Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:13

Texas02 schreef:
Ik kan je vertellen dat je goed onderuit kunt gaan in een zware modderbak die al door 5 anderen voor je vertrapt en verreden is, en jij komt er nog eens met je jonge (of drukke) paard aan. Één kuiltje en je kunt goed hard over de kop gaan. Dus ja, de binnenbak lijkt mij ook een stuk veiliger. En "dan rijd je maar gewoon niet" lijkt me niet echt goed voor de paarden die goed in training staan. Echt de zoveelste domme maatregelen van Rutte & co.. Niet alleen voor de paardensport maar in het algemeen. Wat een ongelooflijk zooitje maken ze ervan.

Ongelofelijk dat mensen Rutte de schuld geven van hun eigen onkunde..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:13

Als je echt alleen in de buitenbak mag met beperkt aantal tegelijk hebben wij wel een probleem op stal.

Manegelessen moeten buiten dus 1 bak bezet. We hebben 2 buitenbakken maar 1 kunnen we niet gebruiken als er water instaat, bijna de hele winter dus. En de longeerbak is ook overdekt.

Dan nog 2 binnenbakken waar je niet in mag. Een beetje te veel paarden, vorige keer.mochten we wel in de binnenbakken maar maximaal met 3 of 4 en toen was het droog dus 4 bakken. En dat was al passen en meten qua rijden en longeren

Gaat niet eens over verwend. Wij mogen niet in die ene bak als die nat is en ik ben na de blessures gewoon zuinig op mijn paard. Dan heb ik het niet eens over mijn eigen lijf die niet functioneert met jou en regen, niet verwend maar verschil tussen een paar dagen last en plat liggen en niks anders meer kunnen. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:32

Zeepsop schreef:
Sizzle schreef:
Gut, ik rij mijn hele leven al in buitenbakken inclusief de jonge paarden en ook op niet perse geweldige bodems.
Enkel voor stallen die ook echt niets buiten hebben is het natuurlijk niet tof, maar anders, ach.

Dit vind ik toch zó kort door de bocht.

Waarom?

Ik snap echt wel dat het ruk is als je een fijne binnenbak hebt die je niet kan gebruiken en vind het persoonlijk ook onzin als dat niet mag. Maar onoverkomenlijk is het niet mits er ook buiten een optie is. De stallen waar alleen een binnenbak is of echt geen veilige andere optie hebben zullen hopelijk een uitzondering krijgen.

Maar aleen maar omdat het paard anders wat opgewonden wordt, daar kan ik niets mee nee, dan maar kort door de bocht.
Ik weet haast niet beter dan dat ik in de winter de modder tot aan de oren weer moet verwijderen na het bewegen. Idem dat je handig wordt met omgaan met bevroren bodems (ja ook met jonge KWPNers).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:35

kamsel schreef:
Texas02 schreef:
Ik kan je vertellen dat je goed onderuit kunt gaan in een zware modderbak die al door 5 anderen voor je vertrapt en verreden is, en jij komt er nog eens met je jonge (of drukke) paard aan. Één kuiltje en je kunt goed hard over de kop gaan. Dus ja, de binnenbak lijkt mij ook een stuk veiliger. En "dan rijd je maar gewoon niet" lijkt me niet echt goed voor de paarden die goed in training staan. Echt de zoveelste domme maatregelen van Rutte & co.. Niet alleen voor de paardensport maar in het algemeen. Wat een ongelooflijk zooitje maken ze ervan.

Ongelofelijk dat mensen Rutte de schuld geven van hun eigen onkunde..

Ik zie de samenhang tussen Rutte en paarden die niet te rijden zijn, ook niet helemaal...

En 'gewoon niet rijden' kan ook voor paarden die in training staan.. dan gaan ze maar 'uit training'.. of is er verder geen enkele mogelijkheid om wat met die dieren te doen? (dan is er een ander probleem, me dunkt?)

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:44

Ik heb ook een jong paard en alleen op de stal waar ze beleerd is (tot twee maanden terug) in de buitenbak gereden. Onze buitenbak heeft een sloot als omheining en aan de andere kant niks. Er is geen hek en ik heb op dit moment nog geen stuur. Het zou echt heel jammer zijn als ik op dit punt het paard vakantie moet geven omdat we nu die kilometers aan het maken zijn. Maar goed, als dit helpt het virus onder controle te houden, dan zou ik mijn paard zelfs een jaar vakantie gunnen :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:51

Ik baal zelf ook enorm van deze maatregelen. De meeste kinderlessen hier rijden toch in het bos, dus dat kan gewoon doorgaan, maar de buitenbak hier is echt niet te doen op het moment. Zeiknat en op sommige punten erg glad, ben serieus bang dat ik mijn nek of m'n paard een been breekt als ik daarin moet rijden. Daarbij ben ik de enige die gebruik maakt van de binnenbak 's avonds, dus het voelt echt totaal onzinnig dat ik dat nu niet meer mag doen aangezien er nooit andere mensen aanwezig zijn als ik aan het rijden ben.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:55

Jeetje alsof buiten rijden zo gevaarlijk is... Ik lach me krom met zulke opmerkingen...

Vraag me af of de ruiters niet iets teveel bang zijn? Rij dan geen jong dier als je schrik hebt dat je valt door een frisser paard... Of rij wat vaker buiten ook in de lente/zomer als het eens goed waait en regent zodat het dier aan allerlei omstandigheden leert wennen.

De paarden die goed in training staan? Mogen die dan eens geen rust hebben of hoe moet ik dat interpreteren? Wedstrijden zijn niet toegestaan dus kan rust toch echt wel?

Ik ben maar een recreant maar heb zelfs geen fatsoenlijke buitenbak ter beschikking, ik rij gewoon in een stuk afgezette wei niet eens een vlak stuk (!!). Ja dat glijdt wel eens maar zo leert het paard (een jonge 5 jarige tevens) ook z'n voeten beter gebruiken en beter opletten waar hij zijn voeten zet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:57

Het wordt bij ons een uitdaging, de buitenbak is een grasbaan. Aan de andere kant hebben we wel het strand aan de overkant liggen.

Ik wacht even af tot morgen, dan komt de KNHS met een nieuw bericht. En anders komen we de 5 weken wel door. Fantastische uitrijmogelijkheden hier, mooi moment om het jonkie buitenmak te maken.

Ben alleen wel benieuwd of longeren ook niet toegestaan is.

waikiki_6

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:08

Met al mijn andere paarden is het echt geen enkel probleem om gewoon de polder in te gaan, maar leid mijn paard op met wederzijds vertrouwen en als ik geen vertrouwen heb in onze (slechte) buitenbaan dan neemt mijn paard dit over. Ik heb graag een zelfverzekerd paard die plezier heeft en zo min mogelijk slechte ervaringen opdoet. Jammer van sommige reacties met onbegrip. Het zou in een minder natte periode geen probleem zijn, dan zou ik namelijk gewoon in het omheinde land kunnen rijden. Zo voor de meeste denk ik die er nu tegenaan lopen.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:08

Ik kan met die van mij echt niet in het buitenzwembad rijden.
1. Hij gaat er echt niet in en als hij er dan in is loopt hij niet en
2 hij is super gevoelig voor mok met zijn 4 witte voeten.
Dus als ik wil rijden moet ik afwachten of het niet vriest of regent en ik kan hem ook niet meer longeren. Lekker dan :? >;)

Edit. Grrrrr autocorrect :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:10

Poosje81 schreef:
Vayo schreef:
Op de manege hier is de rijbaan buiten gewoon te nat om in te rijden. Helaas hebben ze ook te weinig wei om ze nu allemaal buiten in de wei te kunnen zetten. Dat wordt snel een modderpoel. Dat zal losgooien in de binnen- en buitenbak en de paddock worden. En groepjes om en om op de wei. Veel kinderen helpen op de manege met uitmesten en paarden binnen en buiten zetten in ruil voor vrijrijden op een pony naar keuze. Nu ze niet meer mogen komen gaat ze veel werk alleen moeten doen. Paardjes die van 2 uur per dag werk ineens stilgezet worden ...

Wij hebben een wei en 2 stallen leeg staan. We hebben voorgesteld dat ze 2 paarden of pony's hier mag plaatsen. Verzorgen, voer en bodembedekking nemen wij dan op ons. Wij hebben er immers ook plezier van en zij 2 stallen minder om uit te mesten en even 2 mondjes minder om te voeren.
In het voorjaar is de manege ook even dicht geweest en toen heeft ze hier en daar (wel geschikte plaatsen!) koppeltjes paarden bij klanten mogen zetten.

Wat ik lees mogen ze t/m 17 jaar gewoon door met rijden/lessen en zelfs onderlinge wedstrijden, dus groot deel klantenbestand kan gewoon hart ophalen :j

Tot nu toe is dit alleen als ze buiten kunnen rijden. De bodem van de buitenbak bij onze manege is gewoon niet denderend. De eigenaresse twijfelt om deze nu flink aan te laten pakken of juist om dan de paarden er maar in buiten te zetten. Dit stond al op de planning voor het voorjaar.

Kabayo schreef:
Vroeger reden we allemaal tot de knieën in de blubber en zeurde ook niemand. De paardenwereld is veel te verwend

Het heeft niet altijd met verwend te maken. Mijn dochter zou niets liever willen dan tot haar knieën in de blubber te rijden. Sterker nog, ze zou niet eens hoeven rijden ... maar gewoon wat tijd door brengen met de paardjes zou ze al leuk vinden. Stallen mesten e.d. met haar vriendinnen. Ik hoop dat dat iets gaat zijn wat mag, maar ik vrees er voor. Voor mij is het vooral dat ik me zorgen maak over het sociale aspect wat nu wel valt voor de kinderen.

Ik merk gewoon dat het er in hakt. Wij werken beiden in een vitaal beroep, ik in de zorg. De jongste mag hoogstwaarschijnlijk naar school. Maar hoe, wat, wanneer weten we nog niet. Vooralsnog laat ik mijn kinderen woensdag en donderdag alleen thuis. Als mijn jongste naar school gaat, zit de oudste alleen thuis. Zij zit in de eerste van de middelbare. Hun andere sport is direct stil te komen liggen.

Vanwege privé omstandigheden is het voor ons al een zware tijd. En natuurlijk zijn er veel ergere situaties. Moeten we blij zijn dat er geen oorlog oid is. Dat we te eten hebben. Maar ik merk zelf gewoon even dat ik er doorheen zit en me even enorm eenzaam voel. Ik maak me ook zorgen om de kinderen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:11

Wat een beschuldigende reacties hier.. Moet je maar geen jong paard rijden als je niet durft lees ik, iets met te verwend lees ik, jeetje.. Buitenritten wil ook vast met alle sportpaarden, verkeer, zelfs vuurwerk hier op het moment en hier beginnende kinderen.. Iets met laat elkaar in zijn waarde dames! Dat jullie wel dieren hebben die braaf een buitenrit doen of een goede bak, wil niet zeggen dat het voor iedereen een optie is. Heeft niets met verwend of je paard onder controle te maken in sommige gevallen. Sommige rijbakken zijn nu echt blub, dus de reacties niet zeuren gewoon gaan vind ik nergens op slaan. Het zal maar super glad zijn.. Een jong paard dat nog regelmatig een uitspatting heeft, is toch geen schaamte om dan aan veiligheid te denken? Hier alleen een buitenbak en ja, nat, maar we gaan aangepast gewoon door. Kinderen kunnen nu niet springen en ik wil ze op bepaalde stukken niet in galop hebben. Maar we redden ons, net als ieder andere winter. Neemt niet weg dat ik het erg jammer vind, we kunnen nu waarschijnlijk weer niet lessen op locatie en ik wil de pony graag in zijn normale ritme houden op vreemd terrein. Voor maneges en stallen die geen beschikking hebben over goede buitenbakken is het toch gewoon ook niet leuk? Mag zeker gezegd worden en als het voor het welzijn van de paarden bij Rutte evt aangepast kan, dan is dat toch mooi? Paarden die weer uit training vallen en dan straks weer moeten oppakken, het doet de atleet niet altijd goed. Wij redden ons die 5 weken wel, maar vind het wel een domper, gezien afstand houden met rijden in een binnenbak prima te doen is, volgens mij gaat er zelfs iets mis als je geen 1,5 m afstand kunt houden :o en de binnenhallen zijn meestal super geventileerd, wat mij betreft heeft KNHS daar zeker een punt en hoop ik dat er nog wat uit de gesprekken mag komen.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 15-12-20 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:12

Wat een onaardige berichten in dit topic zeg, alsof iedereen in dezelfde situatie zit en dan maar niet moet miepen?

Helaas hier geen licht in de buitenbaan en fulltime werk. Daarnaast een ouder paard die wel echt beweging nodig heeft. Dus behoorlijk balen en maar kijken of ik het wat kan proppen aan het einde van de dag en in de avond doorwerken. Ideaal is het niet en ik hoop dat ze het nog wel gaan toestaan.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:12

Texas02 schreef:

Wacht nou gewoon even af. Als er op korte termijn zulke grote beslissingen gemaakt moeten worden zijn wij als paardensporters maar een klein deel van een heel groot geheel, onmogelijk om daarvoor gelijk maatwerk te leveren. De KNHS zit er bovenop :)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:15

Ik vraag me af..
Ik sta op een pensionstal (met 1 andere pensionklant) maar ben de enige die gebruik maakt van o.a de binnenbak. En ik weet 100% zeker dat niemand anders die gebruikt. Ben ik dan ook verplicht om in de buitenbak te moeten rijden? :')

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:19

Ik ben zóó blij dat het nu in 2020 is dit virus en niet ergens in de jaren 2008-2014.

Ik had echt een probleem gehad met mijn pony.

Op de eerste stal waar ik stond hadden ze een prima buitenbaan, maar daar kreeg ik 30x per uur vliegles. Als in pony pakt het bit vast en dendert met 40km/h door de bak heen.

Logeercirkel was overdekt.

Stal 2 prima uitrijmogelijkheid het bosje in. Maar losloopgebied en veel mountainbikers. Pony óók zéér stout buiten. Buienbaan overdekt en daar was ik eigenlijk niet welkom omdat mijn pony ook daar continu de boel op stelte zette door gewoon heel hard rondjes te gaan galopperen.

Stal 3 had alleen een binnenbak en een zeer slechte longeercirkel. Buiten rijden was daar wel een optie maar levensgevaarlijk met pony.

Was een lief dier, maar ik kon hem totaal niet handelen.

Pony kwam op geen enkele van de 3 stallen buiten. Stal 3 alleen in de zomer. Stal 1 en 2 geen mogelijkheid tot buiten zetten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:24

Het wel of niet in de buitenbak wíllen rijden is echt volkomen aan jezelf. Ik heb ze aan huis en dus alleen een buitenbak en maak daar paarden zadelmak en rij de net zadelmakke en andere jonge paarden er. Ze wennen er snel genoeg aan en als echt heel slecht is laat ik ze lekker staan. Ik denk dat mensen teveel miepen. :o

Ik snap ook best dat binnenmaneges nu ook gesloten zijn, ze hebben echt niet nagedacht over ons kleine elitaire groepje paardenmensen. :=
Het zou wel mooi zijn als deze toch weer gebruikt mogen worden!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:27

Mvdende, je krijgt weer een stikker voor meest nutteloze reactie in een topic.

Dit is wel een dingetje in deze tijd, er zijn een berg aan buitenbakken die toch slecht te rijden zijn, juist omdat er een binnenbak is.
Stallen met alleen een buitenbak zullen daar meer tijd en energie in steken om deze rijbaar te hebben in de winter. Maar als je een binnenbak hebt, dan ligt de buitenbak er vaak niet zo fraai bij.

Maar aan de andere kant, er zijn denk ik maar weinig paarden die niet 5 weken op rust kunnen of waarbij je een kalme training in de natte bak (eventueel vanaf de grond) kan doen voor de komende tijd.

Ben blij dat ik een bosridder ben en alleen de bak gebruik voor een incidenteel dressuur rondje of longeren.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:30

De maatregel waar ik meer moeite mee heb is dat er staat dat je in groepjes van 2 mag rijden, maar dan staat er ook dat er meerdere groepjes mogen zijn. Dan kan je dus met 5 'groepjes' van 2 rijden in 1 bak en heb je alsnog een groepsles vol. Dit lijkt mij niet de bedoeling van het kabinet, maar zo staat het wel op fnrs.nl

en idd, 1 persoon per binnenbaan zou sowieso moeten kunnen, maar hopelijk komt er over de binnenbaan snel duidelijkheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:32

MightyMike schreef:
Sommige rijbakken zijn nu echt blub, dus de reacties niet zeuren gewoon gaan vind ik nergens op slaan. Het zal maar super glad zijn..

Je hebt blub en je hebt blub...

Citaat:
Een jong paard dat nog regelmatig een uitspatting heeft, is toch geen schaamte om dan aan veiligheid te denken?

dan kan iemand ook besluiten om niet op te stappen denk?

Citaat:
is het toch gewoon ook niet leuk?

Het is niet leuk maar het is echt niet het einde van de wereld.. er zijn echt grotere problemen dan een paard wat niet gereden kan worden in een buitenbak...

Citaat:
Mag zeker gezegd worden en als het voor het welzijn van de paarden bij Rutte evt aangepast kan, dan is dat toch mooi?

Als Rutte daar in zijn eentje over zou gaan, misschien Maar hij heeft dit niet zelf bedacht...
Klop dan bij de juiste partij aan :j

Er zal best wel iets aangepast worden, maar ik vind persoonlijk het geneuzel over atleten een beetje suf... breng ze terug naar een lager ritme met goed management.. er zijn geen wedstrijden.. waarom wil je een knetterfitte atleet hebben staan?
Ik zie ook nog mensen 1,5 per dag trainen alsof hun leven eraf hangt.. de hele wereld staat stil, maak je gewoon niet druk, zorg dat je randzaken kunt aanpassen zodat je paard happy verder kan en als alles weer beter gaat kan je je sportatleet weer aan het werk zetten..
En wellicht heb je dan een jaar verloren... Is dat heel erg ?

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:32

Tiquira_Jill schreef:
Ik kan met die van mij echt niet in het buitenzwembad rijden.
1. Hij gaat er echt niet in en als hij er dan in is loopt hij niet en
2 hij is super gevoelig voor mok met zijn 4 witte voeten.
Dus als ik wil rijden moet ik afwachten of het niet vriest of regent en ik kan hem ook niet meer longeren. Lekker dan :? >;)

Edit. Grrrrr autocorrect :+

Dus dat (punt 2). Net €900 kwijt door hele heftige mok icm hoge koorts, einschuss benen... Maanden onderweg geweest voor we dat eindelijk onder controle hadden. Het is dus niet altijd een kwestie vN niet willen, niet kúnnen kan ook. En nee, geen beweging is geen optie want hij is helaas ook koliek gevoelig. Als dat allemaal niet zo was, zou het vast een stuk makkelijker zijn...

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:44

xPearl schreef:
Ik vraag me af..
Ik sta op een pensionstal (met 1 andere pensionklant) maar ben de enige die gebruik maakt van o.a de binnenbak. En ik weet 100% zeker dat niemand anders die gebruikt. Ben ik dan ook verplicht om in de buitenbak te moeten rijden? :')

Natuurlijk. Sorry maar dat is toch logisch? Ze gaan toch niet voor individuele personen een uitzondering maken? Ik vind het ook onzin, maar het is nou eenmaal zo. En hopelijk verandert het nog, maar ja.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:46

Hier komen de maatregelen dan weer heel anders binnen recht in mijn portemonnee...

Ik leef van de paarden en in de winters dan met name van het geven van clinics en workshops. Die ik dus al de hele ochtend aan het verplaatsen/aflassen ben (zat vol tot februari :( ).

Natuurlijk voelt dit voor de horeca natuurlijk al de hele tijd zo, maar het is best een naar gevoel om als het ware je loon te verplaatsen/af te lassen.

De vorige periode was in het voorjaar toen heb ik extra trainingspaarden aangenomen ivm de extra tijd. Maar nu in de winter heb ik daar geen plaats voor.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:48

Cer, hier wordt helemaal niet getraind nog voor wedstrijden, maar toch rijden de kinderen 4 - 6 keer per week. We rijden toch allemaal voor ons plezier. Als je dan nu ineens door de regels helemaal niet meer of moeilijk kunt rijden, is het voor de paarden toch helemaal niet fijn ineens stil te staan. Alles kan, maar leuk is anders.. Of je nu topsport rijd, of zoals ik een oud diertje, stoppen is altijd vervelend. Mijn oudje pakt het werk na 5 of 6 weken echt niet meer als vanouds op, die hou ik graag in beweging (en nee, dan heb ik het niet meer over zwaar werk, stelt niets voor), maar oudjes roesten natuurlijk veel sneller, dat bedoel ik dan met atleet, het nu sporten en dan niet of veel minder, maneges met een hoop oude ponietjes houden ze geolied door ze aan het werk te houden

Hier ook 1 die einschuss heeft gehad en heeft altijd nog als hij veel stil staat, snel een stalbeen. Beweging voor hem is dus zeker fijn! Het doet wel wat met de gezondheid van sommige paarden, die kun je niet ineens maar uit beweging halen.

Sterkte SeaSide :(:)
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 15-12-20 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: Corona update: aanscherping maatregelen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 10:50

Maar is er dan niks tussen 'in de binnenbak rijden' en 'stilstaan'?
Staan de paarden niet buiten? Kunnen ze niet gelongeerd worden buiten, losgegooid etc..?
Als er helemaal geen plek buiten is dan zou het betekenen dat de paarden in een binnenbox aan een binnenbak staan.. zoveel van dat soort plekken zijn er toch niet meer?