Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:37

Die oude boeren moeten hun varkens,schapen enzo toch ook registreren

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:38

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niets met het onderwerp te maken heeft

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:39

tja.. wat is de volgende stap vraag ik me dan af?

- vergunning voor het houden van paarden?
- mestboekhouding bijhouden?
- verplichte weidegang (grondgebonden)?
- Entingsplicht
- belasting?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:41

Wat dan weer zo’n gemiste kans is, is dat deze database nog steeds geen officiele registratie van eigendom is. Dat zou een hoop discussie oplossen. En zou maken dat mogelijk heel veel eigenaren zelf daar gaan registreren, zodat pensionstallen vanzelf op gaan vallen. Als die zichzelf niet registreren.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:42

Leuke ingangsdatum *\o/*

Caesar

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:47

Welkom in de wereld van de veehouder... zucht! Het is een goed streven om per locatie dit inzichtelijk te hebben maar denk dat de controle ondoenlijk is. Maar ergens moet een begin zijn, net als met het chippen. En denk dat dit nog wel verder gaat; fosfaten etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:49

fokfanaat schreef:
Die oude boeren moeten hun varkens,schapen enzo toch ook registreren

Die hebben voor de rest geen vee meer.

Popstra

Re: Strengere eisen I&R paardenhouderij worden werkelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:55

Ah ja, dan kunnen ze zien of het belasting technisch wel klopt dat je zoveel paarden bezit. Er gaat veel zwart geld in de paardenhandel.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:55

juval schreef:
tja.. wat is de volgende stap vraag ik me dan af?

- vergunning voor het houden van paarden?
- mestboekhouding bijhouden?
- verplichte weidegang (grondgebonden)?
- Entingsplicht
- belasting?

Reken maar, die komt er ook aan per 1 april!

Ik kan vast verklappen, dit is geen grapje ;) Dit moet echt zo worden bijgehouden.
iemand vroeg, is registratie op naam dan ook verplicht? dat staat nu nog niet specifiek vermeld, maar RVO heeft het er al jaren over dat dit wel op programma staat.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:56

Jeetje als een verplaatsing tot maximaal 90 dagen niet gemeld hoeft te worden Dan is het belang er echt niet om te weten wie wanneer op buitenrit gaat relax dus allemaal.

Ik kan zo’n systemen alleen maar aanmoedigen. Voor ziekte uitbraken, Sterfte, import en export etc is dit toch fantastisch. Vind het überhaupt raar dat van een geit, koe, schaap, varken alles wel geregistreerd moet worden maar een sector zo groot als de paarden dit er nog niet is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:58

Popstra schreef:
Ah ja, dan kunnen ze zien of het belasting technisch wel klopt dat je zoveel paarden bezit. Er gaat veel zwart geld in de paardenhandel.

Ook al heb je paarden geregistreerd staan, dat zegt niets over hoeveel geld je ervoor krijgt bij verkoop.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:59

Dieuwertje92 schreef:
Jeetje als een verplaatsing tot maximaal 90 dagen niet gemeld hoeft te worden Dan is het belang er echt niet om te weten wie wanneer op buitenrit gaat relax dus allemaal.

Ik kan zo’n systemen alleen maar aanmoedigen. Voor ziekte uitbraken, Sterfte, import en export etc is dit toch fantastisch. Vind het überhaupt raar dat van een geit, koe, schaap, varken alles wel geregistreerd moet worden maar een sector zo groot als de paarden dit er nog niet is.

90 dagen bij een dekstation.. dan hoef je dat niet te melden in het systeem, wel in je eigen administratie.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 11:59

Dieuwertje92 schreef:

Dit moet wel in de lokale administratie bijgehouden worden. Ook buitenritten.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:01

In de paardenhouderij zijn eigenlijk al vergunningen verplicht ,bijna geen stal voldoet daar aan.Als meneer Vollenbroek en vriendjes de paardenhouderij juridisch gaat aanpakken wordt het nog krap met legale stallingsplekken.
In de veehouderij is het heel normaal dat je aan alle vergunningen moet voldoen.Waarom niet met paarden,met betrekking tot mest en stikstofruimte ?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:01

Ik vind het zo raar nog niet, eerder raar dat paarden tot nu toe een uitzondering op de regels waren. Voor praktisch al het andere vee/landbouwhuisdieren is dit heel normaal. Zo is er bij uitbraak van een ziekte tenminste enigszins te zien welke dieren/mensen zijn besmet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:04

Verschil met koeien is dat die in een stal allemaal van 1 eigenaar zijn en nergens heen gaan. Is voor ziektes en zeker zoonoses met paarden toch echt heel anders. En als bron-onderzoek en volgen van besmettingen dan net zo efficient gaat als met Corona gaat dit niet veel oplossen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 07-10-20 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:04

SARINO schreef:
In de paardenhouderij zijn eigenlijk al vergunningen verplicht ,bijna geen stal voldoet daar aan.Als meneer Vollenbroek en vriendjes de paardenhouderij juridisch gaat aanpakken wordt het nog krap met legale stallingsplekken.
In de veehouderij is het heel normaal dat je aan alle vergunningen moet voldoen.Waarom niet met paarden,met betrekking tot mest en stikstofruimte ?

Jawel hoor, als je meer hebt dan (ik geloof) 6 paarden.
De stallen die ik ken hebben allemaal hun verplichte vergunningen (hoeveel paarden/opfok enz er gehouden mogen worden) ook moet er een mestboekhouding zijn.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:06

julius_juut schreef:
Ik vind het zo raar nog niet, eerder raar dat paarden tot nu toe een uitzondering op de regels waren. Voor praktisch al het andere vee/landbouwhuisdieren is dit heel normaal. Zo is er bij uitbraak van een ziekte tenminste enigszins te zien welke dieren/mensen zijn besmet.

Helemaal mee eens. En hoeveel moeite is het nou om even op te schrijven dat je weg bent? Lijkt me sowieso altijd wel een goed idee mocht er iets gebeuren. Kan gewoon meegenomen worden in de routine, cap pakken/ lichten uit/ "van terrein af" opschrijven.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:10

Shae schreef:
Dieuwertje92 schreef:

Dit moet wel in de lokale administratie bijgehouden worden. Ook buitenritten.

Dat begrijp ik maar de eerste reacties in het topic waren redelijk veel kommer en kwel dat dit niet bij te houden is en zo lastig is... wie de verantwoordelijkheid daarvoor draagt en al dat geneuzel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:12

BaileyMix schreef:
julius_juut schreef:

Helemaal mee eens. En hoeveel moeite is het nou om even op te schrijven dat je weg bent? Lijkt me sowieso altijd wel een goed idee mocht er iets gebeuren. Kan gewoon meegenomen worden in de routine, cap pakken/ lichten uit/ "van terrein af" opschrijven.

Ja leuk als je je paard op een pensionstal hebt staan.

Mijn buren hebben hun paardjes staan op een wei iets van hun huis af.
Dus elke keer moeten ze aangeven, paard x in wei, paard y op stal.

Mijn buurman die niks met paarden heeft en ik mijn paardjes daar wel eens in de wei mag gooien moet zich ook aanmelden als paardenhouder en een administratie bijhouden (omdat dit meer is dan 30 dagen per jaar).
Weet zeker dat hij dan zegt: goh dat gezeik..laat je paarden maar lekker op je eigen terrein staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:14

Brainless schreef:
Popstra schreef:

Ook al heb je paarden geregistreerd staan, dat zegt niets over hoeveel geld je ervoor krijgt bij verkoop.

Maar wel over hoeveel inkomsten je opgeeft uit pensionpaarden of vakantievierende weidegangers aan de belastingdienst

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:16

Babootje schreef:
Maar wel over hoeveel inkomsten je opgeeft uit pensionpaarden of vakantievierende weidegangers aan de belastingdienst

Paarden die tijdelijk (<30 dagen) staan hoef je niet aan te melden en ook bij pensionpaarden kunnen ze niet zien wat je ervoor krijgt (indien het zwart is).

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:18

Ik ga echt niet bijhouden wanneer ik op en buitenrit ga, dikke doei.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:19

Brainless schreef:
SARINO schreef:

Jawel hoor, als je meer hebt dan (ik geloof) 6 paarden.
De stallen die ik ken hebben allemaal hun verplichte vergunningen (hoeveel paarden/opfok enz er gehouden mogen worden) ook moet er een mestboekhouding zijn.

en omgevingsvergunning en wet natuurbescherming? (die van de stikstofhype)

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:19

Popstra schreef:

Ook al heb je paarden geregistreerd staan, dat zegt niets over hoeveel geld je ervoor krijgt bij verkoop.[/quote]

Maar wel over hoeveel inkomsten je opgeeft uit pensionpaarden of vakantievierende weidegangers aan de belastingdienst[/quote]

Gegevens van RVO, vergunningen waarop het aantal dieren staat en belastingdienst worden niet onderling gedeeld. Er is dus geen samenhang tussen deze systemen.. opvragen van die gegevens zou dus alleen kunnen als er een onderzoek naar je gestart wordt, dan moet er al meer aan de hand zijn lijkt me..