Hoe voelt jouw paard zich?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:58

Nou ga in de randstad kijken en daar zijn honderden mensen beweren dat hun paard erg gelukkig is op stal en op de wei niet omdat hij dan naar binnen wil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 22:30

Leuk, die hoofdband...!!

Zo'n twintig jaar geleden heeft oa Linda Tellington proefjes gedaan met paarden en een vergelijkbaar apparaat mbt grondwerk dwz: paarden door bijvoorbeeld het labyrint geleiden.

Ik voorzie heel wat nuttige toepassingen.
... en tja, dat dieren op de wei gelukkiger / relaxter zijn dan in de box geloofde ik altijd al... Denkbaar is dit gebruikt als uitgangspunt : 'zien we qua hersengolven verschil tussen weidepaarden en boxpaarden...?'

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:58

Gini schreef:
Mkango schreef:
Blijft toch een boeiend fenomeen, mensen die nog nooit een wetenschapper van dichtbij gezien hebben, maar wel meteen vooraan staan met sneren en kritiek, uiteraard niet gehinderd door enige kennis van zaken of een strak betoog. :')

Interessant onderzoek en ik ben benieuwd naar toepassingen en resultaten in de toekomst!

Waarschijnlijk omdat best wel wat wetenschappelijk onderzoek tegen de heilige huisjes zou stampen en dat dat best wel een eng idee is.
Stel dat er namelijk echt onomstotelijk bewezen kan worden dat paarden in een stal depressief worden, ergens zou dat best rampzalig zijn. Ook ik zou daar best wel van schrikken, want ongeacht de vele weidegang die mijn paard krijgt, staat ook zij minstens 8 uur per etmaal op stal.
Maar kijk, dat is geen reden om ieder onderzoek dan maar weg te lachen.

Ik geloof dan ook niet dat paarden die snachts op stal staan per definitie ongelukkig zijn. Ik denk dat het meer gaat om de paarden die nooit meer dan een uurtje per dag uit stal komen, lange tijd geen daglicht zien, geen vrije beweging hebben, nooit gras proeven, de hele dag tegen een kale muur kijken, te weinig ruwvoer krijgen etc.
+Helaas zijn er daar nog talloze van)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe voelt jouw paard zich?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:25

Dat denk ik ook Nikkas.
Ik denk ook dat niet elk paard blij is met 24/7 buiten, zelf niet als er goede beschutting is.
Bijvoorbeeld oudere paarden die anders in de echte natuur al lang niet meer zouden leven, maar door hier de goede zorgen wel.

Maar de stallen met van die paddocks van 10x10, 1 of 2 uurtjes per dag. Alleen, niet bij elkaar.
En dan op stal met dichte tussenwanden, met wat pech kijken op niets.
En dat zijn er inderdaad nog veel.
Er is voor mij veel tussenweg tussen 24/7 buiten en uurtje buiten.