Varekaj schreef:In België is slacht nog zo simpel niet. Stel dat je er eentje hebt met een gebroken been, die kan je niet naar het slachthuis brengen. Dat wordt gezien als mishandeling (het transport dan). Dus dan moet je ter plekke laten inslapen, en die kunnen enkel naar rendac. Koliek idem geloof ik, omdat daar vaak toch eerst geprobeerd wordt om ze op te knappen. Kan je ook niet wegbrengen.
En ik denk niet dat een slachter even naar stal gaat komen om je paard te schieten...
Wij hebben er 1 gehad met kruisverlamming die alleen enorme moeite had met opstaan als hij lag. Hij kon dus nog prima mee naar het slachthuis. Verder een paard met ongeneeslijke spat en een paard met een hersentumor die beide geschoten zijn. Het vervoeren daarvan was dus verder geen dierenmishandeling.
Eentje met koliek of een gebroken been zou ik ook niet meer vervoeren dus dat wordt euthanaseren en naar de rendac.
Maar schieten heeft echt mijn absolute voorkeur wat wellicht in tegenstelling staat tot de meeste paardeneigenaren. Een paard waar nog goed vlees aan zit is zonde om weg te gooien. Daarnaast worden paarden die niet meer geschikt zijn voor humane consumptie alsnog geschoten en vaak nog in de diervoederindustrie gebruikt.