JudithO schreef:Ah wat sneu voor Kyra. Heb je nog andere paarden of waar Kyra de enige?
Nee, Kyra was mijn enige paard.
Ik heb een paar jaar paarden voor de S.P.C.A., de dierenbescherming in British Columbia, met R+ getraind en ook privé lessen clicker training, clinics en demo's gegeven en met die paarden gewerkt. Het is altijd leuk en heel leerzaam om ook veel andere paarden te trainen. Door Corona is dat helemaal stil komen te liggen.
Ik zou het liefst een eigen fysieke plek hebben voor clinics en andere zelfontwikkeling voor paardenmensen (dat hou ik nog even geheim) . Dus daar zijn we op dit moment mee bezig.
Een nieuw paard komt er zeker. Ik ben ook alvast een klein beetje bezig in mijn hoofd.
Het 'lijstje' dat ik voor Kyra had (en waaraan zij behoorlijk goed voldeed) heeft een upgrade nodig. Ik heb nu weer meer kennis en een boel extra ervaring na het temmen en trainen van een paard dat in een natuurgebied geboren en getogen was, voor ik haar kreeg.
Op dat 'lijstje' komen dingen zoals: Waar moet het paard aan voldoen, wat wil ik bereiken, hoe wil ik me voelen bij het volgende paard en meer van die dingen die helpen om een perfecte match te vinden. Dat is belangrijk om dat goed op orde te hebben. DAt kan best een proces zijn, maar omdat ik het al eens gedaan heb, gaan het sneller. En ik weet hoe fijn het is om écht een paard te vinden die bij me past, qua karakter, doelen, gangen, uiterlijk, intelligentie enz
Als rij instructrice ben ik vaak meegegaan met klanten die een paard wilde kopen en bijna nooit kwamen ze thuis met wat ze zeiden dat ze wilde hebben. "Ik wil een rijpaard" en dan thuiskomen met een 2-jarige hengst (waar ga je die in pension zetten? En wie gaat die inrijden?) of een 'opknapper' die in plaats van vele uren rijplezier eerst je bankrekening leeg trekt. Niet dat er iets mis mee is met een hengst of een opvangpaard, dat juich ik alleen maar toe. Als.Je.Dat.Wilt. Het punt is dat mensen dat meestal niet écht willen, maar die keuze dan maken omdat ze 1) niet goed weten wat ze willen en 2) zich daardoor laten leiden door een ervan-weg-energie (ik wil niet paardloos zijn of: ik durf eigenlijk niet te rijden of: ik ben bang dat het paard mij minder hard nodig heeft dan ik hem).
Dus ik wil zker zijn dat ik een er-naar-toe energie heb als ik een nieuw paard kies en geen re-bound paard kies.
Als je snapt wat ik bedoel.... De er-naar-toe energie heeft mijn door alle moeilijke periodes heen geholpen. Het is niet gemakkelijk om een paard met R+ in te rijden als je dat nog nooit gedaan hebt en alleen ervaring hebt met traditioneel of NH. Ik heb echt wel eens wanhopig mezelf afgevraagd waar ik aan was begonnen.... Maar omdat ik wist wat ik wilde, hielp dat om na een dipje mezelf af te stoffen en weer door te gaan.
Iets dat ik met klanten die met het verkeerde paard thuiskomen, niet zo makkelijk heb zien doen.