Gini schreef:Ik vind het heel moeilijk om precies te snappen wat je bedoelt. Want je begint met te zeggen 'gewoontes aanleren bij een paard', ok, daar volg ik. Maar dan zeg je tweemaal dat het verwarrend is voor een paard. Ofwel is iets een gewoonte ofwel is iets juist ongewoon en zodoende verwarrend.
Uiteraard ga je je training niet onderbreken voor ieder leuk liedje dat je hoort, maar als echt je favo song opkomt, denk ik echt oprecht dat het het paard niet uitmaakt als je de oefening afmaakt, je het paard beloont en naar stap terug laat gaan en aan een lang teugeltje laat rondstappen terwijl jij van het liedje geniet.
Een paard anticipeert vaak op dingen, dat klopt. Als je vaak het wijken oefent, moet je ook af en toe eens de middellijn rijden en iets anders doen, want anders zal het paard anticiperen. Soms wil je wijken en soms wil je iets anders. Daar kun je een paard op trainen. Net zoals jij een paard kunt trainen door te lopen dan wel stil te staan wanneer die een bliepje hoort. Of dat dan meten erg verwarrend is voor een paard, ik schat het mentale vermogen van een paard wel iets hoger in eigenlijk en dat die niet meteen verwart is wanneer die nu eens een keer wel moet doorlopen bij het bliepje.
dat kan maar gebeurd meestal niet, afwisseling in het rijden is belangrijk, ik onderschat het vermogen van een paard niet weet wel dat het makkelijker iets aanleert
een paard anticipeert zeker, en als het een eigen paard is is het uw eigen keuzen hoe u er mee omgaat ieder doet dat op zijn/haar eigen manier, prima
als een paard iets aanleert is het voor de nieuwe eigenaar lastig en voor de instructie een extra punt van aandacht om het op te lossen, en als het dan door moet lopen - bij de een wel bij de ander niet - is dat verwarrend want ik moest toch stilstaan en dat doet het braaf, moet het juist doorlopen kan dat verwarring geven en moeten we iets nieuws aanleren: doorlopen
weet dat het voor onzekere ruiters vervelend is/kan zijn, voor een ervaren ruiter zal het niets uitmaken
daarom hecht ik er aan om telefoon op trillen te zetten, aan te geven dat ik tijdens de lessen de telefoon niet op neem (beantwoorder) maar direct terugbel,
weet de (potentiele) nieuwe lesklant gelijk ook dat ik tijdens de les alle aandacht voor hun heb
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-21 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt