Naar Nederland teruggekeerd springpaard besmet met rhino

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:37

SjonnieZ schreef:
Gelbrich schreef:
Nee, paard heeft geen Rhino-klachten maar er is weer een paniekzaaier op stal dus de stalhouder wilde even weten van hoe en wat en ik kon verder niks vinden.

Dank voor je bericht :)

In Nederland zijn behalve voor de wedstrijd sport geen andere maatregelen afgekondigd. Wel hebben heel veel stalhouders besloten hun stallen op slot te doen. Dus geen paard van het erf af en geen derden op het terrein.

Plus veel rijverenigingen hebben de binnenbak wel dicht gegooid hier in de buurt.

Kimley

Re: Naar Nederland teruggekeerd springpaard besmet met rhino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:50

Hier gelukkig niet. Dan kun je dus niks met je paard met dit weer.

Gewoon afstand houden (wat je toch al moet met corona) en paarden niet laten snuffelen wat me toch ook wel logisch lijkt.
Hier heeft een stal 1km verderop het ook gehad.. alle paarden bleven netjes daar en niks aan de hand.

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:13

SjonnieZ schreef:
Gelbrich schreef:
Nee, paard heeft geen Rhino-klachten maar er is weer een paniekzaaier op stal dus de stalhouder wilde even weten van hoe en wat en ik kon verder niks vinden.

Dank voor je bericht :)

In Nederland zijn behalve voor de wedstrijd sport geen andere maatregelen afgekondigd. Wel hebben heel veel stalhouders besloten hun stallen op slot te doen. Dus geen paard van het erf af en geen derden op het terrein.

Dank je wel :)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 15:28

Humpiedumpie schreef:
Ben benieuwd wanneer de eerste mondkapjes voor paarden in de winkel liggen:+

ik las:.... in de wei liggen....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:13

veneri schreef:
Humpiedumpie schreef:
Ben benieuwd wanneer de eerste mondkapjes voor paarden in de winkel liggen:+

ik las:.... in de wei liggen....

Daar liggen ze ook wel....

Strandedbun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:58

Het was toch ook dat die wedstrijd in Spanje niet werd afgezegd omdat die al weken aan de gang was? Alles daarna is wel stilgelegd volgens mij.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:35

T is echt een vreselijke situatie!!
Wat ik wel opvallend vind is dat nu iedereen roept over isolatie en testen, ben ik trouwens helemaal voor.
Alleen krijg ik beetje kortsluiting in mijn hoofd omdat ik dat ook in mijn kennissenkring te horen krijg van mensen die of weigeren zich te laten testen/vaccineren corona.
Of die gewoon buiten lopen terwijl ze (mogelijk) besmet zijn met corona

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:49

Tja vanaf 21 april vallen paarden onder dezelfde ontruimingsregels als varkens, koeien en kippen..
Dat gaat de openheid niet ten goede komen denk ik

Vaccineren tegen de neurologische variant kun je niet. Een 100% gevaccineerde stal levert mss net iets minder ergere neurologische
Symptomen op. (En daarmee grote kans op levende paarden met blijvende schade)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:58

Ga er vanuit dat de verplichte periodieke dierenartsbegeleiding /controle die nu voor boeren geldt ook wel voor de grote paarden stallen gaat gelden.op den duur. Niets meer dan billijk want met veel dieren op elkaar heb je gewoon meer kans op problemen. We zitten in dit land hutje op mutje dus moeten toch wat ondernemen om het nog een beetje gezond te houden voor onze dieren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:01

SjonnieZ schreef:
Tja vanaf 21 april vallen paarden onder dezelfde ontruimingsregels als varkens, koeien en kippen..
Dat gaat de openheid niet ten goede komen denk ik

Waar heb je dit gevonden als ik vragen mag?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:27

irmaz schreef:

Even het topic zoeken op de site van de KNHS, daar staat het al cryptisch
Omschreven en daarna gezocht op de naam van die Europese verordening.
Als je onderstaand stuk leest behoort ruimen tot de mogelijkheden.

https://www.knmvd.nl/nieuwe-europese-di ... pril-2021/

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:38

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:57

Paarden staan natuurlijk ook in megastallen met in verhouding veel te weinig grond dus daar zullen ook fosfaatrechten enz gaan gelden. Ik denk dat de meeste grote bedrijven de fosfaatrechten al wel hebben aangekocht?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:06

SjonnieZ schreef:
irmaz schreef:

Even het topic zoeken op de site van de KNHS, daar staat het al cryptisch
Omschreven en daarna gezocht op de naam van die Europese verordening.
Als je onderstaand stuk leest behoort ruimen tot de mogelijkheden.

https://www.knmvd.nl/nieuwe-europese-di ... pril-2021/

Ik lees hier alleen uit dat deze regels gelden voor alle gehouden dieren, dus ook voor honden en katten en de kanarie van oom piet bijvoorbeeld. En inderdaad lees ik ook dat ruimen bij bepaalde ziekten tot de mogelijkheden zou kunnen horen maar dat de werkelijk genomen maatregelen bepaald worden door de lidstaat zelf.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:52

irmaz schreef:
Ik lees hier alleen uit dat deze regels gelden voor alle gehouden dieren, dus ook voor honden en katten en de kanarie van oom piet bijvoorbeeld. En inderdaad lees ik ook dat ruimen bij bepaalde ziekten tot de mogelijkheden zou kunnen horen maar dat de werkelijk genomen maatregelen bepaald worden door de lidstaat zelf.

Ja klopt en we nu net in een lidstaat wonen waar ze graag overgaan tot ruimen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:26

SjonnieZ schreef:
irmaz schreef:

Precies, ik snap niet dat we met elkaar dit registreren zomaar accepteren.. Maar goed, ik snap van meer dingen niet dat het allemaal zomaar geaccepteerd wordt.. Straks zijn er een paar paarden met Rhino op stal en vervolgens ruimen ze maar even de hele stal terwijl het niet gezegd is dat alle paarden het krijgen, en terwijl het mogelijk is dat de zieke paarden weer genezen..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:26

SjonnieZ schreef:
irmaz schreef:

Texas02 schreef:
Precies, ik snap niet dat we met elkaar dit registreren zomaar accepteren.. Maar goed, ik snap van meer dingen niet dat het allemaal zomaar geaccepteerd wordt.. Straks zijn er een paar paarden met Rhino op stal en vervolgens ruimen ze maar even de hele stal terwijl het niet gezegd is dat alle paarden het krijgen, en terwijl het mogelijk is dat de zieke paarden weer genezen..

Nee hoor voorlopig niet, er zijn ergens definities hoe er wordt omgegaan met dierziektes en die zijn best wel verschillend tussen landbouwdieren en (landbouw)huisdieren zoals paarden. Er is wel erkenning voor de emotionele band.
Maar het is wel de vraag wat er gebeurd wanneer er een lobby van grote commerciele (fok)stallen opstaat die bang is voor hun investeringen (dus let op wie je gaat stemmen deze week ;) ).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:28

Rhino lijkt me totaal geen reden om te ruimen, want isolatie binnen de stal is voldoende om verspreiding naar buiten te voorkomen. Over bijv. equine infectieuze anemie maak ik me meer zorgen, dat wordt overgedragen door een vector en een paard blijft dan dus (i.v.m. dragerschap) altijd een risico voor verspreiding in de omgeving.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:41

irmaz schreef:
Nee hoor voorlopig niet, er zijn ergens definities hoe er wordt omgegaan met dierziektes en die zijn best wel verschillend tussen landbouwdieren en (landbouw)huisdieren zoals paarden. Er is wel erkenning voor de emotionele band.
Maar het is wel de vraag wat er gebeurd wanneer er een lobby van grote commerciele (fok)stallen opstaat die bang is voor hun investeringen (dus let op wie je gaat stemmen deze week ;) ).

Dat er aanvullende regels zijn is correct. Volgens moet het om een meldingsplichtig ziekte gaan.

Rhino is dat bijvoorbeeld vooralsnog niet.
Al bleek tijdens het webinar van horse dat opeens 97% vd deelnemers voor de meldingsplicht was..

Dat er met huisdieren vooralsnog anders wordt omgegaan klopt ook maar de vraag is of en zo ja wanneer een paard hieronder valt.

Ik sta op een stal met plus minus 80 paarden waarvan de helft pension paarden zijn. De andere helft betreft Manege paarden. Wordt dan maar de helft geruimd? Maken ze voor die situatie een uitzondering? Of wordt mijn paard dan toch als een landbouw dier gezien?

Dus ja.. kijk idd uit waar je op stemt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:25

Voor destructie is het ook een landbouwdier, dus ik zou met deze regels ook niet teveel uitgaan van huisdier.
Ook je paspoort waar je aan kunt geven of je paard voor consumptie is of niet, is ook landbouw, geen huisdier.
Huisdieren hebben ook geen ubn, ook alleen maar landbouwdieren.
Dus ik denk daarmee het antwoord wel te weten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:10

Het is nu ook zo in het nieuws omdat er vanuit 1 locatie meerdere locaties nu met rhino zijn. vaak blijft het bij 1 of 2 stallen, nu gebeurde het op een evenement met 100en paarden uit verschillende landen met alle gevolgen van dien. Snap wel dat het dan zo in het nieuw is, al is het volgens mij altijd wel nieuws.

Ruimen wordt vaak ook gedaan vanwege angst dat het een pandemie/ ziekte bij mensen wordt of in ons voedsel terecht komt toch? Vooralsnog is rhino bij paarden nog geen gevaar voor mensen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:13

Vanillia schreef:
Staat in het artikel.. Paard staat in Weert en is volgens protocol gecontroleerd, vertoonde geen koorts of andere ziekteverschijnselen. Paard is nu geïsoleerd.

Het in Weert gestalde paard is de afgelopen periode volgens protocol meerdere keren per dag gecontroleerd, maar vertoonde tot nu toe geen koorts en ook geen andere ziekteverschijnselen. Het paard is nu verder geïsoleerd.

Dat lees ik als zou hij niet direct na terugkomst geïsoleerd staan maar pas toen het positief getest werd.
Dat vind ik vrij slordig.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:20

Tancreda4 schreef:
Het is nu ook zo in het nieuws omdat er vanuit 1 locatie meerdere locaties nu met rhino zijn. vaak blijft het bij 1 of 2 stallen, nu gebeurde het op een evenement met 100en paarden uit verschillende landen met alle gevolgen van dien. Snap wel dat het dan zo in het nieuw is, al is het volgens mij altijd wel nieuws.

Ruimen wordt vaak ook gedaan vanwege angst dat het een pandemie/ ziekte bij mensen wordt of in ons voedsel terecht komt toch? Vooralsnog is rhino bij paarden nog geen gevaar voor mensen.

Waarom word er dan geruimd bij de vogelgriep?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:20

Babootje schreef:
Vanillia schreef:
Staat in het artikel.. Paard staat in Weert en is volgens protocol gecontroleerd, vertoonde geen koorts of andere ziekteverschijnselen. Paard is nu geïsoleerd.

Het in Weert gestalde paard is de afgelopen periode volgens protocol meerdere keren per dag gecontroleerd, maar vertoonde tot nu toe geen koorts en ook geen andere ziekteverschijnselen. Het paard is nu verder geïsoleerd.

Dat lees ik als zou hij niet direct na terugkomst geïsoleerd staan maar pas toen het positief getest werd.
Dat vind ik vrij slordig.

Zo lees ik het ook inderdaad. Vind ik ook niet echt handig als dat het geval is. Nu is het dus afwachten of de andere paarden op die stal niet over x aantal weken toch ook ziek worden. Ik ga er vanuit dat die stal op slot is en alles preventief wordt nagekeken als dit het geval is. Anders blijf je bezig :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:23

gomir schreef:
Rhino lijkt me totaal geen reden om te ruimen, want isolatie binnen de stal is voldoende om verspreiding naar buiten te voorkomen. Over bijv. equine infectieuze anemie maak ik me meer zorgen, dat wordt overgedragen door een vector en een paard blijft dan dus (i.v.m. dragerschap) altijd een risico voor verspreiding in de omgeving.

EHV-1 en EHV-4 zijn nauw verwante herpesvirussen van het paard, die luchtwegaandoeningen, abortus en zenuwverschijnselen kunnen veroorzaken. De infectie kan levenslang latent aanwezig blijven, maar ook plotseling de kop weer opsteken. Dit betekend dat het virus in het dier aanwezig blijft, zonder dat je er wat aan merkt. Het virus kan opnieuw actief worden (bijvoorbeeld door stress) en dan kan het dier opnieuw ziek worden en virusdeeltjes uitscheiden.
Het Rhino virus in al zijn verschijningsvormen kan dus zomaar de kop opsteken bij een stal, zonder dat het paard in aanraking is geweest met een ziek paard, omdat hij het virus al bij zich droeg.
Maar ja, alle paarden ruimen die Rhino ooit hebben gehad is onmogelijk. Dan kun je 2/3 van de paardenstapel gaan ruimen.
https://www.zoetis.nl/aandoeningen/paar ... monie.aspx