Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ayasha schreef:Het zou ook met veiligheid te maken kunnen hebben.... Maar dat is slechts een gok.
Hiraeth schreef:Dat met twee maten meten snap ik dus echt niet qua opmerking. Er zitten hele andere organisaties achter qua sport en het is dan toch logisch dat niet alles gelijk een verandering doorgaat? Het is een positieve ontwikkeling binnen één tak van de sport die hopelijk andere verenigingen inspireert om hetzelfde te doen.
Ayasha schreef:Geen idé, wellicht is dat op te vragen bij de organisaties?
Ik heb zelf wel een aantal ongelukken zien gebeuren waar de ambulance aan te pas gekomen is, of die met cap zelf opgestaan waren weet ik natuurlijk niet, maar allen hadden een ambulance nodig omwille van verwondingen aan het hoofd of K.O gegaan zijn dus ik gok dat een helm dan toch wel iets af gedaan had.![]()
Een paar daarvan gebeurden in de ring. Een paar in de losrijpiste en dan is er nog eentje die me heel helder bij staat (tot op de dag van vandaag nog steeds, is inmiddels al van 2007 of 2008 geleden) waarbij het paard in de ring schrok en niets beters kon bedenken dan naar zijn trailer rennen. Tot zover was er geen probleem maar op weg naar zijn trailer kwam hij wat obstakels tegen en één van die obstakels hield in dat hij over de distel van een trailer probeerde te springen (tussen de auto en de trailer in dus.). Ik stond toen met mijn eigen paard ter hoogte van de trailers (en deze wedstrijd was zo ingedeeld dat je zicht had op de wedstrijdring van op de parking.) en zag het dus gebeuren. Wat er exact mis gegaan is buiten het feit dat die dingen niet bedoelt zijn als hindernissen weet ik niet maar hij schatte het mis in, hij is of nooit echt goed geland, of onderuit gegaan vlak na de landing, (parking op beton dus geen grip.) maar hoe het ook zij, meisje is met het hoofd (met hoedje) dus met een rotklap op de distel geland en bleef muisstil liggen. Wedstrijd is stil gelegd, ambulance gebeld, rode kruis (eerste hulp post) heeft bij het meisje gezeten tot de ambulance er was.
Met haar is het ooit meer helemaal goed gekomen. Een paar jaar later heb ik op een andere wedstrijd bij de trailers zitten huilen omdat het meisje in kwestie dus met een begeleider rond kwam omdat ze sleutelhangers verkocht ten voordele voor mensen met niet aangeboren hersenletsel. (wat voor mij sowieso een gevoelig punt blijft.) Heb de sleutelhanger in kwestie aan mijn sleutels hangen (wat een van de redenen is dat het ongeluk me nog zo bij staat vermoed ik.). Hadden ze trouwens niet zelf gemaakt want het meisje zelf functioneerde vooral mentaal beperkt. Fysiek was ze redelijk goed op het eerste zicht. (alsin; ze kon lopen maar had wel flinke spasticiteit en ik weet dat zelfs milde spasticiteit erg pijnlijk is dus ze moet dagelijks enorm pijn hebben.) maar een gesprek voeren ging heel moeilijk en zelfstandig leven was geen optie meer. Verder weet ik niet hoe ze functioneerde want even in de kantine rond gaan was duidelijk erg vermoeiend dus geen echt gesprek kunnen voeren met haar of haar begeleider. De kantine zat op dat moment toevallig vol met mensen die allemaal al 15 a 20 jaar op wedstrijd komen en die dus het ongeval herinneren. Ik kan je zeggen dat het heel stil was in de kantine nadat ze vertrokken was.
Ze had overigens van wat ik me herinner, ook een gebroken heup na de val maar dat was het minste van haar problemen.![]()
En tja, elk ongeval dat met zo'n simpele oplossing te "beperken" was kwa schade, is IMO eentje dat door weegt. Ongeacht of het "eigen risico" is of niet. Een cap doet niets af aan de sport. Een cap is geen beperking van de vrijheid tot het uitoefenen van de sport. Er is geen enkel argument behalve ego om tegen een cap te zijn.
En ego is IMO niet goed genoeg als argument als je dit soort scenario's kent.
Ayasha schreef:Daar zou je je in kunnen vergissen. Ik krijg juist veel vaker van niet paardenmensen opmerkingen betreffende de veiligheid.Voor ruiters is het doodnormaal om met dieren met het verstand van een peuter te werken die het tienvoud wegen maar voor niet paardenmensen roept de wijze waarop we dat doen (veelal zonder enige bescherming tot we er op gaan zitten) toch vragen op betreffende ons eigen verstand.
Ayasha schreef:Ik zeg meestal dat het vluchtdieren zijn -> rennen dus weg, dan wegen ze ook vaak 600+ kilo én hun hersens hebben het formaat van een tennisbal: Do the math.Daar zou je je in kunnen vergissen. Ik krijg juist veel vaker van niet paardenmensen opmerkingen betreffende de veiligheid.Voor ruiters is het doodnormaal om met dieren met het verstand van een peuter te werken die het tienvoud wegen maar voor niet paardenmensen roept de wijze waarop we dat doen (veelal zonder enige bescherming tot we er op gaan zitten) toch vragen op betreffende ons eigen verstand.
Popstra schreef:Ik zelf rij internationaal wedstrijden, ook FEI. Heb in de 11 jaar dat ik dat doe nog nooit een ongeluk mee gemaakt waar men hersenletsel bij op liep. En dat zijn toch best grote evenementen waar ik geweest ben. Ook vaak gemengd: Springen, Dressuur, reining..enz
Equita Lyon..Gent..fierra Cavalli Verona, fierra Cavalli Cremona..EK FEI reining Zwitserland...
Ik zelf ben vroeger als kind 2x flink van mijn paarden gelazerd thuis en op buitenrit. Had een gebroken arm en een keer een gebroken sleutelbeen. Denk dat de meeste van ons zulk letsel wel kennen.
Janine1990 schreef:Ik was behoorlijk teleurgesteld in een aantal namen die de petitie hadden getekend vorige week.
Verbaasd ook over de vele namen die de petitie getekend hadden terwijl je ze alleen maar met cap ziet...
Er bleef maar 'waarom' in mijn hoofd echoën.
Van de Duitsers verbaast het me niets op basis van wat ik heb gehoord over de ideëen op basisniveau. En die kwamen aardig overeen met de sponsordeal tussen Isabell Werth en Uvex... Wie heeft haar nadien nog met een cap gezien? https://www.horses.nl/algemeen/isabell- ... -te-paard/
Anyhow, ik vond dat ze nogal non-argumenten hebben en ben dan ook blij dat de petitie geen effect heeft op de nieuwe regel.
Zelf heb ik misschien nog wel het grootste non-argument; waarom zou je met zo'n goedkoop en saai hoedje willen starten, als je de meest luxe en customized caps kan krijgen?
Dat blijf ik me ook maar afvragen....
Earth schreef:Ik heb zelf bij een revalidatiecentrum gewerkt toen ik jonger was. Ik werkte daar op de afdeling NAH, en daar was een meid iets ouder dan ik, die met paard en al in een hindernis was belandt. Zij reed ook op nationaal niveau. Ik moest haar soms helpen met haar broodje eten, als ze weer last had van spasmes en haar vork niet kon vasthouden. Ik moest haar dus voeren, en dat heeft zoveel indruk op mij gemaakt, dat ik daarna nooit meer zonder cap op een paard ben gestapt. Zelfs in de omgang werk ik soms met cap op.
Sanet schreef:Tegenwoordig is de keuze in caps en verschillende pasvormen zo ontzettend groot, dat er heus wel een cap is die goed past en prettig zit.
Vroeger was het echt wel stoer om zonder cao te rijden. Nu vind ik het echt gewoon heel dom.
Kennis van mij is met paard en al onderuit gegaan, het dier kreeg met slechts 10 jaar oud een hartstilstand en stort zo ter aarde, tegen de bakrand aan, zij lag ook nog met haar been eronder. Ik wil niet weten hoe dat afgelopen was zonder cap. Alhoewel ze er ook een heel trauma aan over gehouden heeft om het leven te voelen weglopen uit dat enorme paardenlijf.
Dat heeft niets met rijden te maken, met weten hoe goed je kunt rijden en nee, het komt niet zo vaak voor.
Ik heb inmiddels ook al bijna 15 jaar mijn auto rijbewijs, nog niet 1x een ongeluk gehad waarvoor ik airbags of gordels nodig had, maar ik ben toch wel heel blij dat ze in mijn auto zitten.