BE: Kosten voor de ophaling van gestorven paarden veranderen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:04

Ayasha schreef:
Als jij daar meteen een oordeel aan wil hangen dat iemand je een kapot paard wil verkopen is dat wel heel erg cynisch. :=

Ik zeg niet dat ik het paard zou laten staan. Enkel dat de verkoper een extra vraag gaat krijgen over de medische voorgeschiedenis.
Als die me niet recht in de ogen kan kijken bij het waarom die uitgesloten is... Tja...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:07

Ashkerlon schreef:
Ayasha schreef:
Als jij daar meteen een oordeel aan wil hangen dat iemand je een kapot paard wil verkopen is dat wel heel erg cynisch. :=

Ik zeg niet dat ik het paard zou laten staan. Enkel dat de verkoper een extra vraag gaat krijgen over de medische voorgeschiedenis.
Als die me niet recht in de ogen kan kijken bij het waarom die uitgesloten is... Tja...

Ik zou je denk ik vooral heel verbaast en met grote ogen aankijken vrees ik. := Zou echt uit de lucht gevallen komen van zo’n vraag en niet omdat er iets met de paarden scheelt maar omdat ik dat zelf nooit bedacht zou krijgen. :))
Misschien ben ik nog steeds te naïef om in de paarden te zitten. :=

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:23

Het is ook niet waterdicht é. Als ik louche handelaar zou zijn en zo'n paard met tijdelijk inlegvel probeer te verpatsen, haal je gewoon dat papier er uit en kan je een met vanalles en nogwat ingespoten dier verkopen :\ kdacht wel dat het ook online geregistreerd werd, maar dat sta je niet op te zoeken als je als particulier een paard gaat bekijken.
Ik heb een paard 3x van eigenaar weten wisselen waarbij de voorgaande nooit de volgende inlichte over de hoefkatrol ontsteking in beide voorbenen... Hoop zooi er in en paard was blijkbaar goed genoeg voor verkoop. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik toen niet zelf dat paard gekocht heb. Ging heel wat pijn bespaard zijn en heel wat verdriet bij de mensen.
Paard was toen wel uitgesloten voor de slacht, maar niemand die zich afgevraagd heeft waarom. En dat is de reden dat ik zelf wel die vraag zou stellen.

Ayasha
Blogger

Re: BE: Kosten voor de ophaling van gestorven paarden veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:29

Ik weet niet of je als particulier aan die registratie kan zelfs.
Eigenlijk zou je dan haast beter een bloedonderzoek laten doen. Dan weet je ineens wat er wel of niet in zit. Zeker met iets als hoefkatrol zullen het geen eenmalige inspuitingen zijn en zullen er vast nog restanten in het bloed zitten. Resultaten van een bloedonderzoek duren over het algemeen maar een paar dagen.
Vreselijk dat er op die manier om gegaan wordt met levende wezens. :\

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:39

Pareltjes schreef:
Rare regeling weer...

Wel of niet geschikt voor de voedselketen. Beide dieren gaan de oven in.
Dus als je besluit de vrijheid te behouden om je dier bij leven te kunnen behandelen met álle beschikbare medicijnen wordt je “ gestraft “ met een boete bij dood?

de oven?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:48

Cinnepin schreef:
Pareltjes schreef:
Rare regeling weer...

Wel of niet geschikt voor de voedselketen. Beide dieren gaan de oven in.
Dus als je besluit de vrijheid te behouden om je dier bij leven te kunnen behandelen met álle beschikbare medicijnen wordt je “ gestraft “ met een boete bij dood?

de oven?

Niet de oven hoor, tenzij je er zelf voor kiest maar dat doet echt niet iedereen..

Wij laten ze in theorie als het kan schieten. Dus dan hebben we ook geen rendac kosten. Dan zit er altijd nog een stukje "niet geschikt voor humane consumptie" op een aantal van de paarden (omdat wij wel kiezen om ze te behandelen met allerlei medicatie) en voor die paarden betalen we bij.
De paarden die wel geschikt zijn voor humane consumptie krijgen we geld toe. Laatste keer 120 euro voor een flinke D-pony.

Mocht het zo zijn dat er een paard in de wei overlijd of acuut ingeslapen moet worden door ziekte komt de rendac uiteraard wel maar dit is nog nooit voorgekomen bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 11:52

In België is slacht nog zo simpel niet. Stel dat je er eentje hebt met een gebroken been, die kan je niet naar het slachthuis brengen. Dat wordt gezien als mishandeling (het transport dan). Dus dan moet je ter plekke laten inslapen, en die kunnen enkel naar rendac. Koliek idem geloof ik, omdat daar vaak toch eerst geprobeerd wordt om ze op te knappen. Kan je ook niet wegbrengen.

En ik denk niet dat een slachter even naar stal gaat komen om je paard te schieten...

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:44

Varekaj schreef:
In België is slacht nog zo simpel niet. Stel dat je er eentje hebt met een gebroken been, die kan je niet naar het slachthuis brengen. Dat wordt gezien als mishandeling (het transport dan). Dus dan moet je ter plekke laten inslapen, en die kunnen enkel naar rendac. Koliek idem geloof ik, omdat daar vaak toch eerst geprobeerd wordt om ze op te knappen. Kan je ook niet wegbrengen.

En ik denk niet dat een slachter even naar stal gaat komen om je paard te schieten...

Wij hebben er 1 gehad met kruisverlamming die alleen enorme moeite had met opstaan als hij lag. Hij kon dus nog prima mee naar het slachthuis. Verder een paard met ongeneeslijke spat en een paard met een hersentumor die beide geschoten zijn. Het vervoeren daarvan was dus verder geen dierenmishandeling.

Eentje met koliek of een gebroken been zou ik ook niet meer vervoeren dus dat wordt euthanaseren en naar de rendac.

Maar schieten heeft echt mijn absolute voorkeur wat wellicht in tegenstelling staat tot de meeste paardeneigenaren. Een paard waar nog goed vlees aan zit is zonde om weg te gooien. Daarnaast worden paarden die niet meer geschikt zijn voor humane consumptie alsnog geschoten en vaak nog in de diervoederindustrie gebruikt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:49

Pareltjes schreef:
Dat de ommezwaai naar een nieuw productie procedé ellende gaat geven ben ik volledig met je eens. Maar eens zal de ommezwaai moeten komen want niet is niet langer houdbaar.

Dat klopt. :)

Kinke

Re: BE: Kosten voor de ophaling van gestorven paarden veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 12:53

Varekaj, een dierenarts moet het dier dan toch schieten? Tenminste, hier wel. Bij een noodslachting bepaalt de dierenarts of dit inderdaad nodig is en daarna zou je dan toch een slager kunnen laten komen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:32

Probleem met een noodslachting is dat je het dier moet laten verbloeden als je het wil houden voor consumptie. Met een schaap lukt je dat nog met een katrol en wat verbeelding. met een paard is dat moeilijker. Dus noodslachting paard aan huis is doorgaans door naar de destructie.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:36

Pareltjes schreef:
Als consumenten de werkelijke prijs voor hun stuk vlees moeten gaan betalen, gaan ze minder consumeren, vermindert het milleu belastend effect. Krijgen dieren meer de ruimte tijdens het leven ( minder productie ) krijgen de boeren een betere prijs en kunnen ze makkelijk de werkelijke prijs van destructie betalen.

Daarom ook subsidies afschaffen en lokaal produceren. Blijft er heel veel belastinggeld over voor andere zaken.

Alleen onder voorwaarde dat je import verbiedt, of zo heftig belast dat het niet loont.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 13:40

Kuggur schreef:
Pareltjes schreef:
Als consumenten de werkelijke prijs voor hun stuk vlees moeten gaan betalen, gaan ze minder consumeren, vermindert het milleu belastend effect. Krijgen dieren meer de ruimte tijdens het leven ( minder productie ) krijgen de boeren een betere prijs en kunnen ze makkelijk de werkelijke prijs van destructie betalen.

Daarom ook subsidies afschaffen en lokaal produceren. Blijft er heel veel belastinggeld over voor andere zaken.

Alleen onder voorwaarde dat je import verbiedt, of zo heftig belast dat het niet loont.

Helemaal mee ens

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 14:01

Ashkerlon schreef:
Probleem met een noodslachting is dat je het dier moet laten verbloeden als je het wil houden voor consumptie. Met een schaap lukt je dat nog met een katrol en wat verbeelding. met een paard is dat moeilijker. Dus noodslachting paard aan huis is doorgaans door naar de destructie.

Hoeft niet aan een katrol hoor, hier dit voorjaar nog een pink voor noodslachting gehad, lag in de wei. Eerst dierenarts, die heeft haar geschoten en toen direct de slager erbij. Stelde qua bloed niet eens zoveel voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:36

Ik zou niet eens weten of mijn DA dat zou doen, dat schieten. Er zit wel een paardenslachter in de regio toevallig, maar of die op locatie komen? Geen flauw benul van. Denk dat ze hier sneller gewoon een spuitje geven.

Moest er wat zijn zoals een tumor, of door niet meer pijnvrij kunnen leven, dan zou ik sla het zeker wel nog overwegen. Al zal ie dan iig niet in mijn vriezer verdwijnen, ik vind paardenvlees te zoet