Kijktip: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:33

Zou voor mij ook even sparen worden idd. Paarden die ik zoek zitten al gauw aan de €4000

Mijn draver heb ik destijds voor €1500 gekocht. Maar zelfs die zie ik nu voor ruim €1000 meer weg gaan

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:58

Fijne recreatiepaarden zijn bijna niet te koop.
Ik ben met/voor een vriendin op zoek en ik kom weinig geschikte paarden tegen, (tussen 8 en 12 jaar oud, 100% gezond, voorwaarts maar ook bomproof, moet alleen naar buiten kunnen...). En ze heeft er best wat voor over.
Ik zie overigens wel veel advertenties van mensen die hetzelfde zoeken :+ .

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:15

Kendra schreef:
Ik ben met/voor een vriendin op zoek en ik kom weinig geschikte paarden tegen, (tussen 8 en 12 jaar oud, 100% gezond, voorwaarts maar ook bomproof, moet alleen naar buiten kunnen...). En ze heeft er best wat voor over.

Zijn ook veel gevraagd maar weinig aangeboden. Zit natuurlijk ook vaak veel training in om ze zo te krijgen.

Had ik dan nog mazzel toen ik een paard zocht. Moest buiten braaf zijn en in de bak moest er een stuur en rem op zitten. Dan is het aanbod een stuk groter :))

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:13

Kendra schreef:

die zijn er wel (mondjesmaat) maar dan bijna duurder dan een goed sportpaard.

denk dat dit deels door het fokbeleid van de afgelopen jaren komt, er is veel gefokt op kwaliteiten voor de sport waarbij minder naar het karakter gekeken is en helaas is het gewoon een feit dat veel huistuin en keuken ruiters niet met een sensibel/ril/complex paard overweg kunnen. Uiteraard zitten daar ook wel braverds tussen maar vaak toch net ff te moeilijk voor velen en dat drijft de prijs van die ene die wel mooi, goed EN topbraaf is op.

zie het bij de koudbloeden ook, zelf heb ik al jaren merenspaarden, die zijn helemaal niet meer te betalen. Kreeg onlangs een bod om mijn jonge betuigde merrie waar ik van achterover sloeg (en toch blijft ze lekker hier :+ )

Sherivey

Re: Kijktip: Verkoop recreatieve paarden stijgt door Corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:17

Ik vind Haflingers en Fjorden al niet meer te betalen. IJslanders ook niet, maar die waren altijd al duur :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:05

Nieuwsredactie schreef:
[url=h: ‘We zien inderdaad dat er meer vraag is naar vooral recreatieve paarden. Mensen hebben meer tijd en het geld dat voor de vakantie bedoeld was, kan nu daarvoor worden gebruikt. Ook zien we een stijging in het aantal mensen dat samen met een vriend of vriendin een paard koopt.’

Daar zie ik weinig positiefs aan. Ik heb mijn vakanties vaal overgeslagen voor mijn paard. Een paard was bij mij een hele bewuste keuze. Ik vraag me af hoe bewust deze keuze is. Je moet ook denken over de post Coronatijd.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 08:15

We hebben 9 april dit jaar de pony van dochter moeten laten inslapen, gingen snel op zoek naar een geschikte vervanging.
Er waren mensen die tegen me zeiden , meid wacht 2 maanden door de corona worden ze goedkoper.
We hebben niet gewacht en een leuke cruzado merrie gekocht .
Hetzelfde paard zou nu 6500 voor gevraagd worden ongeveer
Dat had ik echt niet willen uitgeven aan een pony .
Paarden zijn echt duur nu .
Waar ze in maart rond de 3000 bij een handelstal stonden betaal je nu 50 tot 100% meer voor een gelijksoortig dier .
Ook de pups zijn abnormaal duur

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 08:41

Zinzi_jewel schreef:
We hebben 9 april dit jaar de pony van dochter moeten laten inslapen, gingen snel op zoek naar een geschikte vervanging.
Er waren mensen die tegen me zeiden , meid wacht 2 maanden door de corona worden ze goedkoper.
Waar ze in maart rond de 3000 bij een handelstal stonden betaal je nu 50 tot 100% meer voor een gelijksoortig dier .

Ik vrees wat er staat te gebeuren als de coronacrisis straks voorbij is. Is er sprake van een paardenbubbel? Wat als straks de economische crisis toeslaat? Worden dieren dan de dupe? Slaat dat weer terug op alle paardenliefhebbers die al jaren oprecht dingen opofferen voor hun paard?

Al met al vind ik het zorgelijke ontwikkelingen. Ook om nu opeens een pup aan te schaffen. Ook na de coronacrisis heb je nog steeds de verantwoordelijkheid voor een dier. Zitten dan de asiels opeens vol met honden? En staat de zuidlaardermarkt vol met paarden waarvan het grootste deel in transporten naar Italie terecht komt? En grijpen vervolgens mensen die het toch al niet zo op paardrijden hebben dan hun kans om de volledige paardensport zwart te maken? Het is alleen maar goed voor de handelaren, alleen of ze straks nog een boterham kunnnen verdienen als al deze zogenaamde paardenliefhebbers hun paarden moeten dumpen omdat ze liever met het vliegtuig naar verweggistan reizen is nog maar de vraag.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 10:36

Loretta schreef:
Ik vrees wat er staat te gebeuren als de coronacrisis straks voorbij is. Is er sprake van een paardenbubbel?

Ik verwacht dat het nogal mee valt. De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod. De vraag stijgt maar het aanbod is vrij inelastisch. Bij veel artikelen kun je de productie opschroeven, bij paarden is het nu eenmaal niet mogelijk om in een paar maanden tijd een heleboel zadelmakke brave pony's te produceren. Hooguit kunnen er wat meer uit het buitenland gehaald worden.

Doordat het aanbod niet aan de vraag kan voldoen en mensen schijnbaar voldoende geld hebben zie je de prijs behoorlijk flink omhoog gaan. Maar de paarden die verkocht worden zijn over het algemeen dezelfde paarden die ook verkocht waren als we een gewoon jaar hadden gehad. Alleen hadden ze dan een stuk minder opgebracht.

Dus wat zal er gebeuren als de wereld terug is naar normaal? Dat dochter niet meer naar de pony omkijkt en het geld naar Bali of Phuket gaat ipv naar de pensionstal? Dan komt die pony dus weer te koop en zal voor een normale prijs naar iemand gaan die nu achter het net vist omdat de huidige prijzen te hoog zijn. Dezelfde persoon waar de pony zonder Corona ook al terecht was gekomen zeg maar. Of die dochter wordt een echte paardenmeid en zit over 2-3 jaar nog steeds met stro in het haar op stal ipv met een cocktail in de hand op het strand.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:00

Ik denk het ook, goeie handel op dit moment :D .
Maar de prijzen van brave, gezonde paarden zullen hoog blijven, ook na corona. En dan moeten ze ook héél erg braaf zijn. Ik heb wel een paar keer een - in onze ogen - topbraaf paard verkocht, die toch bij de volgende eigenaar wat meer de grenzen ging opzoeken :o .
En ik zie ook dat onze goed afgerichte netjes opgeleide jonge springpaarden echt niet voor iedere ruiter geschikt zijn.
Ik zit me wel af te vragen of het nu aan de ruiters ligt of aan de paarden (combi van beide waarschijnlijk).

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:21

Het is ook maar net wat je onder braaf recreatiepaard verstaat.

Bij mij moet ie buiten gewoon braaf zijn en in de bak rijbaar. Wat er voor dressuurmatige africhting op zit is voor mij niet belangrijk.

Wil je echt een allrounder die ook nog eens heel erg braaf is buiten, dan voldoen vaak al minder paarden en vragen mensen dus ook meer. Vraagt natuurlijk ook meer training dan een paard met een stuur en rem.

Maar zag bvb laatst een fjord te koop staan, dressuurmatig wel netjes gereden en buiten braaf. Vp €5500.
Dan bedank ik toch hoor, al is ie nog zo braaf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:06

Dilan93 schreef:
Het is ook maar net wat je onder braaf recreatiepaard verstaat.

Bij mij moet ie buiten gewoon braaf zijn en in de bak rijbaar. Wat er voor dressuurmatige africhting op zit is voor mij niet belangrijk.

Wil je echt een allrounder die ook nog eens heel erg braaf is buiten, dan voldoen vaak al minder paarden en vragen mensen dus ook meer. Vraagt natuurlijk ook meer training dan een paard met een stuur en rem.

Maar zag bvb laatst een fjord te koop staan, dressuurmatig wel netjes gereden en buiten braaf. Vp €5500.
Dan bedank ik toch hoor, al is ie nog zo braaf.

Eigenlijk wel grappig voor mij om nu te lezen dat ik opeens een heel duur paard heb. Ik heb haar in de goede tijd gekocht. Ik ben dus opeens een klein beetje rijker geworden. Maar ik heb niet de intentie om haar te verkopen. Zeker niet aan mensen die nu opeens een paard kopen omdat ze niet op vliegvakantie kunnen.

Surferbabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:07

Kendra schreef:

Die zijn er wel.als je ze als veulen koopt dan kun je ze braaf aan leren elk paard kan braaf zijn je moet gedult er mee hebben

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:25

Surferbabe schreef:
Kendra schreef:

Die zijn er wel.als je ze als veulen koopt dan kun je ze braaf aan leren elk paard kan braaf zijn je moet gedult er mee hebben

velen willen geen veulen. Die willen op vrijdagmiddag een paard kopen en zaterdagmorgen een buitenrit van 15km maken

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:33

inkepink schreef:
velen willen geen veulen. Die willen op vrijdagmiddag een paard kopen en zaterdagmorgen een buitenrit van 15km maken

Dat is dan weer het andere uiterste natuurlijk. een paard kopen en de volgende dag al op buitenrit. Dat is iets dat je als je je verstand gebruikt gewoon niet doet met een pas gekocht paard.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:35

Surferbabe schreef:
Kendra schreef:

Met alleen geduld kom je er niet hoor, je zult toch enige kennis en kunde moeten hebben om zelf een paard op te leren en braaf te krijgen. Lees alle topics over stoute paarden er maar op na....

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:00

Ik snap ook wel dat niet iedereen zin (of handigheid) heeft om een veulen te kopen en die helemaal te beleren. Ook van nature rillerige paarden kun je mak krijgen, dat zeker. Maar dat gaat niet zomaar. En met een veulen weet je niet hoe hij later ohz gaat zijn.

Snap best dat mensen gewoon een braaf, rustig rijpaard zoeken. Ken bvb ook genoeg mensen die met een wat minder koelbloedig paard buiten rijden, maar die moeten wel steeds opletten. Moet je als ruiter ook net zin in hebben. :)

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:23

Wij hebben juist door corona een paard gekocht. Samen als gezin bewust de keuze gemaakt.

We weten dat 3 weken op vakantie er dan niet meer zo maar in zit. Dit heeft ons lang tegen gehouden. Nu in deze pandemie geleerd dat we die uitjes weekendjes of vakanties eigenlijk helemaal niet zo erg missen.

Uiteindelijk een lief paard gevonden. Is dit kant en klaar? Nee zeker niet. Paard heeft nog een hoop te leren, maar ja wij moeten haar ook nog leren kennen. Ze is lief voor het hele gezin. En ze wil graag leren (en dat met 12 jaar)

Dus in ons geval heeft corona ons geleerd dat we wel tijd voor een paard hebben. Hopelijk mogen we nog jaren genieten van haar.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:30

Vader83 schreef:
Dus in ons geval heeft corona ons geleerd dat we wel tijd voor een paard hebben. Hopelijk mogen we nog jaren genieten van haar.

Welkom op Bokt en heel veel plezier met jullie nieuwe aanwinst!

Vader83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:45

Thanks, overmorgen mag ik weer naar haar toe. Leuk zo'n quarantaine.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:50

Vader83 schreef:
Wij hebben juist door corona een paard gekocht. Samen als gezin bewust de keuze gemaakt.

We weten dat 3 weken op vakantie er dan niet meer zo maar in zit. Dit heeft ons lang tegen gehouden. Nu in deze pandemie geleerd dat we die uitjes weekendjes of vakanties eigenlijk helemaal niet zo erg missen.

Uiteindelijk een lief paard gevonden. Is dit kant en klaar? Nee zeker niet. Paard heeft nog een hoop te leren, maar ja wij moeten haar ook nog leren kennen. Ze is lief voor het hele gezin. En ze wil graag leren (en dat met 12 jaar)

Dat is natuurlijk ook mogelijk. De bewuste keuze dat een paard hebben ook betekend dat je minder makkelijk weg kunt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:20

Of we bekijken het gewoon eens positief <<)
Leuk! Meer mensen die nu over de streep getrokken worden en met onze mooie hobby aan de slag gaan :D

Zoals bovenstaande voorbeeld van vader83 ook aangeeft: voorheen de prio's net anders maar nu door omstandigheden in zien dat andere zaken ook mooi en belangrijk kunnen zijn.

'gelukkig' is paarden houden niet zo goedkoop. Dat remt vanzelf de échte impuls aankopen een heel stuk af. Dus ik ben positief over deze nieuwe instromers. Ik ga er van uit dat het vooral de mensen zijn die al eens vaker over een paard gedacht hebben en nu door omstandigheden iets eerder door pakken.

Georged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:37

Tsja... het is wat... daardoor wordt het voor gekkies zoals mij weer moeilijker om een paard te kopen, maar misschien neemt daardoor de vraag naar ervaren bijrijders zoals mij wel weer toe :D Wie zei ook alweer dat elk nadeel ze voordeel heb?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:56

Georged schreef:
Tsja... het is wat... daardoor wordt het voor gekkies zoals mij weer moeilijker om een paard te kopen, maar misschien neemt daardoor de vraag naar ervaren bijrijders zoals mij wel weer toe :D Wie zei ook alweer dat elk nadeel ze voordeel heb?

Is dat zo lastig dan een bijrijd paard vinden ?
Bijrijder vinden is nl ook lastig.
Tenminste een die wil bijdragen in kosten

Presumido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 08:21

Loretta schreef:
Zinzi_jewel schreef:

Ik vrees wat er staat te gebeuren als de coronacrisis straks voorbij is. Is er sprake van een paardenbubbel? Wat als straks de economische crisis toeslaat? Worden dieren dan de dupe? Slaat dat weer terug op alle paardenliefhebbers die al jaren oprecht dingen opofferen voor hun paard?

Al met al vind ik het zorgelijke ontwikkelingen. Ook om nu opeens een pup aan te schaffen. Ook na de coronacrisis heb je nog steeds de verantwoordelijkheid voor een dier. Zitten dan de asiels opeens vol met honden? En staat de zuidlaardermarkt vol met paarden waarvan het grootste deel in transporten naar Italie terecht komt? En grijpen vervolgens mensen die het toch al niet zo op paardrijden hebben dan hun kans om de volledige paardensport zwart te maken? Het is alleen maar goed voor de handelaren, alleen of ze straks nog een boterham kunnnen verdienen als al deze zogenaamde paardenliefhebbers hun paarden moeten dumpen omdat ze liever met het vliegtuig naar verweggistan reizen is nog maar de vraag.

Ben ik het mee eens. Ik vrees dat er vele dieren door de corona in een impuls zijn gekocht. Nu raken er ook mensen in financiële problemen, wat gebeurd er dan met de dieren.. of mensen die achteraf toch spijt hebben. Ik las gisteren al een nieuws artikel dat er dieren gedumpt worden, veelal katten en andere kleine dieren.