Ruitervignet Utrechtse Heuvelrug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Ruitervignet Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:53

Heb jij mazzel dat je dat afgelopen zondag niet deed!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:28

Bij een aantal ‘ingangen’ van de paden staan borden. Waarschijnlijk krijg je eerst een waarschuwing, want ik heb alleen boetes gehoord voor het fietsen buiten de officiele routes.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:55

Hilary schreef:
Heb jij mazzel dat je dat afgelopen zondag niet deed!

Dat was mijn gedachte ook :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:08

idinn schreef:
Er zullen vast mensen labels uitwisselen, maar dat zal denk ik een minderheid wezen. Want het is helemaal niet praktisch.

Bij de LDD had iedereen van stal gewoon netjes een label. Want op moment dat je wel samen met die ene stalgenoot wil rijden.. wie gaat dan een extra label kopen? En hoe verdeel je de kosten van label 1? Ieder de helft of degene die 4x per week ermee rijdt meer als de ander maar 1x per week gaat? Of lift een stalgenoot gewoon gratis op jou label mee? En als dat label aan mijn zadel in een gesloten kast hangt, want ik was 'm vergeten na rijden op tafel te leggen. Zit stalgenoot met een probleem, of iig kans op een boete als ze dan zonder moet rijden.

Als het paard of mens gebonden is moet je dus checken op een label én het paspoort van mens of paard of dat volgens systeem ook nog eens overeen komt met dat label.

Maar dat paspoort neem je niet steeds mee als je gaat rijden... dat paspoort ligt bij de pensionhoudster in de kluis. En dan nog is dat niet te controleren want ze lopen in het bos niet met chiplezers rond om te checken of het paard echt wel het paard is waar label bij hoort..

En over die labels uitwisselen:
Dat wordt juist heel veel gedaan. Op m'n vorige stal moesten we op een gegeven moment een penning hebben die aan hoofdstel gehangen werd. Dit o de Utrechtse heuvelrug op te kunnen. We stonden toen met een stuk of 10 paarden met diverse bijrijders. en allemaal kwamen we maar af en toe op de Utrechtse heuvelrug. We hebben toen met z'n allen een stuk of 4/5 penningen gekocht. Kosten waren pp heel laag.
Deze hingen in de zadelkamer en kon je dan pakken als je buiten wilde rijden. En weg was pech.

En soms nam je dan gewoon de gok en ging je zonder. in al die jaren dat ik daar heb gestaan ben ik werkelijk waar nog nooit een boswachter of zo tegen gekomen. Kan ook haast niet. Is zo uitgestrekt...

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:13

Ik heb liever per ruiter. Kom met mijn beide paarden graag in de bossen. Den Treek een paar jaar penning van gehad. Maar is me echt te duur. Nu verhuisd naar Ede en daar kun je gelukkig nog gratis rijden. Als UH een penning gaat invoeren dan zal ik daar ook niet meer komen denk ik. De mountainbike penning hebben we wel. Maar dat kost 7,50. Dus dat is helemaal prima :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:41

musiqolog schreef:
O, goed dat je het zegt. Ik fiets (met mijn gewone fiets) voor de gein weleens over een mountainbikepad. Echt geen idee dat ik daar een boete voor kon krijgen...

Geldt dat vignet alleen op de MTB paden?

Ik reed op Den Treek ook altijd op mijn gewone fiets rond, maar dan wel voornamelijk op de ruiterpaden. Was wel naast een ruiter-paardcombinatie die met penning rond reed, maar ik ben er nooit op aangesproken.

*Off topic, @Musiqolog: goede vraag was dat, namens 17 miljoen Nederlanders!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:44

Met je fiets hoor je op een fietspad. Daarbuiten ben je dus in overtreding. Althans, dat is wat nu op de Heuvelrug geldig is. Met een gewone fiets op een ruiter- of wandelpad mag dus niet.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:01

Hilary schreef:
Met je fiets hoor je op een fietspad. Daarbuiten ben je dus in overtreding. Althans, dat is wat nu op de Heuvelrug geldig is. Met een gewone fiets op een ruiter- of wandelpad mag dus niet.

Ik geef toe dat ik dat ook weleens overtreden heb. Eén keertje illegaal van het ruiterpad op de Amerongse berg af gemountainbiket, best kicken. Maar goed, dat was willens en wetens. En nee, ik ben er niet trots op.

Ik ga trouwens ook geen vignet halen. Langer dan 10 minuten met een stadsfiets over een mountainbikepad is gekkenwerk, dan sloop je hem. Het was meer dat ik er nooit bij had stilgestaan dat dat moest.

En buiten rijden doe ik al helemaal niet, hoezeer ik er ook van droom. Het is voor mij al een strijd om op de manege te durven rijden.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 09-12-20 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:03

Ik neem het je niet kwalijk hoor, even een stukje mtb-track meenemen met je fietsie :')

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:07

Dit wordt wel een doodsteek voor alle paarden campings in die omgeving. Want geloof me, als ook nog moet betalen voor het Buitenrijden dan gaat men wel naar een ander gebied op vakantie.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:09

Paarden campings? Zoveel zitten er toch niet daar?

Idd als groep een stel vignetten kopen zie ik ook nog wel. Stuk of wat op stal en idd weg is pech.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:18

Ik rij altijd op de Utrechtse Heuvelrug en vind een vignet prima als er dan ook daadwerkelijk wat meer onderhoud plaatsvindt op de paden en ze dus jaarrond goed begaanbaar zijn. Lijkt me zelfs alleen maar fijn, want zoals nu is het op bepaalde punten 1 grote modderbende. Het contrast in kosten met bijvoorbeeld de mountainbikers vind ik wel vrij bizar (€7,50 tegenover €60? Zo weinig ruiters zijn er nou toch weer ook niet).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:29

Mala, de ruiters zijn echt wel in de minderheid en als je kijkt naar de oppervlaktes die beide gebruikersgroepen gebruiken, zijn die bij de ruiters hoger.
De ruiters hebben zo’n 200 km pad en die paden zijn ook (flink) breder dan de mtb-paden.

Je ziet het ook redelijk duidelijk bij onderhoudsdagen trouwens; de MTB’ers zijn daar veel actiever in dan de ruiters. Dat heeft ook met gewenning te maken; de MTB’ers hadden jaren geleden nog helemaal niets, alles wat er nu ligt hebben ze zelf aangelegd en onderhouden ze ook zelf.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:35

Dat we in minderheid zijn geloof ik wel, maar dat het verschil zó groot is vind ik verrassend ja.

Overigens ben ik zo iemand die zonder mokken betaald hoor, zeker als het betekent dat de paden beter onderhouden gaan zijn. Dan ben ik er alleen maar blij mee.

Overigens werd er toch op de onderhoudsdagen altijd wel enthousiast gereageerd door ruiters? Door mij ook.. het is dat het nu niet door kon gaan door corona, maar volgens mij wordt er aardig gesnoeid door ruiters zelf en dus niet alleen boswachters.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 18:38

Het wisselt erg per gebied hoe de opkomst van de onderhoudsdagen is. Austerlitz en De Vuursche zijn altijd goed bezet qua vrijwilligers. Leersum en Amerongen valt me altijd erg tegen.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 20:51

In Leersum zijn we geregeld maar met een handjevol mensen geweest, echt op 1 of 2 handen te tellen. En dan kan je op een dagdeel echt maar een heel beperkt stukje pad aanpakken.

Terwijl de mtb'ers per groep een bepaald stuk route onder hun hoede hebben waarvoor zij dan verantwoordelijk zijn.

Ben benieuwd hoe het uiteindelijk uitgewerkt gaat worden!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 21:40

Blussem schreef:
Dit wordt wel een doodsteek voor alle paarden campings in die omgeving. Want geloof me, als ook nog moet betalen voor het Buitenrijden dan gaat men wel naar een ander gebied op vakantie.

Er komen vast ook dag- of weekpenningen. In andere gebieden is dat ook zo en als je toch een betrekkelijk duren vakantie hebt, kan die € 10,00 er ook nog wel bij hoor. Het is wel fijn als een paardencamping een verdeelpunt is of zelf een aantal labels in voorraad heeft. Zo ging het bij de Loonse- en Drunense Duinen ook waar ik met Elvee geweest ben. Desnoods rekenen ze een borg voor die labels, die weer teruggegeven wordt bij inlevering.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 08:10

Blussem schreef:

Wat zijn paardencampings dan in die buurt?

Bij de MBT tik je op een druk mooi weekend zo 500 personen aan op een dag, dus dan kunnen de kosten veel lager zijn. Als wij er paardrijden komen we zelden anderen tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 10:25

Als die campings gewoon wat labels koopt, die kosten verwerkt in de prijs. En die dan dus 'gratis' te leen geeft aan paarden met gasten. Is er niks aan de hand, mits ze geen vreemde constructie verzinnen dat zo'n label gekoppeld is aan een persoon of paard.

Tieme, nee precies dat paspoort ga je niet mee rondrijden. Je eigen paspoort vaak ook niet. Dus zo'n koppeling aan paard of mens is bij voorbaat al onhaalbaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:07

Mijn ervaring met campings op de Veluwezoom: je moet zelf je vignet kopen en betalen. Je kan hem wel op de camping kopen.

Op de Heuvelrug zijn zover ik weet geen campings waar je met je paard heen kunt. Je kan wel naar het Leersumse Veld, vlakbij de camping (paar 100 meter) is een paardenverhuur waar ze ook vakantiestalling aanbieden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 11:10

musiqolog schreef:
Eleeke schreef:
Voor de Mountainbike is dit ook al het geval. Utrechtste heveulrug is zo ontzettend populair voor buitensporters in het algemeen.
Bij de MTB geld het per persoon en niet per fiets. Het is een kaartje/sticker die je altijd bij je moet hebben.

O, goed dat je het zegt. Ik fiets (met mijn gewone fiets) voor de gein weleens over een mountainbikepad. Echt geen idee dat ik daar een boete voor kon krijgen...

Afgelopen weekend hebben ze grootschalig gecontroleerd :Y) Heel veel mensen op de bon geslingerd :P

Overigens is zo’n vignet maar €7,50 per jaar dus daarvoor hoeft niemand het te laten.