herr_balou schreef:Misschien eerst even google (of ecosia, of duckduckgo, of bing) gebruiken om wat informatie te zoeken voor je vanalles roept?
Veulens worden DNA getest.
Er is een aantal paarden bij duitse prof ruiters in opleiding en zij zijn positief over de paarden.
O god en daarvoor moet je echt mijn bericht quoten

A geef ik hier mijn mening, en mijn ervaring met een paard wat in het semi-wild geboren is. En wat blijkbaar hier door een aantal ook nog bevestigd wordt aangezien zij hetzelfde merken.
En lezen is blijkbaar ook een vak, aangezien ik aangeef dat ik gok dat er wel hekken zullen staan om de verschillende groepen uit elkaar te houden. Maar goed als dat niet het geval is leuk, kan je daarheen om hengsten te zien vechten om de merries.
Voor het geval dat je het gemist had, paarden trekken nogal rond als ze de vrijheid hebben. Waarbij als er dan groepen op elkaar treffen er regelmatig gevechten tussen de hengsten uitbreken om merries te stelen.
Maar goed jij je zin, ik ben er nog een keer ingedoken, en dit keer doe ik het even puntsgewijs.
- er staan wel degelijk hekken. De eigenaar zelf spreekt in een video zelfs, bij een veulen wat bijna niet meer kan lopen en waar de DA even een spuit komt zetten waarna het dier op 3 benen gewoon weer in de kudde gelaten wordt, over hekken en evt schade die de paarden af en toe daardoor oplopen. Er wordt zelfs, in het stukje met Tamme Hanken gesproken over netten die om de schapenweide staat. Die vanwege de ezels die erbij staan minder kapot gemaakt worden door de zwijnen snachts.
-het land is niet 1 oppervlakte. Bestaat zelfs uit heel veel verschillende stukken die een heel eind uit elkaar liggen.
-de paarden staan in principe het hele jaar door buiten. Maar als er een veulen in de winter geboren wordt gaat merrie met veulen in de stal. (hoe was dat ook alweer met in vrijheid opgroeien??)
-de veulens lopen alleen hun eerste levensmaanden bij de moeder, en worden op een bepaald moment afgespeend. (Hoe dacht je dat te doen zonder hekken??)
-er wordt in de video's ook duidelijk gezegd dat ze het bedrijf omgebouwd hebben naar grünlandbewertschaftung met extensieve freilandhaltung van koeien en paarden op standweiden (vaste weides dus).
-ik heb in geen enkele video van de wintermaanden een hengst bij de drachtige merries zien lopen.
Tot zover dus het fokprogramma in het wild. Ja ze hebben daar fijn veel ruimte om te lopen, maar het is en blijft gewoon een bedrijf wat groenland bewerkt op een extensieve manier. Weinig wilds aan. Over de nakomelingen is zoals ik al schreef maar weinig te vinden. Ja ook ik heb wel een paar gevonden die bij profruiters zijn, maar in vergelijk van de hoeveelheid veulens die daar geboren worden is dat een druppel op de gloeiende plaat. Waarbij dan niets te zeggen is hoe de rest zich in het koppie naar mensen gedraagd en of dat nou zoveel stabielere paarden geeft dan wat van normale fokkers afkomt.
Ik deel dus de mening van janderegelaa. Goedkope manier van fokken.