

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:02

Heerlijk stuk weer, vind t ook altijd heel mooi om de samenwerking met zo'n sterk dier te voelen, ik heb dan ook een echte merrie die bij mij wel meewerkt en als een ander iets van dr vraagt vertikt ze t _O- zelfs een loshangende slof pikt ze niet bij een ander, ook zonder druk erop, niet heel fijn met vakanties maar wel komisch, en mensen die erop stappen met de gedachte van dat doen we wel even pakt ze hard terug. En ook bij mij heeft ze dr momenten, maar dat is echt als ik teveel dingen aan mn hoofd heb of haast heb maakt ze t me heeeel moeilijk zodat ik aandacht bij haar moet hebben.
Aan de andere kant is ze dan wel weer zo zorgzaam om zoals vandaag dat ik zonder zadel wat pruts en ik zak scheef in draf gaat ze stappen, maar ook haar bijzondere gedrag op mijn baaldagen is een soort van zorgen, zodat ik die dingen van me af kan zetten.

Nou moet ik ook zeggen, door omstandigheden 2 weken niet gereden laatst en daar werd ze heel gefrustreerd van, vanaf de dag dat we echt weer samen aan t werk gingen sloeg ze om en werd weer rustig.

Heel bijzonder paard en ben ook heel blij dat ik dr heb kunnen overnemen om eigenlijk pensioen te bieden wat nu stukje actiever is dan ik ooit gedacht had

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:17

Prachtig geschreven en vooral ook erg herkenbaar. Juist áls je zo'n band en connectie hebt met je paarden, áls je écht dat lijntje met ze voelt, dan merk je aan alles dat ze graag bij je zijn en absoluut zorgzaam met je omgaan. Ik voel het altijd als onderdeel van mijn eigen kudde zijn. Ze weten ook precies bij wie ze horen. Het is geweldig dat te voelen en ervaren. Elke dag, elk moment weer als ik bij ze ben❤.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 11:59

Janneke: Ah klinkt bekend, vooral de merrie is wel zo. Die heeft me er één keer afgeworpen en die stond totaal in de war een paar meter verder te kijken. Ze oogde alsof ze half in shock was. :') Hoofd laag en echt muisstil staan en voor zich uit staren. Die had echt totaal niet voorzien dat baasje kwijt raken ook een mogelijkheid was. :)) (ze was toen nog maar kort onder het zadel.) Vanaf dan is ze dus begonnen met haar hoofd omhoog doen als ze voelde dat ik mijn evenwicht verloor. Of ze gaat stil staan. :+:
Van Sam heb ik wel eens gezegd dat als ie echt schrikt ik twee keuzes heb: Zorgen dat ik mee ben of achter blijven. :)) :))
Ik denk dat Sam er ook gewoon van uit gaat dat ik wel mee ben. De laatste keer dat ik viel was omdat hij zelf viel. Toen lag hij boven op me en als hij zich niet tegen gehouden had met zijn eigen hals had hij mijn heup gebroken. :) Maar dat deed ie wel waardoor ie niet door rolde. En toen is hij heel voorzichtig op gestaan en bij me blijven staan tot ik ook op stond. :+: (ze mochten in die tijd vaak de kantjes maaien in de paddock maar daar had ie geen interesse in op dat moment.)

Maddy Paola: merrie's zijn in mijn ervaring sowieso wat zorgzamer van nature. Al is het vaak een beetje een gevalletje "aantrekken en wegduwen". :)) Maar als het er op aan komt en je hebt een merrie haar respect dan gaan ze door het vuur voor je. :j

Twiggy: Je om schrijft het mooi. Inderaad dat "lijntje". Alsof je voelt wat ze denken en willen en andersom net zo. Die twee hier weten ook precies bij wie ze horen. :+: Ze hebben me ook altijd in de gate, op wedstrijd bv of als iemand anders ze vast heeft, als ze ze niet laten kijken waar ik ben hebben ze miserie met ze. :)) Als ik dan zeg "laat ze gewoon kijken" dan worden ze rustig. :)
Mensen willen vaak ook zo graag totale controle.. Nee, laat die dieren gewoon lekker rond kijken. Doen wij toch ook als we op nieuw terrein zijn?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:30

Fantastisch geschreven. Bedankt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-21 09:17

thx!

Ik vind het wel leuk om nieuwe lezers te zien! <3

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:05

Fijn stuk om te lezen en ik kan me er helemaal in vinden. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik het voor mij en mijn paard anders zou willen of doen. Al word ik er wel eens meewarig om aangekeken.