Vuurwerk in Eemnes kost paard het leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:16

SVRL schreef:
Maar Majabeestje, je mag dit jaar geen vuurwerk afsteken, zelfs niet op oudjaar. Al wie vuurwerk heeft, is dus in overtreding. Daarnaast mag er geen vuurwerk verkocht worden aan minderjarigen. De verkoper is dus in overtreding door jou zoon vuurwerk te verkopen en als jullie hem het vuurwerk laten afsteken met oudjaar, zijn jullie ook in overtreding.

Hier mag er normaal gezien enkel vuurwerk afgeschoten worden op oudjaar tussen 12 en 1, buiten dat uur, is het gewoon bij wet verboden. De eerste die knalt als ik met mijn paard langs kom, mag dan ook de politie aan de deur verwachten. Ik sluit mij echt niet op voor mensen die de wet overtreden.

Dat klopt niet.
Cat. 1 mag wel en mag het hele jaar door afgestoken worden door personen van 12 jaar en ouder. Ook nu. De grondtollen uit het bericht behoren ook tot cat. 1 vuurwerk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -2020-2021

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:19

SVRL schreef:
Ik weet echt niet hoe ik zou reageren als dader en familie mij zouden benaderen na zoiets. Mijn paarden zijn mijn alles en ik ben iemand waar emotie het over neemt van ratio.

Ik kan me ook niet voorstellen dat de dader een heel jong kind is. Welke verantwoorde ouder laat een klein kind met vuurwerk spelen? En van oudere kinderen kan en mag je toch wel verwachten dat ze zich bewust zijn van de gevaren van vuurwerk, of niet?

Vind het trouwens ook heel gek dat ze een week gewacht hebben om het paard fatsoenlijk te laten nakijken. Als mijn paard niet meer wil bewegen na een ongeval, kan mijn dierenarts met spoed komen.

Same here, ik denk dat ze deze mensen echt heel ver uit mijn buurt zouden moeten houden. Dat zou echt niet goed aflopen. Mijn ratie zou op dat punt compleet verdrongen worden door de emotie. En emotie maakt zelden goede beslissingen.

Ik denk hier het mijne van en heel veel gedachten die in me op komen zijn alles behalve lief. Onbegrijpelijk dat dit joch en zijn ouders er zo makkelijk van af komen.

Muppett

Re: Vuurwerk in Eemnes kost paard het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:26

Ik ben in Katwijk aan Zee ook regelmatig te paard bekogeld met vuurwerk, door kinderen. Ik reed vanaf Sinterklaas daarom niet meer buiten tot half januari, nota bene alleen in de duinen. Mijn paard was redelijk bomproof maar ze schrok zich echt de pleuris van dat kutvuurwerk.
Veel sterkte voor de eigenaar van het paard wat overleden is!

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:36

Maar dit was toch geen bekogelen? Vanuit een tuin wordt vuurwerk over een schutting gegooid. In het artikel lijkt het alsof de kinderen niet eens gezien hadden dat er iemand loopt. Dom, ja uiteraard. Heel erg voor de ruiters en het paard, ja dat ook. Maar ik vind dat hier te veel wordt uitgegaan van opzet. Dit is vuurwerk wat het hele jaar door afgestoken mag worden. Als dit niet bewust naar het paard gegooid is, vind ik dit gewoon een heel verdrietig ongeluk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:45

Sjong schreef:
Maar dit was toch geen bekogelen? Vanuit een tuin wordt vuurwerk over een schutting gegooid. In het artikel lijkt het alsof de kinderen niet eens gezien hadden dat er iemand loopt. Dom, ja uiteraard. Heel erg voor de ruiters en het paard, ja dat ook. Maar ik vind dat hier te veel wordt uitgegaan van opzet. Dit is vuurwerk wat het hele jaar door afgestoken mag worden. Als dit niet bewust naar het paard gegooid is, vind ik dit gewoon een heel verdrietig ongeluk.

er is door de amazones geroepen of ze niet wilden gooien, die hebben dus gezien/gehoord dat er met vuurwerk gespeeld werd in die tuin en toch werd er gegooid.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 14:46

Morrie schreef:
Sjong schreef:

er is door de amazones geroepen of ze niet wilden gooien, die hebben dus gezien/gehoord dat er met vuurwerk gespeeld werd in die tuin en toch werd er gegooid.

Ik lees het als: ze riepen nog maar het was al te laat.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:03

Lijkt me ook niet handig dat als je het lontje hebt aangestoken, dat je het vuurwerk dan niet weggooit.. tuurlijk had de jongen het de andere kant op kunnen gooien, maar achteraf weten we het altijd beter :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:08

Vayo schreef:
SVRL schreef:
Maar Majabeestje, je mag dit jaar geen vuurwerk afsteken, zelfs niet op oudjaar. Al wie vuurwerk heeft, is dus in overtreding. Daarnaast mag er geen vuurwerk verkocht worden aan minderjarigen. De verkoper is dus in overtreding door jou zoon vuurwerk te verkopen en als jullie hem het vuurwerk laten afsteken met oudjaar, zijn jullie ook in overtreding.

Hier mag er normaal gezien enkel vuurwerk afgeschoten worden op oudjaar tussen 12 en 1, buiten dat uur, is het gewoon bij wet verboden. De eerste die knalt als ik met mijn paard langs kom, mag dan ook de politie aan de deur verwachten. Ik sluit mij echt niet op voor mensen die de wet overtreden.

Dat klopt niet.
Cat. 1 mag wel en mag het hele jaar door afgestoken worden door personen van 12 jaar en ouder. Ook nu. De grondtollen uit het bericht behoren ook tot cat. 1 vuurwerk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -2020-2021

In België mag het gewoon niet buiten dat ene uurtje op oudejaarsnacht. Zelfs categorie 1 mag hier niet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:22

Vuurwerk over een schutting gooien is natuurlijk nooit slim als je niet kan zien wat aan de andere kant gebeurd. Je had dan dus ook vuurwerk in een kinderwagen kunnen gooien.
Dader was 13 jaar oud las ik ergens.

Heel erg klote voor de eigenaar van het paard. Ik reed ook veel minder buiten wanneer het vuurwerk "seizoen" weer was begonnen ondanks dat ik veel bomproof paarden had.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:46

cobiie schreef:
Vuurwerk over een schutting gooien is natuurlijk nooit slim als je niet kan zien wat aan de andere kant gebeurd. Je had dan dus ook vuurwerk in een kinderwagen kunnen gooien.

Heel erg klote voor de eigenaar van het paard. Ik reed ook veel minder buiten wanneer het vuurwerk "seizoen" weer was begonnen ondanks dat ik veel bomproof paarden had.

Dus dat. De fout begint al bij het over de schutting gooien waar ze met geen mogelijkheid kunnen zien waar het zal landen. Op dat punt is het geen "ongelukje" meer als het mis gaat maar eerder, zoals we in België grof zouden zeggen "hoerechance" als het wel goed gaat.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:03

Ayasha schreef:
cobiie schreef:

Dus dat. De fout begint al bij het over de schutting gooien waar ze met geen mogelijkheid kunnen zien waar het zal landen. Op dat punt is het geen "ongelukje" meer als het mis gaat maar eerder, zoals we in België grof zouden zeggen "hoerechance" als het wel goed gaat.

Maar je weet toch niet hoe de situatie er daar uitziet? Wie weet wonen ze aan een bosje waar zelden iemand komt. Is het dan nog steeds niet slim? Inderdaad, maar ik kan dan wel snappen waarom een kínd een bepaalde inschatting maakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:15

Tenzij ze op een onbewoond eiland wonen met alleen hun gezin is er geen andere situatie die ik kan bedenken die dit niet fout maakt. Je gooit niet zonder kijken met explosieven in bewoond gebied. Punt.

Edit: en als ze te jong of te dom zijn om dat besef te hebben, horen ze geen beschikking tot explosieven te hebben. Dus hoe dan ook is dit geen ongeluk maar gewoon onverantwoord gedrag waar een ander onder lijdt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:25

Sjong schreef:
Ayasha schreef:

Maar je weet toch niet hoe de situatie er daar uitziet? Wie weet wonen ze aan een bosje waar zelden iemand komt. Is het dan nog steeds niet slim? Inderdaad, maar ik kan dan wel snappen waarom een kínd een bepaalde inschatting maakt.

Kinderen kunnen in dit soort gevallen geen inschattingen maken, omdat ze niet kunnen bedenken wat voor mogelijke gevolgen een handeling kan hebben. Zo'n kind gooit gewoon. Daarom zijn de ouders ook oerstom dat ze hun kroost zonder toezicht met vuurwerk laten spelen.

Met dit soort domheden is het helaas wel bijna altijd zo dat een ander de (grote) prijs betaalt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:37

Juist dat over de schutting gooien is het meest asociale wat je kunt doen... juist omdat je niet weet of er iets of iemand achter loopt.
Er is trouwens ook al een baby verminkt door dat onschuldige categorie A vuurwerk. Werd in de kinderwagen gegooid, ook al door "kindjes die de gevolgen van hun daden niet kunnen overzien". En mede mogelijk gemaakt door blijkbaar niet al te slimme ouders die die kindjes dat vuurwerk laten afsteken.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:39

Met de ouders zijn toch ook afspraken gemaakt, staat in het bericht? En dan nog. Kinderen van 13 doen ook nog weleens wat stiekem hoor. Het is weer lekker makkelijk oordelen van achter de pc. Wij weten niks van hoe het er daar uitziet of hoe het ging. Kan ook best dat het kind verkeerd gooide en dat ding door de wind over de schutting vloog. Want je hebt er ook geen zak aan als je je vuurwerk niet kunt zien..

Daarbij is algemeen bekend dat je hersens op die leeftijd nog niet helemaal ontwikkeld zijn, waardoor kinderen niet altijd gevolgen kunnen inschatten van wat ze doen. Ook niet als je 13 bent. Het is niet voor niks dat de meest stomme dingen gedaan worden door pubers ;)

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:40

_San87_ schreef:
Sjong schreef:

Kinderen kunnen in dit soort gevallen geen inschattingen maken, omdat ze niet kunnen bedenken wat voor mogelijke gevolgen een handeling kan hebben. Zo'n kind gooit gewoon. Daarom zijn de ouders ook oerstom dat ze hun kroost zonder toezicht met vuurwerk laten spelen.

Met dit soort domheden is het helaas wel bijna altijd zo dat een ander de (grote) prijs betaalt.[/quote]

En dat is inderdaad verdrietig. Maar ik neem ouders ook niet kwalijk dat zij niet weten dat paarden zo gemakkelijk kunnen schrikken van vuurwerk. Het is categorie 1 vuurwerk. Knalerwten, sterretjes en dat soort werk.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:45

Als ik zoiets flikte dan kreeg ik een knauw in m'n arm en een preek van m'n ouders. Nee is nee, niet doen is niet doen. Dat gepraat, gemuts en gediscussieer tegenwoordig met kinderen... Ik snap daar niets van. Ze moeten er zelf achter komen door fouten te maken? In dit geval heeft dat een paardenleven gekost. Fijn hoor zo'n wijze les die ze hebben geleerd ipv gewoon normen en waarden en grenzen van ouders.

En nee. Ik heb geen kids dus wellicht makkelijk praten 8-)

Echt super sneu van dat paard en je reinste nachtmerrie.... Ik durf in december ook niet echt meer naar buiten, veelte bang dit soort grapjes tegen te komen met alle gevolgen van dien. M'n merrie is als de dood voor vuurwerk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:47

Sjong schreef:
_San87_ schreef:

Met dit soort domheden is het helaas wel bijna altijd zo dat een ander de (grote) prijs betaalt.

En dat is inderdaad verdrietig. Maar ik neem ouders ook niet kwalijk dat zij niet weten dat paarden zo gemakkelijk kunnen schrikken van vuurwerk. Het is categorie 1 vuurwerk. Knalerwten, sterretjes en dat soort werk.

Dat categorie 1 vuurwerk maakt anders nog best wat herrie en flitsen ook lekker, kan ik je vertellen. Die fonteinen en tollen die in kindervuurwerkpakketten zitten zijn voor veel dieren gewoon ook eng. Dat de ouders dat niet kunnen weten, a la. Kan ik me ook voorstellen, hoewel ik dat dan ook wel weer een stukje domme onwetendheid vind. Dat een kind alleen kan lopen klooien met vuurwerk, dat vind ik wel kwalijk.

Ouders horen namelijk wél te weten dat je vuurwerk niet over een schutting gooit. En horen dat dus ook te voorkomen.

Even voor de beeldvorming:

Dit zijn grondbloemen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:56

Tancreda4 schreef:
Als ik zoiets flikte dan kreeg ik een knauw in m'n arm en een preek van m'n ouders. Nee is nee, niet doen is niet doen. Dat gepraat, gemuts en gediscussieer tegenwoordig met kinderen... Ik snap daar niets van. Ze moeten er zelf achter komen door fouten te maken? In dit geval heeft dat een paardenleven gekost. Fijn hoor zo'n wijze les die ze hebben geleerd ipv gewoon normen en waarden en grenzen van ouders.

En nee. Ik heb geen kids dus wellicht makkelijk praten 8-)

Echt super sneu van dat paard en je reinste nachtmerrie.... Ik durf in december ook niet echt meer naar buiten, veelte bang dit soort grapjes tegen te komen met alle gevolgen van dien. M'n merrie is als de dood voor vuurwerk.

Jij was erbij begrijp ik toen de ouders het gesprek hadden met hun zoon?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 17:41

Nee, maar ik ga er wel vanuit dat je bij voorbaat ze al een en ander mee geeft en dat vuurwerk over schuttingen gooien not done is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:30

Zoolgangster schreef:
Juist dat over de schutting gooien is het meest asociale wat je kunt doen... juist omdat je niet weet of er iets of iemand achter loopt.
Er is trouwens ook al een baby verminkt door dat onschuldige categorie A vuurwerk. Werd in de kinderwagen gegooid, ook al door "kindjes die de gevolgen van hun daden niet kunnen overzien". En mede mogelijk gemaakt door blijkbaar niet al te slimme ouders die die kindjes dat vuurwerk laten afsteken.

Meen je dit?! Vind dat echt wel tegen het extreem sadistische aanzitten, ook als je een kind bent. Dat je nou insecten verdronk als kind oké maar dit vind ik wel heel heftig...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:44

Ayasha schreef:
Tenzij ze op een onbewoond eiland wonen met alleen hun gezin is er geen andere situatie die ik kan bedenken die dit niet fout maakt. Je gooit niet zonder kijken met explosieven in bewoond gebied. Punt.

Edit: en als ze te jong of te dom zijn om dat besef te hebben, horen ze geen beschikking tot explosieven te hebben. Dus hoe dan ook is dit geen ongeluk maar gewoon onverantwoord gedrag waar een ander onder lijdt.

_/-\o_

_San87_ schreef:
[

Even voor de beeldvorming:

[ Video ]

Dit zijn grondbloemen.

En dan heb je ook nog de knalvariant.
Die ontploft ook nog eens.

Een rotje zal ws niet zo'n heftige reactie gegeven hebben van de paarden.
Dat is gewoon letterlijk *PANG* en het is klaar.
Die grondbloemen sissen, draaien rond (komen naar je toe) geven lichtflitsen en kunnen ook nog eens knallen.

Logisch dat die dieren daar van schrikken.

Ik ben ook 13 jaar geweest en al voor die tijd speelden wij met rotjes ed. Dat krijg je als je een oudere broer hebt :+
Echter hebben wij altijd geleerd nooit en te nimmer naar dieren te gooien.
We hadden zelf katten en honden en geen haar op mn hoofd die eraan dacht om vuurwerk naar hem te gooien.

Vind die onderontwikkelde hersenen echt zo'n slap excuus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 22:52

Mijn paard was handelbaar met vuurwerk en stond goed aan de hulpen. Gelukkig.
Heb ooit eens zulke snertjochies te paard achterna gezeten toen ze rotjes mijn kant op gooiden. Zo mee de woonwijk in en hun achtertuin in. Vonden ze niet grappig en hun vader ook niet toen ze van mij hoorden waarom.
Die doen het nooit meer hoop ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:03

Sjong schreef:
En juist met dat soort "klein vuurwerk" is het al belangrijk dat je je kinderen van jongs af aan leert hoe je veilig met vuurwerk omgaat. Waarom denk je dat er zoveel ongelukken mee gebeuren ieder jaar? Omdat mensen vaak geen flauw benul hebben van wat vuurwerk eigenlijk kan aanrichten. Zelfs een sterretje is al gloeiend heet als je daar aanzit met je handen.

Enigszins persoonlijk, maar ik vind het echt onbegrijpelijk dat je nog zoveel begrip lijkt te hebben voor degene die het vuurwerk heeft afgestoken en de ouders. Je hoort gewoon geen vuurwerk zomaar over een schutting te gooien waarbij je niet kunt zien waar het landt, al sta je midden in de Sahara. En "de ouders wisten niet dat een paard kan schrikken," dus als een paard er niet van zou schrikken, zou het wél oké zijn om het dier maar vuurwerk voor de voeten te gooien? 8)7 Het is toch gewoon basaal fatsoen dat je geen vuurwerk in de richting van mensen of dieren gooit?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:13

Ayasha schreef:

Volledig mee eens!
Als je kinderen dit doen heb je ze gewoon te weinig normbesef bijgebracht of teveel vrijheid gegeven om te doen en laten waar ze zin in hebben.

Als mijn paard of hond, of de kleuter van mijn vriendin de dupe is ben ik niet vergevingsgezind kan ik vast vertellen.

Het wordt daarnaast allang tijd om alle soorten vuurwerk volledig te verbieden.