Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
juval schreef:tja.. wat is de volgende stap vraag ik me dan af?
- vergunning voor het houden van paarden?
- mestboekhouding bijhouden?
- verplichte weidegang (grondgebonden)?
- Entingsplicht
- belasting?
Dieuwertje92 schreef:Jeetje als een verplaatsing tot maximaal 90 dagen niet gemeld hoeft te worden Dan is het belang er echt niet om te weten wie wanneer op buitenrit gaat relax dus allemaal.
Ik kan zo’n systemen alleen maar aanmoedigen. Voor ziekte uitbraken, Sterfte, import en export etc is dit toch fantastisch. Vind het überhaupt raar dat van een geit, koe, schaap, varken alles wel geregistreerd moet worden maar een sector zo groot als de paarden dit er nog niet is.
SARINO schreef:In de paardenhouderij zijn eigenlijk al vergunningen verplicht ,bijna geen stal voldoet daar aan.Als meneer Vollenbroek en vriendjes de paardenhouderij juridisch gaat aanpakken wordt het nog krap met legale stallingsplekken.
In de veehouderij is het heel normaal dat je aan alle vergunningen moet voldoen.Waarom niet met paarden,met betrekking tot mest en stikstofruimte ?
julius_juut schreef:Ik vind het zo raar nog niet, eerder raar dat paarden tot nu toe een uitzondering op de regels waren. Voor praktisch al het andere vee/landbouwhuisdieren is dit heel normaal. Zo is er bij uitbraak van een ziekte tenminste enigszins te zien welke dieren/mensen zijn besmet.
Shae schreef:Dieuwertje92 schreef:Jeetje als een verplaatsing tot maximaal 90 dagen niet gemeld hoeft te worden Dan is het belang er echt niet om te weten wie wanneer op buitenrit gaat relax dus allemaal.
Dit moet wel in de lokale administratie bijgehouden worden. Ook buitenritten.
BaileyMix schreef:julius_juut schreef:Ik vind het zo raar nog niet, eerder raar dat paarden tot nu toe een uitzondering op de regels waren. Voor praktisch al het andere vee/landbouwhuisdieren is dit heel normaal. Zo is er bij uitbraak van een ziekte tenminste enigszins te zien welke dieren/mensen zijn besmet.
Helemaal mee eens. En hoeveel moeite is het nou om even op te schrijven dat je weg bent? Lijkt me sowieso altijd wel een goed idee mocht er iets gebeuren. Kan gewoon meegenomen worden in de routine, cap pakken/ lichten uit/ "van terrein af" opschrijven.
Brainless schreef:Popstra schreef:Ah ja, dan kunnen ze zien of het belasting technisch wel klopt dat je zoveel paarden bezit. Er gaat veel zwart geld in de paardenhandel.
Ook al heb je paarden geregistreerd staan, dat zegt niets over hoeveel geld je ervoor krijgt bij verkoop.
Brainless schreef:SARINO schreef:In de paardenhouderij zijn eigenlijk al vergunningen verplicht ,bijna geen stal voldoet daar aan.Als meneer Vollenbroek en vriendjes de paardenhouderij juridisch gaat aanpakken wordt het nog krap met legale stallingsplekken.
In de veehouderij is het heel normaal dat je aan alle vergunningen moet voldoen.Waarom niet met paarden,met betrekking tot mest en stikstofruimte ?
Jawel hoor, als je meer hebt dan (ik geloof) 6 paarden.
De stallen die ik ken hebben allemaal hun verplichte vergunningen (hoeveel paarden/opfok enz er gehouden mogen worden) ook moet er een mestboekhouding zijn.
Popstra schreef:Ah ja, dan kunnen ze zien of het belasting technisch wel klopt dat je zoveel paarden bezit. Er gaat veel zwart geld in de paardenhandel.