Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naskapower

Berichten: 3246
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:17

Fijn dat d KNHS weer oude info de wereld in slingerd -O-

Verplaatsingen korter dan 24 uur waarbij er overnacht word op de vaste stallings locatie hoeven niet geregistreerd te worden.

Zie bron;

https://www.lto.nl/terugblik-op-webinar-ir/

tamary

Berichten: 29307
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:26

Logica uitgaande van dierziektes traceren :
- Welk paard is wanneer op andere locatie geweest waar ook paarden waren die niet bij dit paard op de thuislocatie gestald staan.
- Wie is er wanneer op de thuislocatie geweest die ook op andere paardenlocaties komt (smid, DA, therapeut, etc.)
- Welke eigenaar is zonder paard op een locatie geweest waar paarden zijn.

M.a.w. logboek dat verplaatsingen bij houdt van mogelijke in/uit sleep van ziektes doordat verschillende populaties met elkaar in contact komen, direct of via hun eigenaren/verzorgers.
Al vindt ik de 3 jaar eis nogal vreemd gezien de normale incubatietijden van ziekten.

StalNollie

Berichten: 9233
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:20

[quote="karuna"]Die hele registratiplicht is dus vanwege ernstige ziektes. Maar welke ziektes zijn zo gevaarlijk voor mens en dier dat een dergelijke strakke registratie nodig is?

Heel logisch is het niet :n even wandelen buiten zicht van je stal. Inderdaad even uitstappen door het bos. Of tijdens de dressuur besluiten nee het wordt hem niet ik ga het bos in. Dan zou je dus moeten afstappen, registreren weer opstappen en dan is de lust tot rijden ook wel weg.

Blij dat ik daar niet meer mee te maken heb 8)7[/quote]

slaat nergens op uiteindelijk ... mijn pony fysio is vandaag langs geweest zonder paard. maar die wel ziekte meenemen naar haar stal of andere paarden stel mijn pony dus ziek is ( wat niet te zien is of nog niet tot uiting is gekomen) daar ga je dan met je administratie want je legt dan niet perse of meteen een link. ik wacht ook netjes af of er überhaupt wat in de bus gaat vallen.

ik huur weilandjes van elkaar af de weg over. en ik verplaats nogal eens wat. ivm te dik / te dun strookbegrazing/ kalken/ mesten etc etc. kan ik dan iedere week de administratie van pony/ weide doen? en per keer betalen . en eerlijk ik denk niet dat het boertje waar ik sta, zit te wachten dat hij zijn weiland aan moet gaan melden :(

Sansevieria
Berichten: 4230
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:27

Dat is dus iets als een UBN nummer voor schapen/geiten en ander vee?
Moet eerlijk zeggen, heb het tot nog toe niet echt gevolgd.

Nou, dan kun je je lol op, die transportdocumenten zit nog voor bepaalde tijd een bewaarplicht aan ook.
Wij hadden zelfs een verplichte keuring op een spliksplinternieuwe schapentrailer.
Boven x kilometer een bewijs van vakkundigheid vervoerder nodig, dat soort dingen.

Als dit echt ingevoerd gaat worden kan ik me voorstellen dat er veel oudere boeren / mensen met een weilandje wat ze nu nog voor klein geld verhuren ermee gaan stoppen.

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:30

Hier in de buut lopen tig shetten rond als grasmaaier. Die zijn niet eens gechipt en die gaan ook echt niet geregistreerd worden.
Gaat het geld kosten gaan ze nog eerder naar de slager.

Echt man man wat een onzin.
En hoe denk je dat het in de rest van de Europeese landen gaat? Die weten nog maar amper hun mensen te registeren.
Maar hier zal het wel weer bakken met geld gaan kosten allemaal.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 16:53

En de volgende stap als alles mooi geregistreerd is....het invoeren van paardenbelasting waarschijnlijk.

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:00

Ja waarschijnlijk wel
en een ambtenaar die komt kijken of alle paardenbakken wel legaal zijn, want waar paarden staan...
Of de mestput wel goed is enz enz.
Of bij en particulier echt niet meer dan 5 paarden staan.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:02

galgo schreef:
En de volgende stap als alles mooi geregistreerd is....het invoeren van paardenbelasting waarschijnlijk.


Zeker weten! En ik ben niet eens van de complottheorieën.... :j

salome
Berichten: 87
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:17

Citaat:
En de volgende stap als alles mooi geregistreerd is....het invoeren van paardenbelasting waarschijnlijk.



Zeker weten! En ik ben niet eens van de complottheorieën....


Ja, zeker weten en je paard gaat meetellen als vermogen, je zult maar een dure KWPN'er hebben van 50.000 of meer, feest voor de belastingdienst.

Ibbel

Berichten: 49278
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:18

Ik vermoed dat auto's dan een stuk eerder meegeteld gaan worden. Dáár is de cataloguswaarde wél concreet van. Paard is niet meer waard dan z'n vleesprijs.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:20

Ben benieuwd of dit werkelijk gaat helpen allemaal zeg. Wat een enorme organisatie moet dat worden om dat allemaal rond te krijgen en vooral: te controleren overal. Gaat toch nooit werken dit.

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:35

Dat meetellen zal wel mee vallen, paard is slachtprijs waard en als hij aangemerkt is niet voor consumptie beschikbaar is kost het zelfs geld om er vanaf te komen.
Want hoe gaan ze bepalen wat hij waard is.
Vandaag wint hij het ZZ, morgen staat hij met een blessure die nooit meer over gaat.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:55

Is hier in Zwitserland al een paar jaar verplicht. En het word niet vaak gecontroleerd, maar als het word gecontroleerd en het klopt niet kan de boete hoog oplopen.

Sansevieria
Berichten: 4230
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:05

Yup, als ze het echt invoeren, en je krijgt een controle dan kun je het administratief maar beter goed op orde hebben.

Ik heb indertijd in Belgie ooit een keer complete controle van mijn beslagnummer (UBN in NL) gehad.
En de aanleiding was de aankoop van een nieuwe(!!) schapentrailer notabene, moest door de FAVV gekeurd worden, vanwege een aangemelde import uit NL.
Ach zegt diegene, dan voer ik nu meteen een administratieve controle uit, dieren bekijken, of de oormerken allemaal in orde waren, en klopten met de papieren.
Ik moest nog net niet mijn kasten opentrekken om te laten zien of ik wellicht ontwormingsmiddel / geneesmiddelen in huis had waar geen recept/factuur van de DA bij was. Blij dat alles op orde was.
En nog veel meer blij dat de toen verplichte entingen tegen blauwtong bij de DA bijgehouden waren.

Mijn buurman van 500 meter verderop heeft daarna een waarschuwing gehad omdat zijn dwerggeitjes geen oormerken in hadden, die lagen klaar, maar oortjes te klein.
Moesten erin, anders bij de volgende controle een flinke boete.
Kon je vanaf de verharde weg niet eens zien nb, onze huizen lagen zover van de verharde weg af...
Ik heb echt gedacht heeft die zitten gluren met een verrekijker of hoe?

Als dat hier in NL ook zulke overijverige ambtenaren zijn dan ga je lachen...of niet natuurlijk.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:27

Voor (oudere) boeren met weide/stalling maak ik me niet zo’n zorgen. Deze registratie is al jaren voor koeien en schapen. Dus grote kans dat zij hier al ervaring mee hebben (/gezinslid laten doen).

Ik zie het alleen nog niet gebeuren dat alle eigenaren hun paard netjes (laten) aanmelden bij het goede UBN nummer. :+


Wij hebben gelukkig al een UBN nummer en ervaring met schapen registreren, dus ik verwacht vanuit onze kant weinig problemen. :')

Dispar_Vulgo

Berichten: 2998
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 20:30

Sansevieria schreef:
Als dat hier in NL ook zulke overijverige ambtenaren zijn dan ga je lachen...of niet natuurlijk.


Die zijn er ook hoor :+
- Zo worden wij jaarlijks gecontroleerd door milieu ambtenaar, omdat we jaren geleden zorgboerderij waren. Allang gestopt, maar die controles komen we nooit meer vanaf :')
- Dit jaar subsidie voor ‘ganzenschade’, dan komt er dus 2x een ‘gras taxateur’ kijken hoeveel cm gras die ganzen opgevreten hebben in bepaalde tijd :')

delvira
Berichten: 828
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 23:13

Naskapower schreef:
Fijn dat d KNHS weer oude info de wereld in slingerd -O-

Verplaatsingen korter dan 24 uur waarbij er overnacht word op de vaste stallings locatie hoeven niet geregistreerd te worden.

Zie bron;

https://www.lto.nl/terugblik-op-webinar-ir/


Het is inderdaad een aanrader om deze link te bekijken. Verder kun je op de sit van het LTO veel antwoorden op vragen over dit onderwerp vinden.

Loretta
Berichten: 8892
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Paardenhouder moet vanaf april de paarden registreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:32

Wat gaat deze flauwekul ons kosten?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:04

Loretta schreef:
Wat gaat deze flauwekul ons kosten?


Dat vraag ik me ook af!

November108

Berichten: 1313
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:04

Dispar_Vulgo schreef:
Voor (oudere) boeren met weide/stalling maak ik me niet zo’n zorgen. Deze registratie is al jaren voor koeien en schapen. Dus grote kans dat zij hier al ervaring mee hebben (/gezinslid laten doen).

Ik zie het alleen nog niet gebeuren dat alle eigenaren hun paard netjes (laten) aanmelden bij het goede UBN nummer. :+


Wij hebben gelukkig al een UBN nummer en ervaring met schapen registreren, dus ik verwacht vanuit onze kant weinig problemen. :')


Zoals ik het lees is de volledige administratie dus voor de paardenhouder en niet voor de eigenaar, dus voor de pensionstal en niet de klant? Dus het registreren van het paard bij UBN nummer moet de paardenhouder doen.
Enige probleem wat ik mijzelf afvraag is dat het gros van de paarden niet op naam is gezet bij een paspoortinstantie. Ik vraag me af of dit wat uitmaakt.

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:07

Naskapower schreef:
Fijn dat d KNHS weer oude info de wereld in slingerd -O-

Verplaatsingen korter dan 24 uur waarbij er overnacht word op de vaste stallings locatie hoeven niet geregistreerd te worden.

Zie bron;

https://www.lto.nl/terugblik-op-webinar-ir/


het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar dat zie ik hier in deze terugblik niet terug. Ik had eerder begrepen dat korte verplaatsingen zoals bijvoorbeeld ook buitenritten, niet in "het systeem" maar wel in de lokale administratie (het schriftje) genoteerd moeten worden.

Oh en wat ik ook nog niet helemaal snap: er wordt overal gesproken over houder van het paard en de houder van de locatie. Er wordt letterlijk gezegd dat de eigenaar van het paard geen actieve rol speelt. Maar ik als eigenaar van mijn paard ben toch ook de houder, en verantwoordelijk voor alles wat daarmee te maken heeft? Als ik dat verkeerd zie snap ik in elk geval het verschil tussen houder paard en houder locatie nog steeds niet helemaal, maar okee, het is nog vroeg :+

Al met al lijkt het me een heel gedoe voor de pensionhouders. Wij staan op een megastal aan de rand van een bos, met minstens 350 paarden, waarmee over het algemeen volop gereisd (gelest, wedstrijd gereden (normaal gesproken dan) en buiten gereden) wordt. Dat wordt dan in elk geval een dik schriftje.

Anomien

Berichten: 7436
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:09

StalNollie schreef:
Tja leuk voor oudere boeren die weiland verhuren. Of pony hebben.

Het zal allemaal online moeten, succes! Gaat hem niet worden


Das mooi kut als ze al die tijd hun paard niet hadden meegerekend in de mestboekhouding. Kwam laatst tot de ontdekking dat als je melkveehouder bent je een paard ook mee moet rekenen. Nu staat ze gelukkig elders.

Maar denk niet dat een boer blij is dat ie die paar pensionpaarden ineens moet registreren en ook nog eens in de boekhouding mee moet tellen. Dan is het snel gedaan met de huur weiden.

November108

Berichten: 1313
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:43

Sandra_H schreef:
Naskapower schreef:
Fijn dat d KNHS weer oude info de wereld in slingerd -O-

Verplaatsingen korter dan 24 uur waarbij er overnacht word op de vaste stallings locatie hoeven niet geregistreerd te worden.

Zie bron;

https://www.lto.nl/terugblik-op-webinar-ir/


het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar dat zie ik hier in deze terugblik niet terug. Ik had eerder begrepen dat korte verplaatsingen zoals bijvoorbeeld ook buitenritten, niet in "het systeem" maar wel in de lokale administratie (het schriftje) genoteerd moeten worden.

Oh en wat ik ook nog niet helemaal snap: er wordt overal gesproken over houder van het paard en de houder van de locatie. Er wordt letterlijk gezegd dat de eigenaar van het paard geen actieve rol speelt. Maar ik als eigenaar van mijn paard ben toch ook de houder, en verantwoordelijk voor alles wat daarmee te maken heeft? Als ik dat verkeerd zie snap ik in elk geval het verschil tussen houder paard en houder locatie nog steeds niet helemaal, maar okee, het is nog vroeg :+

Al met al lijkt het me een heel gedoe voor de pensionhouders. Wij staan op een megastal aan de rand van een bos, met minstens 350 paarden, waarmee over het algemeen volop gereisd (gelest, wedstrijd gereden (normaal gesproken dan) en buiten gereden) wordt. Dat wordt dan in elk geval een dik schriftje.


Nee, jij bent geen houder, jij bent een eigenaar. Een houder is degene waar het paard daadwerkelijk staat, dat is dus je pensionhouder in jouw geval. Jij als eigenaar hebt dus (zoals ik begrijp) inderdaad geen actieve rol hierin.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:58

November108 schreef:
Sandra_H schreef:

het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar dat zie ik hier in deze terugblik niet terug. Ik had eerder begrepen dat korte verplaatsingen zoals bijvoorbeeld ook buitenritten, niet in "het systeem" maar wel in de lokale administratie (het schriftje) genoteerd moeten worden.

Oh en wat ik ook nog niet helemaal snap: er wordt overal gesproken over houder van het paard en de houder van de locatie. Er wordt letterlijk gezegd dat de eigenaar van het paard geen actieve rol speelt. Maar ik als eigenaar van mijn paard ben toch ook de houder, en verantwoordelijk voor alles wat daarmee te maken heeft? Als ik dat verkeerd zie snap ik in elk geval het verschil tussen houder paard en houder locatie nog steeds niet helemaal, maar okee, het is nog vroeg :+

Al met al lijkt het me een heel gedoe voor de pensionhouders. Wij staan op een megastal aan de rand van een bos, met minstens 350 paarden, waarmee over het algemeen volop gereisd (gelest, wedstrijd gereden (normaal gesproken dan) en buiten gereden) wordt. Dat wordt dan in elk geval een dik schriftje.


Nee, jij bent geen houder, jij bent een eigenaar. Een houder is degene waar het paard daadwerkelijk staat, dat is dus je pensionhouder in jouw geval. Jij als eigenaar hebt dus (zoals ik begrijp) inderdaad geen actieve rol hierin.

Nee, dat is de oude Nederlandse definitie van houder. De Europese definitie van exploitant is anders en gaat nu gelden.

Even zwart op wit het antwoord wat ik heb gekregen na een vraag hierover:

Eerder heb ik u bericht met een antwoord op de vraag wie de ‘houder van het paard’ is. Inmiddels hebben we een nadere uitleg van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit ontvangen en heeft de concept implementatie van de EU gezondheidsverordening een andere wending gekregen.

Omdat de EU gezondheidsverordening rechtstreeks werkzaam is in Europese lidstaten, bepaalt de verordening de definitie van houder. Die wijkt af van de Nederlandse wet zoals ik u eerder berichtte. In Europa wordt gesproken over ‘operator’ dat vertaalt ‘exploitant’ betekend. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee natuurlijke personen of rechtspersonen, namelijk:

Exploitant van het paard
Exploitant van de locatie
De exploitant van de locatie (de eigenaar van de locatie) dient zijn locatie te registreren bij RVO. Daar eindigt zijn registratieplicht als hij niet ook de exploitant van het paard is.

De exploitant van het paard is degene die verantwoordelijk is voor het paard. In het merendeel van de gevallen zal dat de eigenaar van het paard zijn, tenzij hij/zij de verantwoordelijkheid heeft overgedragen, bijvoorbeeld een buitenlandse investeerder die het paard in Nederland in opleiding heeft staan.

November108

Berichten: 1313
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 11:01

mooney schreef:
Nee, dat is de oude Nederlandse definitie van houder. De Europese definitie van exploitant is anders en gaat nu gelden.

Even zwart op wit het antwoord wat ik heb gekregen na een vraag hierover:

Eerder heb ik u bericht met een antwoord op de vraag wie de ‘houder van het paard’ is. Inmiddels hebben we een nadere uitleg van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit ontvangen en heeft de concept implementatie van de EU gezondheidsverordening een andere wending gekregen.

Omdat de EU gezondheidsverordening rechtstreeks werkzaam is in Europese lidstaten, bepaalt de verordening de definitie van houder. Die wijkt af van de Nederlandse wet zoals ik u eerder berichtte. In Europa wordt gesproken over ‘operator’ dat vertaalt ‘exploitant’ betekend. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee natuurlijke personen of rechtspersonen, namelijk:

Exploitant van het paard
Exploitant van de locatie
De exploitant van de locatie (de eigenaar van de locatie) dient zijn locatie te registreren bij RVO. Daar eindigt zijn registratieplicht als hij niet ook de exploitant van het paard is.

De exploitant van het paard is degene die verantwoordelijk is voor het paard. In het merendeel van de gevallen zal dat de eigenaar van het paard zijn, tenzij hij/zij de verantwoordelijkheid heeft overgedragen, bijvoorbeeld een buitenlandse investeerder die het paard in Nederland in opleiding heeft staan.


Dat is dus compleet anders dan in o.a. bovenstaand artikel staat, en in ongeveer elke die ik gelezen heb hierover... Niet dat ik bedoel te zeggen dat ik mijn gelijk wil, bedoel er alleen mee te zeggen dat er dus superveel verwarring over is. Al helemaal als NL en EU wetgeving anders zeggen... Ben benieuwd hoe dit er voor april moet komen, het is nog zo onduidelijk 8)7