Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:33

Popstra schreef:
Pareltjes schreef:
Achja......waarom makkelijk doen als het ook ingewikkeld kan! Bureaucratie en inbreuk op de privacy. En waarom? Toch niet voor de voedselveiligheid? Uit epidemiologisch oogpunt? Voor dierenwelzijn? Of gewoon overheden die exact willen weten wat je hebt en waar?

Mensen die minder goede bedoelingen hebben weten toch wel weer wegen te vinden om het te omzeilen. Uiteindelijk denk ik dat niet niet in het voordeel maar nadeel van paarden gaat werken. Zeker bij hobbyisten met kleine beurs.

En wij zijn makke schapen, we laten met ons sollen en gehoorzamen aan het zoveelste belachelijke regeltje. We laten de “ buurman met zijn handen langs zijn ogen “ gewoon thuis door het glas naar binnen loeren. Vroeger noemde we dat gluren en dat was strafbaar.
precies dit!
Ze willen alles van je weten tegenwoordig. Land van vrijheid *\%/*

Nog even en je moet bijhouden hoe vaak je op een dag naar de WC gaat.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:44

Ibbel schreef:
Ik denk dat 'internet' veel meer van je weet dan de overheid ooit van je wíl weten. Dus voor je gaat klagen over 'vrijheid' gooi dan eerst internet maar eens de deur uit :D

Zonder internet is het functioneren in de maatschappij vrijwel onmogelijk, ook de overheid kan/wil je zonder digid, etc. niet helpen.

Voedselveiligheidverhaal is wassen neus, en bij uitbraak dierziekte staan de meeste paardeneigenaren in de rij voor vaccinaties (ruimen is maatschappelijk en economisch niet te verdedigen). Eigendoms verhaal is een heel ander probleem en dat los je hier ook niet mee op.

En van wat ik begrijp moet elk paard 2x geregistreerd worden? En door de eigenaar accomodatie en door de eigenaar/verzorger van het paard?
Dat terwijl je het veel simpeler kan maken als je de boel net als bij ander vee laat registreren op ubn/perceel nummer. Dat systeem bestaat al, extra keuzeoptie er bij en klaar is het hele circus. Deel zal altijd wel buiten de boot vallen, moet je je niet druk om maken, komt wel goed.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:53

tamary schreef:
Voedselveiligheidverhaal is wassen neus, en bij uitbraak dierziekte staan de meeste paardeneigenaren in de rij voor vaccinaties (ruimen is maatschappelijk en economisch niet te verdedigen). Eigendoms verhaal is een heel ander probleem en dat los je hier ook niet mee op.

Feitelijk is het al ontspoord toen destijds een chip in ieeer paard verplicht werd. Wie verzint nu zoiets? Een compurerchip in dieren? De mens houdt al duizenden jaren paarden maar nooit eerder zat er een chip in ieder paard. Alles wat abnormaal is zijn we normaal gaan vinden.

En nu dus deze regel. En straks komt er steeds meer bij. Ik vraag me al af wanneer ieder paard uitgerust moet zijn met GPS. En doen dan ook gelijk nog maar een alcoholslot erbij.

Ik wist het al langer, de mensheid is volledig van het padje af.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:58

mooney schreef:
Voor wedstrijden en buitenritten kan je gewoon zelf een schiftje of bestandje bijhouden met wanneer je weggaat. Vervelend, ja. Super ingewikkeld, nee.

Hmm, dit klinkt wel heel vergaand. Hier uit lees ik (hopelijk totaal verkeerd) dat je elke pas buiten de stallocatie moet kunnen verantwoorden.

Nou dan mag ik wel wat beter gaan plannen want het kan zomaar voorkomen dat een gepland ‘groot’ rondje buitenrit, met een plensbui een kleine variant wordt en omgekeerd.
Maar dat zal toch wel niet. (Gezien de uitgebreide discussie die de corona app teweeg bracht qua inbreuk op de privacy, en ik zou dit een nog wat grotere inbreuk vinden. Dat ik niet eens meer spontaan van gedachten mag veranderen qua: ‘ach het is echt wel prachtig weer, ik ga helemaal niet naar de verderop gelegen trainingsbak, ik ga met knollie naar het strand’)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:58

Het maakt de weg naar paardenbelasting ook weer een stuk kleiner. Iedere houder moet zich registreren dus ze hebben zometeen een heel bestand waar je zo even van kan vangen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:00

Nienkje_H schreef:
mooney schreef:
Voor wedstrijden en buitenritten kan je gewoon zelf een schiftje of bestandje bijhouden met wanneer je weggaat. Vervelend, ja. Super ingewikkeld, nee.

Hmm, dit klinkt wel heel vergaand. Hier uit lees ik (hopelijk totaal verkeerd) dat je elke pas buiten de stallocatie moet kunnen verantwoorden.

Nou dan mag ik wel wat beter gaan plannen want het kan zomaar voorkomen dat een gepland ‘groot’ rondje buitenrit, met een plensbui een kleine variant wordt en omgekeerd.
Maar dat zal toch wel niet. (Gezien de uitgebreide discussie die de corona app teweeg bracht qua inbreuk op de privacy, en ik zou dit een nog wat grotere inbreuk vinden. Dat ik niet eens meer spontaan van gedachten mag veranderen qua: ‘ach het is echt wel prachtig weer, ik ga helemaal niet naar de verderop gelegen trainingsbak, ik ga met knollie naar het strand’)

Hoe willen ze daar op controleren dan dat iedere buitenrit geregistreerd wordt? Ik kan in principe invullen wat ik wil.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 02-11-20 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:01

Loretta schreef:
Feitelijk is het al ontspoord toen destijds een chip in ieeer paard verplicht werd. Wie verzint nu zoiets? Een compurerchip in dieren? De mens houdt al duizenden jaren paarden maar nooit eerder zat er een chip in ieder paard. Alles wat abnormaal is zijn we normaal gaan vinden.

En nu dus deze regel. En straks komt er steeds meer bij. Ik vraag me al af wanneer ieder paard uitgerust moet zijn met GPS. En doen dan ook gelijk nog maar een alcoholslot erbij.

Duizenden jaren geleden hadden we nog geen technologie. :Y)
Ik vind het prettiger dan een tattoo of een brandmerk.
Mijn katten zijn ook gechipt, wel zo fijn als er wat met ze gebeurt of verdwalen ze mij kunnen bereiken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:09

Kaitlyn schreef:
Loretta schreef:

Duizenden jaren geleden hadden we nog geen technologie. :Y)
Ik vind het prettiger dan een tattoo of een brandmerk.
Mijn katten zijn ook gechipt, wel zo fijn als er wat met ze gebeurt of verdwalen ze mij kunnen bereiken.

Eigenlijk is het antwoord op de vraag waarom dit nodig is dus gewoon. "Omdat het kan."

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:28

Het is fijn dat we dieren kunnen opsporen aan de hand van een chip. Punt

Impliceert dat automatisch dat ALLE info die daaraan ontleent kan worden ook maar gebruikt moet worden?

Enneh technologische vooruitgang wil niet zeggen verbetering. Althans niet voor iedereen. Wel voor de bedenkers die er meer info door verkrijgen en daarmee meer inzage en macht. We laten het zelf gebeuren, uit luiheid.

Betalen digitaal, bestellen digitaal, communiceren digitaal, etc. Etc... En bij alles geef je een stukje privacy op. Uit luiheid...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:21

Ibbel schreef:
Ik denk dat 'internet' veel meer van je weet dan de overheid ooit van je wíl weten. Dus voor je gaat klagen over 'vrijheid' gooi dan eerst internet maar eens de deur uit :D

Nee ik hoef niet eerst inet de deur uit te doen. Wel dien ik me bewust te zijn wat wél en wat vooral NIET te doen op Inet. Geen social media bijvoorbeeld en zo zijn er nog veel meer. Inet dien je te gebruiken met verstand en je te realiseren dat ALLES wat je via inet doet zijn sporen nalaat.

“ Klagen”over beknotting van je vrijheden mag altijd dat is een grondrecht. Kritisch kijken naar overheden, instanties, bedrijven en personen die deze met voeten treden, een must om de democratie over eind te houden. Hoe meer men van je weet, hoe meer invloed ze op het individu kunnen uit oefenen en daarmee kun je beperkt worden in je vrijheid. Ze weten iets, veel of alles van je.

Je opmerking geeft aan dat je dus niet beseft waar dit soort Europese initiatieven toe kunnen leiden op de lange termijn. Want wie beheert deze gegevens? Wie heet inzage recht? En wat mag er nog meer met deze gegevens worden gedaan? Worden ze verkocht? Doorgegeven aan evt schuldeisers, belastingdienst en ga zo maar door.

Maar we zijn lui, te lui om te protesteren....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:41

Pareltjes schreef:
Nee ik hoef niet eerst inet de deur uit te doen. Wel dien ik me bewust te zijn wat wél en wat vooral NIET te doen op Inet. Geen social media bijvoorbeeld en zo zijn er nog veel meer. Inet dien je te gebruiken met verstand en je te realiseren dat ALLES wat je via inet doet zijn sporen nalaat.

“ Klagen”over beknotting van je vrijheden mag altijd dat is een grondrecht. Kritisch kijken naar overheden, instanties, bedrijven en personen die deze met voeten treden, een must om de democratie over eind te houden. Hoe meer men van je weet, hoe meer invloed ze op het individu kunnen uit oefenen en daarmee kun je beperkt worden in je vrijheid. Ze weten iets, veel of alles van je.

Je opmerking geeft aan dat je dus niet beseft waar dit soort Europese initiatieven toe kunnen leiden op de lange termijn. Want wie beheert deze gegevens? Wie heet inzage recht? En wat mag er nog meer met deze gegevens worden gedaan? Worden ze verkocht? Doorgegeven aan evt schuldeisers, belastingdienst en ga zo maar door.

Maar we zijn lui, te lui om te protesteren....

Dat verhaal van de kikker die langzaam gekookt wordt. en dat is al jarenlang aan de gang. Maar we accepteren steeds meer en meer. Totdat het te laat is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:52

Alle boerderijdieren (koeien/schapen/geiten/varkens) moeten al jaren geregistreerd worden en heb je als eigenaar een UBN nummer nodig om deze dieren te mogen houden en moet bijgehouden worden waar ze staan en ook als ze verplaatst/vervoerd/verkocht worden.
Dat geldt ook al heel lang voor particulieren.

Nu komt die regel ook voor paarden en dan is het ineens een probleem?

Ik heb er geen moeite mee, alleen wil ik weten wat de kosten zijn.
En jammer dat ik ze niet meer kan zetten bij de buurman (langer dan 3 maanden per jaar) omdat hij anders ook een nummer moet aanvragen en dat gaat hij niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:55

Brainless schreef:
Alle boerderijdieren (koeien/schapen/geiten/varkens) moeten al jaren geregistreerd worden en heb je als eigenaar een UBN nummer nodig om deze dieren te mogen houden en moet bijgehouden worden waar ze staan en ook als ze verplaatst/vervoerd/verkocht worden.

Ja omdat er bij die andere dieren een systeem is op grond van voedselveiligheid. Voor paarden is dat niet van toepassing. Waarom het voor paarden nu ook moet wordt nogal vaag over gedaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:56

Gloa schreef:
Brainless schreef:

Ja omdat er bij die andere dieren een systeem is op grond van voedselveiligheid. Voor paarden is dat niet van toepassing. Waarom het voor paarden nu ook moet wordt nogal vaag over gedaan.

Voedselveiligheid voor particulieren die 2 geitjes in de tuin hebben staan?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:02

Brainless schreef:

En jammer dat ik ze niet meer kan zetten bij de buurman (langer dan 3 maanden per jaar) omdat hij anders ook een nummer moet aanvragen en dat gaat hij niet doen.

Ik heb heel veel dingen al jaren behoorlijk overtrokken gevonden waar de boeren aan moeten voldoen. Al ben ik zelf niet eens boer, ik ben al jaren van mening dat veel zaken zwaar overdreven zijn en er heel veel onnodig papierwerk bestaat. Geld overigens niet enkel voor de agrarische sector. Kijk eens wat een papierwerk men in de zorg heeft.

En er komt alleen maar meer en meer administratie bij. We verzuipen zo langzamerhand in de regelgeving in in het verantwoorden van weet ik niet wat allemaal.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:29

Brainless schreef:

tuurlijk wel, laat je ze ff 1 dag in je tuin en dan kunnen ze weer 90 dagen terug naar de buurman.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:31

[/quote]
Ja omdat er bij die andere dieren een systeem is op grond van voedselveiligheid. Voor paarden is dat niet van toepassing. Waarom het voor paarden nu ook moet wordt nogal vaag over gedaan.[/quote]

nee is niet vaag. Een paard is in de basis nog steeds een voedselproducerend dier, net zoals koeien, schapen, geiten etc. Daarom vallen ze onder voedselveiligheid.

Honden en katten bijv niet, omdat deze wettechnisch verboden is om deze te slachten. En daarom niet als voedselproducerend dier gezien worden. (nu is er ook een registratieplicht voor katten/honden, maar dat is vanuit een ander oogpunt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:32

@brainless; ook geitjes en schaapjes van particulieren komen in de voedselketen. De wet maakt geen onderscheid tussen de particulier met 2 dwerggeiten of de particulier met 2 ooijen waarvan de jonge rammen naar een opkoper voor het vlees gaan...... En ook jonge geitenbokjes belanden vaker in de stoofpot naar gelang we hier meer culturele diversiteit krijgen. De enige uitzondering die de wet voor particulieren volgens mij maakt is chippen ipv oorlabel.

Wij hebben alpaca's. Die komen hier in de EU niet voor in de voedselketen en zijn dus vrijgesteld van de registratieplicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:46

Oehlala schreef:
tuurlijk wel, laat je ze ff 1 dag in je tuin en dan kunnen ze weer 90 dagen terug naar de buurman.

Mag max 3 maanden per jaar.. dus niet 1 dag bij mij en weer 3 maanden naar de buurman.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:50

Brainless schreef:
Oehlala schreef:

Mag max 3 maanden per jaar.. dus niet 1 dag bij mij en weer 3 maanden naar de buurman.

En hoe weten ze dan welke 3 maanden het paard nu net toevallig bij de buurman staat en welke 9 maanden ergens anders.

Anders leg je 4 verschillende schriftjes op stal met verschillende informatie. Dan laat je het schriftje aan een eventuele inspecteur zien dat op dat moment van toepassing is. Genoeg gaten in het systeem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 21:51

Gloa schreef:
@brainless; ook geitjes en schaapjes van particulieren komen in de voedselketen. De wet maakt geen onderscheid tussen de particulier met 2 dwerggeiten of de particulier met 2 ooijen waarvan de jonge rammen naar een opkoper voor het vlees gaan...... En ook jonge geitenbokjes belanden vaker in de stoofpot naar gelang we hier meer culturele diversiteit krijgen. De enige uitzondering die de wet voor particulieren volgens mij maakt is chippen ipv oorlabel.

Wij hebben alpaca's. Die komen hier in de EU niet voor in de voedselketen en zijn dus vrijgesteld van de registratieplicht.

Iedereen die bedrijfsmatig huisdieren fokt/houdt/verkoopt (waaronder ook vissen, reptielen, vogels, hamsters enz) moet ook een UBN nummer en bewijs van vakbekwaamheid hebben.
Dat heeft niets met voedselveiligheid te maken, tenzij je slangen en kanaries eet.

Loretta

Re: Veel onduidelijkheid over definitie paardenhouder bij I&R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:09

Voor alle buitenritten die je maakt kun je ook iets random opschrijven. Het gaat erom dat er iets staat. Of het klopt weten ze immers niet. Je wilt er niet teveel werk aan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:29

Brainless schreef:
Gloa schreef:

Iedereen die bedrijfsmatig huisdieren fokt/houdt/verkoopt (waaronder ook vissen, reptielen, vogels, hamsters enz) moet ook een UBN nummer en bewijs van vakbekwaamheid hebben.
Dat heeft niets met voedselveiligheid te maken, tenzij je slangen en kanaries eet.

Ja klopt het overlapt. Sommige diersoorten zijn altijd verplicht en sommige dieren komen daar bovenop bij bedrijfsmatig houden (en dat heeft dan weer vooral temaken met welzijnseisen en ruimtelijke ordening/vergunningen). Omdat er zowel in theorie als praktijk dieren uit de voedselketen van particulier naar bedrijf en vv worden verplaatst is voor die groep geen uitzondering die er voor bijvoorbeeld de paarden en alpaca's nu nog wel is.

Is de huidge wet waterdicht? Nee natuurlijk niet. Maar je vangt er wel 99,999999999% van onze voedselproducerende dieren mee af.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:34

Loretta schreef:
Brainless schreef:

Ik heb heel veel dingen al jaren behoorlijk overtrokken gevonden waar de boeren aan moeten voldoen. Al ben ik zelf niet eens boer, ik ben al jaren van mening dat veel zaken zwaar overdreven zijn en er heel veel onnodig papierwerk bestaat. Geld overigens niet enkel voor de agrarische sector. Kijk eens wat een papierwerk men in de zorg heeft.

En er komt alleen maar meer en meer administratie bij. We verzuipen zo langzamerhand in de regelgeving in in het verantwoorden van weet ik niet wat allemaal.

Achja, dat komt doordat we steeds meer hoogopgeleide mensen hebben en die moeten allemaal een baan hebben. Die verzinnen iets wat gecontroleerd moet worden en met beetje gelobby op de juiste plekken kunnen ze hun eigen baan creëren.

En van zorg ook een mooi punt. 20 jaar geleden hadden niet zoveel administratie e n controles als nu. Toch konden ze 20 jaar prima mensen beter maken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 22:38

Brainless schreef:

volgens mij gaan die boerderij dieren niet op wedstrijd of buitenrit...