Alizee Froment: Waarom is het verboden je stem te gebruiken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:34

Misschien dat de meeste zich niet in herkennen maar in de western wereld is het vrij normaal om nog je stem hulpen te gebruiken en dat het publiek staat de brullen langs de zijlijn.

Moedig maar flink aan op de run downs word beest alleen maar fanatieker van.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:37

996981 schreef:
Skippy01 schreef:
Dat zeg ik nergens ;)
Ik zeg dat ik het een liever zie dan het ander. En zweep- en spoorgebruik zijn nog steeds gemeengoed.

Iedereen ziet het liefst fijn gereden paarden, of dit nu in de dressuur, western, springen of op een buitenritje is. Het probleem is echter dat er weinig mensen zijn die fijn kunnen rijden. Waar dat aan ligt is een heel andere discussie.

Je paard opleiden met gebruik van stemhulp: prima, doe ik zelf ook :j op het moment dat je op concours komt hoort een paard echter zo aan het been te zijn dat je niet continu hoeft te klikken, of tegen hem te schreeuwen om voorwaarts te kunnen. Een paard hoort dan je beenhulp te kennen en snappen. Hetzelfde geldt voor andere stemhulpen.

En niemand gaat erover vallen als jij in de proef je hulp zachtjes ondersteund met een stemhulp bij bijvoorbeeld aangalopperen, achterwaarts of in een overgang terug. Het probleem is echter dat veel mensen niet snappen dat het paard je ook hoort als je bijna fluistert.

En ja; zodra het stemvolume gewoon praten of zelfs roepen wordt kunnen andere ruiters en paarden er last van krijgen. Niet alleen omdat hun paard er óok op reageert, maar ook omdat het drukt op de concentratie van andere ruiters.

Ik snap je hoor, mijn paard kun je prima zonder stemhulp rijden, want ze kent uiteraard gewoon zit-, been- en teugelhulpen. Neemt niet weg dat ik het ontzettend fijn vind wél met stemhulpen te werken en mijn paard het duidelijk prettig vindt. Er zit natuurlijk ook nog een héle wereld tussen 'continu klikken of schreeuwen' en 'één keer zachtjes klikken'. Dat eerste is gewoon irritant naar je paard toe, nog even los van wat andere combinaties daarvan vinden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:38

Alleen OP gelezen

Ik heb altijd gepraat in de proef.
Niet zoveel als in training, maar heb echt wel regelmatig braaf gezegd of goedzo.
Je hoeft niet te schreeuwen, je zit zowat bij zijn oren. Dus vaak amper hoorbaar voor de jury. Nooit een puntaftrek gehad.
En zou ik er dat wel voor krijgen zou ik dat er voor over hebben gehad.
Heb ook wel eens een kriebel op de schoft gegeven hoor.

Want ja beloning is zo belangrijk :j

Klikjes van niet aan het been zijn heb ik dan weer niet gebruikt, daar vind ik aftrek ook nog wel logisch voor.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:39

speedfiets_2 schreef:
Misschien dat de meeste zich niet in herkennen maar in de western wereld is het vrij normaal om nog je stem hulpen te gebruiken en dat het publiek staat de brullen langs de zijlijn.

Moedig maar flink aan op de run downs word beest alleen maar fanatieker van.

Haha ja precies! En als je geluk hebt, lopen er nog een paar honden mee te joelen met de aanwezige mensen ook :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:41

Skippy01 schreef:
996981 schreef:

Iedereen ziet het liefst fijn gereden paarden, of dit nu in de dressuur, western, springen of op een buitenritje is. Het probleem is echter dat er weinig mensen zijn die fijn kunnen rijden. Waar dat aan ligt is een heel andere discussie.

Je paard opleiden met gebruik van stemhulp: prima, doe ik zelf ook :j op het moment dat je op concours komt hoort een paard echter zo aan het been te zijn dat je niet continu hoeft te klikken, of tegen hem te schreeuwen om voorwaarts te kunnen. Een paard hoort dan je beenhulp te kennen en snappen. Hetzelfde geldt voor andere stemhulpen.

En niemand gaat erover vallen als jij in de proef je hulp zachtjes ondersteund met een stemhulp bij bijvoorbeeld aangalopperen, achterwaarts of in een overgang terug. Het probleem is echter dat veel mensen niet snappen dat het paard je ook hoort als je bijna fluistert.

En ja; zodra het stemvolume gewoon praten of zelfs roepen wordt kunnen andere ruiters en paarden er last van krijgen. Niet alleen omdat hun paard er óok op reageert, maar ook omdat het drukt op de concentratie van andere ruiters.

Ik snap je hoor, mijn paard kun je prima zonder stemhulp rijden, want ze kent uiteraard gewoon zit-, been- en teugelhulpen. Neemt niet weg dat ik het ontzettend fijn vind wél met stemhulpen te werken en mijn paard het duidelijk prettig vindt. Er zit natuurlijk ook nog een héle wereld tussen 'continu klikken of schreeuwen' en 'één keer zachtjes klikken'. Dat eerste is gewoon irritant naar je paard toe, nog even los van wat andere combinaties daarvan vinden.

Precies dat dus :j en zodra je praten officieel toe gaat staan, hebben de schreeuwende, continue klikkers dus een vrijbrief. Lijkt mee héél irritant voor de paarden en iedereen op het wedstrijdterrein

Solica

Re: Alizee Froment: Waarom is het verboden je stem te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:28

Ik zeg zelf vaak zachtjes hoo of het is goed als ze gespannen zijn. En braaf in combinatie met een kriebel over de hals als ik beroerd op een sprong aanrijd en paard de boel red. Ik erger me altijd groen en geel aan mensen die hun paard het hele parcours door schreeuwen. Kan me ook niet voorstellen dat paarden dat echt fijn vinden? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:34

Mkango schreef:
safina schreef:
Is toch fijn dat je dat met mennen niet hebt. En met dressuurwedstrijden nog nooit iemand achter zn paard horen schreeuwen.
Ik denk dat als een dressuurruiter op het punt is dat ze achter hun paard zouden moeten schreeuwen, ze die energie beter kunnen sparen om het dier te vangen. :+

:) Dat heb ik wel eens gezien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:40

Solica schreef:
Ik zeg zelf vaak zachtjes hoo of het is goed als ze gespannen zijn. En braaf in combinatie met een kriebel over de hals als ik beroerd op een sprong aanrijd en paard de boel red. Ik erger me altijd groen en geel aan mensen die hun paard het hele parcours door schreeuwen. Kan me ook niet voorstellen dat paarden dat echt fijn vinden? :?

Hier moet ik toch wel even om lachen omdat ik aan een moment terug denk.

Normaal gebruikte ik in een parcours ook niet steeds mijn stem, maar soms heb je van die uitzonderingen :D

4 jarige, paar oefen parcoursen gelopen.
Toen voor het echie. Dom opgegeven van mij, want de dag daarna was er een grote internationale wedstrijd.
Dus dat parcours was geen simpel denneboompje aan de zijkant.
Nee een draaiend molentje in de bak ergens anders een auto op een verhoging.
Onder een versierde boog door om de bak al in te komen.
Bloemstukken onder de hindernissen, je kunt het zo gek niet bedenken.

Dat paard was net een tekenfilmpoppetje met van die uitpuilende oogjes :wow:
Die heb ik echt het parcours doorgepraat :D
Ik galoppeerde op de eerste sprong aan, hij ging steeds zachter galloperen :D
En echt op stem, kom maar, toe maar. En dan in een enorme wapper er overheen en ik Goedzo!!!
En dan gallopeerde hij weer dapper, tot hij weer naar een sprong werd gereden. En hetzelfde herhaalde.

We hadden 1 balkje in de dubbel.
De eerste sprong was een totaal bruine.
2e sprong balken als gedraaide zuurstokken.
Hij was zo gefocust op die 2e dat hij zo ongeveer de 1e vergat. :D

Dus ja toen ik over de laatste kwam heb ik echt helemaal beloond ook met goedzooo!!!
De parcoursbouwers lagen in een deuk, dat weet ik nog wel.
Maar dat paard had het echt nodig en zo toch een fijne ervaring opgedaan. Ik heb hem zelf fijn M klaar voordat hij werd verkocht, zonder overmatig stemgebruik.
Heeft later internationaal gelopen dus zo toch een fijne begin gehad zullen we maar zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:50

Mkango schreef:
safina schreef:
Is toch fijn dat je dat met mennen niet hebt. En met dressuurwedstrijden nog nooit iemand achter zn paard horen schreeuwen.
Ik denk dat als een dressuurruiter op het punt is dat ze achter hun paard zouden moeten schreeuwen, ze die energie beter kunnen sparen om het dier te vangen. :+

_O- Wat ze op zo'n moment schreeuwen heeft vermoedelijk ook niets meer te maken met "stemhulpen". _O-

Ik zou het toejuichen. :) Ik vind het onbegrijpelijk dat je een paard in feite in de proef niet mag belonen of geruststellen met de stem. :n

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:07

DuoPenotti schreef:
Solica schreef:

Hier moet ik toch wel even om lachen omdat ik aan een moment terug denk.

Normaal gebruikte ik in een parcours ook niet steeds mijn stem, maar soms heb je van die uitzonderingen :D

4 jarige, paar oefen parcoursen gelopen.
Toen voor het echie. Dom opgegeven van mij, want de dag daarna was er een grote internationale wedstrijd.
Dus dat parcours was geen simpel denneboompje aan de zijkant.
Nee een draaiend molentje in de bak ergens anders een auto op een verhoging.
Onder een versierde boog door om de bak al in te komen.
Bloemstukken onder de hindernissen, je kunt het zo gek niet bedenken.

Dat paard was net een tekenfilmpoppetje met van die uitpuilende oogjes :wow:
Die heb ik echt het parcours doorgepraat :D
Ik galoppeerde op de eerste sprong aan, hij ging steeds zachter galloperen :D
En echt op stem, kom maar, toe maar. En dan in een enorme wapper er overheen en ik Goedzo!!!
En dan gallopeerde hij weer dapper, tot hij weer naar een sprong werd gereden. En hetzelfde herhaalde.

We hadden 1 balkje in de dubbel.
De eerste sprong was een totaal bruine.
2e sprong balken als gedraaide zuurstokken.
Hij was zo gefocust op die 2e dat hij zo ongeveer de 1e vergat. :D

Dus ja toen ik over de laatste kwam heb ik echt helemaal beloond ook met goedzooo!!!
De parcoursbouwers lagen in een deuk, dat weet ik nog wel.
Maar dat paard had het echt nodig en zo toch een fijne ervaring opgedaan. Ik heb hem zelf fijn M klaar voordat hij werd verkocht, zonder overmatig stemgebruik.
Heeft later internationaal gelopen dus zo toch een fijne begin gehad zullen we maar zeggen.

Ja in sommige gevallen kan ik het heel goed begrijpen hoor. Soms hebben ze gewoon net een beetje extra aanmoediging nodig en stem werkt gewoon goed dan. Er zit wel een heel verschil tussen hardop praten en echt schreeuwen imo. Sommige mensen hoor je 3 bakken verder nog keihard schreeuwen en dan dat het hele parcours rond, dat ik denk is dat paard nog niet doof? :+

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:10

Ik kan me voorstellen dat ik toen in mijn gedrevenheid ook niet gefluisterd heb zeg maar :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:36

_O- Nu moet ik wel zeggen; Hoewel ik mijn stemhulpen niet achterwege laat. ("achter" voor het achteruit gaan, Prrr als ie iets te enthousiast is en dat soort dingen.)
Ik nog nooit aftrek gehad heb. Wel eens een opmerking dat praten eigenlijk niet mag. Maar dat was op één van zijn eerste wedstrijden en toen was ie heul bang van de bloemen en de jury lag zelf half in een deuk omdat ik aan het l*llen was dat ik hem heus wel zou beschermen tegen de paardetende aaronskelken. :j Het feit dat die suffe bok daarna ook rustig langs de aaronskelken door liep maakte het helemaal mooi. :))

Ik heb zelfs geen negatieve opmerking gekregen toen ie eens heel flauw deed en ik op een niet bepaalt fluistertoon zei: "Sam ellendige bok loop DOOR en doe normaal op dat terras!!!!"
Het hele terras (waarop ie flauw aan't doen was, het Terras lag verhoogd dus de mensen zaten zeg maar "boven" zijn schofthoogte en dat vond ie niet oké) zette een stap achteruit en iedereen werd stil, knol liep door en op mijn protocol stond enkel "Zeer effectief stemcommando." _O-
Het punt was namelijk, dat het een grote manege is, en dat terrasje is éigenlijk voor de grooms en lezer. Er stond zo'n fluweel touw waar men achter moest blijven (omdat er geen railing was en als je van dat ding donderde pleurde je zo de piste in.) en daar waren ze mee aan het klooien. Is een terrasje ter grootte van een grote stal. 4 * 4 oid. En ondanks dat ze een hele manege hadden om te spelen, waren ze dus op dat terrasje met dat touw aan het klooien. Touw had al met staanders en al in de bak gelegen gedurende een proef van een andere combinatie. Al meerdere keren was er de opmerking gemaakt dat dat stukje voor de aanhang van de rijdende ruiter was maar niemand kreeg die mormels stil. Ook de jury in kwestie had al een paar keer een official gestuurd. :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:52

Idd: ik leerde: belonen is belangrijker dan straffen - in de zin van : doe het ook vaker.

En dan mag je in de proef wel tikjes geven en niet aaien of braaf zeggen...? "Raar!"

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:00

Nou, ik heb dus onbewust heel erg de neiging om heel veel met mijn tong te klikken tijdens het rijden.

Nu moet ik me tijdens de proef heel erg focussen om dat niet te doen, anders gaat het meer als een tapdancewedstrijd klinken dan een dressuurproef. :')

Mijn paard reageert overigens totaal niet op dat klikken, het is echt een irritante vastgeroeste gewoonte van mij.

Wel zal ik tijdens een proef onder mijn adem eens zacht 'ho' zeggen oid tijdens een overgang, daar heb ik nog nooit commentaar op gehad.
Laatst bijgewerkt door DreamGuide op 16-03-21 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:00

Als ze belonen op stem zouden toestaan, zou ik niet gek vinden.

Mijn merrie wordt steeds werk williger door de "suuuuuperr." Half fluisterend gegeven.
Dan gaan die oren er op, en als ik dan een oefening in zet of figuur geeft ze alles.

Ik hoef alleen maar mooi zitten en dom kiekn. Hoe meer ik haar op stem beloon hoe gemotiveerder ze wordt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:08

Janneke2 schreef:
Ik ben erg voor zachtjes praten tegen je paard.
(Knollie hoort zo'n tien keer beter dan een mens, dus graag zachtjes ivm diervriendelijkheid.)

En mogelijk is het ook een deel van de militaire erfenis - nu, ik leid Knollie niet op voor het slagveld.
Praten met je danspartner : logischer kan het niet...

_/-\o_ voor jullie beide...

Er is nog een giga lange weg te gaan voordat dit soort dingen wat gaan doordringen in de old-cowboys dressie wereld.
Dan zijn ze b.v. in de menwereld al mijlenver verder ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:34

safina schreef:

Dat doet deze reactie dan weer niet vermoeden.... :=

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:44

Ik heb Peter Minderhoud en Edward Gal elkaar wel eens zien plagen, door elkaars paard stemhulpen te geven, was grappig maar laat ook wel de nadelen van stemhulpen in de ring zien, haha.
Merk je ook in maneges, als instructeur 'draf' zegt, is de hele zwik al in draf, als de paarden wat al teveel geconditioneerd zijn op de stem.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:48

Janneke2 schreef:
Idd: ik leerde: belonen is belangrijker dan straffen - in de zin van : doe het ook vaker.

En dan mag je in de proef wel tikjes geven en niet aaien of braaf zeggen...? "Raar!"

Ik heb werkelijk nog nooit commentaar gehad dat een aaitjr niet mag. In mijn hele wedstrijd carrière niet en ik doe dat elke proef wel.

Kan me trouwens ook niet herinneren dat ik dat in het reglement gelezen heb dat dat niet mag. Geen stemhulpen nee, maar belonen/aaien? Dat is niet te vinden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:54

Ik zou het soms best fijn vinden om stemhulpen te mogen gebruiken.
Ponylief is best gevoelig en door spanning tegelijkertijd niet altijd even goed aan de hulpen op wedstrijd.
Dingen als ho, klikken met de tong of bijvoorbeeld stemhulp voor draf oid zou soms best kunnen helpen. Tijdens de cross praat ik ook veel om aan te moedigen, maar ook om te belonen.

Zelf heb ik wel eens -2 gehad voor stemgebruik tijdens een B of L1 dressuurproef. Waarschijnlijk voor een HO of klikken met de tong. Dit gaat soms zo automatisch dat ik het niet door heb. Wist toen ook niet precies wat het was geweest.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:08

Ik ben sinds kort mijn stemhulpen juist weer meer gaan invoeren. Paardlief doet het er best goed op.
Op wedstrijden gebruik ik ze soms stiekem aan de andere kant van de bak in de dressuurring, weet dat het niet mag.
In de springring ook wel eens, maar dat is meestal Ho of Kom op
In de cross is Ho, Let op of iets van positiefs. Zijn nog net geen hele gesprekken, altijd ook heel grappig om op het filmpje te zien. Al helemaal als je er op let dat paardlief zijn oren non stop naar voren staan.

Ik heb me regelmatig afgevraagd of het wel zin heeft om te praten, maar als ik zie dat ik soms meer reactie krijg mijn paard per stem dan met mijn hand of beenhulpen, denk ik waarom ook niet. Kan de stemhulpen dan in ieder geval gebruiken om die andere hulpen te verbeteren.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:25

Mijn pony kan wel eens een beetje hoger tempo willen draven dan ik wil.
Zithulp, ophoudingen, hij gaat gewoon door, tot ik een keer 'hee joh' zeg en dan vertraagt ie keurig.
Hij weet dus prima wat ik vraag, maar hij geeft blijkbaar de voorkeur aan de stemhulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:00

Ayasha schreef:
safina schreef:

Dat doet deze reactie dan weer niet vermoeden....

Wij menners rijden dressuurwedstrijden, wist je dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:47

Nee. Mijn excuses voor die fout, ik interpreteerde het als dat menners het niet mogen en dat niet erg vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:43

Ayasha schreef:
Nee. Mijn excuses voor die fout, ik interpreteerde het als dat menners het niet mogen en dat niet erg vinden.

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Kan me de verwarring wel voorstellen. :o

Maar vandaar dus ook mijn verbazing dat sommigen vrezen dat het luidruchtig gaat worden als je stemhulpen toelaat. Dan zou je dat bij mennen toch ook zien gebeuren? In de marathon zie je dat soms wel hoor, (lelijk) geschreeuw in de hindernissen. Maar bij dressuur eigenlijk nooit. Dat gaat gewoon heel stil en rustig.
Het heeft ook zo weinig zin om veel herrie te maken. Het wordt er niet beter van. Of je er nou op zit of erachter.