Paarden breken uit weide door vuurwerk buurman

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:25

Boras schreef:
Naief, had de paarden veilig op stal gezet.

En als de paarden niet gewend zijn op stal te staan? En ze moeten met oudjaar in een box van het 3x3 waar ze misschien elkaar niet goed kunnen zien? Een nieuwe plek, weg van hun vertrouwde weiland.
En dan begint het te knallen en je kunt geen kant op, ziet je maatjes niet en je komt klem in de tralies.

Je kent toch helemaal de omstandigheden niet?? Bovenstaande is vergezocht maar niet onmogelijk dus ik vind niet dat je van achter je scherm kunt oordelen.
Die van mij stonden ook buiten, staan nooit op stal en nu ook niet. Als ze schrik hadden voor het vuurwerk, hadden ze elkaar én beschutting. Ik heb geluk dat mijn paarden zich er niet voor interesseren maar kan prima begrijpen dat mensen hun paarden misschien niet willen opsluiten op zulke momenten, dat is toch ieder voor zich? Hij/zij kent zijn/haar paarden het best.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:47

Mischien naïef geen voorzorgsmaatregelen te nemen.
Maar ook een heel bijzondere actie van een buurman die nota bene zelf paarden heeft, en beter weet. Want zijn eigen paarden had hij dus op stal staan. }:0

Blussem

Re: Paarden breken uit weide door vuurwerk buurman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:04

Wij hebben de paarden altijd buitenstaan. Goed dat ze voor gezorgd hebben dat ze er bewijs van hebben. Nu rechtsbijstand verzekering inschakelen en de buurman op laten draaien voor de gelede schade.

Ik vind btw erg bizar hoe men het overtreden van de regels goed praat. Als iemand beschonken achter het stuur gaat zitten dan reageert men doorgaans heel anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:39

Juut, ach zo had ik eens een stalhouder die pal naast de paarden vuurwerk afstak en beweerde dat het lekker rustig was geweest. Helaas voor diegene was een stalgenoot met de auto langs gereden en had de paarden in blinde paniek door de wei zien rennen. Zo snel mogelijk een andere stal gezocht, dat was wel de druppel.

Ik vind dit wel wat naief.. vuurwerkverbod, dus het is vast stil. Alhoewel ik die buurman ook niet snap. Maar in deze tijden is het egoïsme van veel mensen wel zichtbaar geworden :o

Wij stonden dus gewoon op de wei, gelukkig was het iets rustiger en hebben ze bijna allemaal rustig staan eten uit de ruif.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:52

Blussem schreef:
Wij hebben de paarden altijd buitenstaan. Goed dat ze voor gezorgd hebben dat ze er bewijs van hebben. Nu rechtsbijstand verzekering inschakelen en de buurman op laten draaien voor de gelede schade.

Ik vind btw erg bizar hoe men het overtreden van de regels goed praat. Als iemand beschonken achter het stuur gaat zitten dan reageert men doorgaans heel anders.

Waar lees je dat? Ik lees namelijk enkel dat men het naïef vind om te denken dat er geen vuurwerk zou worden afgestoken. Volgens mij staat er nergens dat de buurman in zijn recht staat.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 07:18

Blussem schreef:

Niemand praat het vuurwerk afsteken goed. Maar de eigenaresse heeft er aan gedacht maar besloten ze buiten te laten. Ik vind dat naïef maar ook dom en misschien zelfs wel gemakzuchtig. Het lijkt mij wanneer je de verantwoording voor een levend wezen hebt dat je voor de veiligste optie kiest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 07:30

Als je paarden altijd buiten lopen levert het extra stress op als je ze gaat opsluiten en ook op stal kunnen ze zich lelijk bezeren. Mijn grootste angst is een vuurpijl in of op de stal die brand veroorzaakt. Dus ik snap haar afweging best.

Ik laat die van mij ook gewoon buiten staan. Mijn pa en/of ik lopen voor die tijd altijd naar ze toe om hooi te geven en om te zien hoe ze reageren, maar het levert nooit problemen op gelukkig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 07:48

marleen_usar schreef:
Er was een vuurwerkverbod, heeft ze echt gedacht dat mensen zich daar aan zouden houden? Mensen gaan in protest dat was allang bekend.

Je mag ook geen mensen omleggen of door rood rijden, moet ik daar dan ook altijd rekening mee houden? Dat iedereen die ik tegenkomen me ook zomaar zou kunnen omleggen of bij ieder stoplicht denken 'als iedereen maar braaf stopt....'.

Nederlanders zijn egoïstisch en respectloos. In een behoorlijk groot deel andere landen had ze niet van tevoren hoeven denken 'Wat als?', daar hebben mensen nog respect voor hun regering en de consequenties die er zouden volgen als ze de regels overtreden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 07:57

KimD schreef:
marleen_usar schreef:
Er was een vuurwerkverbod, heeft ze echt gedacht dat mensen zich daar aan zouden houden? Mensen gaan in protest dat was allang bekend.

Je mag ook geen mensen omleggen of door rood rijden, moet ik daar dan ook altijd rekening mee houden? Dat iedereen die ik tegenkomen me ook zomaar zou kunnen omleggen of bij ieder stoplicht denken 'als iedereen maar braaf stopt....'.

Nederlanders zijn egoïstisch en respectloos. In een behoorlijk groot deel andere landen had ze niet van tevoren hoeven denken 'Wat als?', daar hebben mensen nog respect voor hun regering en de consequenties die er zouden volgen als ze de regels overtreden.

Had jij ook gedacht dat niemand vuurwerk af zou steken? Ik heb gewoon mijn voorbereiding getroffen net als voorgaande jaren. En mijn dieren zijn er niet eens bang voor.

En ja met je eens, dat ligt aan de mensen. Maar ik weet hoe ze zijn. De dreiging van wel vuurwerk afsteken hing al weken in de lucht dus dat het ook gebeurde kwam niet als een verrassing.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 08:04

capopjekop schreef:
Als je paarden altijd buiten lopen levert het extra stress op als je ze gaat opsluiten en ook op stal kunnen ze zich lelijk bezeren. Mijn grootste angst is een vuurpijl in of op de stal die brand veroorzaakt. Dus ik snap haar afweging best.

Ik laat die van mij ook gewoon buiten staan. Mijn pa en/of ik lopen voor die tijd altijd naar ze toe om hooi te geven en om te zien hoe ze reageren, maar het levert nooit problemen op gelukkig.

2 van de 4 waren ook buiten bij mij. De andere stonden net als elke nacht op stal. Om 11.45 krijgen ze hooi en nog wat slobber, net als elke nacht. Na 12 uur ga ik nog verschillende keren kijken. Gaat prima.

Maar dat is ook niet wat hier aangehaald wordt. Het gaat er niet om waar je ze houdt. Het gaat erom dat zij haar keuze heeft gemaakt met de gedachte dat er geen vuurwerk zou worden afgestoken. Daar heeft ze zich dus in vergist. Geen idee of ze het anders had gedaan als ze wel voorbereid zou zijn op vuurwerk. Dat is niet uit het verhaal op te maken. Maar iedereen had op z’n vingers kunnen natellen dat niet iedereen zich braaf aan het vuurwerk verbod zou houden. Ook bij mijn buren ging net als voorgaande jaren van alles de lucht in.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:09

KimD schreef:
marleen_usar schreef:

Ja bij ieder verkeerslicht moet je opletten of er niet iemand door rood knalt. Je moet overal rekening houden met het feit dat je voorrang moet krijgen / hebben maar niet nemen.

Daarnaast speelde zich dit in België af.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:10

Goed dat in dit topic iedereen zichzelf op de borst kan slaan van hoe goed zij wel voor hun paard gezorgd hebben en dat deze vrouw haar gewonde paarden aan zichzelf te danken heeft. Proficiat daarvoor!
Ik hoop echt dat jij met meer compassie onthaalt wordt wanneer het jouw paard is dat door toedoen van anderen gewond geraakt is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:21

De enige oetlul van het verhaal is die man die zonodig vuurwerk moest afsteken terwijl er een verbod was. Net als die anderen 100en mensen die zich er niet aan konden houden. Kinderachtig en asociaal. En getuigd maar weer wat voor een lomp volk we zijn (geworden).

Nee, ik had ook niet verwacht dat er niets zou zijn, en hebben de paarden voor de zekerheid opgehokt voor de nacht net als altijd. Had zij wellicht ook beter kunnen doen, Maar dat is achteraf praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:25

Dames, het speelt zich af in België. Hier is al jaren een vuurwerkverbod. Ja, er zijn er altijd die alsnog gaan knallen. Maar absoluut niet zoals dat in NL het geval is, weken op voorhand alle dagen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:29

Nou noem mij ook maar naïef, maar wij hadden ook echt niet verwacht dat er zoveel afgestoken zou worden. Je verwacht dat mensen toch wel rekening houden met de hulpverleners , regels etc. Nu hadden wij wel het paddock hek dicht gedaan, maar ook onze buurman stond vrolijk te knallen. Terwijl we al 10 jaar roepen niet richting de paarden. Gelukkig zijn onze paarden redelijk vuurwerk proof.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:36

Varekaj schreef:
Dames, het speelt zich af in België. Hier is al jaren een vuurwerkverbod. Ja, er zijn er altijd die alsnog gaan knallen. Maar absoluut niet zoals dat in NL het geval is, weken op voorhand alle dagen.

Ok mijn fout dan neem ik mijn woorden terug.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 10:45

Onali schreef:
Boras schreef:
Naief, had de paarden veilig op stal gezet.

Dit.

Ja de buurman zat fout maar het natuurlijk erg dom om te denken dat niemand in de omgeving ook maar iets zou afsteken.

Hier was er ook veel vuurwerk ondanks het verbod. Ik zet de paarden uit voorzorg op stal, maar toch draait er daar eentje volledig van over de rooie. Vorig jaar is die compleet kreupel uit zijn stal gekomen van te steigeren en rondjes te draaien 8u aan een stuk. Dus of dat nu zo ‘veilig’ is....

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:24

Hier (ook België) heeft de gemeente duidelijk gecommuniceerd dat vuurwerk verboden is, de boete 250€ is EN dat de verzekering niet tussen komt als er iets mis gaat.....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:30

Moestuin schreef:
Mi_Amore schreef:
Het was in BE echt de moeite met het vuurwerk... ik hoop dat de buurman een fikse boete mag ontvangen en dat de schade van de omheining/paarden vergoed gaan worden.

Hier is er in de buurt meer de lucht in gegaan dan anders. Echt bizar. Alsof het nu opeens zo interessant is nu het verboden is.

Inderdaad, hier ook. Normaal zelden vuurwerk hier (woon midden in een bosomgeving) maar nu was het echt minutenlang aan het knallen, de ene na de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:37

Gini schreef:
Goed dat in dit topic iedereen zichzelf op de borst kan slaan van hoe goed zij wel voor hun paard gezorgd hebben en dat deze vrouw haar gewonde paarden aan zichzelf te danken heeft. Proficiat daarvoor!
Ik hoop echt dat jij met meer compassie onthaalt wordt wanneer het jouw paard is dat door toedoen van anderen gewond geraakt is.

Ik klop mezelf niet op de borst hoor, weet alleen dat je hier in België als paarden eigenaar steeds aan het kortste eind trekt als je dieren door toedoen van anderen een ongeval krijgen of veroorzaken buiten hun weide. Op de weide moet je geluk hebben met de rechter als het om een serieus ongeval gaat en je de daders hebt.

Ik snap de eigenaar echt wel. Het was verboden, de buur heeft zelf paarden, dus ga je uit van het beste van een mens. En toch kan je er niet op vertrouwen. Hier werd er zelfs openlijk opgeroepen om het vuurwerkverbod te negeren.

Iemand zei hier dat Nederlanders egoisten zijn, wel, jullie zijn nog verdomd tolerant tegenover de gemiddelde Vlaming hoor. Ik ben van fb af nu, maar je moet hier de commentaren eens lezen op ongevallen zoals deze.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:05

Femke_Tweety schreef:
SusanH schreef:
Er zijn heel veel paardeneigenaren die geen stallen hebben. Dus of het nu wel of niet handig was, niet iedereen heeft de keus om ze met oud en nieuw binnen te zetten. Moet je dan voor die ene dag per jaar je paard verplaatsen? Die buurman was natuurlijk ook gewoon fout door door te willen gaan ondanks dat hij al wist dat de paarden over de flos gingen.

De mijne blijft zelfs bewust buiten.

Hij gaat op stal volkómen door het lint, zelfs met zijn 27 jaar.

Buiten is hij wél ernstig gestresst, maar nog 'aanspreekbaar'.
Dus dat laatste dan maar.

Twee jaar geleden wou de stalhoudster het toch liever binnrn proberen.
Ik vermoedde al dat dat niet wijs zou zijn, ik ken hem wat langer.
Dat bleek toen ook inderdaad.

En ja, ik vind het griezelig buiten.
Maar hij is binnen echt staatsgevaarlijk met oud en nieuw.

Overigens buiten is in dit geval 'zijn deur blijft open'.
Hij heeft een inloopstal.

Dus je paard buiten laten staan is niet altijd de slechtste keus.
En veel mensen hébben niet eens keus, als ze alleen weiland hebben bijvoorbeeld.

Hier hetzelfde. Mijn paarden hebben nog nooit op stal gestaan. De oudste zijn 31 en 30 jaar en staan altijd in de wei. Ze voelen zich daar veel veiliger dan op stal.
Zo ook mijn fjord van 6. Die kijkt op de wei nergens naar, vuurwerk kan hem niks schelen. Sluit ik hem op in een stal, dan wordt hij juist hysterisch. Hij is opgegroeid in een natuurgebied, dus in een stal voelt hij zich alles behalve veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 21:05

In de naburige gemeente werd door de politie zelfs gebruik gemaakt van drones om het vuurwerkverbod en de avondklok te handhaven.