Wijzigingen wetgeving I&R: Wat betekent dit voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Wijzigingen wetgeving I&R: Wat betekent dit voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:59

Ze willen dus de locaties van alle paarden geregistreerd hebben? Omdat wat? zodat als er een ziekte uitbreekt ze je paard komen afmaken?

Waarom moet elke locatie vast gelegd worden? Ik vind het nogal wat, ik snap eigenlijk niet zo goed dat we dat accepteren.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:06

Ik ben heel benieuwd wat dit voor mij gaat betekenen.

"De houder van de locatie is verantwoordelijk voor het registreren van de paarden op zijn locatie op zijn UBN-nummer bij de RVO."

Mijn paard staat op een 'antikraak-weiland' het huis staat al 20+ jaar leeg, de familie heeft ruzie over de verkoop en er zijn dus verschillende erfgenamen die er over vechten en dus geen duidelijke eigenaar anders zou er lijkt mij geen ruzie zijn. Ik heb contact met 1 van de ruziënde eigenaren maar ik kan mij niet voorstellen dat hij erop zit te wachten om dit allemaal te gaan aanmelden. Mag ik dit eventueel ook zelf doen dan? En hoe zit het met mensen die allemaal bij oudere boertjes hun paard op de wei hebben staan moeten die dit ook gaan regelen?

Ik maak mij hier best zorgen over en ben bang dat ik straks een nieuwe plek kan gaan zoeken omdat die man van het huis echt totaal geen behoefte heeft aan dit gedoe. Hij vind het allemaal prima wat we met de wei doen als we het maar netjes houden en omdat er dus door ons meer leven op de grond is word het ook minder aantrekkelijk voor inbrekers/zwervers en zo.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:10

.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:39

En wat met alle boertjes die zwart wat bijverdienen met wat paarden op hun landje? Die gaan dat echt niet willen legaliseren.. En er is bij ons al een flink tekort aan fijne plekken om je paard neer te zetten..

En ja, zwart zou je niet moeten doen maar de realiteit bij ons is dat zeker meer dan de helft van de stalling/ weidegang hartstikke zwart is..

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:16

Weet iemand
- welke gegevens in die databank worden gezet?
- wat de beveiliging is van die databank?
- hoe Lang die gegevens bewaard worden

En het aller belangrijkste. Wat het doel is van deze registratie?

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:19

Het systeem bestaat natuurlijk al jaren voor koeien, geiten, schapen enz. De ergste kinderziektes zullen er dus wel uit zijn denk ik zo. Ook deze houders van diergroepen hebben hier aan moeten geloven, denk dus niet dat we er als paardeneigenaren omheen kunnen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:39

LadyUrsy schreef:
Het systeem bestaat natuurlijk al jaren voor koeien, geiten, schapen enz. De ergste kinderziektes zullen er dus wel uit zijn denk ik zo. Ook deze houders van diergroepen hebben hier aan moeten geloven, denk dus niet dat we er als paardeneigenaren omheen kunnen.

Het systeem mss wel maar de belangen liggen voor paarden wel anders.

- Als je registreert waar welk paard zich exact bevindt
- De Knhs registreert welk wedstrijd paard wat presteert
- de volledige afstamming bekend is en on line staat

Dan is bij een hack van dit nieuwe systeem diefstal op bestelling zo geregeld. Een weekendje weg wordt dan opeens een diefstal risico. Met name voor de lagere niveaus waar de potentials te vinden zijn.

Mss een beetje beroepsdeformatie deze gedachten maar de risico’s van alles online vastleggen worden steeds duidelijker (ook al is er nog te weinig oog voor)
Dus ik sluit een dergelijk scenario niet uit

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:55

Weekendje weg doen nog niet zo heel veel lagere niveaus. Dat is toch vaak maar een halve dag.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:33

DuoPenotti schreef:
Weekendje weg doen nog niet zo heel veel lagere niveaus. Dat is toch vaak maar een halve dag.

Ik ken genoeg Z ruiters/paarden en jonge potentials die ook een weekendje weg gaan hoor. Niet iedere ruiter past/blijft maar in 1 hokje.(dressuur/recreatie/western etc)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:01

SjonnieZ schreef:
LadyUrsy schreef:

Het systeem mss wel maar de belangen liggen voor paarden wel anders.

- Als je registreert waar welk paard zich exact bevindt
- De Knhs registreert welk wedstrijd paard wat presteert
- de volledige afstamming bekend is en on line staat

Dan is bij een hack van dit nieuwe systeem diefstal op bestelling zo geregeld. Een weekendje weg wordt dan opeens een diefstal risico. Met name voor de lagere niveaus waar de potentials te vinden zijn.

Mss een beetje beroepsdeformatie deze gedachten maar de risico’s van alles online vastleggen worden steeds duidelijker (ook al is er nog te weinig oog voor)
Dus ik sluit een dergelijk scenario niet uit

Deze kan ik niet helemaal volgen? Waarom is een weekendje weg een risico?
Weekendjes weg worden juist niet geregistreerd maar moet je lokaal bijhouden, dacht ik.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:17

Eilatan schreef:
Ze willen dus de locaties van alle paarden geregistreerd hebben? Omdat wat? zodat als er een ziekte uitbreekt ze je paard komen afmaken?

Waarom moet elke locatie vast gelegd worden? Ik vind het nogal wat, ik snap eigenlijk niet zo goed dat we dat accepteren.

Dit is omdat Europa dat zo besloten heeft, in het kader van dierziekte preventie.

troi schreef:
En wat met alle boertjes die zwart wat bijverdienen met wat paarden op hun landje? Die gaan dat echt niet willen legaliseren.. En er is bij ons al een flink tekort aan fijne plekken om je paard neer te zetten..

En ja, zwart zou je niet moeten doen maar de realiteit bij ons is dat zeker meer dan de helft van de stalling/ weidegang hartstikke zwart is..

Zwart of niet, er is sprake nu ook al sprake van een pacht-, huur- of weideovereenkomst. Dat verandert niet door deze regelgeving. Uiteraard gaat dit wel de zichtbaarheid binnen de mestboekhouding of mogelijk inkomsten geven. Ik ben benieuwd wat het met de aantallen gaat doen in Nederland ( en Europa ). Ik weet nog niet of ik het zo erg vind dat juist de "achteraf paardjes" gaan verdwijnen. Ik hoop dat het ten goede komt aan het dierenwelzijn en kwaliteit.

SjonnieZ schreef:

hmmm.... of juist niet. Voor iedere verplaatsing buiten de landsgrenzen moet er een Traces certificaat worden gemaakt een aangetoond om het dier in te schrijven. Er is voor een "gestolen" paard dus niet mogelijk om hem/haar binnen de landsgrenzen te gebruiken, vanwege de IR, of buiten de landsgrenzen te brengen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:29

Eilatan schreef:

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, met koeien, kippen, varkens enz. gaat dat afmaken ook veel te makkelijk.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:32

Zou idd mooi zijn dat de achteraf boertjes dan stoppen met die ene shet op een veldje..
Het doel is dierziektenpreventie zegt men, uiteindelijk is controle het resultaat!
(En ik geloof niet eens in complottheorieën)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:35

maar die achteraf mensen met 1 shet gaan niets registreren. Dieren zijn niet gechipt, gaat ook niet gebeuren.
En wie gaat al die weitjes controleren? Niemand.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:40

Mijn paard heeft een Nederlands paspoort, nog op naam van verkoper, geen zin om 'm over te schrijven als het toch geen eigendomsbewijs is.
Maar paard staat in Duitsland, ik woon in Nederland, moet hij dan nu in Duitsland geregistreerd worden?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:57

SjonnieZ schreef:
Deze kan ik niet helemaal volgen? Waarom is een weekendje weg een risico?
Weekendjes weg worden juist niet geregistreerd maar moet je lokaal bijhouden, dacht ik.

Als het klopt dat je het lokaal moet bijhouden dan is dat idd een mitigerende maatregel. Maar ik meen gelezen te hebben dat lokaal bijhouden slechts voor een beperkte tijd was.

Sorry quote weer eens verkloot

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:02

SjonnieZ schreef:

hmmm.... of juist niet. Voor iedere verplaatsing buiten de landsgrenzen moet er een Traces certificaat worden gemaakt een aangetoond om het dier in te schrijven. Er is voor een "gestolen" paard dus niet mogelijk om hem/haar binnen de landsgrenzen te gebruiken, vanwege de IR, of buiten de landsgrenzen te brengen.[/quote]

Op de zwarte markt is veel te verkrijgen hoor.. zo’n systeem is bovendien nooit geheel waterdicht

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:44

LadyUrsy schreef:

Bij ander vee heb je vaak niet te maken met dat elk dier een andere eigenaar heeft, iets wat bij paarden natuurijk wel het geval is, wat een hoop gedoe, rompslomp, problemen en onduidelijkheden kan geven.

Ik vind het ook maar vaag allemaal. En heb 1 van m'n paarden niet op m'n naam gezet (in paspoort)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:59

Moet je jouw paard dan op eigen naam hebben in het paspoort?
Dat doe ik nooit namelijk

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:10

Dit gaat ook nog interessant worden voor eigenaren die hun paard bij een veehouder hebben staan. Dit ivm de berekening van de stikstof. Kan me zo voorstellen dat wanneer er een redelijk aantal paarden bij gehouden worden dit niet meer lekker uitkomt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:41

Die stikstof zal het uiteindelijk wel op neer komen. Kijken hoeveel onze paarden uitstoten en daar maatregelen op nemen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:42

troi schreef:

Precies dit!! Heb je een mooie plek omdat boer er anders toch niets mee doet en hij geen werk aan zijn land wil hebben........die wil echt niets geregistreerd hebben :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:00

Marrit13 schreef:
“ en houder van een paard is verantwoordelijk voor de identificatie van het paard middels chip, paspoort en registratie bij een Nederlandse paspoortuitgevende instantie.”

Ik heb bij mijn pony een Iers paspoort, dat mag dan dus niet? Ben benieuwd hoe dit vormgegeven gaat worden en wat dat gaat kosten.. Moet toch niet zo zijn dat ik geheel nieuw paspoort ergens in NL moet aanvragen?

Even een stukje van de link die midden in het artikel staat:
Citaat:
Moeten alle paarden met een buitenlands paspoort aangemeld worden bij een Nederlandse instantie? Welke kosten zijn daaraan verbonden?
Ja, als paarden langer dan 30 dagen in Nederland gehouden worden, dienen deze in Nederland geregistreerd te worden. Dit kan geregeld worden via Nederlandse paspoort uitgevende instanties. Kosten variëren tussen de €35,- en €60,-.

Hij zal zijn buitenlandse paspoort houden lijkt me, maar hij moet wel bij een Nederlandse Paspoort uitgevende instantie aangemeld worden. Dat kan bij een stamboek, maar ook bij de KNHS. Ergens in een ander deel van die link heb je weer een link naar alle goedgekeurde Paspoort uitgevende instanties ( afkorting PPI).

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:16

link2thepast schreef:
troi schreef:

Zwart of niet, er is sprake nu ook al sprake van een pacht-, huur- of weideovereenkomst. Dat verandert niet door deze regelgeving. Uiteraard gaat dit wel de zichtbaarheid binnen de mestboekhouding of mogelijk inkomsten geven. Ik ben benieuwd wat het met de aantallen gaat doen in Nederland ( en Europa ). Ik weet nog niet of ik het zo erg vind dat juist de "achteraf paardjes" gaan verdwijnen. Ik hoop dat het ten goede komt aan het dierenwelzijn en kwaliteit.

Een boer moet alle dieren op zijn weides in de mestboekhouding opgeven, als hij controle ktijgt en er lopen paarden dan krijgt hij een boete. Dus de meeste boeren zullen de paarden echt wel in hun mestboekhouding hebben staan. Hierbij staan alleen aantal koeien/schapen/paarden of wat hij heeft lopen.

Een boer moet zijn koeien, schapen, geiten ed. Opgeven met oornummer bij het RVO dat staat los van de mestboekhouding. Nu moet hij dus ook de chipnummers van de paarden opgeven die bij hem op lokatie staan. Daarbij hoeft het paard niet persee op naam van eigenaar te staan als het paard maar geregistreerd staat bij een Nederlandse paspoort uitgevende instantie.
Waarschijnlijk gaan er staks ook boetes komen voor niet aangemelde paarden in de database en de kosten van het registreren zou hij door kunnen berekenen aan jouw als eigenaar van het paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:27

Texas02 schreef:
Eilatan schreef:

Daar heb ik inderdaad ook aan gedacht, met koeien, kippen, varkens enz. gaat dat afmaken ook veel te makkelijk.

Daar vrees ik ook voor. Want ze ruimen nogal gemakkelijk.Ik ben voor priveeigendom waar niemad iets mee te maken heeft.