Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:19

janouk schreef:
Leuk stuk....en welkom in de mensport.
Dressuur voor de koets is een mooie uitdaging en wie weet komen we elkaar tegen in de men dressuurring.

Dankjewel, zo te zien heb jij ervaring genoeg met mennen. Kan ik je mooi vragen stellen als ik ergens tegenaan loop. O:)

gewoonmarie

Re: Het doorgeefstokje van april: Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:37

Leuk stukje Elisa, je hebt ook op mijn topic van hengstveulen gereageerd. En je adviezen worden wel degelijk opgevolgd. Dankzij jou ben ik bij Vitalis uitgekomen als meest passende hengst voor mijn merrie en die ga ik dus gebruiken.
Om naar vivaldi zonen te kijken heb jij als eerste opgegooid. Dat leek me een hele interessante optie. En later ook Vitalis genoemd.
Als ik dus volgend jaar een droom veulen heb moet ik jou bedanken! ;)
(Ik hoop op een vos merrie) O:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:35

Elisa2 schreef:
janouk schreef:
Leuk stuk....en welkom in de mensport.
Dressuur voor de koets is een mooie uitdaging en wie weet komen we elkaar tegen in de men dressuurring.

Dankjewel, zo te zien heb jij ervaring genoeg met mennen. Kan ik je mooi vragen stellen als ik ergens tegenaan loop. O:)

Doe ik graag!

Toen wij begonnen met dressuur mennen / vaardigheid was het voor ons zoeken naar de juiste instructie. In de wereld van de dressuur onder het zadel kende ik mijn weg, maar mennen was totaal nieuw.
Super leuk om uit te vinden: hoe dan.

Een keertwending onder het zadel: binnen achterbeen paard is spilbeen en moet op de plaats blijven:
met de koets is je binnen achterwiel je spil en moet het binnen achterwiel op de plaats blijven en stapt het paard over een grotere cirkel.

Of op de rechte lijn, galop links of rechts aanspringen voor de koets, eenvoudige galopwissels aanleren voor de koets..........dat was voor mij als ruiter echt een puzzel :D hoe doe je dat met alleen stem-, zweep- en leidselhulp. Een hele leuke uitdaging als ruiter.

zoveel te leren {:}

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:08

Ik wist niet eens dat een keertwending voor de wagen mogelijk was..zijgangen niet he? Goh dat lijkt me dus ook allemaal een interessante puzzel. En inderdaad, aanspringen op een recht stuk in de juiste galop voor de wagen. Hoe doe je dat? Lijkt me erg leuk om allemaal te gaan ontdekken.

Gewoonmarie: dat is leuk om te horen! :-D Nu ben ik natuurlijk heel erg benieuwd hoe jouw veulen gaat worden. Stuur me maar een foto als het geboren is als je wilt. :-)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:14

Fijn stuk Elisa, wat enorm balen van je niet meewerkende lijf, ik hoop dat daar ooit een oplossing voor komt. En wat vreselijk dat je toen je merrie verloren bent incl. veulens... brrr....

Leuk Suus dat jij het volgende stokje krijgt ben benieuwd ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 15:36

Elisa2 schreef:
Ik wist niet eens dat een keertwending voor de wagen mogelijk was.

De keertwending beheersen voor de koets is wel handig als je een verkeerd pad ingereden bent :D en je kort moet wenden om terug te rijden. Hele zinnige oefening.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:16

Oja natuurlijk..nooit bij stil gestaan haha.

Dankje Mer, ja het is inderdaad balen en dat hoop ik zelf ook erg graag. De merrie verliezen is natuurlijk de keerzijde van de fokkerij, 9 van de 10 keer gaat het goed maar het blijft altijd een risico.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 16:32

Elisa2 schreef:
Gewoonmarie: dat is leuk om te horen! :-D Nu ben ik natuurlijk heel erg benieuwd hoe jouw veulen gaat worden. Stuur me maar een foto als het geboren is als je wilt. :-)

Ja tuurlijk, ga ik doen, maar ze moet nog gedekt worden hè... nog héél even geduld dus :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:47

Dat duurt nog wel even inderdaad, hopelijk verloopt alles vlot en voorspoedig!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:27

Leuk stukje :j ik zie vaak goede posts van je, dat ik denk oh Elisa heeft t al neergezet. Hoef ik niet meer te typen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 15:29

Leuk om te lezen. Ik lees met belangstelling en plezier je bijdragen in de fokkerijtopics.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 16:02

Bedankt voor de leuke reacties :-D

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 15:47

Mooi stukje, wat vervelend dat je gezondheid zo'n uitdaging is, zacht uitgedrukt, en je niet meer kunt rijden. Gelukkig kun je nog op zoveel andere manieren met deze geweldige beesten bezig zijn. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En wie weet voor de toekomst..., de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:47

Ik hoop het, dankjewel! Het bloed kruipt inderdaad waar het niet gaan kan..een leven zonder paarden is niks voor mij. :-D

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:31

Herkenbaar, ik ben altijd professioneel in de paarden bezig geweest, en voor mij hield het rijden op door forse degeneratie van mijn rug. Ook begonnen met mennen en hoewel dat soms nog steeds zwaar zat is lichamelijk kan ik er wel enorm mijn ei in kwijt qua dressuurmatige ambities, én kan ik alsnog genieten van bosritten. Tot nu met welsh pony's, waarbij na eerst vooral enkelspan te hebben gereden het tweespan rijden qua bos makkelijk bleek maar qua dressuur helemaal uitdagend, maar er staat ook een lusitano klaar om beleerd te worden voor enkelspan dressuur. Jeukt wel om daar ook op te klimmen natuurlijk en dat zal ik ook vast eens doen om iets wat ik tegenkom onder zadel te kunnen voelen en beter begrijpen, maar ik heb steeds minder het gevoel dat ik iets mis.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:36

Citaat:
1. Waarom heb je je x-jaar geleden geregistreerd op Bokt?
Ik werkte toen al 3 jaar "in de paarden" BBL opleiding Paardenhouderij, onder andere bij Resim Dressage ...

Karina schreef:
..Jeukt wel om daar ook op te klimmen natuurlijk en dat zal ik ook vast eens doen om iets wat ik tegenkom onder zadel te kunnen voelen en beter begrijpen, maar ik heb steeds minder het gevoel dat ik iets mis.

Ach, als Elisa2 echt iets mist kan de huidige huurster bij Resim Dressage haar vast verder helpen :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 15:50

Boeiend om te lezen! Ik vind jou ook echt een fijne bokker waar ik inhoudelijk ook echt wat van opsteek . Dat soort bokkers zijn voor mij de reden om op Bokt te zitten, leerzaam.

Mocht je ooit wat sneller willen dan met een hackney weet ik nog wel een andere tak van sport :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 09:33

Haha ik houdt het in gedachten dankjewel :-D, vroeger wilde ik altijd jockey worden en vond ik hard galloperen het gaafste wat er was. Ben ook weleens op Duindigt geweest en op Deurne bij de dravers gekeken. Boek over Henri Buitenzorg gelezen, ik was toen alleen een stukje dapperder dan nu haha.

Karina, wat jammer dat jij ook fysieke problemen aan je rug hebt gekregen. Ben wel blij te horen dat je je ei kwijt kan in het mennen. En ik snap het jeuk gevoel heel goed om op de lusitano te klimmen.