Je telefoon checken op je paard: mag dat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:00

SusanH schreef:
Hoezo is dat bizar? Lesklanten, mensen die paarden willen kopen/verkopen, dat gaat de hele dag door. Paarden trainen ook. Ik snap best dat je dan even dat telefoontje opneemt. Daarna pak je je paard weer op en rijd je door.

sorry ik zit niet in de handel en geef ook geen groepslessen, dat maakt het verschil denk ik,

bizar vind ik het naar de paarden die als ding ingezet worden,

business is voor ieder anders ontdek ik

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:35

MCE schreef:
SusanH schreef:
Hoezo is dat bizar? Lesklanten, mensen die paarden willen kopen/verkopen, dat gaat de hele dag door. Paarden trainen ook. Ik snap best dat je dan even dat telefoontje opneemt. Daarna pak je je paard weer op en rijd je door.

sorry ik zit niet in de handel en geef ook geen groepslessen, dat maakt het verschil denk ik,

Zo moet je het niet zien denk ik. Ook voor degene waar ik het over heb in mijn voorbeeld is een paard geen ding. Maar een klant niet te woord staan betekent potentieel geld mislopen. En dat wil je niet. Dus als de training het toe liet (lees: geen springen, net opstappen op een jong paard etc) dan werd tussendoor gewoon de telefoon op genomen. Even stappauze voor het paard. En daarna (met aandacht) weer door.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:39

criollo_yess schreef:
Maar mag ik dan als menner (bestuurder van een voertuig) wel mijn telefoon checken als ik geparkeerd sta (lees; even halthouden al dan niet aan de kant van de weg/pad)? Dat mag namelijk in de auto wel.

Dat mag zolang je niet beweegt, net zoals je voor het stoplicht of in de file in de auto ook gewoon je telefoon mag vasthouden. Zodra je wielen rollen mag het niet meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:45

SusanH,
dank voor uw uitleg, voor mij zijn er andere opties om klanten te wordt te staan, ik hecht er aan om de telefoon niet op te nemen, want als er wat met het paard gebeurd kan dat meer kosten, klant verdient alle aandacht, betaald daar ook voor, maar ieder doet dat op zijn/haar manier,

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:49

MCE schreef:
SusanH schreef:

Omdat je de telefoon opneemt op je paard, zet je het paard ineens in als ding. Huh?
Ik denk dat mensen vooral eens moeten loskomen van dat hardnekkige idee van "hoe ik de zaken aanpak is normaal en goed en ieder die het anders doet is maar gek en slecht bezig."

Daihyo

Re: Je telefoon checken op je paard: mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:54

Ik heb tijdens een buitenrit ook regelmatig mijn telefoon even in handen. Voor navigatie. Of om foto’s te maken. Hij staat wel op stil. Bellen of appen heb ik geen zin in. Iets met ontspanning :D

Dit soort foto’s zijn echt om later nog even na te genieten. Met telefoon gemaakt dus. :))
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:56

Gini,
op het moment dat de je de telefoon opneemt ben je niet meer - de meeste althans kunnen dat niet - met je paard bezig zit je i.mo in een zetel (ding)
maar nogmaals ieder doet het vanuit eigen professie ieder heeft zijn/haar manier van werken
beide mogen gehoord worden en daar kunnen we rustig over sparren

bovendien vind ik het irritant -tijdens het lesgeven - als een paard ontdekt heeft om bij bliepje stil te moeten gaan staan omdat er gebeld moet worden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:14

Het moment dat ik de stal uitmest, ben ik ook meer bezig met de riek, de drollen en de kruiwagen, dan met het paard. En dat zeg ik niet om lachwekkend te doen. Maar het is toch niet dat je altijd 100% focus op het paard moet leggen van zodra je voet op stal zet?
Dat iemand eens een telefoontje opneemt, wilt toch niet meteen iets zeggen over de band tussen ruiter en paard en of de ruiter het paard al dan niet als ding gebruikt?
Het is toch niet omdat ik mijn focus even van mijn paard wegneem (door een stalgenoot die komt babbelen, door een goed liedje op de radio dat ik even wil meebrullen, door een grappig appje dat ik toegestuurd krijg) dat mijn paard op dat eigenste moment tot een ding gereduceerd wordt?
Ik vind die conclusie verregaand. Niet iedereen die een telefoon aan zijn oor drukt is het cliché van een keiharde zakenman/vrouw die even op die knol komt rijden maar er verder geen affectie mee heeft.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:26

Ik vind het wel redelijk cru om te zeggen dat het desinteresse is tegenover je paard als je je telefoon even boven haalt. Wat kan het paard het schelen als je even de telefoon opneemt of een bericht stuurt.

Maar over het algemeen vermijd ik wel om mijn telefoon boven te halen uit schrik dat ik hem laat vallen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:30

Gini schreef:
Het moment dat ik de stal uitmest, ben ik ook meer bezig met de riek, de drollen en de kruiwagen, dan met het paard. En dat zeg ik niet om lachwekkend te doen. Maar het is toch niet dat je altijd 100% focus op het paard moet leggen van zodra je voet op stal zet?
Dat iemand eens een telefoontje opneemt, wilt toch niet meteen iets zeggen over de band tussen ruiter en paard en of de ruiter het paard al dan niet als ding gebruikt?
Het is toch niet omdat ik mijn focus even van mijn paard wegneem (door een stalgenoot die komt babbelen, door een goed liedje op de radio dat ik even wil meebrullen, door een grappig appje dat ik toegestuurd krijg) dat mijn paard op dat eigenste moment tot een ding gereduceerd wordt?
Ik vind die conclusie verregaand. Niet iedereen die een telefoon aan zijn oor drukt is het cliché van een keiharde zakenman/vrouw die even op die knol komt rijden maar er verder geen affectie mee heeft.

inderdaad lachwekkend, in mijn beleving is er verschil tussen werken met paarden en voor paarden (zoals stallen uitmesten ect.)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:31

Mijn bericht telt meer zinnen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:35

Ik pak ook altijd mijn telefoon erbij als ik aan het uitstappen ben. Ik zie het probleem niet. Paard loopt toch wel door en zo inspirerend vind ik uitstappen nu ook weer niet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:36

Gini schreef:
Mijn bericht telt meer zinnen.

juist, en nee niet ieder verliest zijn focus, ligt er maar aan wat voor u op dat moment belangrijker is

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:37

Hoe bedoel je dat precies? Kan je niet meerdere dingen tegelijkertijd belangrijk vinden?

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:40

Mwha, als ik alleen in de bak rij en aan het uitstappen ben of tussendoor even pauze neem pak ik ook soms telefoon er bij. In de bak uitstappen kan zó saai zijn. Niets te maken met dat ik m’n paard niet leuk zou vinden oid. Vaak ga ik dan quasi nuttige dingetjes doen zoals talen onderhouden. Ook nou niet t idee dat m’n paard er veel last van heeft. Ben met uitstappen toch zo’n alleen op m’n benen aan het rijden + hou de bak zeker wel in de gaten, al helemaal als er ook iemand anders in rijdt. Buitenritten etc is anders maar dat lijkt me evident

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:50

Gini schreef:
Hoe bedoel je dat precies?

gewoontes aanleren bij een paard

als ik met een paard aan het werk ben, b.v. iets nieuws leren, of midden in een figuur zit, ect. paard is geconcentreerd heeft de aandacht erbij, en ineens omdat ik een leuk liedje hoor is mijn aandacht weg
heel verwarrend voor en paard

of als ik een paard koop die geleerd heeft bij de vorige eigenaar in een hoek te gaan staan praten als er iemand in die hoek komt b.v
of geleerd heeft bij een bliepje of telefoon gerinkel stil te gaan staan oor het paard heel verwarrend,
als je midden in een oefening cq. figuur zit

dat zijn gewoon (eigen) ervaringen, hoeft zeker niet voor ieder een te gelden

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:59

Ik vind het heel moeilijk om precies te snappen wat je bedoelt. Want je begint met te zeggen 'gewoontes aanleren bij een paard', ok, daar volg ik. Maar dan zeg je tweemaal dat het verwarrend is voor een paard. Ofwel is iets een gewoonte ofwel is iets juist ongewoon en zodoende verwarrend.

Uiteraard ga je je training niet onderbreken voor ieder leuk liedje dat je hoort, maar als echt je favo song opkomt, denk ik echt oprecht dat het het paard niet uitmaakt als je de oefening afmaakt, je het paard beloont en naar stap terug laat gaan en aan een lang teugeltje laat rondstappen terwijl jij van het liedje geniet.

Een paard anticipeert vaak op dingen, dat klopt. Als je vaak het wijken oefent, moet je ook af en toe eens de middellijn rijden en iets anders doen, want anders zal het paard anticiperen. Soms wil je wijken en soms wil je iets anders. Daar kun je een paard op trainen. Net zoals jij een paard kunt trainen door te lopen dan wel stil te staan wanneer die een bliepje hoort. Of dat dan meten erg verwarrend is voor een paard, ik schat het mentale vermogen van een paard wel iets hoger in eigenlijk en dat die niet meteen verwart is wanneer die nu eens een keer wel moet doorlopen bij het bliepje.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:03

Daihyo schreef:
Dit soort foto’s zijn echt om later nog even na te genieten. Met telefoon gemaakt dus. :))

<3

Mijn paard kan het meestal niet zo waarderen dat ik op zo'n moment meer aandacht heb voor mijn apparaat dan voor zijn behoeften. Lopen wil hij, stilstaan is tijd verknoeien. }:)

IbbelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:17

Het is voor lesgevers, handelaren, en ruiters die er 10 op een dag rijden natuurlijk ook heel makkelijk om een vaste telefoonroutine aan te houden. Gewoon alleen in de 5-10 minuten voor en na een paarden- of lesklantwissel de telefoon aan en/of terugbellen. Tijdens het warmstappen en uitstappen dus. Iedereen blij, paard heeft een ontspannen ruiter op z'n rug, klant wordt tijdig teruggebeld of kan handelaar/lesgever bereiken, handelaar/lesgever loopt geen klanten mis.

Je zou het zélfs op je website kunnen zetten. Zoals mijn fysiotherapeut ook op z'n website heeft staan dat-ie alleen vlak voor het hele en halve uur telefonisch bereikbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:38

Gini schreef:
Ik vind het heel moeilijk om precies te snappen wat je bedoelt. Want je begint met te zeggen 'gewoontes aanleren bij een paard', ok, daar volg ik. Maar dan zeg je tweemaal dat het verwarrend is voor een paard. Ofwel is iets een gewoonte ofwel is iets juist ongewoon en zodoende verwarrend.

Uiteraard ga je je training niet onderbreken voor ieder leuk liedje dat je hoort, maar als echt je favo song opkomt, denk ik echt oprecht dat het het paard niet uitmaakt als je de oefening afmaakt, je het paard beloont en naar stap terug laat gaan en aan een lang teugeltje laat rondstappen terwijl jij van het liedje geniet.

Een paard anticipeert vaak op dingen, dat klopt. Als je vaak het wijken oefent, moet je ook af en toe eens de middellijn rijden en iets anders doen, want anders zal het paard anticiperen. Soms wil je wijken en soms wil je iets anders. Daar kun je een paard op trainen. Net zoals jij een paard kunt trainen door te lopen dan wel stil te staan wanneer die een bliepje hoort. Of dat dan meten erg verwarrend is voor een paard, ik schat het mentale vermogen van een paard wel iets hoger in eigenlijk en dat die niet meteen verwart is wanneer die nu eens een keer wel moet doorlopen bij het bliepje.

dat kan maar gebeurd meestal niet, afwisseling in het rijden is belangrijk, ik onderschat het vermogen van een paard niet weet wel dat het makkelijker iets aanleert

een paard anticipeert zeker, en als het een eigen paard is is het uw eigen keuzen hoe u er mee omgaat ieder doet dat op zijn/haar eigen manier, prima

als een paard iets aanleert is het voor de nieuwe eigenaar lastig en voor de instructie een extra punt van aandacht om het op te lossen, en als het dan door moet lopen - bij de een wel bij de ander niet - is dat verwarrend want ik moest toch stilstaan en dat doet het braaf, moet het juist doorlopen kan dat verwarring geven en moeten we iets nieuws aanleren: doorlopen

weet dat het voor onzekere ruiters vervelend is/kan zijn, voor een ervaren ruiter zal het niets uitmaken

daarom hecht ik er aan om telefoon op trillen te zetten, aan te geven dat ik tijdens de lessen de telefoon niet op neem (beantwoorder) maar direct terugbel,
weet de (potentiele) nieuwe lesklant gelijk ook dat ik tijdens de les alle aandacht voor hun heb
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-21 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:41

Zolang je je paard en de situatie goed kent en goed kan inschatten lijkt het mij geen probleem, afhankelijk van wat je doet met je telefoon dan. Bellen of appen te paard zou ik niet doen maar even een mooie omgeving/oortjes foto maken is natuurlijk wel leuk of even navigatie kijken. Ik huur meestal een paard als ik nog rij, heel af en toe dus op een vreemd paard laat ik mijn telefoon al helemaal lekker in m'n zak of tas.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:45

MCE schreef:
een paard anticipeert zeker, en als het een eigen paard is is het uw eigen keuzen hoe u er mee omgaat ieder doet dat op zijn/haar eigen manier, prima

Ik haal even deze zin eruit, want dat is volgens mij de kern van het bericht, en hier ben ik het dus helemaal mee eens. Dat het prima is om het op je eigen manier te doen. :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:57

Mijn mobiel staat altijd op stil als ik met en rondom paarden bezig ben. Dus ook geen trilstand of iets. Maar tijdens het buitenrijden gebruik ik regelmatig mijn mobiel om te navigeren (trektochten of nieuwe rondes rijden waarbij ik een route check) en track ik altijd mijn route, dus dat is ook altijd even het tracken aanzetten als ik er net op zit en uitzetten als ik terug ben. Daarnaast maak ik ook graag wel eens foto of filmpje. Maar op dit soort momenten ben ik dus juist met de activiteit en omgeving bezig.

Ik heb niet het idee dat ik in dit soort korte momenten geen contact meer heb met het paard of het vanuit een desinteresse doe. Berichten checken en beantwoorden en andere social media vind ik wel van de zotte, dan sluit je jezelf af van je omgeving en je paard en ik vind het absurd dat het in je inkomt om daar mee bezig te zijn terwijl je in gezelschap bent van een ander dier die zijn aandacht op jou gericht heeft.

Bellen doe ik in uitzonderlijke gevallen wel. Mijn vriend neem ik op als hij een tweede keer belt (1x = mag je laten gaan kan later ook wel, 2x = toch wel belangrijk, 3x = dringend). Maar de paarden die ik rij kunnen gewoon relaxt doorstappen aan een los teugeltje en zijn niet snel onder de indruk van iets, we rijden dan ook vaak in rustige buitengebieden, dus ik kom daar geen ander verkeer tegen of er is ruimte genoeg. Dit zijn wel uitzonderlijke gevallen, als mijn mobiel op stil staat trilt hij alleen als mijn vriend of moeder belt. Mijn moeder belt eigenlijk alleen bij ernstige gevallen. Zo heb ik van de herfst wel drie keer gehad dat ik te paard zat te bellen omdat mijn vader toen terminaal ziek was en niet lang meer had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:00

Gini schreef:
MCE schreef:

Ik haal even deze zin eruit, want dat is volgens mij de kern van het bericht, en hier ben ik het dus helemaal mee eens. Dat het prima is om het op je eigen manier te doen. :)

dank
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-21 13:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:15

Ik heb alleen een oortje in tijdens het longeren.
Dat is zo saai en met een muziekje er bij wordt ik actiever en ook vrolijker en dat heeft ook positieve invloed op mijn paard.
Heb wel altijd een playlist zodat ik er tussen door niet op hoef te kijken.
Veel mensen bij mij op stal bellen de hele tijd tijdens het rijden.
Dat vind ik gewoon knap als je dat kan :+
Zou ik zelf nooit doen