[OP] Niveau instructie paardensport

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 19:53

Dammie schreef:
Manegeruiter hier.
Voor degenen hierboven die menen dat elke ruiter zelf ook verantwoordelijk is om theorie op te pikken, hoe dan?
De meeste boeken over paardrijden zijn 100% abacadabra en stikken van het ouderwetse en onbegrijpelijke taalgebruik.
Wat voorwaart neerwaarts is, aanleuning en weet ik wat, wordt dan uitgelegd in slecht vertaald Duits.
Met onduidelijke plaatjes erbij.

Ik ben van mening dat dit door een instructeur uitgelegd behoort te worden.
Boeken lezen is leuk, maar je moet die theorie kunnen plaatsen en daar heb je een bepaalde basis voor nodig. Daar heb je instructie voor nodig.
Ik hou het (hopelijk nog vele jaren) bij de oude stempel instructie, die rijden en lesgeven aan de hand van het skala en weten waarover ze praten.

Eefke85

Re: [OP] Niveau instructie paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:07

Interessante discussie.
Wat is jullie mening over het omgekeerde? Dus geen papiertje en wel lesgeven?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:10

Geen probleem mee. Nu kom ik zelf nog uit de tijd dat de meeste nog geen papieren hadden maar wel ervaring.
En in mijn jeugd reden er denk ik ook wel minder mensen paard en had je ook geen hele berg mensen die daardoor ook wel les gaven.

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:23

Eefke85 schreef:
Interessante discussie.
Wat is jullie mening over het omgekeerde? Dus geen papiertje en wel lesgeven?

Daar heb ik persoonlijk geen moeite mee, de verzekering misschien wel. Al las ik in het artikel van bianca terug dat haar WA er nu pas naar vraagt..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:28

En dan zie je op Instagram een filmpje met erbij: Wat liep ze fijn vandaag!
En dan heb ik echt medelijden met de amazone dat zij denkt dat dit fijn voor elkaar is. Dat ze echt denkt te voelen dat het paard daar fijn loopt. Dat is toch wel echt te wijten aan de instructie die haar blijkbaar laat weten dat het paard zo correct gaat. Daar schort het echt aan goede instructie. En de juryleden die dit beoordelen en het lage punten toebedelen zijn dus slechte jury’s want ze vonden mijn paard vast niet mooi want ze liep hartstikke fijn... :roll:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:32

Dammie schreef:
Manegeruiter hier.
Voor degenen hierboven die menen dat elke ruiter zelf ook verantwoordelijk is om theorie op te pikken, hoe dan?
De meeste boeken over paardrijden zijn 100% abacadabra en stikken van het ouderwetse en onbegrijpelijke taalgebruik.
Wat voorwaart neerwaarts is, aanleuning en weet ik wat, wordt dan uitgelegd in slecht vertaald Duits.

Als er 30 jaar geleden boeken te vinden waren en artikelen waren te lezen in bladen, dan zal dat nu zeker voorhanden zijn in deze moderne tijd. Toen was er geen internet om raad te plegen. Nu kan je vinden wat je wil vinden op internet dus ook hierover. Verder heb je ook een blad ‘Dressuur’ en de andere bladen bestaan ook nog steeds. Mijn allereerste boek heette heel origineel ‘Paardrijden’ en was een Engelse mevrouw, Jenny Loriston Clarke.

Edit: je kan met deze al beginnen bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/dressuur/666794170/

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:10

Dammie schreef:
Manegeruiter hier.

YouTube kun je echt 100000en leuke en zeer duidelijke filmpjes bekijken, ook vanuit de knhs.
Ook zijn er echt heel veel leuke boeken te vinden die duidelijk uitleggen over hoe en wat, maar filmpjes vind ik persoonlijk beter.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:12

Maar zoek in dat bos van 100.000 filmjes maar een wat goed gereden is als je zelfs topruiters hun paard uit balans ziet trekken. En er nog een 1e plek mee rijden ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:18

Suzanne F. schreef:
Dammie schreef:
Manegeruiter hier.

Als er 30 jaar geleden boeken te vinden waren en artikelen waren te lezen in bladen, dan zal dat nu zeker voorhanden zijn in deze moderne tijd. Toen was er geen internet om raad te plegen. Nu kan je vinden wat je wil vinden op internet dus ook hierover. Verder heb je ook een blad ‘Dressuur’ en de andere bladen bestaan ook nog steeds. Mijn allereerste boek heette heel origineel ‘Paardrijden’ en was een Engelse mevrouw, Jenny Loriston Clarke.

Edit: je kan met deze al beginnen bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/p/dressuur/666794170/

Als de theorie al abracadabra is als je het leest, ga je het ook niet snappen als iemand het je probeert uit te leggen. Door termen die abracadabra zijn te googelen kun je ze gaan begrijpen.

Maar ja, dat kost tijd en je moet er wel zin in hebben. Het feit dat je op dit forum zit betekend dat je internet gevonden hebt :) kijk hier op bokt eens bij rijtechnische discussies en ga meelezen. In zulke discussie komt van alles aan bod en ze kunnen heel leerzaam zijn.

Zelfs vooraan in de proeven boekjes van de knhs (en volgens mij ook FNRS) staat duidelijk beschreven waarnaar gestreefd wordt bij het paardrijden en hoe dit behaald kan worden. Ook op de Website van de KNHS wordt met grote regelmaat artikelen gedeeld. Het enige wat je hoeft te doen is ze te volgens op Facebook. Evenals Dressuur.nl. Als je iets echt wil leren, dan doe je er alles aan zoveel mogelijk praktijkervaring op te doen en zoveel mogelijk kennis te vergaren. Dus zoveel mogelijk uren in het zadel doorbrengen en zoveel mogelijk lezen en meekijken met andere ruiters als ze les hebben etc.

In deze tijd is informatie en kennis overal. Je hoeft niet eens echt te zoeken. Je moet er wel zin in hebben je erin te verdiepen. En dat hoeft niet. Het is je goed recht dat niet te doen. Maar die verantwoordelijkheid dan bij je instructeur leggen vind ik niet oké.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:21

DuoPenotti schreef:
Maar zoek in dat bos van 100.000 filmjes maar een wat goed gereden is als je zelfs topruiters hun paard uit balans ziet trekken. En er nog een 1e plek mee rijden ook.

Van iedere ruiter aan de top kun je iets leren. Zeker als je zelf net begint. Later, als je meer kennis en ervaring hebt kun je je oog gaan trainen op wat je dan écht ziet, waarom je vindt dat het goed is, of waarom juist niet.

Maar gewoon niet gaan lezen of naar anderen kijken met als excuus dat je niet zeker weet of het goed is klinkt eerder als een slecht excuus. Sorry.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:28

Ik lees hier veel excuses waarom het niet zou lukken goed te leren paardrijden.

Mijn ouders hebben mij bijgebracht dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen geluk en voor alles wat je moet doen om dat geluk te bereiken

Als jij goed wil leren paardrijden, ben je daar in mijn ogen dus ook zélf verantwoordelijk voor. Je zult het zelf moeten doen. Niemand gaat je alles aanreiken op een gouden dienblad.

Wees nieuwsgierig naar informatie, stel vragen aan mensen met meer kennis en ervaring dan jij, leer je eigen leerstijl kennen en ga ermee aan de slag.

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:38

Allemaal mooi gezegd. En ik heb ook het geluk dat ik geleerd hern wat goed is. Maar ik kwam wel uit de tijd dat er nog klassiek gereden werd. De basis echt nog basis was.
Geen quick fix rijden.
Ik kan me echt voorstellen dat juist nu met erg veel informatie het filteren alleen maar moeilijker word. Even klakkeloos zeggen moet je beter je best doen vind ik erg onvriendelijk en ook veel te kort door de bocht.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 22:48

Dammie schreef:
Manegeruiter hier.

Alsjeblieft, ik las die boeken op de basisschool :+ en toen was er nog geen Google! Je kunt toch gewoon opzoeken wat het betekent?

Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk pas sinds kort besef hoe goed ik manegeles heb gehad. Eigenlijk na het uitwisselen van ervaring met de plaatselijke manege met een meisje van 16. Ik kreeg regelmatig (verschrikkelijke!!) zitles bijvoorbeeld. In de les baalde ik altijd als een stekker, maar ik ben toch wel heel blij dat ik het gehad heb.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:01

Maar als je jong bent, en jouw instructie leert je de snelste weg i.p.v de goede, iedereen om je heen doet dat ook en wordt geprezen, op wedstrijd lopen de meest gewelddadige ruiters met de hoogste punten weg: dan zijn er maar weinig die daar tegenin gaan. Als immers zelfs een vakjury zegt dat de snelle, paardonvriendelijke weg de juiste is, dan zal dat wel toch? Verantwoordelijkheid ligt natuurlijk ook bij de ruiter, maar velen komen er pas laat of nooit achter dat het fout zit.

Dus wat hierboven ook al werd gezegd, zit het probleem op meerdere niveau's en niet op de laatste plaats bij de jury's.

Hier op Bokt zie je het ook veel, laatst nog. Je mag op een rijtopic alleen maar met 'oeh' en 'ah' reageren anders word je weer beschuldigd van typisch Bokt-zeiken. Er stond ook een opmerking als "Zo haha die zeikerds in je vorige topics laat je nu mooi zien wie er gelijk had!" omdat er inmiddels een aardig hoog wedstrijdniveau was bereikt.

Dus hoog niveau = paardvriendelijk en als je zelf niet op dat niveau wedstrijd rijdt mag je al helemaal niks zeggen, blijkbaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:02

DuoPenotti schreef:
Allemaal mooi gezegd. En ik heb ook het geluk dat ik geleerd hern wat goed is. Maar ik kwam wel uit de tijd dat er nog klassiek gereden werd. De basis echt nog basis was.
Geen quick fix rijden.
Ik kan me echt voorstellen dat juist nu met erg veel informatie het filteren alleen maar moeilijker word. Even klakkeloos zeggen moet je beter je best doen vind ik erg onvriendelijk en ook veel te kort door de bocht.

Roepen dat het niveau van instructeurs laag is dat is niet onvriendelijk? :)

Ik ben “nog maar” 24, ben dus “opgegroeid” in het “roll kür tijdperk”. Juist door overal informatie van te zoeken, bijhorende video’s te kijken, kun je onwijs veel leren.

Informatie filteren leer je vooral door het te doen. Een kwestie van gewoon beginnen te lezen. Op de website van de KNNS is bijvoorbeeld héél veel informatie te vinden. De schappen van Divoza liggen ook vol met boeken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:05

Dat is minder onvriendelijk dan hier tegen 1 persoon zeggen dat ze maar beter haar best moet doen.
Dat vind ik onnodig katten.

Knhs leuk en aardig. Als ik die trek en pluk ruiters niet afgestraft zie worden in punten, waarom zou hun site dan leerzaam zijn?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:09

DuoPenotti schreef:
Dat is minder onvriendelijk dan hier tegen 1 persoon zeggen dat ze maar beter haar best moet doen.
Dat vind ik onnodig katten.

Knhs leuk en aardig. Als ik die trek en pluk ruiters niet afgestraft zie worden in punten, waarom zou hun site dan leerzaam zijn?

Nog een pijnpunt bij veel ruiters; er mag niet gezegd worden dat ze hun best beter moeten doen....

Als iedereen altijd alleen maar tegen je zegt dat je gelijk hebt en dat je alles goed doet, ga je sowieso niks leren.

Ik heb gelukkig de ervaring niet dat een goed en vriendelijk gereden paard, minder scoort dan een paard dat door pluk en trekwerk in de Krul gereden wordt :) goed rijden loont echt nog steeds ;) en de theorie op hun site is gebaseerd op het Skala Der ausbildung, dus wel degelijk informatief en relevant.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:14

Van mij mag er juist wel gezegd worden dat ze beter hun best moeten doen en geen ge jamaar in de les. Maar theorie zoeken kan best verwarrend zijn.
En dat staat los van het gekat hier. Echt het boven iemand staan lijkt het wel. Beter willen voelen. En daar zeg ik wat van.

Dus ik zeg doe ook beter je best info te delen op een prettige manier. Want ook jij lijkt geen kritiek te willen. Doe er wat mee wat je zelf verkondigd. :j

Fijne avond nog.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-02-21 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:15

Voor de leergierigen en de liefhebbers, de KNHS heeft een heel naslagwerk online staan: https://www.knhs.nl/top-sport/disciplin ... ssuurtips/

Wat ik vooral vaak zie is dat er lesgevers zijn die maar wat commando's in de ruimte staan te roepen zonder verder te kijken of de ruiter er iets mee kan. Daarnaast zijn er veel lesklanten die al bij het eerste wat je ze verteld een hele discussie beginnen over dat het toch echt niet kan, zonder het ooit gewoon te proberen :roll:

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:24

DuoPenotti schreef:
Van mij mag er juist wel gezegd worden dat ze beter hun best moeten doen en geen ge jamaar in de les.
Maar dat staat los van het gekat hier. Echt het boven iemand staan lijkt het wel. Beter willen voelen. En daar zeg ik wat van.

Dus ik zeg doe ook beter je best info te delen op een prettige manier. Want ook jij lijkt geen kritiek te willen. Doe er wat mee wat je zelf verkondigd. :j

Fijne avond nog.

Wij hebben schijnbaar een ander idee van afkatten :) wat prima is. Mij ervan betichten dat ik mensen afkat, om vervolgens met het verwijt te komen dat ik geen kritiek wil vind ik dan wel weer bijzonder :).

Vrij recent heb ik nog mee gediscussieerd in het topic “Totilas ongezond lichaamsgebruik”. Daar heb ik veel literatuur gedeeld. Evenals eigen ervaringen en rijfilmpjes van mezelf. Ik probeer dus inderdaad informatie toegankelijk te maken en ben ook niet bang voor kritiek, waarvan jij mij hier ongefundeerd beschuldigd

Ik voel me niet beter dan een ander. Ben zelf ook gewoon op de manege begonnen. Door veel te lezen, kijken en uren in het zadel door te brengen heb ik mezelf kunnen ontwikkelen tot waar ik nu sta en ik ontwikkel nog steeds. Dat gun ik anderen ook, vandaar dat ik instructeur ben geworden.

Ik vind dus dat ik een mening mag hebben over de eigen verantwoordelijkheid van ruiters, als het aankomt op het kiezen van een goede instructeur. Wanneer je het doel van dressuur beter gaat snappen, ga je ook leren waarop je een goede, van een mindere instructeur kan onderscheiden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:30

Maar dat meisje komt van de manege.
Hallooo. Die kan dat nog niet onderscheiden. Ze krijgt alleen gekat dat ze beter haar best moet doen.

Zon totilas topic is haar nog veel te hoog gegrepen.
Reik haar dan de juiste links aan als je zo graag informatie deelt.
Op haar niveau.
Dat kan een goede instructie op een prettige manier.

Je klanten altijd positief motiveren. Dat is wat ik in les ook belangrijk vond. Kritiek moet anders kom je niet verder. De kunst van het fijn brengen heeft niet iedereen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:32

DuoPenotti schreef:
Maar dat meisje komt van de manege.
Hallooo. Die kan dat nog niet onderscheiden. Ze krijgt alleen gekat dat ze beter haar best moet doen.

Zon totilas topic is haar nog veel te hoog gegrepen.
Reik haar dan de juiste links aan als je zo graag informatie deelt.
Op haar niveau.
Dat kan een goede instructie op een prettige manier.

Je klanten altijd positief motiveren. Dat is wat ik in les ook belangrijk vond. Kritiek moet anders kom je niet verder. De kunst van het fijn brengen heeft niet iedereen.

Ik heb toch de knhs als voorbeeld gegeven? Ik hoef toch zeker de exacte link niet ook nog toe te voegen? :+ Dat is precies wat ik bedoel met eigen verantwoordelijkheid...

Ik zie dat Irmaz de link hier gedeeld heeft. Op 1 pagina, het skala in een notendop in begrijpelijke taal.

Daarbij las ik als 11 jarige hier ook al mee in de discussie topics :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:34

Irmaz wel ja. Die was zo fijn.

Maar deze oude taart gaat paarden voeren en slapen.

Blij dat ik op een strenge doch vriendelijke manier les6heb gehad van instructie die nooit te beroerd was uitleg te geven. Al leek het zo voor de hand liggend.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:36

DuoPenotti schreef:
Van mij mag er juist wel gezegd worden dat ze beter hun best moeten doen en geen ge jamaar in de les. Maar theorie zoeken kan best verwarrend zijn.
En dat staat los van het gekat hier. Echt het boven iemand staan lijkt het wel. Beter willen voelen. En daar zeg ik wat van.

Fijne avond nog.

Ja maar als je die goede info deelt, wordt die ander misschien wel beter dan jij en gaat die er met de eer vandoor, in plaats van jij.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 23:38

DuoPenotti schreef:
Irmaz wel ja. Die was zo fijn.

Maar deze oude taart gaat paarden voeren en slapen.

Blij dat ik op een strenge doch vriendelijke manier les6heb gehad van instructie die nooit te beroerd was uitleg te geven. Al leek het zo voor de hand liggend.

Weer een steek onder water met een aanname dat ik geen uitleg wil geven als ik les geef :z

Heel bijzonder wel..