Aanspanning op hol in Horssen: paard overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:28

Tigra_ schreef:
SusanH schreef:
Ik ken deze mensen persoonlijk. Paardenmensen in hart en nieren. Beleren al jaren paarden voor de wagen, en ook op deze manier. Het is in en in triest wat er gebeurd is.

Behoorlijk onverantwoord.
Verschrikkelijk dat er eerst zo iets moet gebeuren.
Hopelijk komt ze er bovenop.

Of jij het nu onverantwoord vind of niet, je weet niet eens wat er klopt van het verhaal (er waren sowieso meer begeleiders bij dan omschreven in het artikel, paard was al verkeersmak etc.) dat doet toch niet af aan de ernst van dit ongeluk? Ik vind de opmerking over onverantwoordelijkheid dan ook zeer ongepast... de beste mevrouw heeft diverse breuken en een dwarslaesie, wellicht kan zij nooit meer lopen .... en het paard heeft het niet overleefd... alleen maar verliezers! vind je dat dan echt nog nodig om zo’n opmerking te plaatsen?

Onali

Re: Aanspanning op hol in Horssen: paard overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 08:47

Dus jij stapt ook gewoon zo op voor de eerste keer bij een nog net zadelmak paard en gaat meteen buiten op stap.
Want hij is toch al verkeersmak.

Nee sorry, heb hier ook geen goed woord voor over :n

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:20

Onali schreef:
Dus jij stapt ook gewoon zo op voor de eerste keer bij een nog net zadelmak paard en gaat meteen buiten op stap.

Ik ben een grote schijtzak dus als je het mij vraagt; nee dat doe ik niet. Maar als jij al wat buitenritten met je eigen paard er op hebt zitten, en met 3 of 4 man bent, heb je misschien wel dat vertrouwen... wat ik gewoon zeg is dat ik het ongeval té ernstig vind om zulke meningen te spuwen. Iedereen heeft een eigen mening, dat mag gelukkig in NL. Maar vind je het echt nodig om dat uit te spreken als de menner misschien nooit meer kan lopen en haar paard al is verloren?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 09:52

linda2008 schreef:
Tigra_ schreef:

Of jij het nu onverantwoord vind of niet, je weet niet eens wat er klopt van het verhaal (er waren sowieso meer begeleiders bij dan omschreven in het artikel, paard was al verkeersmak etc.) dat doet toch niet af aan de ernst van dit ongeluk? Ik vind de opmerking over onverantwoordelijkheid dan ook zeer ongepast... de beste mevrouw heeft diverse breuken en een dwarslaesie, wellicht kan zij nooit meer lopen .... en het paard heeft het niet overleefd... alleen maar verliezers! vind je dat dan echt nog nodig om zo’n opmerking te plaatsen?

Dat mag jij vinden maar ik vindt dat zo iets wel gezegd mag worden dat niet iedere ruiter/menner deze manier oké vindt. Uiteindelijk neem je ook een risico om ander mee te sleuren. Er gebeuren al genoeg ongelukken met ervaren paarden.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:07

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen |(

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:20

Tigra_ schreef:
linda2008 schreef:
Tigra_ schreef:

Dat mag jij vinden maar ik vindt dat zo iets wel gezegd mag worden dat niet iedere ruiter/menner deze manier oké vindt. Uiteindelijk neem je ook een risico om ander mee te sleuren. Er gebeuren al genoeg ongelukken met ervaren paarden.

Je kan het er wel of niet mee eens zijn. Maar ik vind dit topic niet de plek om deze discussie te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 10:54

Onali schreef:

Duizenden paarden die niet anders worden ingereden. Bovendien weet je niet welk voorbereidend werk er al is gedaan en waar het dier van schrok. Voor hetzelfde geld was het na een half jaar in de bak rondsjouwen met de koets ook zo afgelopen.

Desondanks, een afschuwelijk drama.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:17

Ik heb mijn fjord vroeger ook in het bos ingereden. Ging prima, achter de andere paarden aan.

Een ongeluk kan altijd gebeuren, ook met een zeer ervaren paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:34

Ach, tegen een paard dat aan de kletter gaat met een wagen erachter is ook geen omheining opgewassen. Die gaan overal door. Dit even ter relativering.

Erg voor de mensen die dit is overkomen. Dwarslaesie, paard kwijt... Wat een drama, wat een verdriet. Verschrikkelijk gewoon.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:43

Onali schreef:

Botte opmerking/vraag. Daar heb ik dan weer geen goed woord voor over. Maar op Bokt weet je dat er altijd ''kenners'' klaar staan om via hun anonieme account duidelijk te verschaffen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:47

Kan de discussie niet elders? Erg ongepast hier. Daarnaast weten we ondertussen ook wel dat artikelen vaak geschreven zijn zonder alle info.

Ik hoop dat de vrouw weer op kan knappen van haar dwarsleasie.
En ook voor hun veel sterkte voor het verlies van het paard.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 11:53

Onali schreef:

Beetje voorbarig om zulke dingen te zeggen. Ieder paard kan op hol slaan. Ben met mijn paard een keer op hol gegaan door een menwagen. Reed al 2 jaar lang buiten met dat paard.

Heel veel sterkte voor de eigenaren, menster en haar naasten :(

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:01

Ach, wat een triest verhaal met alleen maar verliezers.

Sterkte en beterschap voor de dame in kwestie en haar geliefden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:07

CharleyT schreef:
Onali schreef:

Botte opmerking/vraag. Daar heb ik dan weer geen goed woord voor over. Maar op Bokt weet je dat er altijd ''kenners'' klaar staan om via hun anonieme account duidelijk te verschaffen.

Ipv je op mij te richten kan je ook je medeleven uiten naar de eigenaar/ verzorgers.

Nee je haalt mijn opmerking eruit.

En anoniem, valt wel mee. Heb in het verleden genoeg gedeeld hier op Bokt. Heb alleen niks meer te melden en daarom is mijn profiel leeg.

Ik heb 2 stalgenoten die allebei op een andere manier bezig zijn met hun paard te beleren voor de kar.
Degene die op dezelfde manier bezig zijn als de slachtoffers uit dit verhaal heb ik ook mijn mening gegeven.

Ja een ongeluk kan gebeuren maar buiten in de wereld zijn de effecten wel meer merkbaar dan in een bak. Zoals in dit verhaal de vrouw van het huis en het hek waar het paard zichzelf op heeft gespiest. Zij zal dat beeld niet snel kwijtraken.

Ik heb zelf ook een ongeluk gehad met de kar. En daarom vind ik het onverantwoord om, blijkbaar een paard wat voor de eerste keer voor de kar staat, naar buiten te flikkeren.
Genoeg fietsers, wandelaars of kinderen die slachtoffer hadden kunnen zijn.

Het is triest genoeg dat de menner (of groom) nu met gevolgen leeft en dat het dier is overleden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:18

@Onali en wat als je net zoals mij geen bak hebt liggen thuis? Ik ben met mijn jonkie ook meteen de eerste keer naar buiten geweest. Die was overigens ook niet anders gewend, al het voorbereidend werk behalve de stemcommando's erop zetten in de wei aan de longe was namelijk ook langs de weg gedaan. Pony was echt niet anders gewend, had al vanaf 6 maanden regelmatig de weg gezien. En natuurlijk loopt er dan de eerste keer iemand mee voorop. Er gaat nu nog steeds iemand voorop mee op de fiets, omdat hij dat prettiger vindt. Hij schrikt ook echt niet van verkeer, meer van grassprietjes die verkeerd staan waardoor hij alleen beter niet op pad kan. Hij is vele malen zekerder met een persoon voorop mee.

Ik hoop voor de vrouw dat ze er weer bovenop komt, afschuwelijk ongeluk...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:19

Mkango schreef:
Bovendien weet je niet welk voorbereidend werk er al is gedaan en waar het dier van schrok. Voor hetzelfde geld was het na een half jaar in de bak rondsjouwen met de koets ook zo afgelopen.

Nou niet veel schijnt. Voor het eerst ingespannen staat er en dan meteen het verkeer in op een zo lees ik nogal drukke weg. Kan best dat het bij veel paarden goed gaat. je hebt paarden die zo overdonderd zijn dat ze niks doen. Maar dan heb je net die ene waarbij het emmertje overloopt en die in paniek raakt. En ook al ben je met 3 of 4 man; daar doe je dan helemaal niets tegen.
Ik ben het wel met Onali eens. Ik vind het ook niet echt verantwoord ook al gaat het vaak goed. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook andere weggebruikers. En ook al zijn de gevolgen voor het slachtoffer ernstig, mag je best zeggen wat je ervan vindt.

Ik hoop echt dat het slachtoffer kan herstellen, afhankelijk van hoe ernstig de dwarslaesie is natuurlijk. Het blijft een vreselijke uitkomst.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:27

Nogmaals ik vind deze discussie hier totaal ongepast, zeker als mensen de achtergrond niet weten. Het zijn echte paardenmensen die ruim voldoende ervaring hebben. Het paard was al langer onder het zadel en goed verkeersmak. Ging geregeld mee op buitenrit langs de weg en was dan altijd braaf. Ik ken betrokkenen goed genoeg om te weten dat ze echt wel voorbereidend werk hebben gedaan voor ze naar buiten gingen. Ze hebben zeker de drukte niet opgezocht. De plek waar het ongeluk gebeurd is, is een woonwijk waar een rustige weg doorheen loopt. Horssen kent uberhaupt weinig drukte in het verkeer.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 12:28

Wat een drama :( , heel veel sterkte voor alle betrokkene. En beterschap voor de menner, fingers crossed dat ze er zo min mogelijk aan over houdt.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:33

SusanH schreef:
Nogmaals ik vind deze discussie hier totaal ongepast, zeker als mensen de achtergrond niet weten. Het zijn echte paardenmensen die ruim voldoende ervaring hebben. Het paard was al langer onder het zadel en goed verkeersmak. Ging geregeld mee op buitenrit langs de weg en was dan altijd braaf. Ik ken betrokkenen goed genoeg om te weten dat ze echt wel voorbereidend werk hebben gedaan voor ze naar buiten gingen. Ze hebben zeker de drukte niet opgezocht. De plek waar het ongeluk gebeurd is, is een woonwijk waar een rustige weg doorheen loopt. Horssen kent uberhaupt weinig drukte in het verkeer.

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn,
Horssen is een super rustig dorp waar echt niet veel verkeer rijdt, het is zo’n dorp met niks aan voorzieningen behalve een piepkleine supermarkt.
De plek waar het is gebeurd is ook nabij een lange veldweg, ik was er verder niet bij maar het kan best dat ze daar nog reden en t paard vandaaruit aan de kletter ging.
Het is verschrikkelijk wat er is gebeurd en t eerste wat ik tegen ons mam zei was ook: jeetje dan ben je zo’n ervaren paardenvrouw en dan nog kan er zoiets gebeuren.
We zijn hier allemaal geschokt en hopen echt dat ze er bovenop komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 13:39

Als iets niet de plek is voor een discussie, geldt dat voor alle kanten van een discussie toch?
Dus niet alleen degenen die vraagtekens zetten bij het hele gebeuren de mond snoeren, maar ook niet die mensen de hemel in prijzen.

Het is een walgelijk ongeluk, en er zijn echt alleen maar verliezers. Heel veel sterkte aan alle betrokkenen.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:04

Wat een reacties hier, ongelofelijk. Ik hoop dat jullie allemaal weer rustig kunnen slapen vanavond, want natuurlijk zullen jullie nooit zo'n 'domme fout' maken en zal jullie nooit wat overkomen.
Een ongeluk kan altijd gebeuren, zeker met paarden die nou eenmaal vluchtdieren blijven, hoe vaak ze al zijn ingespannen of niet. misschien de moeite waard om dit stuk eens te lezen:
https://joop.bnnvara.nl/opinies/de-verd ... domme-pech

Het is een verschrikkelijk traumatisch ONGELUK wat er is gebeurd en ik wens de familie ontzettend veel sterkte toe.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:13

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:20

Dat dat ook je enige reactie is op het artikel zegt voor mij ook wel genoeg.

Weet direct weer waarom ik nog zelden reageer op SM. Ga maar weer verder met werken. Het behandelen van al die domme mensen die het voor elkaar hebben gekregen om PTSS op te lopen. :roll:

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 16:31

Wat verschrikkelijk, heel veel sterkte aan alle betrokkenen. Hopen op voorspoedig herstel van de moeder.

En aan de helden die het nodig achten in dit topic hun kritiek te uiten, ga je even schamen in een hoekje ofzo, giftige persoonlijkheden much.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:02

Onali schreef:

Hij kan ook van het erf af knallen op hol stoppen ze niet zomaar ooit gezien met een wagen erachter.. dan zijn ze blind.

Of vanaf een rustige plek in de woonwijk eindigen

Sterkte voor diegenen die ze er bij waren. En hopelijk komt alles goed met die vrouw