Thioro schreef:Is toch echt de eerste keer dat ik hoor dat volbloeden voor niet-volbloeden verkocht worden.
Nja, sjoemelaars zijn er overal en toevallig 'papieren kwijt' gebeurt ook regelmatig.
Maar er een commerciëler ras op plakken en dan voor 7000 verkopen? Hòe dan? Het dier blijft toch wat het is en zelfs handig voorgesteld en gereden blijf je toch bvb de vlakke gangen, bouw en springtechniek zien?
Hier (Frankrijk) worden volbloeden gewoon als volbloeden verkocht. Idd wel aan volbloedprijzen.
Er is een markt voor en vaak trekt het een bepaald publiek.
Er zijn veel vooroordelen maar helaas kloppen die soms ook, zeker als ze bij een minder geschikte ruiter terechtkomen. Wat door hun lage prijs idd een self furfilling prophecy wordt.
Ik ben tevreden over m'n recreatie hobbel volbloed. Ken meerdere mensen die tevreden zijn over hun volbloed, recreatie of meer sportgericht (eventing) maar ken er ook die er bloed zweet en tranen mee gehad hebben.
Een net uitgekoerste volbloed (of draver) is niet geschikt als eerste paard voor een 16 jarige die net van de manege komt. Maar daar hebben sommige handelaars lak aan.
De mensen die bekend zijn met het ras zien ook echt wel de volbloedtrekjes.
Maar de gemiddelde ruiter die gewoon een braaf paard zoekt zien dat niet. Ik kan hier openbaar uiteraard geen namen noemen. Maar ik heb fotos van hem uit Ierland, de namen van de handelaren waar hij gestaan heeft, de nieuwe naam die hij nu heeft inclusief nieuwe verkoop fotos ed.