PvdD wil verbod op insemineren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:35

Sunnda schreef:
De partij van de dieren wil maar 1 ding: een einde aan elk gebruik van paarden/honden en welk dier dan ook.

Enge club als je het mij vraagt, veel te extreem.

Ja, en ipv iets nuttigs en simpels als gratis maken castraties voor huisdieren en hobbyvee wordt er weer eens iets verboden wat niet werkt qua verbetering dierenwelzijn.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:42

Waarom werkt dat niet ter verbetering van dierenwelzijn? Dat is toch nogal afhankelijk van of je dat insemineren wel of niet als een dierwaardig iets ziet? En een hoop van die dingen (duur van veetransporten, geen levend vee buiten de E.U. sturen) zijn toch niet te ontkennen als ernstige aantasting van dierenwelzijn?

Gratis maken van castratie vind ik weer een onzinnig idee. Mensen die een beest kopen dienen daar ook zelf voor te zorgen. Wat is anders het volgende? Hoefverzorging ook maar uit algemeen geld? Vachtverzorging? Ontworming?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:47

@ikke: Is daar wel eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan? Heb het een aantal malen van dichtbij zijdelings wat mee gemaakt en dit aan die paarden niet gemerkt. Misschien meldt zich straks nog iemand die er echt uit eigen ervaring iets over kan of wil zeggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:52

tamary schreef:
Sunnda schreef:
De partij van de dieren wil maar 1 ding: een einde aan elk gebruik van paarden/honden en welk dier dan ook.

Ja, en ipv iets nuttigs en simpels als gratis maken castraties voor huisdieren en hobbyvee wordt er weer eens iets verboden wat niet werkt qua verbetering dierenwelzijn.

Baseer je dit op deze ene kop of heb je daadwerkelijk het programma bekeken?

Popstra

Re: PvdD wil verbod op insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 19:54

Zullen koeien en varkens ook niet meer geinsimineerd mogen worden. Zullen de boeren blij mee zijn. Wat een gezeik joh. Achterlijke club en ik vind het vreemd dat menig paardenvolk hier achter hun ideeen staan!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:02

brokjes schreef:
Goede zaak.
Er zijn meer dan genoeg paarden maar toch blijven fokken vind ik niet oke. En alleen maar voor onze eigen entertainment of portemonnee.

Eens

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:05

Popstra schreef:
Zullen koeien en varkens ook niet meer geinsimineerd mogen worden. Zullen de boeren blij mee zijn. Wat een gezeik joh. Achterlijke club en ik vind het vreemd dat menig paardenvolk hier achter hun ideeen staan!

Misschien voor varkens niet eens zo gek... een uitval van 10% van de biggen omdat de moeder niet genoeg tepels heeft is normaal.

Ik vind dat dan weer niet normaal.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:11

_San87_ schreef:
Popstra schreef:

Misschien voor varkens niet eens zo gek... een uitval van 10% van de biggen omdat de moeder niet genoeg tepels heeft is normaal.

Selectie eigenschap, dat gaat zo'n verbod niet oplossen. Daarvoor moet er geselecteerd worden op minder biggen per worp en dus iets minder vruchtbaar zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:17

_San87_ schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens, maar het ligt wel iets genuanceerder:
https://www.varkens.nl/nieuws/2019/03/1 ... is-normaal

Dit probleem ondervang je dus niet door KI af te schaffen. Dat geldt overigens ook voor koeien en paarden, waarom zou je daar KI af willen schaffen? Wat draagt dat bij aan het dierenwelzijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:27

Kendra schreef:
_San87_ schreef:

Dat ben ik helemaal met je eens, maar het ligt wel iets genuanceerder:
https://www.varkens.nl/nieuws/2019/03/1 ... is-normaal

Dit probleem ondervang je dus niet door KI af te schaffen. Dat geldt overigens ook voor koeien en paarden, waarom zou je daar KI af willen schaffen? Wat draagt dat bij aan het dierenwelzijn?

Nee, KI afschaffen gaat dat idd niet veranderen. Wetgeving op de manier van fokken wel, denk ik.

Waarom verneuken mensen alles wat ze aanraken :').

Voor melkkoeien is er wat voor te zeggen. Die geven immers alleen melk als er eerst een kalf geboren wordt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:27

Best wel een opruiende titel om dan in het artikel er twee zinnen aan te wijten. Beetje het principe van een reltopic. :D Ik durf wedden dat heel veel mensen het artikel niet of maar snel diagonaal lezen.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:30

misschien lees ik er volkomen overheen, maar wat draagt een inseminatie verbod bij aan dierenwelzijn volgens de PvdD?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:43

tamary schreef:
Sunnda schreef:

Castratie is ook niet per se iets wat de paarden zelf leuk vinden denk ik. Het lijkt mij dat al die “pismerries” gewoon gefrustreerd omdat ze geen aandacht krijgen van de mannen.
Het blijft lastig om voor een levend wezen te beslissen hoe zijn/haar leven eruit moet komen te zien. Transporten van max 2 uur lijkt mij eentje die misschien wel meer stress oplevert. Dan moeten sommige mensen zelfs een simpele reis naar het NK in delen doen. Paard in de trailer, paard eruit, erin. Je zal maar eentje hebben die lastig laadt. Heb je 2x al die stress.
En als paarden samen staan (tweepaardstrailer of vrachtwagen) met eten dan is het echt dikke prima voor veel paarden denk ik hoor

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:43

Flevolander schreef:
misschien lees ik er volkomen overheen, maar wat draagt een inseminatie verbod bij aan dierenwelzijn volgens de PvdD?

En vooral ook: hoe moet het dan wel volgens pvdD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:49

Lante schreef:
@ikke: Is daar wel eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan? Heb het een aantal malen van dichtbij zijdelings wat mee gemaakt en dit aan die paarden niet gemerkt. Misschien meldt zich straks nog iemand die er echt uit eigen ervaring iets over kan of wil zeggen.

Zelfs als er geen onderzoek naar gedaan is (waar ik zo naar op zoek ga), kun je je nog steeds afvragen of het wel ethisch is.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:49

idd Lante....

kan me niet voorstellen dat terug naar de "middeleeuwen" met de hengst van de boer, met alle risico's voor de merrie, hengst, als boer en daarbij het verhaal van het fokken uit een beperkte genenpoule is waar menig pvdD lid naar toe terug wilt..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:54

Lante schreef:
Flevolander schreef:

En vooral ook: hoe moet het dan wel volgens pvdD.

Nou, het moet dan zo, dat alle dekstations in Polen komen te staan, waar KI dan nog wel mag, dus als je dan een buitenlandse hengst wil: Moet je paard eerst een week ofzo elke dag 2 uur op transport en dan op een vreemde stal uitladen en daarna lekker een maand of wat in Polen staan tot ze drachtig is :') .

Want dat vind het paard vast veel prettiger :+

Nee gekkigheid, ik denk echt dat het goed is dat er wat regels komen,maar niet dat die vanuit een partij komt als de PvDD. Alleen dan mag de sector wel eens haast gaan maken om dat zelf op orde te krijgen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:54

Captain schreef:
Misschien omdat al die hormonen nooit goed voor een paard kunnen zijn? Ook al zijn ze net drachtig en gespoeld, dat lijf heeft al lang hormonen aangemaakt. Je kunt mij niet wijsmaken dat het gezond is dat je het er dan weer kunstmatig uithaalt. En dan hebben we het nog niet over hengstig spuiten. Ik zit niet in het wereldje, maar ik kan me niet voorstellen dat een merrie daar géén last van heeft. Wellicht niet zichtbaar, maar gezond kan het niet zijn en het is ook onetisch in mijn ogen.

Hou toch op... Dan is een merrie wat eerder hengstig dan dat het haar "normale" tijd zou zijn. Wat is daar zielig aan?
Heel de wereld f*&^kt met beinvloeding van hormonen. Slikken de pil, en als het nodig is laten ze zich ook "hengstig spuiten" en leveren via een draagmoeder een kind af.

JeRekers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 20:57

Ik wordt hier als veehouder een beetje bang van. Ja ik ben de eerste die zal zeggen dat we dingen in de sector kunnen veranderen maar kijk naar het onderwerp van transporten van boven de 25C, waar gaan we dan met de dieren heen, de transporten zijn vaak beter dan menig mens in zijn auto zonder airco heeft. En zonder inseminatie, de stier of de beer er weer tussen laten lopen met alle gevaren van dien?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:02

Babootje schreef:
Captain schreef:
Misschien omdat al die hormonen nooit goed voor een paard kunnen zijn? Ook al zijn ze net drachtig en gespoeld, dat lijf heeft al lang hormonen aangemaakt. Je kunt mij niet wijsmaken dat het gezond is dat je het er dan weer kunstmatig uithaalt. En dan hebben we het nog niet over hengstig spuiten. Ik zit niet in het wereldje, maar ik kan me niet voorstellen dat een merrie daar géén last van heeft. Wellicht niet zichtbaar, maar gezond kan het niet zijn en het is ook onetisch in mijn ogen.

Hou toch op... Dan is een merrie wat eerder hengstig dan dat het haar "normale" tijd zou zijn. Wat is daar zielig aan?
Heel de wereld f*&^kt met beinvloeding van hormonen. Slikken de pil, en als het nodig is laten ze zich ook "hengstig spuiten" en leveren via een draagmoeder een kind af.

En dat is een keuze die mensen BEWUST zelf maken. Die WETEN waar ze voor tekenen en alle side-effects die er bij horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:03

Babootje schreef:
Captain schreef:

Daar kies je als vrouw dan zelf voor, en die hormoonspuiten gaan veel mensen die ze ondergaan, ook niet in de koude kleren zitten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:07

Kijk bijvoorbeeld in anticonceptie topics, hoeveel vrouwen er niet tegen hormonale anticonceptie kunnen. En wij zijn bewust van wat we tot ons nemen, en kunnen verbanden leggen dat veranderd gedrag toe te wijzen is de hormonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:19

Captain schreef:
Kijk bijvoorbeeld in anticonceptie topics, hoeveel vrouwen er niet tegen hormonale anticonceptie kunnen. En wij zijn bewust van wat we tot ons nemen, en kunnen verbanden leggen dat veranderd gedrag toe te wijzen is de hormonen.
Precies. Ik vind het makkelijk om te zeggen dat het dus geen effect heeft op een paard.

Er is verbazingwekkend weinig onderzoek naar gedaan. Eigenlijk richten alle onderzoeken zich simpelweg op de vruchtbaarheid en ontwikkeling van de embryo. Desondanks blijkt wel dat het ook niet helemáál onschuldig is: “ Repeated use of hCG over a long period is associated with antibody formation and may decrease response to treatment [...]”
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-21 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:19

Mits goed beheerd, is natuurlijk dekken helemaal geen stress voor paarden.
Mensen hebben toch ook sex?
Ik laat mijn hengst gewoon bij de kudde lopen, dan bepalen ze zelf wel of niet. Voordeel is ook als meerdere merrie's bij 1 hengst lopen, dat enorm voordelig is voor de gezondheid. Zo bewegen ze meer, bij mij werden ze slanker, vitaler en bij 1 merrie veel betere hoeven, door meer te bewegen.
Van zodra er veeartsen aan te pas komen, krijgen ze hier enorme stress. Opvoelen gaat quasi niet of sommige moeten verdoofd worden, zoals mijn gevoelige Lusitano's.
Ik zou het een goede zaak vinden om ki te verbieden.
Probleem ook van het kapot gaan van paarden genoom is teveel met dezelfde hengsten fokken. Met KI versterk je dit effect. Het wil niet zeggen als bepaalde namen voorkomen, je ook een goed of gezond paard krijgt.
Ook fokken voor het geld en de sport vind ik niet diervriendelijk, hier in de buurt bij een fokker van dure paarden worden bepaalde afgedankte merrie's die het al zwaar hebben, continu misbruikt als draagmoeder, om dure veulens te dragen.
Ik hoop dat asap dat financieel geldgewin verboden wordt op het hoofd van de dieren en inderdaad niet zomaar meer gefokt mag worden.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:22

JeRekers schreef:
Ik wordt hier als veehouder een beetje bang van. Ja ik ben de eerste die zal zeggen dat we dingen in de sector kunnen veranderen maar kijk naar het onderwerp van transporten van boven de 25C, waar gaan we dan met de dieren heen, de transporten zijn vaak beter dan menig mens in zijn auto zonder airco heeft. En zonder inseminatie, de stier of de beer er weer tussen laten lopen met alle gevaren van dien?

Dat wat ook het eerste waar ik aan dacht.

Dus niet insemineren, maar bv wel reizen met een hengst. Elke 2 uur moet hij dan wel een merrie bedienen. Ik weet niet wat meer stress oplevert.