Vraag naar paarden flink toegenomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 14:50

upendo schreef:
Er staat er een op de rasverenigingssite. Een Pembroke. :P

Goh, wel één! :D
*Check: En dat is geen Corona aanschaf/ herplaatsing. Is een hondje wat flinke problemen heeft en er al een tijdje op staat ook.

LukieBradley

Re: Vraag naar paarden flink toegenomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 15:07

"Ik vraag me dan af welke paarden het meest in trek zijn nu?"

Letterlijk van alles, bij de boer gaan de meest vreemde ponys en handelskruisingen voor astronomische prijzen weg.
Dat je je afvraagt wat mensen ermee moeten.
Echt bizar

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:34

Ik ben sinds een paar weken op zoek naar een jonge New Forest D pony erbij, maar het valt me inderdaad op dat er niet veel worden aangeboden. En degenen die worden aangeboden, daar wordt echt de hoofdprijs voor gevraagd. Ik heb vorig jaar november een vierjarige NF ruin gekocht daar heb ik echt flink minder voor betaald dan waar ze nu voor lijken weg te gaan. Met vergelijkbare, goede papieren.
Ik heb deze week afspraken met 2 fokkers, maar anders ga ik nog maar even wat geduld hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:14

Lante schreef:
Ik zie nooit herplaats corgies.

Nee, die zie ik ook niet veel. Bedoelde dat teckels en Corgie's opeens zo in de mode zijn. Teckels wel al gezien een paar keer, maar ook al 2x een duo, dus moet je ook maar willen, 2.

Koekie73 schreef:
Ik ben sinds een paar weken op zoek naar een jonge New Forest D pony erbij, maar het valt me inderdaad op dat er niet veel worden aangeboden. En degenen die worden aangeboden, daar wordt echt de hoofdprijs voor gevraagd. Ik heb vorig jaar november een vierjarige NF ruin gekocht daar heb ik echt flink minder voor betaald dan waar ze nu voor lijken weg te gaan. Met vergelijkbare, goede papieren.
Ik heb deze week afspraken met 2 fokkers, maar anders ga ik nog maar even wat geduld hebben.

Maar dat zegt niet alles. Er zit natuurlijk altijd al ene prijsverschil in paarden, zelfs vergelijkbare. De 1 hangt nu eenmaal een hoger prijskaartje aan het een dan de ander.

Bij de quarters en paints is het altijd wel in 3 groepen te verdelen. Dure paarden gaan altijd wel. De echt goedkope paarden mankeren vaak wat of er is echt een reden en die willen ook wel. Het is echt de prijsklasse er tussen in die het snelste geraakt wordt. Maar waar je ook de meeste schommeling kan zien.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:46

Superpony, ik snap wat je zegt masr ik zie over de hele linie het verschil en heb het dus niet over individuele verschillen tussen de pony's

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:56

Koekie73 schreef:
Superpony, ik snap wat je zegt masr ik zie over de hele linie het verschil en heb het dus niet over individuele verschillen tussen de pony's

Oke, ik heb daar niet naar gezocht, dus weet dat niet.

Maar mensen zijn niet gek en vragen wat ze denken te kunnen krijgen. En ze moeten iets terugkopen vaak.......
Maar een vrpr is een vrpr. Dat wil niet zeggen dat ze dat gaan krijgen.

Ik verwacht nog steeds dat de markt straks zal instorten. Er zijn teveel bedrijven dicht of op halve krachten aan het werk. Het kan niet, dat dit geen effect gaat krijgen.
Wij merken echt niks van de corona, maar heel veel mensen hebben er wel echt last van en dat moet je ergens gaan merken links of rechts.

De nu te besteden ruimte zal ook nog komen door oversluiten van hypotheken, lagere maandlasten door lage rente etc.
Maar paarden gaan er vaak ook als eerste uit als het mis gaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:31

superpony schreef:
Ik verwacht nog steeds dat de markt straks zal instorten. Er zijn teveel bedrijven dicht of op halve krachten aan het werk. Het kan niet, dat dit geen effect gaat krijgen.
Wij merken echt niks van de corona, maar heel veel mensen hebben er wel echt last van en dat moet je ergens gaan merken links of rechts.

Als de markt al zou instorten zou dat nu moeten gebeuren. Maar je ziet dat nu niet, eerder een toename in de vraag, gek genoeg. En over een half jaar gaat de economie weer op volle kracht draaien. Dus nee een instorting van de markt verwacht ik echt niet meer.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:34

Babootje schreef:
superpony schreef:

Als de markt al zou instorten zou dat nu moeten gebeuren. Maar je ziet dat nu niet, eerder een toename in de vraag, gek genoeg. En over een half jaar gaat de economie weer op volle kracht draaien. Dus nee een instorting van de markt verwacht ik echt niet meer.

Ik hoop echt dat je gelijk hebt. Maar waarom denk je dat de economie over een half jaar weer volop draait? Voorlopig zijn we nog niet van het virus af. En ik denk ook niet dat een vaccin de heilige graal is.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:36

Babootje schreef:
superpony schreef:

Volgend jaar stoppen alle steunmaatregelen vanuit de overheid als alles weer "normaal" is.
Dus dan gaan we echt nog wel crashen. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:42

Ik denk inderdaad dat de ergste crash nog moet komen hoor. Veel bedrijfjes worden nu rechtgehouden door de steunmaatregelen, opschorting van huur, uitstel van belasting, het feit dat rechtbanken in deze tijd minder snel een faillissement zullen uitspreken, etc. De ondernemer die denkt dat de economie volgend jaar echt wel aantrekt en dus lekker op zijn lauweren blijft rusten tot die tijd is eraan voor de moeite.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:33

Babootje schreef:
superpony schreef:

Nee, dat denk ik niet. Als alles open mag, zijn er toch echt heel veel die niet meer open kunnen. En ook zijn er straks steeds meer mensen die minder te besteden hebben, omdat ze een behoorlijk inkomens verlies hebben nu langere tijd.

De steun is natuurlijk maar een fractie van het echte verlies.

En wat denk je van de horeca? De eigenaar krijgt steun en die zal uit alle macht proberen te overleven. Maar laat toch echt het personeel als eerste gaan. Hoeveel vaste krachten heeft een gemiddeld horeca bedrijf? En ja, onze zoon is zo een vaste kracht, maar die gaan dan toch voor op de rest.

Als thuiswerken meer wordt, zijn daar ook weer bedrijven die daaronder gaan lijden. Waar andere bedrijven wel weer aantrekken, maar dat kost toch ook tijd.

En mensen die nu een lage hypotheek hebben door de lage rente, maar straks toch hun huis moeten verkopen.........Want veel mensen zijn naar een duurder huis gegaan, vanwege de lage rente. Maar als je niks hebt, is alles teveel.

En het zegt allemaal niks. Dat mensen nu een paard zouden willen, omdat ze meer tijd hebben, denken het geld te hebben, is naar de situatie nu. Dat wil niet zeggen dat men ook werkelijk genoeg geld heeft voor alle kosten. Dat er niet weer een overschot aan paarden komt die niet meer geschikt zijn voor het werk, omdat men daar toch geen geld voor (over ) heeft.
Of dat pension tegenvalt en een goede plek vinden toch duurder en lastiger is dan men denkt.

En de sport ligt even op zijn gat he?! Je moet maar afwachten hoelang dat gaat duren en hoe het daar gaat lopen allemaal. Er staan nu ook veel te dure paarden een te dure box te bezetten. Dan is het even vasthouden en uitzingen of hopen dat iemand nu zoekende is.

Maar alles is anders en de toekomst is gewoon nog even heel onzeker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:49

Gini schreef:
Ik denk inderdaad dat de ergste crash nog moet komen hoor. Veel bedrijfjes worden nu rechtgehouden door de steunmaatregelen, opschorting van huur, uitstel van belasting, het feit dat rechtbanken in deze tijd minder snel een faillissement zullen uitspreken, etc. De ondernemer die denkt dat de economie volgend jaar echt wel aantrekt en dus lekker op zijn lauweren blijft rusten tot die tijd is eraan voor de moeite.

De echte crash moet inderdaad nog komen.
Ondernemers denken niet zo snel dat het goedkomt, alleen al het woord 'ondernemer'... ondernemende mensen moeten vooruitkijken en zien al van mijlenver aankomen dat we nog veel shit gaan krijgen door deze corona toestand.
Je kunt maar tot op zekere hoogte iets doen, maar de verliezen zijn in zoveel sectoren niet te overzien. Dat komen heel erg veel ondernemingen niet te boven. Van de winkels en restaurants in je straat is misschien straks nog maar de helft over.
Maar ook heel veel andere sectoren zullen heel ernstig uitgedund worden.

De enigen die denk ik nog een beetje 'sluimeren in dromenland' zijn de mensen die elke maand een salaris krijgen en niet veel hebben gemerkt, die nu zelfs meer zijn gaan uitgeven aan luxeproducten omdat ze niet met vakantie gingen.
Maar hun werkgever is ook ondernemer, en ook hij heeft al problemen waar ze geen weet van hebben.

Ik voorzie dat er straks veel mensen van hun huizen, luxeproducten en hoge lasten af moeten.
Dat is erg verdrietig.
Maar we waren eigenlijk ook wel beland in een schuldenmaatschappij zoals de US, iedereen leent maar, iedereen koopt maar, en men betaalt veel teveel geld voor huizen.
We hebben als samenleving boven onze stand geleefd, en dan zie je dat 1 grote gebeurtenis (corona) de boel direct aan het wankelen krijgt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:58

Ben zelf ook zelfstandig ondernemer en mijn man is dat ook. Gelukkig niet in de horeca, want daar is het idd drama. We hebben het wel iets minder, maar het gaat gelukkig toch allemaal nog prima. Ik denk zeker dat dit wat we nu meemaken wel een heel andere crisis is dan die voorgaande. Daar waar bedrijven het nu niet redden zullen andere straks beginnen omdat de vraag er gewoon is.
Ik verwacht dat de economie zich snel zal kunnen herstellen, ook omdat er maar een paar sectoren echt zwaar geraakt zijn. Voor de rest draait het toch redelijk door.
In een tijd dat nu alles op zn gat ligt is de vraag naar paarden alleen maar toegenomen. Dat is toch wel apart te noemen. Blijkbaar is de horeca dan niet de sector waar de meeste paardenkopers zitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:05

Babootje schreef:
Ben zelf ook zelfstandig ondernemer en mijn man is dat ook. Gelukkig niet in de horeca, want daar is het idd drama. We hebben het wel iets minder, maar het gaat gelukkig toch allemaal nog prima. Ik denk zeker dat dit wat we nu meemaken wel een heel andere crisis is dan die voorgaande. Daar waar bedrijven het nu niet redden zullen andere straks beginnen omdat de vraag er gewoon is.
Ik verwacht dat de economie zich snel zal kunnen herstellen, ook omdat er maar een paar sectoren echt zwaar geraakt zijn. Voor de rest draait het toch redelijk door.
In een tijd dat nu alles op zn gat ligt is de vraag naar paarden alleen maar toegenomen. Dat is toch wel apart te noemen. Blijkbaar is de horeca dan niet de sector waar de meeste paardenkopers zitten.

Om de crisis het hoofd te bieden is internationaal een monsterlijke hoeveel geld bijgedrukt.
Naast alle werkeloosheid en faillissementen krijg je dus ook te maken met inflatie.
Dit was 1 van onze beste jaren qua omzet dan ooit, maar dat zegt niets over wat er komt...

Ik denk dat 2008 een grapje was vergeleken bij wat er komt.
De druk die er gelegd wordt op het uitbannen van contant geld is er niet voor niets.

Voor mensen die verstandig hebben geleefd en een lekkere spaarpot hebben kan het een goede tijd worden, wellicht kunnen zij straks tegen een 'gezonder' prijs een huis kopen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:23

Ach, normaal gaat er heel veel geld naar het buitenland aan vakanties, enz.

Echter door de corona nu niet. Het meeste geld blijft nu in eigenland terwijl exporten van producten wel gewoon doorgaat. Ik die zien zie eerder dat we in Nederland alleen maar rijker worden. Ook als ik om mij heen kijk dan houdt bijna iedereen dit jaar erg veel geld over.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:56

Dat geldt inderdaad voor een deel van de bevolking, maar lang niet voor iedereen.
De kloof wordt steeds groter....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 15:03

Babootje schreef:

Horeca is slechts een voorbeeld. Ook de winkels en andere bedrijven voelen het behoorlijk. En bijna alles hangt samen. De mensen die het zwaar hebben of gaan krijgen, geven minder geld uit. Gaan bezuinigen op dingen die gedaan moeten worden. Stellen straks van alles uit, waar weer andere bedrijven dat zullen gaan voelen in de portemonnee.

Ja, er zal ook weer vraag zijn en nieuwe bedrijven die inspringen op de nieuwe vraag, maar dat moet ook weer opstarten.

En ik kan morgen wel een winkel beginnen, maar als mensen moeten bezuinigen, geven ze gewoon te weinig uit. Mensen kunnen straks als alles weer open mag gewoon echt niet massaal veel uitgeven.

Horeca en evenmenten is meer dan de man achter de bar. Dat is ook transport, beveiligers, drukkerijen, installateurs etc etc etc etc.

Blussem schreef:
Ach, normaal gaat er heel veel geld naar het buitenland aan vakanties, enz.

Echter door de corona nu niet. Het meeste geld blijft nu in eigenland terwijl exporten van producten wel gewoon doorgaat. Ik die zien zie eerder dat we in Nederland alleen maar rijker worden. Ook als ik om mij heen kijk dan houdt bijna iedereen dit jaar erg veel geld over.

Dat roep ik al jaren. Maar er wordt wel meer goedkoop online besteld, want mensen willen toch dingen hebben en zoeken vaak het goedkoopste.

Het is wel mooi als een deel van de mensen zich zijn gaan realiseren dat het in Nederland ook mooi kan zijn en je hier geld kan uitgeven.
Maar ook Nederlanders verdienen weer aan die buitenlandse reizen. Reisbureau's hebben het al zwaar door het online boeken.

Het leven gaat altijd met ups and downs, dus er zal altijd weer een dip komen en ook daar zullen we weer uit op kruipen. Voor ons is er niks verandert en mijn man zit in de auto's. Maar wat het op lange termijn gaat doen als mensen veel thuis blijven werken?? Dit is allemaal heel snel gegaan, dus het is echt afwachten.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:33

Kendra schreef:
Dat meisje in het filmpje..... de schuur verbouwd, poown er in want: 'Vooral in deze tijd heb je er veel aan'. Als dat maar goed gaat.

Het meisje heeft op Facebook gereageerd:

Beste mensen, het meisje van het filmpje hier Voor de duidelijkheid: Spirit staat met een andere pony de hele dag in onze wei van 1 hectare en gaan ‘s avonds samen naar binnen, staan in stallen van 4m bij 4m dus komen niks te kort!☺️ Geld is geen probleem gelukkig, het was vooral de tijd die we nodig hadden om de schuur om te bouwen en geen vakantie helpt daar bij Ik groei al 2 jaar niet meer, maar als ik te zwaar wordt blijft hij alsnog voor altijd lekker bij ons met pensioen, dus geen frikandelletjes Fijne jaarwisseling

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:00

Erg eigenlijk, dat een meisje dat een pony krijgt zich zo moet verdedigen. Ik ben blij dat social media nog niet zo een ding was toen ik mijn eerste paard kocht. :')

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:59

Maar toen kwamen we er ook niet mee op tv .....
En juist omdat het zo in het nieuws komt, zou het goed zijn even wat aandacht te besteden aan eisen/paardenwelzijn enz. Want het is natuurlijk wel vreemd dat half Nederland zich vooral heel erg druk maakt(e) over dierenwelzijn maar nu opeens in katzwijm valt omdat al die jonge meiden een poown kopen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:47

Men gaat uit van het negatieve. Klein meisje koopt pony in coronatijd en het moet vast wel een ondoordachte beslissing geweest zijn. Dat deze pony het misschien zelfs beter heeft dan 70% van de paarden in Nederland komt totaal niet in ons op. De menigte heeft gewikt en gewogen en het meisje voelt zich ergens genoodzaakt zich te verdedigen op social media. De meesten zullen nu pas denken: 'aah, oké, ja, als je het zo stelt is het wel goed'. Al verdenk ik er een aantal nog wel van te denken: 'ja ja, en het zal vast wel op een blubberweitje zijn'. :D

En dat vind ik gewoon niet fair. Het is niet omdat je in deze tijd een paard koopt, dat je dat ondoordacht doet. En dat is wel wat dit artikel zichtbaar teweeg brengt. Dat mensen sneller gaan oordelen over de mensen die nu een paard in huis nemen.

Focus op paardenwelzijn is goed, maar dan wel vanuit een feit of een eigen ervaring en niet zomaar vanuit een vluchtige veronderstelling.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:51

Veel bedrijfjes die toch al sowieso failliet zouden gaan, ook zonder corona, bestaan nu nog vanwege de steun maatregelen.
Maar die gaan dan alsnog later over de kop.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 14:08

Barbet schreef:
Veel bedrijfjes die toch al sowieso failliet zouden gaan, ook zonder corona, bestaan nu nog vanwege de steun maatregelen.

Dit is echt een uitspraak die ver van de werkelijkheid staat.

Veel gezonde bedrijven hebben het ook moeilijk. Ook grote bedrijven waar hoge overhead kosten zijn en inkoop/ verkoop of bederfelijke waar.
Mensen die het wellicht niet goed op orde hadden/ hebben vallen het eerste, maar ontzettend veel ondernemers en werkgevers (van werknemers die nu nog denken dat er niks aan de hand is en nog een paard kopen) gaan het na het wegvallen van steun niet redden.

Trouwens..... denk je dat de overheid dat geld gewoon had liggen? Dat moet gewoon terug he? Wie denk je dat allemaal mag terugbetalen?

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:26

Misschien dat Barbet meer op de ZZP doelt die maximale cashen door niks te verzekeren en door geen geen geld opzij te zetten voor slechtere tijden. Leuk voor nu maar vroeg of later gaat wel fout.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:34

Gini schreef:
Men gaat uit van het negatieve. Klein meisje koopt pony in coronatijd en het moet vast wel een ondoordachte beslissing geweest zijn. Dat deze pony het misschien zelfs beter heeft dan 70% van de paarden in Nederland komt totaal niet in ons op. De menigte heeft gewikt en gewogen en het meisje voelt zich ergens genoodzaakt zich te verdedigen op social media. De meesten zullen nu pas denken: 'aah, oké, ja, als je het zo stelt is het wel goed'. Al verdenk ik er een aantal nog wel van te denken: 'ja ja, en het zal vast wel op een blubberweitje zijn'. :D

En dat vind ik gewoon niet fair. Het is niet omdat je in deze tijd een paard koopt, dat je dat ondoordacht doet. En dat is wel wat dit artikel zichtbaar teweeg brengt. Dat mensen sneller gaan oordelen over de mensen die nu een paard in huis nemen.

Focus op paardenwelzijn is goed, maar dan wel vanuit een feit of een eigen ervaring en niet zomaar vanuit een vluchtige veronderstelling.

Maar dat doen mensen overal. Als je zegt dat je paard 24/7 buiten staat, gaan mensen er vanuit dat ze in de blubber staan, er slecht uit zien, je niet serieus rijdt etc etc.

Als zij eerst aan geschikte plek heeft gemaakt voor de aanschaf is dat juist beter dan kopen en dan pas een plek zoeken of creeëren.

Maar het is wel zo dat als je al even meeloopt en op veel stallen en bij mensen thuis komt, je toch wel echt veel misstanden ziet en je een redelijk negatief beeld krijgt van de paardenwereld.

Barbet schreef:

Dat is echt onzin. Je kan ook net gestart zijn bijv en nog weinig buffer hebben. Zonder corone was dat misschien heel goed gegaan. Als mensen dan net hebben geinvesteerd en het niet gaan redden, zijn ze behoorlijk veel kwijt vaak.

Ik hoor kledingzaken die met hun handen in het haar zitten. Je moet collecties verkopen, nieuwe inkopen en de daarop nieuwe al voorbereiden. Nu is dat gewoon echt een probleem. Je kan niet blijven inkopen als er niks binnen komt, maar je kan ook niet in Januari open gaan en nog wat hemdjes proberen te verkopen. Alles opslaan kost ook ruimte, geld etc.

Horeca had het echt heel zwaar. Ik weet dat Heineken bijv veel kroegbazen erg tegemoet is gekomen. Anders hadden ze liters bier kunnen laten weglopen.
En Heineken zal het wel kunnen hebben, maar als er geen nieuwe transport is van bier, frisdrank etc, staan er ook jongens stil die dat moeten leveren.

Het is niet alleen die ene baas die een buffer heeft kunnen opbouwen. Het is zoveel meer.

Mijn man zit in de auto's. Daar werken ontzettend veel mensen en tot nu toe loopt alles wel door. Maar mensen werken meer thuis, dus daar loopt wel wat terug. En als bedrijven moeten bezuinigen, gaan ze een jaar of meer langer met een busje rijden.

Je kijkt altijd naar waarop je eerst nog kan bezuinigen om het nog even te redden.

En nogmaals; als straks alles weer open mag, wil dat niet zeggen dat alles gelijk weer aantrekt. Wij hadden een kapsalon, ik ken kappers en die zitten nu voor de 2e keer dicht. Kappers kopen vaak kleding, maar ze zullen nu toch eerst weer willen draaien voor ze weer zelf gaan shoppen. En iemand in de horeca of met een kledingzaak zal weer even wachten met een kappers beurtje of bezuinigen. Dus wel hoognodige knippen, maar niet kleuren, fohnen etc.

Het is koffiedik kijken, maar je ziet altijd dat een crisis ergens begint en daarna een verloop heeft. De een wordt meer getroffen dan de ander, maar het is voor veel mensen echt heel pittig.

Ik zeg niet dat mensen die nu een paard kopen niet nadenken. Maar feit is dat mensen altijd al niet nadenken en mensen altijd al impulsief dieren aanschaffen, onderhoud duur vinden etc.
Hoe vaak lees of hoor je niet; Ik heb 1000 euro gespaard en op zoek naar een paardje. Ik zoek pension, mag niet duurder zijn dan 150 euro. Dat is van alle tijden.