Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:46

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:55

Ze kunnen beter doen dat je lager dan je eigen klasse niet meedingt met de prijzen voor de lagere klasse. Zo kun je als prof dus nog wel paarden trainen op dat niveau maar hou je het ook leuk voor de overige ruiters.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 06:57

Ben benieuwd hoe dit uitpakt. Het is in ieder geval een aardige poging om dit onderwerp aan te pakken.
Niet waterdicht. Maar ik kan zelf ook geen waterdichte manier bedenken om profs van de amateurs te scheiden. Dit lijkt best een mooi ontmoedigingsbeleid.

Ik snap in ieder geval de intentie er achter en kan me er wel in vinden.

@Stillangel: hoewel dat qua idee best aardig is, zie ik de uitvoering wat erg complex worden.

JeanneV

Re: Z-ruiters mogen niet meer regiokampioenschap B en L1 meedoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:10

Nu nog alle gp ruiters uit de basiskampioenschappen weren!! Belachelijk dat elk jaar het z1 z2 en zzl gedomineerd worden door gp ruiters.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:16

Hier een keer meegemaakt dat iemand kringkampioen werd. Maar die combinatie mocht geen regio kampioenschappen starten
Huh?! Die had ook geen kring mogen rijden wat mij betreft. Slaat helemaal nergens op.

Gaat de goede kant op. Ik ben wel tevreden met de regel. Al heb ik het onderweg toch wel redelijk los gelaten. Want je houd altijd zulke situaties waar je vraagtekens bij kan zetten.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:35

Ik snap heel goed wat ze hier mee willen bereiken. Als je ze hier ziet in het L2 dan doen ze niet onder voor de gemiddelde Z combinatie :+

Ik vraag me alleen af of dit de handigste constructie is, maar daar zullen we vanzelf achter komen.

Een absolute scheiding tussen prof en amateur zou ik niet willen, ik vrees dat dan het niveau bij de amateurs er niet op vooruit gaat.

Voor de mensen die het vroegen; als je 2x Z bent mag je inderdaad geen B meer starten.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:44

Ik dacht altijd dat er een regel bestond dat je niet lager mag starten dan het gemeenschappelijk laagste niveau van ruiter en paard.
Dus iemand die al GP heeft gereden en een Z paard aan het rijden is, mocht al niet in de B starten. Maar als ze een 4 jarige aan het rijden is dan mag het wel.
Is deze nieuwe regel dan puur om dat tweede een beetje te beperken?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:50

Ik denk dat het nooit echt af te dichten is. Als je de GP ruiters gaat weren van een kampioenschap in de basis dan mag iemand die ooit met bloed, zweet en tranen een keertje 60% heeft gereden niet meer starten en dat paard van de echte prof komt gewoon ook op het kampioenschap maar dan met een stalruiter die nog geen GP heeft gereden.
Uiteindelijk komt het gewoon neer op een beetje fatsoen zeker paarden die qua leeftijd al hoger mogen en boven de 75% scoren horen gewoon niet in die klasse thuis.
Wel vind ik dat profs ook de mogelijkheid moeten hebben om ook op kampioenschappen te rijden. Dit zijn vaak toch mooier aangeklede wedstrijden en dat hoort ook een beetje bij de opleiding van een paard.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:56

emilyslaluna schreef:
Ik dacht altijd dat er een regel bestond dat je niet lager mag starten dan het gemeenschappelijk laagste niveau van ruiter en paard.
Dus iemand die al GP heeft gereden en een Z paard aan het rijden is, mocht al niet in de B starten. Maar als ze een 4 jarige aan het rijden is dan mag het wel.

Dat klopt. Één klasse lager mag ook nog.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 07:59

emilyslaluna schreef:

Klopt ook. Maar dan zie je vaak dat de ruiters die meerdere paarden of vaak nieuwe paarden rijden een 4/5 jarige binnen een jaar eigenlijk klaar hebben voor het Z maar op wedstrijd in de b/l blijven hangen voor de kampioenschappen.
Sowieso rijden op het kampioenschap paarden die klaar zijn voor minimaal 1 klasse hoger imo.
Dus puur het tweede inperken. Maar dat komt heel veel voor

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:11

Het is een beetje dubbel.....
Het is inderdaad niet leuk wanneer alle rubrieken gedomineerd worden door de (semi)profs. Aan de andere kant is het ook leuk om jouw regio te zien winnen op het NK.
Tevens is het voor de eigenaren, die een paard in training hebben staan bij een prof, ook minder leuk.
Wanneer ik een jong paard in training zet, is het ook gaaf om die te zien starten op de kampioenschappen.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:51

Ik vind het wel goed dat er nu in elk geval aan gewerkt wordt. Hoorde laatst iemand zeggen dat in Duitsland 3 categorieën zijn: amateur, semi-prof en prof. Je komt in een bepaalde categorie op basis van aantal (gewonnen) wedstrijd of zo? Weet niet exact hoe het zat, maar zoals ik het hoorde was het best een oké systeem.
Ik reed vorig jaar selecties mee in de L2 met mijn springpaard die ik zelf heb opgeleid. Omdat de L2 ons prima af ging was het altijd het proberen waard (al had ik niet hele hoge verwachtingen). Maar als je dan vervolgens moet rijden tegen meerdere GP dressuuramazones vind ik dat toch wel demotiverend. Iedereen moet er hard voor werken, daar ben ik het mee eens. Maar als amateurruiters dan vervolgens moeten gaan rijden tegen ruiters van het hoogste niveau en misschien wel jarenlange ervaring... Nee wat mij betreft mag daar wel een onderscheid in worden gemaakt hoor. Gewoon om de paardensport leuk te houden voor iedereen en niet dat 9 van de 10 rubrieken worden gewonnen door ruiters die ZZ of hoger rijden.

Edit: eens met @roodvos
Laatst bijgewerkt door SaraViavia op 12-10-20 08:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:53

Nou, eindelijk gebeurt er wat. Daar hebben ze veel tijd voor nodig gehad zeg! Dit probleem speelt al zeker 20 jaar.

De "traditionele" paardensport (dressuur, springen in elk geval) is de enige Olympische sport die geen onderscheid kent in profs en amateurs. In elk geval in NL. Het is een beetje alsof je als amateur-schaatser het tegen Kjeld Nuis moet opnemen. Dat vindt iedereen onzinnig, maar bij de paardensport is het normaal.

Het splitsen van amateurs en semi-profs is volgens mij heel simpel. Het is duidelijk te definiëren wie een amateur is: iemand die geen inkomsten uit de paarden haalt. Als je geen amateur bent, ben je een prof. Ingewikkelder is het niet.

Als je in staat bent een goede scheiding te maken kan je de profs ook gewoon in alle klassen en op alle wedstrijden toelaten. Je kan zelfs profs en amateurs bij dezelfde jury door elkaar laten rijden. Er moet dan alleen een apart klassement opgemaakt worden. Net zoals dat al jarenlang bij de ponies gebeurt, maar dan ingedeeld op stokmaat van de pony.

Iemand die een ruiter zoekt om een paard uit te brengen kan dan ook een goede indruk krijgen welke ruiters het goed doen met opleiden van jonge paarden. En als goedwillende in de avonduren knutselende amateur kan je ook nog wat leren van hoe de profs een paard voorstellen en door de proef sturen en onderweg problemen oplossen. En je kan een indruk krijgen bij wie je misschien (beslist niet) zou willen lessen. En een amateur met profambities kan dan ook goed afmeten wat het niveau-verschil nog is. Ik zie alleen maar voordelen.

koend schreef:
Vraagje van uit België.
De regiokampioenschappen, is dat 1 wedstrijd/regio/jaar of een regelmatigheidscriterium?

Verder ben ik het in grote lijnen eens met de maatregel.
Splitsen amateurs-profs zou nog beter zijn. Maar dat is in praktijk niet zo gemakkelijk:
- Wat doe je met al die semi-profs. Is iemand die zijn brood verdient met zadelmak maken en er af en toe eentje doorrijdt een dressuurprof?
- de profs gaan dwars liggen want die amateurwedstrijden zijn eerder goedkoop en ook een gemakkelijke promotie.
- als amateur leer je er natuurlijk ook van.

Regiokampioenschappen zijn voorselectie voor de nationale kampioenschappen. Dat is 1 wedstrijd per seizoen (1x indoor, 1x outdoor). Mogelijk vooraf gegaan door voorselecties, dat is aan de regio om te beslissen.
De hoogste geplaatste x-aantal deelnemers mogen door naar het Ned. Kamp. Het aantal is afhankelijk van de grootte van de regio en het aantal geklasseerde ruiters in die bepaalde klasse. In de kleinere regio's mag alleen de kampioen door naar het Ned. Kamp.

Als dat jaar op jaar alleen maar de profs en stalruiters zijn, dan gaat de lol voor de amateur er wel vanaf. O.a. in de regio Groningen zijn er daardoor al wel problemen geweest met hele lage deelnemers-aantallen. Op gegeven moment blijven mensen dan gewoon thuis.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 08:53

janna schreef:
Aan de andere kant.. Vorig jaar reden er hier in de buurt zeker 5 lichte tour ruiters (meeste profs ook) met hun jonge paard in de L selecties rond. Dat is voor de amateur toch ook niet leuk meer?

Nou inderdaad!
Ik ben dus zo'n amateur die het (nog) wel leuk vind om mee te rijden aan de regio kampioenschappen.
Meestal weet ik me wel te selecteren voor de provincie kampioenschappen (kleine regio), maar op de kampioenschappen leg ik het vervolgens altijd af tegen alle (semi)profs die ook mee doen.
Ik overweeg hierdoor om niet meer mee te doen :+

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:19

Dat was toch altijd al zo?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:47

Ik weet niet of dit nu echt verschil gaat maken. Je had al regels dat je boven een bepaald niveau niet meer mee mocht doen in de B/L1, wel in de L2. Nu is dat niveau wat naar beneden gehaald, als je ze tenminste allebei wilt starten op de kampioenschappen.
Nu wordt er dus gewoon door de ruiter gekeken welk paard het meeste kans maakt. Heb jij een Z paard die in de middenmoot meekomt en een jong paard dat beter meekomt wordt dat paard alsnog in de B of L1 gestart, alleen blijft het Z paard thuis. Dus geen enkel verschil voor de lagere niveau's tenzij het Z paard beter mee komt

Ik zag ook een reactie die het had over 2 niveau's lager als eigen hoogste niveau. Ik heb mee gedaan in zowel de B als de L1 op de kampioenschappen, maar omdat ik ooit met pony Z2 gestart heb zou dat dan niet meer mogen. Dat paard nog nooit gestart was en ik meerdere jaren niet gereden zorgde ervoor dat ik wel gewoon in de B wilde beginnen. En dat ging leuk, dus we reden de selecties en uiteindelijk kampioenschappen mee. Ben het daar dus niet mee eens, want mijn hoogste niveau rijd ik al jaren niet meer. Op die kampioenschappen kwam ik ruiters tegen die zelf nooit echt heel hoog gestart hadden, maar wel professioneel jonge paarden reden en daar dus enorm veel ervaring mee hebben. Ik vond het niet zo vervelend eigenlijk. Het enige wat ik wel eens jammer vind is juist in de hogere klassen van de basissport dat er daar inderdaad allemaal professionals mee rijden en de prijzen mee nemen. Ik zou dus ook eerder iets zien in een scheiding tussen amateurs en pro's.

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 09:56

Katja schreef:
Ik denk dat het nooit echt af te dichten is. Als je de GP ruiters gaat weren van een kampioenschap in de basis dan mag iemand die ooit met bloed, zweet en tranen een keertje 60% heeft gereden niet meer starten en dat paard van de echte prof komt gewoon ook op het kampioenschap maar dan met een stalruiter die nog geen GP heeft gereden.
Uiteindelijk komt het gewoon neer op een beetje fatsoen zeker paarden die qua leeftijd al hoger mogen en boven de 75% scoren horen gewoon niet in die klasse thuis.
Wel vind ik dat profs ook de mogelijkheid moeten hebben om ook op kampioenschappen te rijden. Dit zijn vaak toch mooier aangeklede wedstrijden en dat hoort ook een beetje bij de opleiding van een paard.

Dit maakt het wel lastig inderdaad. Dit is mijn doel, en het gaat 100% zeker bloed zweet en tranen kosten om op het hoogste niveau te geraken áls het al lukt. Maar als ze dergelijke regels gaan hanteren ontmoedigd mij dat om het überhaupt te willen. Dan zou ik niet meer met een jong paard aan de kampioenschappen deel kunnen nemen.

Wat ik aan de nieuwe regel nog niet helemaal begrijp is, of je nu de keuze hebt of dat je gewoon als je Z start met een paard überhaupt niet mee mag doen aan de kampioenschappen in het B en L? En hoe zit dat dan met selecties? Mag je wel zowel je L als je Z paard proberen te kwalificeren? En dan één van de twee kiezen? En begrijp ik nu goed dat je, wanneer je ZZ-licht rijdt je tot en met het M1 niet mee mag doen aan de kampioenschappen?

Jeez, roept nogal wat vragen bij mij op.

Ik kan me er overigens wel in vinden dat ze op een of andere manier proberen om het kampioenschap wat eerlijker te maken. En zoals @katja al aangeeft, het is nooit 100% af te dichten, welke manier je ook gebruikt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:03

amateur versus prof geeft ook weer problemen. Zelf ook een sport waar dit gedaan wordt en daar is het merendeel van de amateurs hoogste niveau beter dan de profs. (daar wordt gezien als je docent (instructie) papier hebt of jury licentie ben je prof).

Juist het mooie van de paardensport vindt ik dat je als amateur mee kan doen op het hoogste niveau als je het talent en het paard heb en je niet vele regels heb om op dat niveau te mogen deelnemen.

Zelf rij ik wedstrijden maar selectie nooit aan begonnen omdat ik daar toch de punten niet voor rij. Dat op den duur de GP ruiters niet meer mee mogen doen aan kampioenschappen in de lagere klassen dat zou goed zijn maar als die een jong paard hebben kan je het ze dan verbieden. Ze kunnen ook gewoon een stalruiter erop laten starten die gewoon nooit hoger op wedstrijden is gegaan dan de M.

Het is goed dat de KNHS er naar kijkt maar alstublieft geen opsplitsing van prof en amateur dat is wat de paardensport ook leuk maakt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:25

De paardensport heeft ook een heel andere dynamiek en andere belangen dan veel andere sporten waardoor het moeilijk is om te vergelijken.

Daarbij heeft de motivatie om als combinatie in een bepaalde klasse uit te komen naast pure sportambitie van de ruiter ook vaak te maken met de belangen van eigenaren van de paarden, handels- en/of fokkerij aspecten etc.

Dat hoger geklasseerde, professionele ruiters jonge beesten meenemen in lagere klasses op gewone concoursen vind ik prima. Dat de lagere basissport kampioenschappen gedomineerd worden door namen die op een totaal andere niveau met de sport bezig zijn zou ik wel graag zien veranderen.
Maar ideaal zal het nooit worden, daar is het te complex voor.

Out-of-the-box: golf werkt met een handicap regeling zodat profs en amateurs samen kunnen spelen maar de punten bijgesteld worden. Iets als een inschalingstabel wat een weging op je eindresultaat geeft zou toe te passen zijn op dressuurpunten.

Vivre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 13:56

Zeker goed dat hier over wordt nagedacht en een poging wordt gedaan om dit lastige onderwerp aan te pakken.
Scheiding tussen amateur en prof wordt al jaren over gedacht en gesproken. Bij het springen geld nu bij maar 1 springstartkaart ben je niet verplicht te promoveren, en zou je dus in theorie jaren achter elkaar in het B of L op de kampioenschappen kunnen rijden. Bij een 2e startkaart in het springen vervalt dit direct.
Maar hoe je dit bij de dressuur moet invoeren, waar leg je de grens? Er wordt geopperd; zodra je inkomsten hebt. Wat zijn inkomsten? Zijn alle juryleden nu gelijk prof? Want die krijgen een vergoeding (dus inkomsten). Lijkt mij niet fair. Hetzelfde als mensen die hun instructeur papier hebben behaald.
Soms wordt er geroepen dat het op niveau moet worden gesplitst; bijvoorbeeld zodra je subtop/lichte tour/grand prix bent, maar ook hierbij zul je mensen tekort doen (en sluit je de stalruiters vaak niet uit).
Volgens de inschalingstabel moet je zodra je 2x ZZlicht bent met elk (ongeklasseerd) paard minimaal in de L2 starten. Dit is dezelfde regeling als die geld als je 2x Grand prix bent (of 10x Grand prix). Dus deze ruiters zul je sowieso in de B en L1 al niet tegenkomen. Nu zouden ze van mij nog wel een verschil mogen maken tussen 2x ZZlicht of 2x Grand prix, zeker nu gezegd wordt dat ZZlicht basis sport is.

Even mezelf als voorbeeld nemend; ja ik ben nu 3x Z in de dressuur; 1x Z2 met mijn pony (2006), 1x ZZ zwaar met mijn springmerrie (2019) en nu Z1 met mijn huidige paard. Ik zie mezelf als echte amateur, maar er zullen er zijn die daar anders over denken.
En als ik hier in de buurt bij een 'kleine' wedstrijd de L2 of M1 startlijst bekijk is minimaal de helft Z ruiter of hoger. Ik kan goed snappen dat dat voor iemand die voor het eerst deze klasse start soms heel demotiverend/lastig kan zijn.

Oftewel een goede oplossing voor dit probleem heb ik ook niet helaas, wel goed dat er over wordt nagedacht.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 14:53

In Brazilie is dit al jaren zo. En inderdaad om dezelfde reden. Toen ik in 2009 ging starten hadden ze al een soortgelijke regel.
Alle klassen worden 2x aangeboden. 1x voor amateur ruiters en 1x voor prof ruiters.
Dus in de klasse B-amateur komen de amateur en recreatie ruiters tegen elkaar uit, en in de B-Prof, komen de prof ruiters tegen elkaar uit. En hebben dus beide een aparte ranking.

Zo kun je als Prof ruiter met een jong of ouder-maar-onervaren trainingspaard toch ervaring opdoen en exposure krijgen.

Dan hebben ze eigenlijk nog meer opties, want als je al kampioenschappen gewonnen hebt, dan ga je naar Amateur-2 klasse.

Is alweer lang geleden, maar was zo'n soort verdeling.
- De paarden starten de proef die bij het paard past.
- De ruiters die erop zitten, worden ook weer onderling verdeeld op basis van ervaring en beroep.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 15:40

butengeweun schreef:
Juist het mooie van de paardensport vindt ik dat je als amateur mee kan doen op het hoogste niveau als je het talent en het paard heb en je niet vele regels heb om op dat niveau te mogen deelnemen.

Precies dit en we zijn als sport ook redelijk uniek omdat het een individuele sport is waar er tot op het allerhoogste niveau geen onderscheid is tussen heren en dames. Bovendien is er in onze sport ruimte voor iedereen en is er een grote groep pararuiters actief die ook indernationaal van zich laat spreken. Diversiteit is de kracht van de paardensport en dat moet zo blijven. Het is toch mooi dat je je voor dezelfde wedstrijd in kan schrijven als Anky of Adelinde en dat je niet per definitie minder bent. Als je van een ervaren ruiter wil winnen, dan moet je ontzettend goed je best doen. Ik word met alle plezier 2e achter Anky, zit ik echt totaal niet mee.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:37

In Duitsland hebben ze de scheiding tussen prof en amateur toch ook? Wie weet precies hoe dat werk? Ik vind de huidige regel een wassen neus eerlijk gezegd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:18

janderegelaa schreef:
Nibbit schreef:
Best raar, want is het niet de bedoeling van een kampioenschap dat de beste wint?

Een lichte tour ruiter die een L2 wedstrijd start is met dat paard al veel verder. Logisch dat die alles winnen dus dat ze niet meer mee mogen doen voor het kampioenschap vind ik niet meer dan terecht.

Mee eens!
Vond het ook altijd oneerlijk!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:22

Toch vind ik dat de profs je wel enorm motiveren om beter te worden. Tenminste: Dat heb ik! Ik rijd graag een wedstrijd met grotere namen in de basis, gewoon om te meten waar je staat.

Eigenlijk vind ik deze maatregel jammer, je wordt er alleen maar beter van als je de kans krijgt om tussen deze mensen te starten.