[UPDATE] Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:08

De pony is gevonden.
Hij is geschoren dus hij is gestolen door activisten die niets van pony's afweten.

Citaat:
Gestolen stokoude pony van Hans is terecht: 'We zijn zo blij!'

De hoogbejaarde shetlandpony Enterprise uit Lierop is weer terecht. "Ik heb zojuist het bericht gekregen van de politie", vertelt de dolgelukkige eigenaar Hans Hendrikx.

Shetlandpony Enterprise is 31 jaar oud. Omgerekend naar mensenjaren is dat bijna 100, vertelde Hans eerder aan Omroep Brabant. Hij verzorgt de bejaarde pony dagelijks. Hij is dan ook intens gelukkig dat Enterprise weer terecht is.

"Hij is volgens de politie nog op een geheime locatie."
Hans weet nog niet waar Enterprise is gevonden. “Ik weet nog niet alles. Hij is nog op een geheime locatie, zegt de politie. Een dezer dagen komt hij hopelijk weer naar huis.” Eerst wordt er nog een dierenarts ingeschakeld, die de shetlander helemaal nakijkt.

Enterprise is in de tussentijd geschoren, weet Hans wel te vertellen. “Dat is wel een teken dat de mensen die hem gestolen hebben, niet weten hoe shetlanders eruit moeten zien.” De fokker dacht al dat activisten zonder verstand van zaken zijn pony hadden meegenomen. Door de hoge leeftijd ziet het dier er niet zo fit meer uit.

"De mensen die hem mee hebben genomen, hadden vast goede bedoelingen."
Door het warme weer van vorige maand, valt de vacht van de pony uit. Er lagen losse plukken haar op zijn rug. Ook heeft het dier artrose en loopt hij moeilijk. “Die mensen die hem hebben meegenomen zullen vast goede bedoelingen gehad hebben. Maar de inspectie was al langs geweest. Als die zegt dat het goed is, geloof dat dan gewoon.”

Hij hoopt dat Enterprise snel weer terug naar huis komt, naar zijn eigen vertrouwde wei. “Zodat hij hier zijn laatste dagen kan slijten. We zijn zó blij dat hij weer terecht is.”

Bron: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/336 ... TFHjT2J86c

Kookaburra

Re: Diefstal stokoude pony doet Hans pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 00:17

Wat fijn!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 01:55

Serieus?! In de tussentijd geschoren?! Wat een stel idioten...... Geen goed woord voor over, je blijft met je poten van andermans dieren af, hoe goedbedoeld ook.

Ik denk dan juist wel degelijk aan mensen met iets kennis van paarden; echte paardenleken lijken mij juist niet echt van het scheren. Maar goed, is ook speculatie.

Hoe dan ook, wat ontzettend fijn dat hij is gevonden. Beetje vreemd "nog op geheime locatie en eerst DA er bij voor hij terug mag", lijkt haast een soort chantage vanuit de dieven zelf, eerst 100% zeker zelf te horen krijgen of hij gezond is, en dan mag meneer zijn, inmiddels geschoren, pony weer terug.
Lekker dan; kan meneer nu constant in de weer met allerlei dekens op- en afdoen en wisselen in aantal grammen..... Ik zeg; dure, perfect passende horseware dekens in alle soorten en maten, op kosten van de dieven uiteraard. En daarnaast een flinke boete, en taakstraf. _-:(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 04:07

Wat fijn dat hij gevonden is! Ik ben benieuwd naar het verhaal er achter!
En goede bedoelingen of niet, hopelijk worden hier wel straffen voor uitgedeeld!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:07

JoyCiej007 schreef:
Serieus?! In de tussentijd geschoren?! Wat een stel idioten...... Geen goed woord voor over, je blijft met je poten van andermans dieren af, hoe goedbedoeld ook.

Ik denk dan juist wel degelijk aan mensen met iets kennis van paarden; echte paardenleken lijken mij juist niet echt van het scheren. Maar goed, is ook speculatie.

Hoe dan ook, wat ontzettend fijn dat hij is gevonden. Beetje vreemd "nog op geheime locatie en eerst DA er bij voor hij terug mag", lijkt haast een soort chantage vanuit de dieven zelf, eerst 100% zeker zelf te horen krijgen of hij gezond is, en dan mag meneer zijn, inmiddels geschoren, pony weer terug.
Lekker dan; kan meneer nu constant in de weer met allerlei dekens op- en afdoen en wisselen in aantal grammen..... Ik zeg; dure, perfect passende horseware dekens in alle soorten en maten, op kosten van de dieven uiteraard. En daarnaast een flinke boete, en taakstraf. _-:(

Dat laatste is niet gek hoor, alle in beslag genomen dieren gaan naar zo n locatie. Ze moeten natuurlijk weten of het diertje door de diefstal schade heeft opgelopen, of hij genoeg te eten heeft gehad,...

Fijn dat hij terug is, dat mensen zo n dingen doen...

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:41

Gelukkig gevonden hoop niet dat de dierenarts beslist dier in te slapen

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:45

Nou ik zag een foto en dat beest zag er werkelijk waar niet uit. Dus dat hij geschoren is, dat is een grote plus. Zo zielig vind ik dit verhaal niet, die man mag wel wat ondersteuning krijgen bij de verzorging van die pony. 144 bellen was misschien een betere optie geweest dan zelf maar dat dier ontvreemden, maar ik kan de daders ergens wel begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 24-03-21 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:46

cariena1973 schreef:
Gelukkig gevonden hoop niet dat de dierenarts beslist dier in te slapen

Als een dierenarts na onderzoek de toestand van de pony dusdanig slecht vindt, dan snap ik die keuze. Die beslissing zal dan vast niet 'even' genomen worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:57

Wat fijn dat hij gevonden is.

Shalimar, 144 was er al bij geweest en vonden het beestje er prima bij staan.
Ja de foto zag hij er niet charmant uit, maar dat legt die man al uit.
En beestje is 31, hij heeft hem al bijna zijn hele leven, dus ergens zal hij het wel goed doen ook.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:02

Shalimar schreef:
Nou ik zag een foto en dat beest zag er werkelijk waar niet uit. Dus dat hij geschoren is, dat is een grote plus. Zo zielig vind ik dit verhaal niet, die man mag wel wat ondersteuning krijgen bij de verzorging van die pony. 144 bellen was misschien een betere optie geweest dan zelf maar dat dier ontvreemden, maar ik kan de daders ergens wel begrijpen.

Dat dier is 31. Ik ben helemaal voor om oudere dieren door de rui heen te helpen dmv scheren, maar niet met die wisselende temperaturen nu, en je blijft met je tengels van andersmans paard af.

Ga het even goed praten, ongelofelijk :7

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:04

Onvoorstelbaar dat iemand het in z'n hoofd haalt zo'n beestje mee te nemen en dan ook nog eens te scheren. Eigen rechter spelen. :n niet goed te praten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:08

Ik mag hopen dat het diertje wel een dekentje heeft nu.
En laat die klojo's maar diverse dekens in dikte verplicht moeten kopen en meegeven.
Zodat het diertje wel een steeds een goede op kan.
Kan die man daar ook nog mee gaan lopen klooien.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:12

Op die foto heeft hij echt plakken haar hangen.... Nu hoeft een dier er niet uit te zien als een Penny barbie, maar een beetje onderhoud aan die vacht mag wel....
De waarheid zal een beetje in het midden liggen. Ik ken ook zo'n oudere man met een shet. Volgens de dierenbescherming is het allemaal 'net goed', maar het is toch wat treurig....

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:52

Ach jeetje las inderdaad dat hij was gestolen maar wat fijn te lezen dat hij weer terecht is! Ben wel benieuwd of de eigenaar krijgt te horen wie hoe of wat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:57

Fijn dat hij terug is.Het is ook normaal dat ouderen,dieren en mensen,er minder goed uit gaan zien.Afblijven van andermans paarden!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:07

anjali schreef:
Fijn dat hij terug is.Het is ook normaal dat ouderen,dieren en mensen,er minder goed uit gaan zien.Afblijven van andermans paarden!

Dit heeft niets met ouderdom te maken maar achterstallig “ onderhoud “ Zo nu en dan een borstel erover kan geen kwaad lijkt me. Voorkomt broei, jeuk en aanverwante zaken.

Neemt niet weg dat ze er van af moeten blijven. De inspectie heeft ook wat laten liggen. Je mag best een eigenaar verplichten basis verzorging serieuzer te nemen. Daarnaast pony staat ook nog eens alleen. Ik begrijp de bezorgdheid wel, de aktie alleen niet...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:08

Ninx schreef:
Op die foto heeft hij echt plakken haar hangen.... Nu hoeft een dier er niet uit te zien als een Penny barbie, maar een beetje onderhoud aan die vacht mag wel....
De waarheid zal een beetje in het midden liggen. Ik ken ook zo'n oudere man met een shet. Volgens de dierenbescherming is het allemaal 'net goed', maar het is toch wat treurig....

Op de foto lijkt het een vervilte ppid-vacht. Dat is voor het dier niet ideaal dus scheren, en daarna een deken, was een logische stap maar dan niet op eigen houtje.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:13

Mijn dame van toen 36 met Cushing had al heel vroeg een vliegendeken op.Ze was net een lappendeken met haar verharende wintervacht.Ze stond ook in het zicht van voorbijgangers.Ze zag er door haar leeftijd natuurlijk niet zo fris en fruitig meer uit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:43

Paarden in 't wild worden ook niet geborsteld en geschoren. Blijf gewoon met je tengels van andermans beesten af.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:45

elnienjo schreef:
Paarden in 't wild worden ook niet geborsteld en geschoren. Blijf gewoon met je tengels van andermans beesten af.

Dat lijkt me nou een beetje een kul-argument.....

Je moet zeker niet aan andermans dieren zitten, maar dit diertje krijgt eten en verder lijkt er niet veel aan zorg te gebeuren als je naar die foto kijkt.
Een 'gehouden' dier mag je echt wel wat meer aandacht geven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:47

elnienjo schreef:

Nee, maar de natuur is dood en verderf en dus gaan ze gewoon dood.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 11:47

Ninx schreef:
elnienjo schreef:

Dat lijkt me nou een beetje een kul-argument.....

Je moet zeker niet aan andermans dieren zitten, maar dit diertje krijgt eten en verder lijkt er niet veel aan zorg te gebeuren als je naar die foto kijkt.
Een 'gehouden' dier mag je echt wel wat meer aandacht geven.

tis maar een foto een minuut blik.....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:01

Fijn dat ie terecht is!
Ik vond hem er ook niet echt lekker uit zien op de foto, en het klinkt een beetje als luiheid dat de eigenaar zegt niet te borstelen 'want dan komt de regen op de huid'.. Maar dat praat het stelen natuurlijk totaal niet goed _-:(
Benieuwd of het dier ook getest wordt op cushing door de dierenarts, want daar moest ik ook aan denken bij het zien van die vacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:14

Deuh, wordt hier het recht in eigen hand nemen een beetje goed gepraat? Mijn shet heeft afgelopen winter een nieuw favo slaapplekje uitgekozen, helaas voor mij een goed nat stuk. Meneer heeft nog nooit zo'n vieze vacht gehad als nu, met de bijbehorende kitten. Die proberen we zo goed mogelijk eruit te halen en ja, scheren is zeker al overwogen en besproken maar dat zal dan onder verdoving moeten, dus zegt de dierenarts dat ik toch even moet aankijken en de natuur zijn gang moet laten gaan, verdoven en scheren kan nog altijd als het toch niet zo vlot gaat. Blijkbaar mogen mensen dan op eigen houtje beslissen om mijn pony te ontvreemden als ik hier bepaalde reacties lees.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:33

Er wordt hier gesproken over die foto... Maar hoe recent is die foto?
Kan net zo goed een foto van vorig jaar ofzo zijn.