In kaart: hoe zit het met de rhino-besmettingen wereldwijd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: In kaart: hoe zit het met de rhino-besmettingen wereldwijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:27

bedoel maar

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:38

Blacky94 schreef:
Jet schreef:
Die kaart is naar mijn idee alleen Valencia-gerelateerd. Ruiters die al snel door waren naar andere concoursen of hun paard(en) vervroegd mee terug naar huis hebben genomen.

Ook de cijfers uit de VS en Canada? Want áls ze ze al overvliegen lijkt het mij toch niet dat ze ze zo vroeg in het jaar weer terug vliegen? Of ik ben onvoldoende op de hoogte van internationale wedstrijdplanningen, dat kan ook heel goed hoor haha.

Ja klopt, daar waren aansluitende wedstrijden en sommigen reizen dus van wedstrijd naar wedstrijd de hele wereld over.

Dit is het eerste Nederlandstalige bericht dat ik erover ken: https://www.wendyscholten.nl/2021/02/27 ... rspaarden/ .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:57

*dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-21 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:58

Weer lekker paniekzaaierij zoals gewoonlijk...
Hier op stal zijn we verplicht te enten voor rhino, denk vooral omdat we een aantal ruiters hebben die regelmatig met paard op pad gaan en er een fokmerrie staat.

Van de 30 paarden is er 1 geweest die last had, maar die heeft last van elke enting en is oud.
De rest vd oudjes en jonkies had geen last gelukkig.

Toevallig moeten wij binnenkort weer enten maar de dierenarts heeft aangegeven dat wij voorrang op vaccin hebben aangezien wij altijd al enten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 17:59

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:34

SjonnieZ schreef:
Iemand enig idee in welk deel van het land die besmetting dan is?
Ik hoor hier in Limburg (nl) al diverse stal namen vallen waar besmettingen zouden zijn Nav Valencia.

Waar dan?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:48

kim2008 schreef:
Waar dan?

Dat lijkt mij niet netjes om hier te benoemen.
Blijkt dat hier niemand een bewezen geval in Limburg kan benoemen. Heb geen zin om bij te dragen aan de insinuatie hysteria.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:58

De stress komt vooral omdat er heel veel paarden nu door Europa reizen die mogelijk in contact zijn geweest met rhino.
In Valencia stonden zo'n 750 paarden en bij de Sunshine Tour zo'n 1500. De kans dat die wat mee nemen en dat verspreiden als er niet zorgvuldig genoeg om wordt gegaan met quarantaine is wel vrij reëel. Dat zou in potentie voor een hele grote uitbraak in Europa of zelfs wereldwijd kunnen zorgen. Zover is het nog niet maar ik begrijp wel dat stallen maatregelen nemen voor het zover komt. Het is niet voor niets dat veel grote sportstallen op dit moment geen lesklanten laten komen om al het risico te vermijden.

Enten kan een beperkte invloed hebben op het verspreiden van de neurologische variant. Waarschijnlijk heeft het wel invloed op de mate waarin de paarden ziek worden ze verspreiden waarschijnlijk minder virus waardoor je de uitbraak mogelijk kunt beperken.
Een hoop waarschijnlijk en misschien maar je kunt niet helemaal zeggen dat het niets doet.

luckyfarm schreef:
Begrijpelijk ook wel met zo'n 2000 paarden op dezelfde locatie.

Orsje schreef:
Bij ons op stal zijn ze ook een app gestart met iedereen die mee wilt doen met vaccineren..

Ikzelf trek er niet echt aan.. De variant die heerst is juist neurologisch en bekend dat de vaccinatie daar niet goed tegen werkt.. Dus ga mijn paard nu echt niet verzwakken door 2x een verzwakte variant van het gewone Rhino erin te spuiten.. Heb je zo je hele stal besmet met gewone Rhino.. Want bij ons staat alles samen op de weide.
Hoe krijgt de stal rhino door te enten?

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:20

SjonnieZ schreef:
kim2008 schreef:
Waar dan?

Dat lijkt mij niet netjes om hier te benoemen.
Blijkt dat hier niemand een bewezen geval in Limburg kan benoemen. Heb geen zin om bij te dragen aan de insinuatie hysteria.[/quote

Dat begrijp ik, het was ook niet letterlijk bedoelt. Maar heel eerlijk, je draagt zelf al bij aan de hysterie door te zeggen dat er stallen zijn die....

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:32

Vala schreef:
Veel dierenartsen zijn al door hun rhinovaccinaties heen en vrezen dat ze niet voldoende hebben voor de 2e enting over 4 weken.

Slimmer is om de eerste vaccinatie te zetten en meteen de tweede te reserveren voor de herhaling. Weet je iig dat je die kan doen.

Maar de kaart is bijzonder. Rhino is niet aangifteplichtig. Er is 1 melding uit Nederland, omdat die stal zo sociaal was om het zelf te delen en de sectorraad paard te contacten. Dat gebeurd bijna niet. Dus er zijn meer gevallen van Rhino dan we denken. Alsnog geen honderden, maar wel meer dan 1. Maar omdat het niet meldingsplichtig is, en veel stallen hier niet mee geassocieerd willen worden, staan ze niet op de kaart.
Dus deze kaart heb je eigenlijk niet zoveel aan.

Het zou beter zijn als de gegevens vanuit het lab (de GD) wel gedeeld zouden worden, met een bepaalde regio bijvoorbeeld. Dan heb je een beetje een idee wat er speelt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 21:47

In Emst is ook een (opfok)stal met Rhino, de abortusvariant, hebben het ook netjes op hun site gemeld en zijn meteen in quarantaine gegaan met de paarden. Nemen ook geen nieuwe paarden meer aan in hun kraamstal.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:17

[quote="kim2008"
Dat begrijp ik, het was ook niet letterlijk bedoelt. Maar heel eerlijk, je draagt zelf al bij aan de hysterie door te zeggen dat er stallen zijn die....[/quote]

Mss wel ja. Maar als je ziet hoeveel Manegebedrijven en pensionstallen maatregelen hebben genomen.Bij 1
Stal mag je je paard niet eens meer eens buiten zetten. Gecombineerd met het aantal geruchten vond ik de vraag stellen wel relevant.
Alleen maar fijn om te horen dat het blijkbaar alleen maar geruchten zijn.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 22:21

Zulke rare dingen krijg je dus door paniekzaaierij. Paarden niet eens meer buiten mogen zetten wordt gek genoeg..

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:57

@katja: je spuit een verzwakte vorm van Rhino in... Zodat het paard anti stoffen maakt. Als de weerstand van het paard laag is, worden ze juist ziek en kunnen symptomen krijgen. (net als de mens met de griep spuit) Bij ons op stal staan alle paarden samen op de weide.. Dus als er al 3 symptomen zouden vertonen als reactie op de enting, is het kwaad al geschied in de hele kudde.. Vandaar dat ik er niet aan trek.. En hoop dat er een plan B bedacht wordt.. Wij hebben gewoon veel verschillende paarden op stal van jong tot oud.. Genoeg paarden die momenteel al kampen met gezondheid..

Ik ga het zien... Onze stal zit in ieder geval in lock down... Niemand het terrein op, maar ook niemand af. Geen instructeurs en alleen nog maar essentiële zorg.. Alsof Corona al niet genoeg is, heb ik echt geen behoefte aan Rhino hysterie..

Ik begrijp de maatregelingen, want je wilt het absoluut niet op de je stal krijgen. Dus sta hier achter. Maar dat "ineens" enten gaat mij net te ver.

Bij ons in zuid Limburg gaat inderdaad een "gerucht" over een besmetting. Ik heb het zelf nog niet gelezen, alleen van horen zeggen op stal.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:25

Orsje schreef:
@katja: je spuit een verzwakte vorm van Rhino in... Zodat het paard anti stoffen maakt. Als de weerstand van het paard laag is, worden ze juist ziek en kunnen symptomen krijgen. (net als de mens met de griep spuit) Bij ons op stal staan alle paarden samen op de weide.. Dus als er al 3 symptomen zouden vertonen als reactie op de enting, is het kwaad al geschied in de hele kudde.. Vandaar dat ik er niet aan trek.. En hoop dat er een plan B bedacht wordt.. Wij hebben gewoon veel verschillende paarden op stal van jong tot oud.. Genoeg paarden die momenteel al kampen met gezondheid..

Ik ga het zien... Onze stal zit in ieder geval in lock down... Niemand het terrein op, maar ook niemand af. Geen instructeurs en alleen nog maar essentiële zorg.. Alsof Corona al niet genoeg is, heb ik echt geen behoefte aan Rhino hysterie..

Ik begrijp de maatregelingen, want je wilt het absoluut niet op de je stal krijgen. Dus sta hier achter. Maar dat "ineens" enten gaat mij net te ver.

Bij ons in zuid Limburg gaat inderdaad een "gerucht" over een besmetting. Ik heb het zelf nog niet gelezen, alleen van horen zeggen op stal.

Je spuit geen verzwakte vorm van het virus in, maar een dood virus... Ik had een link naar een uitgebreid artikel geplaatst, dit is een stukje daaruit:
Citaat:
Kan mijn paard rhino krijgen van de vaccinatie?
Het vaccin bevat dood virus. Dat betekent dat het virus van het vaccin het paard niet actief ziek kan maken. Je paard zal door de vaccinatie dus geen rhinopneumonie, abortus of EHM ontwikkelen, maar gelukkig wél antistoffen aanmaken. Het is dan ook veilig om te vaccineren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:42

Orsje schreef:
Dat is niet hoe het werkt. Een paard kan klachten krijgen van een enting maar dat is omdat het afweersysteem reageert niet omdat hij het virus is en besmettelijk is. Net zoals je geen griep kunt krijgen van iemand die last heeft van de bijwerkingen van een griepprik.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:10

Excuses, ik dacht echt dat net als bij griep een verzwakte vorm werd gebruikt.

Maar ondanks dat, heb ik nog steeds mijn serieuze twijfels bij de bijwerkingen die kunnen voorkomen. Dus ben nog niet overtuigd.

Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 20:30

Dat is met een influenza vacc niet anders. Kan een paard ook een paar dagen niet lekker van zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:04

Er schijnen twee soorten vaccinaties te zijn: https://www.dierenvaccins.nl/rhinopneum ... ale%20olie. . De tweede wordt naar mijn idee het meest gebruikt en hebben zeldzaam voorkomend iets heftiger reacties die weer overgaan. De tweede moet ook abortus door EHV verminderen, de eerste doet daar kennelijk niets tegen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 23:53