Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Marith_Ov schreef:Hoe gaan ze dit eigenlijk bekend maken? Want ik lees het alleen maar op Bokt. Op Facebook zie ik het maar sporadisch voorbij komen. Er zijn zo veel mensen die deze 2 media niet gebruiken terwijl ze wel paarden hebben. Ik hoor er verder ook helemaal niks over, terwijl het wel al over een paar maanden verplicht gaat worden, of leef ik onder een steen?
Je komt het inderdaad lang neit overal tegen. en er zijn zat mensen die een paar pony's bij huis hebben die het niet weten.
Maar in Nederland zegt men doodleuk. De Nederlander dient de wet te kennen. Het zal nog wel een tijdje duren voordat alle paarden geregistreerd staan
Kendra schreef:Knolselder schreef:In België is dit al jaren zo.
Het is voor alle paarden, ook degenen die er al zijn.
Ik ben benieuwd of de kosten ook hetzelfde zijn.
Moet je daar ook bijhouden waar je bent geweest?
En hoe verloopt de handhaving?
Marith_Ov schreef:Loretta schreef:
Je komt het inderdaad lang neit overal tegen. en er zijn zat mensen die een paar pony's bij huis hebben die het niet weten.
Maar in Nederland zegt men doodleuk. De Nederlander dient de wet te kennen. Het zal nog wel een tijdje duren voordat alle paarden geregistreerd staan
De Nederlander dient de wet te kennen is leuk, maar dan moet er ook duidelijk gecommuniceerd worden dat er wat gaat veranderen. Als je dat niet weet, dan kun je het ook niet kennen. En niemand gaat voor zijn lol elke maand kijken of er toevallig ergens een wetswijziging is.
Ze zullen dit echt beter moeten gaan communiceren, anders duurt het nog jaren voordat iedereen op de hoogte is en alles geregistreerd is.
@Kookaburra: Van die website heb ik serieus nog nooit gehoord, dus ik had het ook nooit kunnen vinden![]()
Marith_Ov schreef:Hoe gaan ze dit eigenlijk bekend maken? Want ik lees het alleen maar op Bokt. Op Facebook zie ik het maar sporadisch voorbij komen. Er zijn zo veel mensen die deze 2 media niet gebruiken terwijl ze wel paarden hebben. Ik hoor er verder ook helemaal niks over, terwijl het wel al over een paar maanden verplicht gaat worden, of leef ik onder een steen?
Amalarab schreef:Dat kan wellicht ooit gebruikt worden om belasting te heffen. Je kan niet meer ‘stiekem’ een paard houden naast je uitkering. Waardevolle dieren worden bij je bezit opgeteld?
Of denk ik nu te achterdochtig?
Amalarab schreef:Dat kan wellicht ooit gebruikt worden om belasting te heffen. Je kan niet meer ‘stiekem’ een paard houden naast je uitkering. Waardevolle dieren worden bij je bezit opgeteld?
Of denk ik nu te achterdochtig?
plutolover schreef:Dus als ik goed begrijp moet ik als paardenhouder melden dat waneer ik op buitenrit ga en op wedstrijd en dit mag dan schriftelijk bijgehouden worden? opzich heb ik daar nog niet zo probeel mee (alleen moet ik niet vergeten op te schrijven)
maar hoe zit het met vakanties of opleidingsdagen? Of in training? dat vind ik nog onduidelijker
plutolover schreef:Dus als ik goed begrijp moet ik als paardenhouder melden dat waneer ik op buitenrit ga en op wedstrijd en dit mag dan schriftelijk bijgehouden worden? opzich heb ik daar nog niet zo probeel mee (alleen moet ik niet vergeten op te schrijven)
maar hoe zit het met vakanties of opleidingsdagen? Of in training? dat vind ik nog onduidelijker
Citaat:Lokale administratie
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Dit moet je echter wel zelf in je lokale administratie bijhouden, voor het geval er een controle komt en je moet kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.
tamary schreef:Wat ze in het kader van besmettelijke dierziekten zouden willen weten is contacten met paarden van andere lokaties. Daar valt inderdaad wat voor te zeggen, maar laat ze dat dan ook zo zeggen ipv warrige taal van nu. Niet laten neuzen op buitenrit of wedstrijd is nu al vrijwel standaard voor veel mensen, zowel ivm mogelijke ziektes als risico's van de interacties zelf (beet, trap, maaiend been in hek, paard dat automatisch mee gaat doen met racende paarden in wei waar je langs komt, ... ).
kiki1976 schreef:RVO
Deze meneer gaf aan dat alles nu nog richtlijnen zijn, maar nog lang niet zeker. Dit moet wettelijk nog geregeld worden.
Loretta schreef:tamary schreef:Wat ze in het kader van besmettelijke dierziekten zouden willen weten is contacten met paarden van andere lokaties. Daar valt inderdaad wat voor te zeggen, maar laat ze dat dan ook zo zeggen ipv warrige taal van nu. Niet laten neuzen op buitenrit of wedstrijd is nu al vrijwel standaard voor veel mensen, zowel ivm mogelijke ziektes als risico's van de interacties zelf (beet, trap, maaiend been in hek, paard dat automatisch mee gaat doen met racende paarden in wei waar je langs komt, ... ).
Dit hele probleem was er niet geweest wanneer paarden niet aangemerkt waren als dieren voor menselijke consumptie maar net als honden en katten gewoon huisdieren. Buiten dat om. Vroeger was er ook geen chip met paardenpaspoort en toen werkte het ook. Waarom werkt het nu dan opeens anders?
DubbelFun schreef:kiki1976 schreef:RVO
Deze meneer gaf aan dat alles nu nog richtlijnen zijn, maar nog lang niet zeker. Dit moet wettelijk nog geregeld worden.
Met eerst nog de verkiezingen en dan de plaatsing van de nieuwe regering, de corona én alle andere maatregelen die nu stilliggen denk ik ook niet dat ze er haast mee gaan maken om dat op de bekende datum in te voeren.
DubbelFun schreef:kiki1976 schreef:RVO
Met eerst nog de verkiezingen en dan de plaatsing van de nieuwe regering, de corona én alle andere maatregelen die nu stilliggen denk ik ook niet dat ze er haast mee gaan maken om dat op de bekende datum in te voeren.