[BE] Attest aanvragen mogelijk om 31-12 naar stal te gaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 01:39

Ik woon in Balen en bij ons is het toch echt al een aantal jaren stiller met vuurwerk. Een enkele knal hoor je wel eens. Maar niet veel. Bij het jagen bij ons achter is er vaak meer overdag aan de hand met knallen dan met oud en nieuw. HOop dus dat dit jaar omdat het zo raar gelopen is en mensen minder weg kunnen door de avondklok en limiet op samenstellingen in huizen het nu niet erger is. Moet zelf namelijk werken die nacht. Mijn man is thuis bij de paarden.

En de avondklok is van 00.00 tm 05.00 uur in heel Belgie. Je mag alleen reizen voor werk in die tijden met een speciale ontheffing brief.

Als je dus voor vuurwerk op straat begeeft val je al op in onze gemeente. Dan is de politie ook snel terplaatsen want je zou in die avondklok al niet buiten moeten zijn:) Makkelijker vinden als je het verbod overtreed.

Ik denk en hoop dat het echt niet anders gaat zijn als de afgelopen paar jaar. Het was echt stil om 00.00 uur...mis het niet dat er niets tot weinig afgestoken werdt. Veel mensen op straat is bij ons ook niet het geval met oud en nieuw.

superpony

Re: [BE] Attest aanvragen mogelijk om 31-12 naar stal te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:51

Ik ben niet van Belgie hoor, maar met oud en nieuw geen mensen op straat om 00:00?? Dat gaat toch nooit lukken?

En je paard checken met oud en nieuw, is wat anders dan verzorgen, rijden etc.

Ik ging toen ze op onze eigen plek stonden ook rond middernacht en dan nog een keer voor we zelf gingen slapen en 's ochtends heel vroeg weer. Vuuurwerk reageerden ze nooit op en stonden op een doodlopend pad, maar ik was banger voor mensen die na een feest naar huis gaan, dan voor het vuurwerk dat rond 00:00 met beleid werd afgestoken.

Daarvoor in pension, midden in het bos wel een groep eigenaren die heel zenuwachtig rond hun paarden ging hangen. Beesten kwamen al dagen niet buiten, terwijl daar niks te horen was, sprongen de stal uit en stuiterde aan de hand de bak door.
Ik vroeg ze niet onze schuur in te gaan rond 12, maar deden ze toch met hun gedraai. Stal had daar iets aan moeten doen, maar ja...........

Het beste is dat stal zelf controleert of per wei 1 of 2 personen het regelen en via een groeps app iedereen op de hoogte houden.
Maar er waren natuurlijk ook altijd mensen die een feestje hadden, niet in de buurt waren en echt niet meer achter het stuur konden als er wel wat was.
Goede afspraken maken vooraf is dus wel echt prettig, zoals wanneer, wie wel een veearts mag bellen bijv.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:28

Ik denk dat je in elke gemeente wel een attest kan krijgen om naar je (weide) dieren te gaan op nieuwjaarsnacht. Het is in elk geval de vraag waard.

Hier in de gemeente is het vuurwerk al 2 jaar verboden en er is echt geen mens meer op straat om middernacht sinds die maatregel.
Met de avondklok erbij nu moet het zeker goedkomen :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:35

Lukt hier iig prima. Vanaf 22:00 a 22:30 kan je de auto’s die nog rond rijden op twee handen tellen op een rit van 35km. Dus kan me voorstellen dat rond 00:00 uur er enkel nog mensen op de baan zijn met een attest.

De boetes zijn hoog en er wordt gecontroleerd.
superpony schreef:
Ik ben niet van Belgie hoor, maar met oud en nieuw geen mensen op straat om 00:00?? Dat gaat toch nooit lukken?

Ik ging toen ze op onze eigen plek stonden ook rond middernacht en dan nog een keer voor we zelf gingen slapen en 's ochtends heel vroeg weer. Vuuurwerk reageerden ze nooit op en stonden op een doodlopend pad, maar ik was banger voor mensen die na een feest naar huis gaan, dan voor het vuurwerk dat rond 00:00 met beleid werd afgestoken.

Daarvoor in pension, midden in het bos wel een groep eigenaren die heel zenuwachtig rond hun paarden ging hangen. Beesten kwamen al dagen niet buiten, terwijl daar niks te horen was, sprongen de stal uit en stuiterde aan de hand de bak door.
Ik vroeg ze niet onze schuur in te gaan rond 12, maar deden ze toch met hun gedraai. Stal had daar iets aan moeten doen, maar ja...........

Het beste is dat stal zelf controleert of per wei 1 of 2 personen het regelen en via een groeps app iedereen op de hoogte houden.
Maar er waren natuurlijk ook altijd mensen die een feestje hadden, niet in de buurt waren en echt niet meer achter het stuur konden als er wel wat was.
Goede afspraken maken vooraf is dus wel echt prettig, zoals wanneer, wie wel een veearts mag bellen bijv.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:02

Ayasha schreef:
Lukt hier iig prima. Vanaf 22:00 a 22:30 kan je de auto’s die nog rond rijden op twee handen tellen op een rit van 35km. Dus kan me voorstellen dat rond 00:00 uur er enkel nog mensen op de baan zijn met een attest.

De boetes zijn hoog en er wordt gecontroleerd.
superpony schreef:

Ja, lukt in dagelijks leven. Maar we hebben het over oud en nieuw waar mensen om 00:00 willen proosten en er zullen vast mensen samen zijn die naar huis willen/moeten en inderdaad nog een rondje je hond uitlaten etc.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:12

In de buurt waar paard 1 hier staat, is het een ramp, vuurwerkverbod of niet. Het is echt de hel die losbreekt, met soms pijlen die voor mijn neus zoeven. Letterlijk. Zo veel vuurwerk alsof het een apocalyps is, dus ik vertrouw ook dit jaar niet op het gezond verstand. Wat er is niet is, kan ook niet werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:45

superpony schreef:
Ja, lukt in dagelijks leven. Maar we hebben het over oud en nieuw waar mensen om 00:00 willen proosten en er zullen vast mensen samen zijn die naar huis willen/moeten en inderdaad nog een rondje je hond uitlaten etc.

Feit is dat er in België veel meer verboden is en dat het "gemakkelijker" maakt om te handhaven.
1. Een algemeen vuurwerkverbod geldt in België al sinds voor 2019.
2. Alles is dicht, dus horeca, grote nieuwjaarsfeesten, georganiseerd vuurwerk etc. gaan er al niet zijn. De nood om je te verplaatsen naar dergelijke gelegenheden is er dus niet.
3. Je mag sowieso maar 1 contact uitnodigen, dus echte privéfeestjes met meerdere mensen gaan opvallen en of het nu zo relax feesten is als je weet dat ieder moment de politie gaat binnenvallen?
4. Na 12 uur geldt al twee maanden een avondklok. Een rondje met de hond na middernacht mag dus al een tijd niet meer.

Nu, net zoals er mensen zijn die door het rood rijden of te snel rijden, gaan er uiteraard incidenten zijn. De politie gaat de handen vol hebben, zeker in de grotere steden. Maar als bijna alles verboden is het best wel gemakkelijk handhaven, want ja, niks mag. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:15

Gini schreef:
superpony schreef:

Feit is dat er in België veel meer verboden is en dat het "gemakkelijker" maakt om te handhaven.
2. Alles is dicht, dus horeca, grote nieuwjaarsfeesten, georganiseerd vuurwerk etc. gaan er al niet zijn. De nood om je te verplaatsen naar dergelijke gelegenheden is er dus niet.
3. Je mag sowieso maar 1 contact uitnodigen, dus echte privéfeestjes met meerdere mensen gaan opvallen en of het nu zo relax feesten is als je weet dat ieder moment de politie gaat binnenvallen?
4. Na 12 uur geldt al twee maanden een avondklok. Een rondje met de hond na middernacht mag dus al een tijd niet meer.

Nu, net zoals er mensen zijn die door het rood rijden of te snel rijden, gaan er uiteraard incidenten zijn. De politie gaat de handen vol hebben, zeker in de grotere steden. Maar als bijna alles verboden is het best wel gemakkelijk handhaven, want ja, niks mag. :D

Maar zie je dan ook echt dat mensen zich eraan houden?

In Nederland zijn die regels er nog niet allemaal, maar ik woon half afgelegen en in deze omgeving gaat echt niemand zich daar aan houden en ik zie de politie ook niet controleren. De ene keer dat je een politie auto ziet surveilleren is een uitzondering.

Ze vragen hier elkaar te verraden. Bel als je buren ene feestje hebben bijv. Maar ik denk dat het in een woonwijk misschien net anders is.
Hier mag carbid schieten ook gewoon wel, dus verwacht hetzelfde als vorig jaar met hooguit een extra surveillance.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:33

Gini schreef:
superpony schreef:

Algemeen vuurwerkverbod is er niet al van 2019 want de gemeentes mochten zelf kiezen om het toch toe te laten en deden dat ook vrij talrijk. Een ‘mag niet maar.....’ verbod is geen verbod.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:42

Dat is interpretatie. Als iets in principe niet mag, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld/vergund/aan bepaalde regels onderworpen, noem ik dat voor het gemak toch wel een verbod. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:50

Gini schreef:
Dat is interpretatie. Als iets in principe niet mag, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld/vergund/aan bepaalde regels onderworpen, noem ik dat voor het gemak toch wel een verbod. :)

In Maasmechelen toch geen fluit van gemerkt. Was erger dan andere jaren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:11

Daar noem je ook een plek. Is alles daar niet erger? :')

Nee, sorry, flauwe mop. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Als een gemeente zegt: doe maar jongens, maakt ons niet uit. Dan snap ik wanneer je zegt dat het niet echt overkomt als een verbod verbod.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:14

Gini schreef:
Daar noem je ook een plek. Is alles daar niet erger? :')

Nee, sorry, flauwe mop. Ik begrijp wel wat je bedoelt. Als een gemeente zegt: doe maar jongens, maakt ons niet uit. Dan snap ik wanneer je zegt dat het niet echt overkomt als een verbod verbod.

Nope. Heb me in weinig gemeentes al veiliger gevoeld dan hier. En heb in best wat gemeentes gewoond.

Er waren meerdere gemeentes die zeiden ‘doe maar op jonges.’

De Nederlander die hier in de straat woont. Weet sinds vorig jaar wel dat we maar één keer vriendelijk vragen om te stoppen. (Vind drie uur ‘s nachts geen onredelijk uur om te vragen of het klaar kan zijn.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:20

Ayasha schreef:
De Nederlander die hier in de straat woont. Weet sinds vorig jaar wel dat we maar één keer vriendelijk vragen om te stoppen. (Vind drie uur ‘s nachts geen onredelijk uur om te vragen of het klaar kan zijn.)

En daarna? Lossen jullie het zelf op of komt de politie gelijk die echt optreed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:08

superpony schreef:
Ayasha schreef:

En daarna? Lossen jullie het zelf op of komt de politie gelijk die echt optreed?

Ik heb vorig jaar de politie gebeld toen hier op 1 januari vuurwerk werd afgeschoten omdat ik niet wist of het in mijn gemeente wel/niet toegestaan is om zelf vuurwerk af te schieten. Sindsdien weet ik dat het in Zonhoven enkel op oudejaarsnacht tussen 12 en 1 mag en dat de politie echt wel langs komt als er op andere momenten geknalt wordt. En ja, ik geef de voorkeur aan het bellen van de politie en niet aan overleg met de buren. Mensen die de wet niet naleven, gaan zich er ook niet braaf aan houden als ik met hen in dialoog ga.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:12

superpony schreef:
Ayasha schreef:

Politie is niet nodig geweest gezien we het idd zelf opgelost hebben nadat hij een poging deed om de vuurpijl richting ons te schieten. Manlief heeft 'm gewoon omgetrapt naar de andere kant (zijn huis dus) en gezegd dat de volgende stap politie was en dat was dat.

Indien je hier de politie belt voor een conflict komen ze wel ja. :) Conflicten hebben hier de neiging om beslecht te worden met wapens als ze niet maken dat ze er tussen komen. Dat mijn man en ik niet de gewoonte hebben om wapens op zak te hebben weet de politie niet.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:12

Ik woon in Nederland en heb dus geen avondklok. Toen ik gisteren om 1 uur snachts terugreed van stal (mijn pony is spierbevangen en moest aan een infuus) bedacht ik wel hoe veel invloed zoiets kan hebben. Je hebt er geen last van tot je in de situatie komt dat je er wel mee te maken krijgt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 01:05

SVRL en Ayasha, dat klinkt toch wel behoorlijk anders dan we doorgaans in Nederland gewend zijn.

Ik weet niet hoeveel politie daar op straat en de weg te zien is en hoe zijn handelen, maar in Nederland verschilt dat per regio. Ik zou het zelf beter vinden als men meer respect heeft voor de politie en die wat harder zou ingrijpen. Maar hier accepteert men weinig.

@naskapower, dat zouden dus die uitzonderingen moeten zijn. Maar daarmee moet je weer oppassen dat mensen daar misbruik van gaan maken.

Hier rijdt 's nachts vrijwel niemand, maar de laatste paar avonden is er wel wat vuurwerk afgestoken in het dorp naast ons. Nu nog enkele knallen en niet laat.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 01:37

Zou wel goed zijn als eigenaren dat mogen. Hopelijk volgen meer gemeenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:10

superpony schreef:
SVRL en Ayasha, dat klinkt toch wel behoorlijk anders dan we doorgaans in Nederland gewend zijn.

Ik weet niet hoeveel politie daar op straat en de weg te zien is en hoe zijn handelen, maar in Nederland verschilt dat per regio. Ik zou het zelf beter vinden als men meer respect heeft voor de politie en die wat harder zou ingrijpen. Maar hier accepteert men weinig.

@naskapower, dat zouden dus die uitzonderingen moeten zijn. Maar daarmee moet je weer oppassen dat mensen daar misbruik van gaan maken.

Hier rijdt 's nachts vrijwel niemand, maar de laatste paar avonden is er wel wat vuurwerk afgestoken in het dorp naast ons. Nu nog enkele knallen en niet laat.

Toen ik vorig jaar belde met de politie, werd er toevallig net geknald. Zij gaven onmiddellijk aan langs te komen als het bleef duren. Heb toen zelf aangegeven dat het niet nodig was zo lang het beperkt bleef. Wilde alleen maar weten of er iemand in de buurt toestemming had om vuurwerk af te steken, zodat ik mijn paarden veilig kon zetten moest dat het geval zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:07

En straks heeft spontaan iedereen een ziek paard, als men weet dat je daarvoor dus wel de straat op mag.......

Het gros zal zich er wel aan houden en al veel verschil maken. Ik denk ook dat het voor surveilleren makkelijker en overzichtelijker is als de meeste mensen binnen blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:17

superpony schreef:
En straks heeft spontaan iedereen een ziek paard, als men weet dat je daarvoor dus wel de straat op mag.......

Het gros zal zich er wel aan houden en al veel verschil maken. Ik denk ook dat het voor surveilleren makkelijker en overzichtelijker is als de meeste mensen binnen blijven.

Dat kan je toch bewijzen aan de hand van je telefoongeschiedenis en eventuele berichten met je dierenarts.

Dat mensen op oudejaarsnacht bij hun paarden willen zijn, snap ik maar al te goed. In het eerste seizoen van mij overkomt het niet, kwamen er mensen aan bod die een paar jaar geleden een vreselijke oudejaarsnacht hadden. Hun paarden stonden ergens heel afgelegen, hadden daar nooit problemen gehad met vuurwerk. Die nacht waren er echter mensen vlakbij de paarden vuurwerk gaan afsteken. Paarden op de kletter de baan op en een ongeval met dodelijke afloop tot gevolg. Zij zijn door de rechtbank veroordeeld, de rechter staafde zijn vonnis door te stellen dat ze niet genoeg hun voorzorgen hadden genomen tijdens oudejaarsnacht. Ik vind het dan ook heel logisch dat er een uitzondering gemaakt wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:28

Ja, natuurlijk snap ik dat. Maar er zit wel een verschil in waar en hoe paarden staan en je kan haast niet bij iedereen naar elke situatie gaan kijken.

Als paarden ergens buiten staan of langs bijv een weg/wijk etc waar veel vuurwerk wordt gegooid, wil je daar iets kunnen doen.

Maar waar wij jaren terug in pension stonden was het echt eerder erger voor de paarden, dan beter dat de baasjes kwamen rondhangen.
Er stonden iets van 25 paarden langs een grote binnenbak midden in het bos. Onze stonden apart in ene schuur. Eigenaar woonde erbij met volwassen kinderen ook, dus echt veel mensen aanwezig.
Je hoorde af en toe een knal ergens.

Er waren enkele mensen die altijd met alles moeilijk deden. Zette paarden bij alles al binnen, dis dan stonden te stuiteren. Dan wilden ze aan de hand wandelen, maar dat konden ze al niet door het opsluiten, vele voer etc.

De stal deed altijd om 22uur een laatste ronde en dan gingen de lichten altijd uit en klaar.

Daar besloten 3 dames om aanwezig te zijn. Dus lichten bleven aan, ze gingen in de kantine zitten en bij elk geluidje, liepen ze langs de boxen. Ik zag het al vlak voor we weg gingen.
Die van ons stonden normaal buiten, maar gingen een paar dagen 's nachts naar binnen op verzoek. Wij deden licht uit en zeiden ze daar weg te blijven. Hadden berg hooi en waren rustig.

Volgende dag hadden ze toch de hele nacht overal rondjes gelopen. Stalbaas gevraagd en die zei ook dat onze paarden helemaal niet onrustig waren en er ook geen vuurwerk was afgestoken dichtbij verder.

Waar we nu wonen steken ze aan de rand van de woonwijk voor je ons buitengebied in rijdt carbid af en aardig wat vuurwerk. Die van ons lopen 24/7 rond en reageren nauwelijks. Vorig jaar rond 12 ging alles de lucht in, maar vanwege de mist werden ze rond 12:15 wel even onrustig. Knallen en niks zien, is erger dan overzicht.
Ik weet zeker dat ze nu ook gewoon vuurwerk zullen afsteken en er niet of nauwelijk gehandhaafd zal worden in deze omgeving. Ik zet stukken af die te dichtbij de weg zijn en hou de paarden vrij centraal bij elkaar. Maar op de politie hoeven we niet te rekenen. Die rijden misschien 2x een rondje en tussendoor steekt iedereen van alles af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:30

superpony schreef:

je mag de straat op voor je eigen paarden. En dat is prima te bewijzen door het paspoort dat op jouw naam staat te tonen (of een kopie er van).
Dus tenzij ze zover willen gaan om een paard te kopen en op hun naam te zetten tegen nieuwjaar is dat niet zo heel simpel.