Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
996981 schreef:Skippy01 schreef:Dat zeg ik nergens
Ik zeg dat ik het een liever zie dan het ander. En zweep- en spoorgebruik zijn nog steeds gemeengoed.
Iedereen ziet het liefst fijn gereden paarden, of dit nu in de dressuur, western, springen of op een buitenritje is. Het probleem is echter dat er weinig mensen zijn die fijn kunnen rijden. Waar dat aan ligt is een heel andere discussie.
Je paard opleiden met gebruik van stemhulp: prima, doe ik zelf ookop het moment dat je op concours komt hoort een paard echter zo aan het been te zijn dat je niet continu hoeft te klikken, of tegen hem te schreeuwen om voorwaarts te kunnen. Een paard hoort dan je beenhulp te kennen en snappen. Hetzelfde geldt voor andere stemhulpen.
En niemand gaat erover vallen als jij in de proef je hulp zachtjes ondersteund met een stemhulp bij bijvoorbeeld aangalopperen, achterwaarts of in een overgang terug. Het probleem is echter dat veel mensen niet snappen dat het paard je ook hoort als je bijna fluistert.
En ja; zodra het stemvolume gewoon praten of zelfs roepen wordt kunnen andere ruiters en paarden er last van krijgen. Niet alleen omdat hun paard er óok op reageert, maar ook omdat het drukt op de concentratie van andere ruiters.
speedfiets_2 schreef:Misschien dat de meeste zich niet in herkennen maar in de western wereld is het vrij normaal om nog je stem hulpen te gebruiken en dat het publiek staat de brullen langs de zijlijn.
Moedig maar flink aan op de run downs word beest alleen maar fanatieker van.
Skippy01 schreef:996981 schreef:
Iedereen ziet het liefst fijn gereden paarden, of dit nu in de dressuur, western, springen of op een buitenritje is. Het probleem is echter dat er weinig mensen zijn die fijn kunnen rijden. Waar dat aan ligt is een heel andere discussie.
Je paard opleiden met gebruik van stemhulp: prima, doe ik zelf ookop het moment dat je op concours komt hoort een paard echter zo aan het been te zijn dat je niet continu hoeft te klikken, of tegen hem te schreeuwen om voorwaarts te kunnen. Een paard hoort dan je beenhulp te kennen en snappen. Hetzelfde geldt voor andere stemhulpen.
En niemand gaat erover vallen als jij in de proef je hulp zachtjes ondersteund met een stemhulp bij bijvoorbeeld aangalopperen, achterwaarts of in een overgang terug. Het probleem is echter dat veel mensen niet snappen dat het paard je ook hoort als je bijna fluistert.
En ja; zodra het stemvolume gewoon praten of zelfs roepen wordt kunnen andere ruiters en paarden er last van krijgen. Niet alleen omdat hun paard er óok op reageert, maar ook omdat het drukt op de concentratie van andere ruiters.
Ik snap je hoor, mijn paard kun je prima zonder stemhulp rijden, want ze kent uiteraard gewoon zit-, been- en teugelhulpen. Neemt niet weg dat ik het ontzettend fijn vind wél met stemhulpen te werken en mijn paard het duidelijk prettig vindt. Er zit natuurlijk ook nog een héle wereld tussen 'continu klikken of schreeuwen' en 'één keer zachtjes klikken'. Dat eerste is gewoon irritant naar je paard toe, nog even los van wat andere combinaties daarvan vinden.
Mkango schreef:safina schreef:Ik denk dat als een dressuurruiter op het punt is dat ze achter hun paard zouden moeten schreeuwen, ze die energie beter kunnen sparen om het dier te vangen.Is toch fijn dat je dat met mennen niet hebt. En met dressuurwedstrijden nog nooit iemand achter zn paard horen schreeuwen.
Solica schreef:Ik zeg zelf vaak zachtjes hoo of het is goed als ze gespannen zijn. En braaf in combinatie met een kriebel over de hals als ik beroerd op een sprong aanrijd en paard de boel red. Ik erger me altijd groen en geel aan mensen die hun paard het hele parcours door schreeuwen. Kan me ook niet voorstellen dat paarden dat echt fijn vinden?
Mkango schreef:safina schreef:Ik denk dat als een dressuurruiter op het punt is dat ze achter hun paard zouden moeten schreeuwen, ze die energie beter kunnen sparen om het dier te vangen.Is toch fijn dat je dat met mennen niet hebt. En met dressuurwedstrijden nog nooit iemand achter zn paard horen schreeuwen.
DuoPenotti schreef:Solica schreef:Ik zeg zelf vaak zachtjes hoo of het is goed als ze gespannen zijn. En braaf in combinatie met een kriebel over de hals als ik beroerd op een sprong aanrijd en paard de boel red. Ik erger me altijd groen en geel aan mensen die hun paard het hele parcours door schreeuwen. Kan me ook niet voorstellen dat paarden dat echt fijn vinden?
Hier moet ik toch wel even om lachen omdat ik aan een moment terug denk.
Normaal gebruikte ik in een parcours ook niet steeds mijn stem, maar soms heb je van die uitzonderingen
4 jarige, paar oefen parcoursen gelopen.
Toen voor het echie. Dom opgegeven van mij, want de dag daarna was er een grote internationale wedstrijd.
Dus dat parcours was geen simpel denneboompje aan de zijkant.
Nee een draaiend molentje in de bak ergens anders een auto op een verhoging.
Onder een versierde boog door om de bak al in te komen.
Bloemstukken onder de hindernissen, je kunt het zo gek niet bedenken.
Dat paard was net een tekenfilmpoppetje met van die uitpuilende oogjes![]()
Die heb ik echt het parcours doorgepraat
Ik galoppeerde op de eerste sprong aan, hij ging steeds zachter galloperen
En echt op stem, kom maar, toe maar. En dan in een enorme wapper er overheen en ik Goedzo!!!
En dan gallopeerde hij weer dapper, tot hij weer naar een sprong werd gereden. En hetzelfde herhaalde.
We hadden 1 balkje in de dubbel.
De eerste sprong was een totaal bruine.
2e sprong balken als gedraaide zuurstokken.
Hij was zo gefocust op die 2e dat hij zo ongeveer de 1e vergat.
Dus ja toen ik over de laatste kwam heb ik echt helemaal beloond ook met goedzooo!!!
De parcoursbouwers lagen in een deuk, dat weet ik nog wel.
Maar dat paard had het echt nodig en zo toch een fijne ervaring opgedaan. Ik heb hem zelf fijn M klaar voordat hij werd verkocht, zonder overmatig stemgebruik.
Heeft later internationaal gelopen dus zo toch een fijne begin gehad zullen we maar zeggen.
Janneke2 schreef:Ik ben erg voor zachtjes praten tegen je paard.
(Knollie hoort zo'n tien keer beter dan een mens, dus graag zachtjes ivm diervriendelijkheid.)
En mogelijk is het ook een deel van de militaire erfenis - nu, ik leid Knollie niet op voor het slagveld.
Praten met je danspartner : logischer kan het niet...
Janneke2 schreef:Idd: ik leerde: belonen is belangrijker dan straffen - in de zin van : doe het ook vaker.
En dan mag je in de proef wel tikjes geven en niet aaien of braaf zeggen...? "Raar!"
Ayasha schreef:Nee. Mijn excuses voor die fout, ik interpreteerde het als dat menners het niet mogen en dat niet erg vinden.