Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
emilyslaluna schreef:Ik dacht altijd dat er een regel bestond dat je niet lager mag starten dan het gemeenschappelijk laagste niveau van ruiter en paard.
Dus iemand die al GP heeft gereden en een Z paard aan het rijden is, mocht al niet in de B starten. Maar als ze een 4 jarige aan het rijden is dan mag het wel.
Is deze nieuwe regel dan puur om dat tweede een beetje te beperken?
emilyslaluna schreef:Ik dacht altijd dat er een regel bestond dat je niet lager mag starten dan het gemeenschappelijk laagste niveau van ruiter en paard.
Dus iemand die al GP heeft gereden en een Z paard aan het rijden is, mocht al niet in de B starten. Maar als ze een 4 jarige aan het rijden is dan mag het wel.
Is deze nieuwe regel dan puur om dat tweede een beetje te beperken?

koend schreef:Vraagje van uit België.
De regiokampioenschappen, is dat 1 wedstrijd/regio/jaar of een regelmatigheidscriterium?
Verder ben ik het in grote lijnen eens met de maatregel.
Splitsen amateurs-profs zou nog beter zijn. Maar dat is in praktijk niet zo gemakkelijk:
- Wat doe je met al die semi-profs. Is iemand die zijn brood verdient met zadelmak maken en er af en toe eentje doorrijdt een dressuurprof?
- de profs gaan dwars liggen want die amateurwedstrijden zijn eerder goedkoop en ook een gemakkelijke promotie.
- als amateur leer je er natuurlijk ook van.
janna schreef:Aan de andere kant.. Vorig jaar reden er hier in de buurt zeker 5 lichte tour ruiters (meeste profs ook) met hun jonge paard in de L selecties rond. Dat is voor de amateur toch ook niet leuk meer?
Katja schreef:Ik denk dat het nooit echt af te dichten is. Als je de GP ruiters gaat weren van een kampioenschap in de basis dan mag iemand die ooit met bloed, zweet en tranen een keertje 60% heeft gereden niet meer starten en dat paard van de echte prof komt gewoon ook op het kampioenschap maar dan met een stalruiter die nog geen GP heeft gereden.
Uiteindelijk komt het gewoon neer op een beetje fatsoen zeker paarden die qua leeftijd al hoger mogen en boven de 75% scoren horen gewoon niet in die klasse thuis.
Wel vind ik dat profs ook de mogelijkheid moeten hebben om ook op kampioenschappen te rijden. Dit zijn vaak toch mooier aangeklede wedstrijden en dat hoort ook een beetje bij de opleiding van een paard.
butengeweun schreef:Juist het mooie van de paardensport vindt ik dat je als amateur mee kan doen op het hoogste niveau als je het talent en het paard heb en je niet vele regels heb om op dat niveau te mogen deelnemen.
janderegelaa schreef:Nibbit schreef:Best raar, want is het niet de bedoeling van een kampioenschap dat de beste wint?
Een lichte tour ruiter die een L2 wedstrijd start is met dat paard al veel verder. Logisch dat die alles winnen dus dat ze niet meer mee mogen doen voor het kampioenschap vind ik niet meer dan terecht.