Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:47

elnienjo schreef:
Gillbo schreef:
De helft!!! Ik hoop dat hier echt kei hard tegen opgetreden gaat worden.
Controle, foto/ film materiaal, scheidsrechters langs de kant en bij schade of zichtbare hardhandigheid direct schorsing.
Er is geen enkel excuus hiervoor

Het overgrote deel zal geen mishandelingswond zijn.

Moet je de schrammen en blauwe plekken bij mensen die trailrunnen/survivallen 'ns bekijken. Je kunt niet verwacht dat je bij zo'n sport als de cross er helemaal zonder kleerscheuren uit komt.
Maar die mensen kiezen er zelf voor, die paarden niet. Het is al vaker gezegd op Bokt, maar als dit de houding blijft van de ruiterij, kunnen we wel inpakken. (En terecht ook.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:53

Mkango schreef:
elnienjo schreef:
Het overgrote deel zal geen mishandelingswond zijn.

Moet je de schrammen en blauwe plekken bij mensen die trailrunnen/survivallen 'ns bekijken. Je kunt niet verwacht dat je bij zo'n sport als de cross er helemaal zonder kleerscheuren uit komt.
Maar die mensen kiezen er zelf voor, die paarden niet. Het is al vaker gezegd op Bokt, maar als dit de houding blijft van de ruiterij, kunnen we wel inpakken. (En terecht ook.)

Daar zou ik toch niet al te stellig in zijn.

Ik heb wat voorbeelden van dichtbij gekend die daar heel anders over dachten. Paarden dan, hè, geen mensen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 00:08

Wat een smoesjes. Het goed praten van een kapotte mond is net zo fout als de hand die de mond kapot trekt.
Het feit dat het weg wordt gewuifd als het hoort bij de sport is een brug te ver, een grens verleggen die nooit verlegd had mogen worden.
Controle controle controle en fiks afstraffen.
Of het bij andere disciplines ook gebeurt staat er los van, dat is geen reden on het wel toe te staan.
50% is geen incident meer te noemen dat is structurele mishandeling.

Sheran

Re: Helft van de crosscountry paarden heeft wonden in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 00:29

Nee, ook ik hoop dat zeggen opgetreden wordt. Wonden in de mond vind ik echt alleen maar getuigen van verkeerd rijgedrag. Ja, ruiters blijven wel eens achter, het is een ruige sport. Maar als dat wonden in de mond oplevert moet men misschien toch eens kijken of een andere optoming niet beter is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 00:36

Hmmm best veel. Goed dat er eens een onderzoek naar komt. Dat zou eigelijk zowel in dressuur als springsport ook mogen. Maar of het echt mishandeling is... goh ik ken crosscountry niet zo goed, maar weet wel dat als mijn paard opeens wegschiet voor de sprong of oncontroleerbaar wordt etc. Ik er dan ook aan hang. Zei het om me vast te houden bij een fikse draai (al dan niet tevergeefs) of in een poging om toch enigszins te kunnen remmen. Zal vast een beurse plek geven in die mond dan... maarja zelf sta ik ook wel vol beurse plekken bij dat soort geintjes :')
Bij iets weigeringen voor springen in de jumping kan ik me dat ook wel voorstellen.
Bij dressuur zou het echt 100% ontoelaatbaar moeten zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 00:40

Ben inderdaad ook bang voor de dressuur... Ik was na een wedstrijd stop van 13 jaar weer terug maar schrik echt van wat ik zag. Ik schrok van wat ik zag op stallen met wedstrijdruiters, wat ik lang niet was geweest. Ik weet niet of het meer is dan vroeger, of dat ik het nu meer zie. Maar ik krijg er een steeds vervelender gevoel bij en ik wil er niet meer aan meewerken en weiger het normaal te vinden. Dus ik hoop echt dat ze de sport iets normaler gaan maken. Gelukkig is het ook gelukt met paarden die nu niet meer 24/7 binnen staan en dat soort dingen. Mijn eerste pony stond dag en nacht in een stal en dat vond iedereen normaal. Ik ben blij dat we nu wijzer zijn.

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 00:45

Ik weet niet hoor, zelf heb ik een heel lastige pony voor tijdens de cross maar ik heb nog nooit een wond/schram bij zijn mond gezien. En dan heb ik niet weinig aan de teugels gezeten zullen we maar zeggen. Dus je moet wel iets heel erg fout doen wil je de mond zo kapot rijden. Of misschien zijn sommige paarden gewoon gevoeliger? Doorgefokt en dunnere huid? Crossen is een heerlijke sport, maar ik vind het niet kunnen dat het paard verwondingen krijgt door het bit. Lijkt me goed om meer te gaan controleren hierop.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 05:26

Mkango schreef:
Gillbo schreef:
Controle, foto/ film materiaal, scheidsrechters langs de kant en bij schade of zichtbare hardhandigheid direct schorsing.
Dit was bij parcoursen tussen de 60 en 80cm, denk maar niet dat de FEI gaat controleren op de hogere niveaus, laat staan handhaven. := Ik denk dat veel mensen zich ook helemaal van geen kwaad bewust zijn (meedoen aan dit onderzoek was immers geheel vrijwillig), maar ik hoop van harte dat de deelnemers hier iets mee doen.

Wat ik wel krom vind, is dat dit gewoon wordt toegestaan, maar dat er bij de dressuursport meteen moord en brand geschreeuwd wordt bij een druppeltje bloed. Gelijke monniken, gelijke kappen, zou je zeggen. := (Waarmee ik dus niet bedoel dat we dit in de dressuur ook normaal moeten gaan vinden.)

Mkango ook in de eventing is bloed aan het paard (mond of ergens anders niet toegestaan). Op het moment dat een paard zichtbaar bloed heeft melden de hindernisjury's dat bij de official en moet de official de combinatie uit de cross halen. Dus hier geldt dezelfde regel en bij iedere hindernis die een combinatie passeert, is hier controle op.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:03

ikke schreef:
Fillis schreef:
Ik stuurde dit bericht eerder naar de redactie via een andere bron en toen kreeg ik te horen dat het niet geplaatst kon worden. Beetje apart dat het er nu ineens wel staat?

Ik vond het best wel een schokkend resultaat om heel eerlijk te zijn. Ben benieuwd of dit bij het springen en de dressuur ook zo is, dat zou een goed vervolgonderzoek zijn.

Ik vind het wel meevallen, eigenlijk. Want als maar 52% verwondingen heeft, heeft nog altijd 48% dus geen vindbare verwondingen in de mond. Dat afgezet tegen de best wel ruwe sport die Cross-Country is, valt me dat mee.

Ik zou er eigenlijk wel bij willen zien hoe lang die paarden al meedraaien op het bekeken niveau. Lees: zou een paard erop kunnen "afharden"? Precies als eelt op handen en voeten bij langdurige intensieve arbeid?

Hoe kunnen mensen hier dit goedpraten? :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:08

Ik vind 52% ook echt veel hoor.
En het is blijkbaar meer met een bepaald type bit.
Dan zou ik zeggen, verbied die en ga het onderzoek nog eens doen.
Dit getal is echt teveel om er niets mee te gaan doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:17

Ik heb liever een wondje aan de mondhoek dan een oaard wat zo gretig is en daarmee vol in een cross hindernis klapt. Dus ik denk dat je dingen wel in perspectief moet zien.
Neemt niet weg dat 52% wel veel is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:25

Joki schreef:
Mkango ook in de eventing is bloed aan het paard (mond of ergens anders niet toegestaan). Op het moment dat een paard zichtbaar bloed heeft melden de hindernisjury's dat bij de official en moet de official de combinatie uit de cross halen. Dus hier geldt dezelfde regel en bij iedere hindernis die een combinatie passeert, is hier controle op.
Ah, thanks voor die opheldering! :)

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:37

Maar 60 cm is toch ook beginnend niveau?
Dus ik denk juist als je meer naar de ervaren ruiters en beter opgeleide paarden gaat kijken dat er dan al veel minder paarden zijn met wonden in de mond.
Die van mij wordt ook erg enthousiast en moet ik soms ook even heel duidelijk zijn aandacht vragen.
Maar ik ben nooit gefinisht met wonden in zijn mond en ik rij ook 80 cm. :)
En ik snap dat ook niet, die van mij heeft door een verkeerde logeersingel ook wel eens wondjes gekregen maar dat duurde 2 weken voordat die weer genezen waren. Dus toen kon ik ook 2 weken niet rijden.
Maar rijden die mensen er dan mee door ofzo? :?

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:53

@ikke: als je niet wilt dat ik een conclusie trek over jouw uitspraak dan kun je dat ook zien als ruimte ter interpretatie die er niet was geweest als je erbij had gezet dat je het daarmee niet goedkeurt, of iets in die strekking. Jij gaf ruimte,ik vatte deze anders op dan jij wellicht bedoelde. Dat gebeurt vaker en vind ik niet zo vreemd, zeker als iedereen typt vanachter een schermpje.
En ik ben inderdaad zo verstandig om geen donuts te rijden (wel eten, jammie!) aangezien ik dat zonde vind van mijn banden/centjes. En ja, mijn bescheiden mening is dat ik 52 procent heel veel vind, ook al zijn er mensen die dat 'logisch' vinden bij cross country. Ik vind het schokkend en dat mag.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:27

Onder wonden vallen blijkbaar ook blauwe plekken. Geen idee hoe je dat kan zien op grijze lippen, maar dat is wel een heel ander stadium dan echt bloed in de mond.
Ik praat het niet goed, maar zie hier veel mensen zeggen dat ze nooit met verwondingen zijn geeindigd. Ik heb bvb ook nog nooit mijn paard zijn mond open getrokken, maar op een blauw plekje binnenin heb ik eigelijk nog nooit gecontroleerd. Al ben ik er zeker van dat ook ik dat vast wel eens veroorzaakt zal hebben hoor.
Vergeet niet dat 95% van de ruiters vrijwillig deelnam. Meestal verwacht je geen wonden te vinden als je aan zoiets vrijwillig deelneemt, en dus veronderstel ik dat het om kleine plekjes of schaafwondjes ging en niet ‘een mond vol bloed’ ofzo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:27

Zeedraakje schreef:
@ikke: als je niet wilt dat ik een conclusie trek over jouw uitspraak dan kun je dat ook zien als ruimte ter interpretatie die er niet was geweest als je erbij had gezet dat je het daarmee niet goedkeurt, of iets in die strekking. Jij gaf ruimte,ik vatte deze anders op dan jij wellicht bedoelde. Dat gebeurt vaker en vind ik niet zo vreemd, zeker als iedereen typt vanachter een schermpje.
En ik ben inderdaad zo verstandig om geen donuts te rijden (wel eten, jammie!) aangezien ik dat zonde vind van mijn banden/centjes. En ja, mijn bescheiden mening is dat ik 52 procent heel veel vind, ook al zijn er mensen die dat 'logisch' vinden bij cross country. Ik vind het schokkend en dat mag.

Nee, ik veeg feiten bij elkaar; niet meer en niet minder.

Ik stoor me mateloos aan het feit dat jij daaruit meent te moeten insinueren dat wat ik daarvan zou vinden.

Liselot schreef:
Ik heb liever een wondje aan de mondhoek dan een oaard wat zo gretig is en daarmee vol in een cross hindernis klapt. Dus ik denk dat je dingen wel in perspectief moet zien.
Neemt niet weg dat 52% wel veel is

Dit bijvoorbeeld.
Besef dat het niveau waar men ernaar keek bepaalt niet het hoogste niveau was.

Er wordt op Bokt altijd zo graag geschermd met: "het paard heeft er niet voor gekozen". Ik ga je teleur stellen, ik ken paarden die fanatieker zijn in hun sport dan hun baas, zelfs op het allerhoogste, internationale niveau. Ik ken er een paar, maar er zijn er veel meer want het zou wel raar zijn als ik precies dat handjevol fanatiekelingen zou kennen terwijl ik hooguit 1% van de toppaarden ken (als het dat al haalt) Dat is ook statistiek.

Om even op de opmerking van Liselot terug te komen: op stal heeft zo'n fanatiek paard gestaan. Die heb ik meerdermalen in galop de dam af zien gaan, dat de groom er op een holletje achteraan kon, nadat ie het hek dicht gedaan had.
Als die man alleen al z'n vrachtwagen startte, stond dat paard te bokken en te steigeren in d'r stal, bang dat ze vergeten zou worden!

En ja, die heb ik ook weleens met verwondingen terug zien komen. Dat paard was niet zuinig op zichzelf. Dwars door een braamstruik denderen omdat rechtdoor de kortste weg is, in plaats van netjes er omheen, dan heb je schrammen op je benen, zo simpel werkt dat.

Dit zijn de feiten; over wat de eigenaar ervan vond, zeg ik niks dus daar zijn ook geen conclusies aan te verbinden!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:30

Het is veels te veel..maar om nu echt uitspraken te kunnen doen? Het lijkt me dat er meer onderzoek nodig is, dit was een laag niveau. Is het bij hoger niveau ook zo? Waar heeft het mee te maken? Bit? ruiter die niet goed genoeg zit? paard rijtechnisch niet genoeg afgericht?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:33

Mkango schreef:
Gillbo schreef:
Dit was bij parcoursen tussen de 60 en 80cm, denk maar niet dat de FEI gaat controleren op de hogere niveaus, laat staan handhaven. := Ik denk dat veel mensen zich ook helemaal van geen kwaad bewust zijn (meedoen aan dit onderzoek was immers geheel vrijwillig), maar ik hoop van harte dat de deelnemers hier iets mee doen.

Wat ik wel krom vind, is dat dit gewoon wordt toegestaan, maar dat er bij de dressuursport meteen moord en brand geschreeuwd wordt bij een druppeltje bloed. Gelijke monniken, gelijke kappen, zou je zeggen. := (Waarmee ik dus niet bedoel dat we dit in de dressuur ook normaal moeten gaan vinden.)

Sorry, maar je aanname over de FEI klopt echt niet :n als er ergens op concours gemonitord wordt op paardenwelzijn is dat onder de vlag van de FEI. Er wordt nog gecontroleerd hoe je achterkapjes om doet. Van boven naar onder schuiven na het vastmaken mag bijvoorbeeld niet eens. Ook wordt streng gecontroleerd op bloed in de mond, op de flanken en aan de benen en wordt het harnachement gecontroleerd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:36

Totaal ongerelateerd, maar waarom mag je kapjes niet nog een klein stukje naar onderen schuiven na het vastmaken? Omdat ze dan te los zouden zitten?

Ik hoop in ieder geval dat er in alle disciplines meer oog komt voor het paardenwelzijn en dat, vooral in de dressuur, dat verkeerde rijden niet meer wordt beloond.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:40

Sheran schreef:
Totaal ongerelateerd, maar waarom mag je kapjes niet nog een klein stukje naar onderen schuiven na het vastmaken? Omdat ze dan te los zouden zitten?

Ik hoop in ieder geval dat er in alle disciplines meer oog komt voor het paardenwelzijn en dat, vooral in de dressuur, dat verkeerde rijden niet meer wordt beloond.

Van onder naar boven kun je tegen de haren instrijken en de benen gevoeliger maken voor prikkels, waardoor je meer reactie krijgt op de kapjes. Van boven naar onder heeft nul effect, maar ze willen gewoon uitsluiten dat de kapjes na het vastmaken bewogen worden.

Er is momenteel meer aandacht voor dierenwelzijn dan ooit. Vroeger kreeg gewoon ieder paard hetzelfde zadel, bit en hoofdstel, stonden ze hele dagen op stal etc. Er is al heel veel verbetert.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:14

Joki schreef:

Dat is internationaal niet, dan is er een uitzondering op bloed op de benen en flanken (of een deel flanken).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:17

Als je het hele onderzoek leest zie je dat de steekproef best groot is, veel verschillende type paarden, ook koudbloed en pony's, en vrijwel alles op basis van vrijwilligheid.
Volgens mij gewoon een doorsnee wedstrijd op amateurniveau.

Deze mensen hadden waarschijnlijk echt geen problemen verwacht. Hoeveel mensen gaan na het rijden als een tandarts in de mond kijken? Het gaat niet alleen om wat je aan de buitenkant kunt zien.

Bij een van de onderzoeken worden aangehaald in dit onderzoek zagen ze een toename van letsel aan de buitenkant van de mond (mocht niet in de mond gekeken worden vanwege de reglementen) als het niveau hoger werd. Dat was een Deens onderzoek bij dressuurpaarden.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:22

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:22

Ben ook benieuwd wat het eventing niveau in Finland precies en hoe ze daar met hun paarden omgaan. Het is mij opgevallen dat dit per land en regio enorm kan verschillen.

Doet niks af van het feit dat er overal ter wereld ruiters zijn die gewoon te grof in de hand zijn. Aan de teugels hangen is een 'quick fix' als je in een wedstrijd rijd op hoge snelheid en waarbij fouten maken tot grotere problemen of blessures kan leiden.

Zal mogelijk ook wat te maken hebben met de enorm bloederige paarden die ik vaak rond zie lopen, die gewoon veel te heet zijn voor de amateur ruiters die er op zitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:27

Ik vind het echt heel erg logisch. Je steek een ijzeren staaf in een gevoelig, zacht lichaamsdeel. Dan hoef je niet meteen een dierenbeul te zijn om ongemak in een eerste stadium en schade in een tweede stadium te veroorzaken.