Clickertraining in Canada met HippoLogic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benoite

Re: Clickertraining in Canada met HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:57

Oh noo! Wat een verschrikkelijk nieuws! Hoe kwam dat zo? Zo oud was ze nog niet dacht ik? Jeetje heftig je deed zoveel met haar! Sterkte Y;(

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 01:12

Wat een leuk stuk Sandra! Leuk om je ervaringen te lezen. Ook over de “afspraken” met Canadezen.
Is men dan gewoon te vriendelijk om nee te zeggen?

Echt ontzettend verdrietig van het verlies van Kyra :(. Heel veel sterkte daar mee.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 03:22

Benoite schreef:
Oh noo! Wat een verschrikkelijk nieuws! Hoe kwam dat zo? Zo oud was ze nog niet dacht ik? Jeetje heftig je deed zoveel met haar! Sterkte Y;(

Bebroken griffelbeen linksachter en gebroken hoefbeen rechtsachter met een botontsteking hoogstwaarschijnlijk. Ze zou 13 jaar worden dit jaar. :( En super getraind. Het valt niet mee om zo'n goedgetraind paard te verliezen. Dat kost jaren om weer op dat niveua te komen. Enige pluspunt is dat het veel sneller zal gaan. ;)

Sanet schreef:
Wat een leuk stuk Sandra! Leuk om je ervaringen te lezen. Ook over de “afspraken” met Canadezen.

Echt ontzettend verdrietig van het verlies van Kyra :(. Heel veel sterkte daar mee.

Hoi Sanet! Hoe is het?
Ja, ze zijn te beleefd om 'nee' te zeggen. Het is goed bedoeld, maar een Nederlander kan dat moeilijk bevatten. Ik ben er aan gewend geraakt me niet te hechten aan een 'ja'. Dat is een van de lastige delen: het integreren. Aanpassen en niet druk over maken. :Y)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 13:47

Ah wat sneu voor Kyra. Heb je nog andere paarden of waar Kyra de enige?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:59

JudithO schreef:
Ah wat sneu voor Kyra. Heb je nog andere paarden of waar Kyra de enige?

Nee, Kyra was mijn enige paard.

Ik heb een paar jaar paarden voor de S.P.C.A., de dierenbescherming in British Columbia, met R+ getraind en ook privé lessen clicker training, clinics en demo's gegeven en met die paarden gewerkt. Het is altijd leuk en heel leerzaam om ook veel andere paarden te trainen. Door Corona is dat helemaal stil komen te liggen.

Ik zou het liefst een eigen fysieke plek hebben voor clinics en andere zelfontwikkeling voor paardenmensen (dat hou ik nog even geheim) . Dus daar zijn we op dit moment mee bezig.

Een nieuw paard komt er zeker. Ik ben ook alvast een klein beetje bezig in mijn hoofd.

Het 'lijstje' dat ik voor Kyra had (en waaraan zij behoorlijk goed voldeed) heeft een upgrade nodig. Ik heb nu weer meer kennis en een boel extra ervaring na het temmen en trainen van een paard dat in een natuurgebied geboren en getogen was, voor ik haar kreeg.

Op dat 'lijstje' komen dingen zoals: Waar moet het paard aan voldoen, wat wil ik bereiken, hoe wil ik me voelen bij het volgende paard en meer van die dingen die helpen om een perfecte match te vinden. Dat is belangrijk om dat goed op orde te hebben. DAt kan best een proces zijn, maar omdat ik het al eens gedaan heb, gaan het sneller. En ik weet hoe fijn het is om écht een paard te vinden die bij me past, qua karakter, doelen, gangen, uiterlijk, intelligentie enz :+:

Als rij instructrice ben ik vaak meegegaan met klanten die een paard wilde kopen en bijna nooit kwamen ze thuis met wat ze zeiden dat ze wilde hebben. "Ik wil een rijpaard" en dan thuiskomen met een 2-jarige hengst (waar ga je die in pension zetten? En wie gaat die inrijden?) of een 'opknapper' die in plaats van vele uren rijplezier eerst je bankrekening leeg trekt. Niet dat er iets mis mee is met een hengst of een opvangpaard, dat juich ik alleen maar toe. Als.Je.Dat.Wilt. Het punt is dat mensen dat meestal niet écht willen, maar die keuze dan maken omdat ze 1) niet goed weten wat ze willen en 2) zich daardoor laten leiden door een ervan-weg-energie (ik wil niet paardloos zijn of: ik durf eigenlijk niet te rijden of: ik ben bang dat het paard mij minder hard nodig heeft dan ik hem).

Dus ik wil zker zijn dat ik een er-naar-toe energie heb als ik een nieuw paard kies en geen re-bound paard kies. _O- Als je snapt wat ik bedoel.... De er-naar-toe energie heeft mijn door alle moeilijke periodes heen geholpen. Het is niet gemakkelijk om een paard met R+ in te rijden als je dat nog nooit gedaan hebt en alleen ervaring hebt met traditioneel of NH. Ik heb echt wel eens wanhopig mezelf afgevraagd waar ik aan was begonnen.... Maar omdat ik wist wat ik wilde, hielp dat om na een dipje mezelf af te stoffen en weer door te gaan.

Iets dat ik met klanten die met het verkeerde paard thuiskomen, niet zo makkelijk heb zien doen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:28

Mooi verhaal en ik snap je volledig. Ik zou het in de toekomst graag eens volledig R+ willen proberen, maar momenteel ben ik paardloos. Mijn bijrijdpaarden ga ik niet met clickertraining trainen, dat zijn dingen die ik toch liever niet met andermans paarden doe. Jolly hebben we wel ooit dmv clickertraining van alles aangeleerd. Knielen en liggen op commando doet hij nog steeds. Ook hebben we de clicker gebruikt om hem voor de kar te zetten.
Als ik een cursus van jou betaal, blijft die dan altijd toegankelijk? Inlezen zou ik nu graag al mee beginnen, maar het echte toepassen moet dus nog even wachten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:17

Gekochte cursussen blijven altijd toegankelijk. :j Wat zoek je precies? Wat zou je willen leren (doe maar per pb). Niet alles staat in mijn shop, veel cursussen zijn alleen voor leden van de Clicker Training Academy.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:23

[quote=“HippoLogic”]
Sanet schreef:

Hoi Sanet! Hoe is het?
Ja, ze zijn te beleefd om 'nee' te zeggen. Het is goed bedoeld, maar een Nederlander kan dat moeilijk bevatten. Ik ben er aan gewend geraakt me niet te hechten aan een 'ja'. Dat is een van de lastige delen: het integreren. Aanpassen en niet druk over maken. :Y)[/quote]

Hier gaat het goed! Sinds 5 jaar paarden aan huis in Friesland, mijn trouwe Syb mag op 2 april hopelijk haar 24e verjaardag vieren en is na wat blessureleed goed fit. 3 jaar terug nog een tweede paard erbij gekocht een nu 10jarige Friese merrie, die we dit jaar laten dekken. Genoeg plannen nog.

Ik ben wel benieuwd, hoe weet je nu wel dat je een echte afspraak hebt dan? :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:24

Seeing is believing!
Dus ja soms is dat: afwachten.

En zoals ik al zei: je selecteert mensen ook. Ik ben geen ezel dus als ze een keer 'ja' zeggen en 'nee' bedoelen dan laat ik het initiatief aan de ander over. Meestal betekent dit: Crickets

Crickets betekent zo stil dat je alleen de krekels nog maar hoort.
M.a.w. je hoort nooit meer wat van ze! Echt waar! :=

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 10:48

Heel leuk en inspirerend topic om te lezen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:33

Dank je. Heb je ook een droom die je wilt vervullen?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:39

Crickets. Die kende ik nog niet.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 12:12

HippoLogic schreef:
Dank je. Heb je ook een droom die je wilt vervullen?

Ik ben gezegend met nog heel veel mooie dromen :D

Maar ik werk al jaren met clickertraining en vind het superleuk om te lezen hoe je je bedrijf hebt vormgegeven en ook hoe je je emigratie hebt ervaren.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 04:24

@Maflinger. Ik ook niet. Je pikt echt wel leuke uitdrukkingen en [i]slang[/i op als je een tijdje in het buitenland woont.

@Vogeltje: Leuk dat je mij/HippoLogic volgt.
Ik zeg altijd: Ga voor je dromen en vervul niet enkel andermans dromen.;) Ik ben nu natuurlijk heel nieuwsgierig wat je wilt bereiken of waar je van droomt. ;)