SVRL schreef:Als paarden schrikken, houdt niets ze tegen. De fokker van mijn hond had haar paarden bij vrienden. Weilanden waren afgemaakt om hengsten binnen te houden. Op een nacht kwamen ze met lichtbakken op hazen jagen (nu ja, stropen, het was geen jachtseizoen) , haar paarden sloegen op hol, sloopten de omheining en kwamen op de weg terecht. 1 van haar paarden is op een auto gelopen en was op slag dood.
Kan me dus best wel voorstellen dat deze 3 ook gewoon op de weide stonden en helemaal door de rooie gegaan zijn door het gedrag van die loslopende honden.
Tuurlijk kan de hond er niets aan doen dat ie slecht opgevoed is. Ken zelf genoeg mensen met honden die het doodnormaal vinden dat hun hond uithaalt naar paarden. Altijd het excuus dat het jagers zijn, of ze willen spelen, of ze zijn bang. Dat je je hond ook zodanig kan opvoeden dat ie zich netjes gedraag, daar staan ze niet bij stil. Mijn eigen hond is ook bang voor paarden, mijn jonkie maakt daar gretig misbruik van en zal haar altijd pesten als ik met paard en hond aan de hand op wandel ga, maar ze haalt het niet in haar hoofd om naar paarden uit te halen.
En ja, sinds corona loopt het de spuigaten uit met mensen die buiten de losloopzones hun honden vrij laten lopen. Heb jammer genoeg zelf al een paar negatieve ervaringen achter de rug. Mensen weten ook wel dat er niet genoeg controle is en de kans heel klein is dat je betrapt wordt door de boswachter.
Volledig eens met wat je zegt. Ik vind honden die (mentaal) gezond en in balans zijn fantastisch, maar wat er nou allemaal gebeurd overal... Ik mijd de meeste honden tegenwoordig helaas. Verschrikkelijk, want ik ben er eigenlijk dol op. Maar al die mensen die ineens vanwege corona een hond nemen, en ook zoveel mensen daarvoor al die een hond 'voor de leuk' in huis halen... Aan weerskanten van mij heb ik buren met honden en het is bij beiden drama. Aan de ene kant een zéér onopgevoede Friese Stabij die alles bij elkaar blaft en waarbij je de eigenaresse eigenlijk alleen maar "nee! stop! hier" hoort roepen, en aan de andere kant een kruising chihuahua x pom die de hele dag door alleen maar keft. En ook daar hoor je de eigenaresse alleen maar roepen "hou je kop nou eens!". Verschrikkelijk, ik vind het echt te zot voor woorden dat iedereen zomaar honden mag hebben.
Maar wat hier is gebeurd weten we feitelijk niet. We weten niet honderd procent zeker of de hond echt joeg of alleen maar wilde spelen (media weten dit verschil soms niet helemaal), we weten niet of de paarden los in het bos liepen of in een omheining. We kunnen hier wel allemaal gaan staan oordelen over een slechte paardeneigenaar die geen goede omheining heeft of een slechte hondeneigenaar die een onopgevoede hond heeft maar feitelijk weten we helemaal niks want we waren er niet bij, en ook de media geeft geen onherroepelijk feitelijk beeld waar we rechten aan kunnen ontlenen. Wat hier is gebeurd is verschrikkelijk, en daar zouden we met z'n allen bij stil moeten staan. Zowel de paarden- als de hondeneigenaar als de bestuurder van de auto schiet geen millimeter op met de discussie wie hier (het meeste) fout zat, want dit soort ongelukken gebeuren nou eenmaal wanneer mensen en dieren samen leven.