Manege & Ruiter Bond pleit voor aanpassing wetgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:07

CharleyT schreef:
_San87_ schreef:

Nee. WA is wettelijke aansprakelijkheid en geldt voor motorvoertuigen. AVP is algemene verzekering particulieren, die spreek je aan in dit geval.

Klein maar niet onbelangrijk puntje: Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren is de juiste benaming.
Net iets anders dan een algemene?? verzekering.

Ja, klopt en dat weet ik ook heel goed. Geen idee waarom ik algemene typte :').

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:20

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp die manege eigenaren wel, iedereen stapt vrijwillig op en neemt daarmee zelf risico.
Idem met bijrijders.

Maar aan de andere kant, als eigenaren niet aansprakelijk worden gesteld krijg je dan niet eerder dat er niet zo'n brave dieren in worden gezet met alle gevolgen van dien? En dat zullen ze vast niet in de beginnerslesjes doen, maar wel misschien bij de ruiters die beter kunnen rijden.

Een bedrijf is sowieso aansprakelijk voor schade door nalatigheid of bijvoorbeeld verkeerde keuzes, daar veranderd natuurlijk niks aan. Alleen de aansprakelijkheid omdat je toevallig de eigenaar van het dier bent willen ze graag aanpassen.

Dit is trouwens de vereniging die zelf een nieuw certificaat heeft ontworpen voor welzijn en veiligheid. Je kan er zeker van uitgaan dat veiligheid erg veel aandacht krijgt binnen deze vereniging.

Het certificaat welzijn en veiligheid Deze zou het veiligheids certificaat van stichting veilige paardensport en paard en welzijn van de Sectorraad paarden kunnen vervangen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:42

Naskapower schreef:
Een bedrijf is sowieso aansprakelijk voor schade door nalatigheid of bijvoorbeeld verkeerde keuzes, daar veranderd natuurlijk niks aan. Alleen de aansprakelijkheid omdat je toevallig de eigenaar van het dier bent willen ze graag aanpassen.

Maar aansprakelijkheid wegens nalatigheid is heel moeilijk, en er speelt in de omgang met dieren wel degelijk meer dan dat. Want hoewel dieren onvoorspelbaar kunnen reageren en mensen die gaan paardrijden dat ook aangaan, kun je als manege vaak ook veel zeggen over de dieren en heb je meer verantwoordelijkheid dan alleen maar 'niet nalatig zijn' in het vormen van goede inschattingen en welke soort dieren je op je terrein hebt.
Want in het toestaan dat iemand anders met jouw paard aan de gang gaat zit ook een inschatting.

Als ik als ruiter op een paard van iemand anders rij, dan weet ik dat ik op een onbekend paard stap, en dat er dingen kunnen gebeuren. Maar anderzijds verwacht ik dat mensen hun eigen paarden kennen en mij alleen maar toestaan iets te doen wat in hun ogen verantwoord is. Dat is een wat onduidelijk terrein maar daarin heb je als eigenaar echt wel terecht meer verantwoordelijkheid dan alleen maar 'niet nalatig' zijn: je moet ook een inschatting doen dat dingen kunnen. Ik denk dat we er naar moeten streven om dat zoveel mogelijk buiten de juridische hoek te houden... maar een beetje verantwoordelijkheid en ook een beetje aansprakelijkheid hoort daar wel bij. Met alleen maar het bordje 'niet aansprakelijk' ben je er in elk geval zeker rondom dieren wat mij betreft niet.

Eefke85

Re: Manege & Ruiter Bond pleit voor aanpassing wetgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:49

Iemand had het hier over dat je toch niet gaat liegen over wat er gebeurt is op stal, maar dat gebeurt wel degelijk.

Ik had mijn paarden jaren geleden net over de grens in Duitsland staan, wil mijn pony uit de wei halen, een van de paarden van de staleigenaren kwam eraan en gaf mij een trap waardoor ik viel en mijn pols brak. Toen mijn ouders er waren vroeg de staleigenaresse of ik alsjeblieft niet wilde zeggen dat het bij hun gebeurd was, maar thuis in verband met de verzekering en vergunningen. Ze vroeg of ik wilde zeggen dat ik thuis, in de tuin over de hond gevallen was.
Om hun niet in de problemen te brengen heb ik dat toen gedaan. Niks meer gehoord van de verzekering daarna, is gewoon van mijn eigen verzekering af gegaan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 07:50

Ik zou het serieus raar vinden als een manege mij vraagt om te liegen wanneer ik van een manegepaard zou zijn gevallen. Dat zou zeker vraagtekens oproepen of je daar nog wel wilt rijden. Zou andersom ook niet in mij opkomen wanneer iemand hier komt, uitgenodigd dan wel, lees ook verhalen van mensen die over je hek klimmen en een rondje willen rijden ongevraagd (bizar), en hier een ongeluk met mijn paarden krijgt, om te vragen om te liegen. Maar het zal af en toe wel voorkomen. Voorbeeld hier was manege, en als je dan valt zou ik het dus oprecht raar vinden als de manege eigenaar je vraagt te liegen, maar misschien ben ik daar wel veel te eerlijk voor op dat gebied :o

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:19

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt toch letselschade? Of denk ik nu te simpel?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:41

Independence, ja, maar de premie wordt dus steeds hoger omdat er meer verhaald wordt op de bedrijven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:14

Independence schreef:
Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt toch letselschade? Of denk ik nu te simpel?

Klopt. Zo simpel is het ook. Maar de premies worden hoger en hoger, en ook het eigen risico. Dat is op gegeven moment niet meer op te brengen.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:22

Is dat niet afhankelijk van waar je je verzekert? Of heb je als manege niet veel keus?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:38

Independence schreef:
Is dat niet afhankelijk van waar je je verzekert? Of heb je als manege niet veel keus?

Dit, er zijn voor zover ik weet nog 2 maatschappijen. En gek genoeg verschillen hun voorwaarden en eisen ook maar nauwelijks. :x

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:40

Drie hoeraatjes voor de vrije markt, en dan is straks paardrijden weer ouderwets alleen voor de rijken. Die dan vervolgens wel hun zorg vergoed krijgen omdat dat onder ons gezamelijke stelsel valt. Hiephiep! *\o/* -O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:48

Independence schreef:

Dat laatste.