Houders van paarden registreren bij I&R paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:30

@Loretta en ook niet met dat mijn shetlanders die nog niet eens samen het gewicht van een grote haflinger/fjord dan ook niet hetzelfde uitstoten als die haflinger/fjord, heel erg krom die vaste waarden. Ik zou het eerder op een glijdende schaal met gewicht berekenen.Maar ik heb er maar 2 staan dus geen vergunning nodig.

Zonder mij hadden mijn ouders het ook niet geweten en ik weet zeker dat oa de fokker van mijn pony's ook niet op bokt of facebook zit, dus of die het weet betwijfel ik. Ik wil best mijn pony's in een online database zetten hoor. Maar niet als mij dat meer gaat kosten dan wat ik ooit voor ze betaald heb.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:33

Loretta schreef:
Marith_Ov schreef:
Hoe gaan ze dit eigenlijk bekend maken? Want ik lees het alleen maar op Bokt. Op Facebook zie ik het maar sporadisch voorbij komen. Er zijn zo veel mensen die deze 2 media niet gebruiken terwijl ze wel paarden hebben. Ik hoor er verder ook helemaal niks over, terwijl het wel al over een paar maanden verplicht gaat worden, of leef ik onder een steen :+ ?

Je komt het inderdaad lang neit overal tegen. en er zijn zat mensen die een paar pony's bij huis hebben die het niet weten.
Maar in Nederland zegt men doodleuk. De Nederlander dient de wet te kennen. Het zal nog wel een tijdje duren voordat alle paarden geregistreerd staan

De Nederlander dient de wet te kennen is leuk, maar dan moet er ook duidelijk gecommuniceerd worden dat er wat gaat veranderen. Als je dat niet weet, dan kun je het ook niet kennen. En niemand gaat voor zijn lol elke maand kijken of er toevallig ergens een wetswijziging is.

Ze zullen dit echt beter moeten gaan communiceren, anders duurt het nog jaren voordat iedereen op de hoogte is en alles geregistreerd is.

@Kookaburra: Van die website heb ik serieus nog nooit gehoord, dus ik had het ook nooit kunnen vinden :+ O:)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:39

Kendra schreef:
Knolselder schreef:
In België is dit al jaren zo.
Het is voor alle paarden, ook degenen die er al zijn.

Ik ben benieuwd of de kosten ook hetzelfde zijn.

Moet je daar ook bijhouden waar je bent geweest?
En hoe verloopt de handhaving?

Niet waar je allemaal bent geweest maar wel als het paard van stal veranderd, dan dien je dat te melden. Ik denk alleen niet dat iemand dat ooit doet, en echt handhaving is er niet.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:43

Marith_Ov schreef:
Loretta schreef:

Je komt het inderdaad lang neit overal tegen. en er zijn zat mensen die een paar pony's bij huis hebben die het niet weten.
Maar in Nederland zegt men doodleuk. De Nederlander dient de wet te kennen. Het zal nog wel een tijdje duren voordat alle paarden geregistreerd staan

De Nederlander dient de wet te kennen is leuk, maar dan moet er ook duidelijk gecommuniceerd worden dat er wat gaat veranderen. Als je dat niet weet, dan kun je het ook niet kennen. En niemand gaat voor zijn lol elke maand kijken of er toevallig ergens een wetswijziging is.

Ze zullen dit echt beter moeten gaan communiceren, anders duurt het nog jaren voordat iedereen op de hoogte is en alles geregistreerd is.

@Kookaburra: Van die website heb ik serieus nog nooit gehoord, dus ik had het ook nooit kunnen vinden :+ O:)

Haha, bij deze weet je hem nu!
Meld je dan ook gelijk even aan bij https://www.overheid.nl/berichten_over_ ... dig_zoeken . Als bijvoorbeeld de buurman een vergunningsaanvraag bouw doet omdat hij een schuurtje in de tuin wil bouwen, krijg je daar melding van ;) Heeft voor de rest weinig te maken met dit topic, maar is wel interessant om te weten.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:43

Is gewoon één grote wasseneus. Geloof mij dat dit weer een zoveelste gedoogd beleid wordt.

Want de politie heeft al te druk om der huidige wetgeving te handhaven, laat staan al die extra regels die ze voor 2021 hebben bedacht.

Knolselder

Re: Houders van paarden registreren bij I&R paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:38

Hier zijn er wel steekproeven bij paardenhouders aan huis of stallingen. En ook op wedstrijd wordt wel eens gecontroleerd of de paarden geregistreerd staan in de databank.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 20:59

Marith_Ov schreef:
Hoe gaan ze dit eigenlijk bekend maken? Want ik lees het alleen maar op Bokt. Op Facebook zie ik het maar sporadisch voorbij komen. Er zijn zo veel mensen die deze 2 media niet gebruiken terwijl ze wel paarden hebben. Ik hoor er verder ook helemaal niks over, terwijl het wel al over een paar maanden verplicht gaat worden, of leef ik onder een steen :+ ?

Hier en daar komt het langs. Maar het zal nog wel even duren voordat ze precies weten hoe ze het gaan doen.

https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:22217
https://www.lto.nl/lto-nederland-beantw ... r-paarden/

En misschien wel het meest interessant, de Q&A:
https://www.lto.nl/wp-content/uploads/2 ... twoord.pdf
Met o.a. deze vraag:

Dient de registratie echt alleen de gezondheid van de paarden of gaat deze
informatie ook voor andere doeleinden gebruikt worden?

De registratie van de paarden dient te gebeuren op grond van de
Diergezondheidsverordening die in 2016 door de Europese Commissie is
gepubliceerd. In de nationale regelgeving mag bepaald worden dat de gegevens
ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden.

Ik voorzie net als bij onze schapen een koppeling van systemen. Dat geeft niet direct belastingtechnische problemen (waar veel mensen zich zorgen over maken), maar geeft de verplichting tot eindeloos registreren. Bij geboorte, aankoop, bij verkoop, bij slacht of afvoer (Rendac). En officieel ook als ze een paar weken bij de buurman in de wei lopen. Dat is de ellende. Want het werkt natuurlijk niet altijd goed, het klopt ook niet altijd en soms is er de verplichting op meerdere plekken te registreren (bv bij de geboorte bij het stamboek én bij RVO). De verantwoordelijkheid schijnt altijd bij de houder/eigenaar te liggen, als systemen automatisch gegevens doorgeven en dat gaat niet goed is dat wel jouw schuld.

Als je een paard hebt en je doet er niets mee (niet op wedstrijd, niet fokken, niet doorverkopen) denk ik dat het allemaal wel meevalt. Maar zo gauw je dat allemaal wel gaat doen zul je daarvan melding moeten doen. Ik vrees dat de handhaving in Nederland strenger gaat worden dan in bv. België, vergeet niet dat Nederland bureaucratie bijna tot godsdienst heeft verheven....Handhaving zal dus voor een groot deel op papier zijn en in de praktijk steekproefsgewijs door de NVWA. Dus of de politie het wel of niet druk heeft maakt niet zo veel uit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:29

Blussem schreef:
Is gewoon één grote wasseneus. Geloof mij dat dit weer een zoveelste gedoogd beleid wordt.

Want de politie heeft al te druk om der huidige wetgeving te handhaven, laat staan al die extra regels die ze voor 2021 hebben bedacht.

De NVWA controleert dit soort zaken.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 00:43

Dat kan wellicht ooit gebruikt worden om belasting te heffen. Je kan niet meer ‘stiekem’ een paard houden naast je uitkering. Waardevolle dieren worden bij je bezit opgeteld?
Of denk ik nu te achterdochtig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 02:09

Amalarab schreef:
Dat kan wellicht ooit gebruikt worden om belasting te heffen. Je kan niet meer ‘stiekem’ een paard houden naast je uitkering. Waardevolle dieren worden bij je bezit opgeteld?

Qua waarde is de vleesprijs (inkoop door slachterij) enige wat je hard kan maken. Dat is 60% lichaamsgewicht - slachtkosten (75-150 euro?) X 1-2 euro/kg. Vleesprijs in BE ligt hoger trouwens. En dan moet je nog uitgaan van mag voor menselijke consumptie geslacht worden, anders is de waarde sec 0.
Wat de gek er voor geeft boven dat bedrag is van zoveel factoren afhankelijk, dat je daar geen vast bedrag aan kan hangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:20

Het komt op mij allemaal over tot de mogelijkheid een nieuwe melkkoe te vinden/hebben over een tijdje :o.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 08:59

Amalarab schreef:

Nee hoor, dit gaat over een aantal jaren nog veel meer gevolgen hebben. Ze willen eerst alle paarden in kaart brengen en over een aantal jaren gaan hier dingen mee gedaan worden. Ik denk niet direct aan waarde en uitkeringen bekijken maar wel aan heffingen per zoveel paarden op een perceel. Of belastingen inderdaad.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:02

Dit gaat allemaal mee in mestboekhouding verwacht ik.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:04

Aan de andere kant, in de milieuwetgeving (Activiteitenbesluit) zijn een paar paarden niet bijster interessant. Verandert natuurlijk wel bij grote groepen paarden, maar als het goed is zijn die locaties al bij de gemeente bekend. Dus ik verwacht niet zo 1 2 3 drastische veranderingen.

Ik weet niet hoe het met andere wetgeving xoals de Wet natuurbeheer zit.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:09

Dus als ik goed begrijp moet ik als paardenhouder melden dat waneer ik op buitenrit ga en op wedstrijd en dit mag dan schriftelijk bijgehouden worden? opzich heb ik daar nog niet zo probeel mee (alleen moet ik niet vergeten op te schrijven)

maar hoe zit het met vakanties of opleidingsdagen? Of in training? dat vind ik nog onduidelijker

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:28

plutolover schreef:
Dus als ik goed begrijp moet ik als paardenhouder melden dat waneer ik op buitenrit ga en op wedstrijd en dit mag dan schriftelijk bijgehouden worden? opzich heb ik daar nog niet zo probeel mee (alleen moet ik niet vergeten op te schrijven)

maar hoe zit het met vakanties of opleidingsdagen? Of in training? dat vind ik nog onduidelijker

Als het langer is dan 30 dagen dat moet het paard op de andere locatie geregistreerd worden. Is het korter dan mag het het (zoals ik het begrijp) in het schrift

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 09:29

plutolover schreef:

Hier staat al een hele hoop uitgewerkt:
https://www.lto.nl/wp-content/uploads/2 ... mpleet.pdf

Geldt de lokale administratie alleen voor transport of ook als je vanuit stal het bos in
rijdt?
Lokale administratie dient bijgehouden te worden als het paard tijdelijk verhuist naar
een andere locatie waar het wordt gestald (24 uur of langer van de locatie waar
het paard normaal gesproken gehuisvest wordt). Niet voor een bosrit als het daarna
weer terugkeert naar de stal waar het is geregistreerd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 10:07

Ik vind het wel onduidelijk nu, wat eerder melde het lto dat je dat wel weer bij moest gaan houden in een schrift
Citaat:
Lokale administratie
In het online systeem van de RVO hoef je geen tijdelijke verplaatsingen bij te houden als een paard bijvoorbeeld op buitenrit gaat, buiten de deur traint, op wedstrijd gaat of minder dan 90 dagen op een dekstation staat. Dit moet je echter wel zelf in je lokale administratie bijhouden, voor het geval er een controle komt en je moet kunnen verklaren waar alle paarden zich op dat moment bevinden. Deze administratie mag je in een systeem naar keuze bijhouden zoals een schrift, map, Word- of Excel-bestand.

Bron lto
https://www.lto.nl/strengere-ir-paarden ... anstaande/

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 12:34

Wat ze in het kader van besmettelijke dierziekten zouden willen weten is contacten met paarden van andere lokaties. Daar valt inderdaad wat voor te zeggen, maar laat ze dat dan ook zo zeggen ipv warrige taal van nu. Niet laten neuzen op buitenrit of wedstrijd is nu al vrijwel standaard voor veel mensen, zowel ivm mogelijke ziektes als risico's van de interacties zelf (beet, trap, maaiend been in hek, paard dat automatisch mee gaat doen met racende paarden in wei waar je langs komt, ... ).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:09

NAV van de wisselende berichtgeving van de LTO heb ik ze gebeld. Deze konden mij geen antwoord geven
* Hoe zit het met de lokale administratie wat nu wel of niet bijhouden van verplaatsingen korter dan 30 dagen vakantie, les, buitenritten, wedstrijden etc.
En verwezen mij door naar de RVO

RVO
Deze meneer gaf aan dat alles nu nog richtlijnen zijn, maar nog lang niet zeker. Dit moet wettelijk nog geregeld worden.
Het is nu dus ook nog niet duidelijk of dat wel of niet moet gaan bijhouden in je lokale informatie.
Maar dat geregistreerde (bv pensionhouders) hier op tijd van op de hoogte worden gesteld zodra alles definitief bekend is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:12

tamary schreef:
Wat ze in het kader van besmettelijke dierziekten zouden willen weten is contacten met paarden van andere lokaties. Daar valt inderdaad wat voor te zeggen, maar laat ze dat dan ook zo zeggen ipv warrige taal van nu. Niet laten neuzen op buitenrit of wedstrijd is nu al vrijwel standaard voor veel mensen, zowel ivm mogelijke ziektes als risico's van de interacties zelf (beet, trap, maaiend been in hek, paard dat automatisch mee gaat doen met racende paarden in wei waar je langs komt, ... ).

Dit hele probleem was er niet geweest wanneer paarden niet aangemerkt waren als dieren voor menselijke consumptie maar net als honden en katten gewoon huisdieren. Buiten dat om. Vroeger was er ook geen chip met paardenpaspoort en toen werkte het ook. Waarom werkt het nu dan opeens anders?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:31

kiki1976 schreef:
RVO
Deze meneer gaf aan dat alles nu nog richtlijnen zijn, maar nog lang niet zeker. Dit moet wettelijk nog geregeld worden.

Met eerst nog de verkiezingen en dan de plaatsing van de nieuwe regering, de corona én alle andere maatregelen die nu stilliggen denk ik ook niet dat ze er haast mee gaan maken om dat op de bekende datum in te voeren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 13:52

Loretta schreef:
tamary schreef:

Dit hele probleem was er niet geweest wanneer paarden niet aangemerkt waren als dieren voor menselijke consumptie maar net als honden en katten gewoon huisdieren. Buiten dat om. Vroeger was er ook geen chip met paardenpaspoort en toen werkte het ook. Waarom werkt het nu dan opeens anders?

Niet naar de slager kunnen heeft in Amerika flink wat ellende opgeleverd, dat hoef ik hier echt niet ook terug te zien. DA zal niet zo makkelijk (of zelfs niet) meewerken aan het euthanaseren van een verder gezond (genoeg) paard omdat de eigenaar er niet meer voor kan zorgen. Dat is met honden, katten en overige huisdieren al lastig. Niet alleen omdat er opvang is (in theorie in elk geval), maar ook omdat het euthanaseren zelf een behoorlijke wissel trekt op de geestelijke gezondheid van de DA.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:04

DubbelFun schreef:
kiki1976 schreef:
RVO

Met eerst nog de verkiezingen en dan de plaatsing van de nieuwe regering, de corona én alle andere maatregelen die nu stilliggen denk ik ook niet dat ze er haast mee gaan maken om dat op de bekende datum in te voeren.

Precies dit.
Zal nog wel ff gaan duren als het er al komt.
Ze hebben momenteel heel veel andere dingen aan het hoofd

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 14:12

DubbelFun schreef:
kiki1976 schreef:
RVO

Klopt hoor, hun hebben dit ook maar opgedragen gekregen om het te regelen. En idd corona en andere dingen vertraagd het alleen maar.
Maar voor nu blijft de datum wel op 21 april staan. Maar die datum komt vanuit de EU