Westfaalse sporthengst uitgezet bij fokprogramma in het wild

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:03

rina schreef:
Kaitlyn schreef:

[quote="troi"
Wonderlijk dat je voor een project waarbij survival of the fittest centraal staat, je een kapotte hengst gaat inzetten. Lijkt me niet het ideale basismateriaal...
[/quote

Ontbijt je altijd met een fles azijn? :7

Wat een droom voor dit paard! Ervan uitgaande dat hij nog pijnvrij kan rondlopen is dit toch het allermooiste pensioen dat je hem kan geven t.o.v. de bok op springen? Heel erg mooi dier ook. <3
[/quote

Doe ik er nog een potje azijn bij Troi ;) Geweldig pensioen, lekker tussen de wolven lopen.
Ik had dit bericht nl al voorbij zien komen op FB in een groep (over wolven in Dld.).
Oa. en voor diegene die Duits kan lezen. https://www.reiterrevue.de/news/nachric ... 28323.html

Nou ja de veulens als potentieel wolvenvoer, dat is wel een vorm van survival of the fittest natuurlijk :P .

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:10

Die groep kwam ik tegen inderdaad, maar besloten helaas. Iets doorklikken kwam ik bij nog een eurodressage artikel tegen met meer info over het systeem: https://eurodressage.com/2020/09/15/202 ... -bred-wild

Al lijkt het grootste verschil te zijn dat de hengst erbij loopt, verder vind ik het niet gek veel verschillen van de betere fokkerijen waar de merries en veulens ook buiten lopen. Overigens staat nergens iets over niet ontwormen, bekappen, enten, en ik betwijfel of de genoemde natuurlijke selectie ook door de fokker zo wordt aangehouden. Want eens, dan zou je alle nakomelingen met beperkingen minimaal uit het fokprogramma moeten halen en eventueel ook de merries/hengst.

Wel ben ik benieuwd dat wanneer de hengst in de kudde loopt wat dit doet met tijd waarin de veulens geboren worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:23

Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-09-20 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Westfaalse sporthengst uitgezet bij fokprogramma in het wild

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 09:28

Vind het meer lekker goedkoop vermenigvuldigen en daarna veilen.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 10:48

troi schreef:
Kaitlyn schreef:
Ontbijt je altijd met een fles azijn? :7

Wat een droom voor dit paard! Ervan uitgaande dat hij nog pijnvrij kan rondlopen is dit toch het allermooiste pensioen dat je hem kan geven t.o.v. de bok op springen? Heel erg mooi dier ook. <3

Azijn? Waarom is een kritische noot gelijk azijn? In de ideale wereld lopen alle paarden zo rond. Maar mijn opmerking ging over hun fokwijze en fokdoel. Vind jij wel dat een programma gericht op survival of the fittest het beste kan starten met een kapotte hengst? Wat is daar nu fit aan?

Starten? Het project loopt al 20 jaar!
Er is geen informatie over de aard van de blessure.
Dus kritische noot prima, maar dan graag met de kennis van achtergrond informatie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:35

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:38

rina schreef:
Niet aangezien elke hengst merries toegewezen krijgt. Gok ik dus dat er echt wel hekken staan om de groepen uit elkaar te houden. Hoe willen ze anders kunnen aangeven, zonder DNA test, dat een bepaald veulen van een bepaalde hengst is. En de natuurlijke vijand is de wolf, die in Thüringen een aardig probleem aan het worden is.

Interessante opzet! Het project loopt al 20 jaar, dus er zullen al een aantal nakomelingen zijn die meedraaien in de sport of recreatie? Ik ben benieuwd hoe die het doen, vooral benieuwd of er betere of juist stabielere paarden gefokt worden dan in het reguliere systeem?

Er is op FB ook een groep van mensen die een nakomeling uit de Thüringeti hebben. Helaas is die wel prive, dus zo info daarover vinden is wat lastig. Maar eerlijk ik kan me niet voorstellen dat die nou zoveel stabieler zijn dan de regulier gefokte paarden. Ook hier wordt de bloedlijn bepaald door welke hengst welke merries krijgt. Het enigste onderscheidt is imo de vrijheid en geen contact met mensen waarin ze de eerste maanden van hun leven opgroeien. (daarna worden ze via veiling verkocht).
En persoonlijk, ik heb een paard wat in de USA in het half wild geboren is, ik vind die niet stabieler dan mijn eigen fok. Zelfs eerder andersom, zij is eerder opgefokt door iets dan het paard wat bij mij geboren is. En met Quarter/Paint in het achterhoofd, wat een cool ras zou moeten zijn, geloof ik dus echt niet dat het in "het wild" geboren zijn nou zoveel coolere paarden geeft. 99% is imo de genen.

Dat vind ik wel grappig dat je dat zegt, mijn vader heeft ooit een fjord gehad die geboren en opgegroeid was in een natuurgebied zonder mensen. Die was ook juist niet stabiel in het koppie zeg maar.

Misschien is het juist wel belangrijk dat ze op jonge leeftijd al vertrouwen in mensen krijgen. Aan de andere kant is het natuurlijk wel super dat ze kunnen opgroeien in zo'n natuurgebied. Denk dat het voor de pezen, spieren, botten e.d. heel goed is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 14:39

NatasjavE schreef:
De foto van hierboven is niet de hengst waar het om gaat.
Dat is deze: https://www.facebook.com/thueringeti/ph ... 341493339/

Wat een prachtige hengst <3

Zou wel een droom zijn voor vele andere hengsten ook.

Ja ik vind hem ook erg mooi. :j

[ [url=m/189bT7.jpg]Afbeelding[/url] ]

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... arbenspiel

https://www.youtube.com/watch?v=pkZJUUhuVR8

Verder een bijzonder project. Ik zie verder niet de meerwaarde ervan. Doet mij denken aan hoe de Russen paarden fokken.

Ik kende hem niet, maar ook op het filmpje spreekt hij me erg aan. :)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 17:07

Pareltjes schreef:
Libera schreef:
Wat een lelijke hengst zo op die foto :o

Ik zie juist een hengst die zeer mooi in balans is. Of je hem knap vind is een tweede :D

Ik nam aan dat de foto die erbij stond van de betreffende hengst was :+
Op de linkjes is het idd wel een mooi paard.

Geen idee wat die foto van die vos daar dan doet :?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:11

Die naam van het project :+ Theuringeti, wat een vondst :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:28

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:32

rina schreef:
Niet aangezien elke hengst merries toegewezen krijgt. Gok ik dus dat er echt wel hekken staan om de groepen uit elkaar te houden. Hoe willen ze anders kunnen aangeven, zonder DNA test, dat een bepaald veulen van een bepaalde hengst is. En de natuurlijke vijand is de wolf, die in Thüringen een aardig probleem aan het worden is.

RianneH schreef:
Interessante opzet! Het project loopt al 20 jaar, dus er zullen al een aantal nakomelingen zijn die meedraaien in de sport of recreatie? Ik ben benieuwd hoe die het doen, vooral benieuwd of er betere of juist stabielere paarden gefokt worden dan in het reguliere systeem?

Er is op FB ook een groep van mensen die een nakomeling uit de Thüringeti hebben. Helaas is die wel prive, dus zo info daarover vinden is wat lastig. Maar eerlijk ik kan me niet voorstellen dat die nou zoveel stabieler zijn dan de regulier gefokte paarden. Ook hier wordt de bloedlijn bepaald door welke hengst welke merries krijgt. Het enigste onderscheidt is imo de vrijheid en geen contact met mensen waarin ze de eerste maanden van hun leven opgroeien. (daarna worden ze via veiling verkocht).
En persoonlijk, ik heb een paard wat in de USA in het half wild geboren is, ik vind die niet stabieler dan mijn eigen fok. Zelfs eerder andersom, zij is eerder opgefokt door iets dan het paard wat bij mij geboren is. En met Quarter/Paint in het achterhoofd, wat een cool ras zou moeten zijn, geloof ik dus echt niet dat het in "het wild" geboren zijn nou zoveel coolere paarden geeft. 99% is imo de genen.

Misschien eerst even google (of ecosia, of duckduckgo, of bing) gebruiken om wat informatie te zoeken voor je vanalles roept?
Veulens worden DNA getest.
Er is een aantal paarden bij duitse prof ruiters in opleiding en zij zijn positief over de paarden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 04:23

janderegelaa schreef:
Vind het meer lekker goedkoop vermenigvuldigen en daarna veilen.

Dit dus. Moeten er maar vanuit gaan dat de hengst goed gezond in kop, lijf en lederen fokt.

Ook ik heb er een staan die vijf jaar lang weinig contact heeft gehad met mensen (incl. niet bekappen, enten, etc.). Lastigste paard In de omgang dat we hebben staan. Onder het zadel dan weer wel braaf. Ik geloof er sterk in dat je ze in ieder geval als veulen een goede basis en vertrouwen in de mens mee moet geven. Zoiets vergeten ze niet.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:07

herr_balou schreef:
Misschien eerst even google (of ecosia, of duckduckgo, of bing) gebruiken om wat informatie te zoeken voor je vanalles roept?
Er is een aantal paarden bij duitse prof ruiters in opleiding en zij zijn positief over de paarden.

O god en daarvoor moet je echt mijn bericht quoten :') A geef ik hier mijn mening, en mijn ervaring met een paard wat in het semi-wild geboren is. En wat blijkbaar hier door een aantal ook nog bevestigd wordt aangezien zij hetzelfde merken.
En lezen is blijkbaar ook een vak, aangezien ik aangeef dat ik gok dat er wel hekken zullen staan om de verschillende groepen uit elkaar te houden. Maar goed als dat niet het geval is leuk, kan je daarheen om hengsten te zien vechten om de merries.
Voor het geval dat je het gemist had, paarden trekken nogal rond als ze de vrijheid hebben. Waarbij als er dan groepen op elkaar treffen er regelmatig gevechten tussen de hengsten uitbreken om merries te stelen.

Maar goed jij je zin, ik ben er nog een keer ingedoken, en dit keer doe ik het even puntsgewijs.
- er staan wel degelijk hekken. De eigenaar zelf spreekt in een video zelfs, bij een veulen wat bijna niet meer kan lopen en waar de DA even een spuit komt zetten waarna het dier op 3 benen gewoon weer in de kudde gelaten wordt, over hekken en evt schade die de paarden af en toe daardoor oplopen. Er wordt zelfs, in het stukje met Tamme Hanken gesproken over netten die om de schapenweide staat. Die vanwege de ezels die erbij staan minder kapot gemaakt worden door de zwijnen snachts.
-het land is niet 1 oppervlakte. Bestaat zelfs uit heel veel verschillende stukken die een heel eind uit elkaar liggen.
-de paarden staan in principe het hele jaar door buiten. Maar als er een veulen in de winter geboren wordt gaat merrie met veulen in de stal. (hoe was dat ook alweer met in vrijheid opgroeien??)
-de veulens lopen alleen hun eerste levensmaanden bij de moeder, en worden op een bepaald moment afgespeend. (Hoe dacht je dat te doen zonder hekken??)
-er wordt in de video's ook duidelijk gezegd dat ze het bedrijf omgebouwd hebben naar grünlandbewertschaftung met extensieve freilandhaltung van koeien en paarden op standweiden (vaste weides dus).
-ik heb in geen enkele video van de wintermaanden een hengst bij de drachtige merries zien lopen.

Tot zover dus het fokprogramma in het wild. Ja ze hebben daar fijn veel ruimte om te lopen, maar het is en blijft gewoon een bedrijf wat groenland bewerkt op een extensieve manier. Weinig wilds aan. Over de nakomelingen is zoals ik al schreef maar weinig te vinden. Ja ook ik heb wel een paar gevonden die bij profruiters zijn, maar in vergelijk van de hoeveelheid veulens die daar geboren worden is dat een druppel op de gloeiende plaat. Waarbij dan niets te zeggen is hoe de rest zich in het koppie naar mensen gedraagd en of dat nou zoveel stabielere paarden geeft dan wat van normale fokkers afkomt.

Ik deel dus de mening van janderegelaa. Goedkope manier van fokken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 11:22

Daihyo schreef:
Oh super. Dank je. Maf dat dat via Google niet naar boven kwam.

Edit: ik zie het al. Thuerengeti ipv Turengeti.

Eigenlijk is het Thürengeti. Als de umlaut niet mogelijk is zoals in een url of vroegûh telex dan is het in het Duits gebruikelijk om er een e achter te zetten. Dus ä wordt ae, ö oe en ü wordt ue.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 13:42

rina schreef:
herr_balou schreef:

O god en daarvoor moet je echt mijn bericht quoten :') A geef ik hier mijn mening, en mijn ervaring met een paard wat in het semi-wild geboren is. En wat blijkbaar hier door een aantal ook nog bevestigd wordt aangezien zij hetzelfde merken.
En lezen is blijkbaar ook een vak, aangezien ik aangeef dat ik gok dat er wel hekken zullen staan om de verschillende groepen uit elkaar te houden. Maar goed als dat niet het geval is leuk, kan je daarheen om hengsten te zien vechten om de merries.
Voor het geval dat je het gemist had, paarden trekken nogal rond als ze de vrijheid hebben. Waarbij als er dan groepen op elkaar treffen er regelmatig gevechten tussen de hengsten uitbreken om merries te stelen.

Maar goed jij je zin, ik ben er nog een keer ingedoken, en dit keer doe ik het even puntsgewijs.
- er staan wel degelijk hekken. De eigenaar zelf spreekt in een video zelfs, bij een veulen wat bijna niet meer kan lopen en waar de DA even een spuit komt zetten waarna het dier op 3 benen gewoon weer in de kudde gelaten wordt, over hekken en evt schade die de paarden af en toe daardoor oplopen. Er wordt zelfs, in het stukje met Tamme Hanken gesproken over netten die om de schapenweide staat. Die vanwege de ezels die erbij staan minder kapot gemaakt worden door de zwijnen snachts.
-het land is niet 1 oppervlakte. Bestaat zelfs uit heel veel verschillende stukken die een heel eind uit elkaar liggen.
-de paarden staan in principe het hele jaar door buiten. Maar als er een veulen in de winter geboren wordt gaat merrie met veulen in de stal. (hoe was dat ook alweer met in vrijheid opgroeien??)
-de veulens lopen alleen hun eerste levensmaanden bij de moeder, en worden op een bepaald moment afgespeend. (Hoe dacht je dat te doen zonder hekken??)
-er wordt in de video's ook duidelijk gezegd dat ze het bedrijf omgebouwd hebben naar grünlandbewertschaftung met extensieve freilandhaltung van koeien en paarden op standweiden (vaste weides dus).
-ik heb in geen enkele video van de wintermaanden een hengst bij de drachtige merries zien lopen.

Tot zover dus het fokprogramma in het wild. Ja ze hebben daar fijn veel ruimte om te lopen, maar het is en blijft gewoon een bedrijf wat groenland bewerkt op een extensieve manier. Weinig wilds aan. Over de nakomelingen is zoals ik al schreef maar weinig te vinden. Ja ook ik heb wel een paar gevonden die bij profruiters zijn, maar in vergelijk van de hoeveelheid veulens die daar geboren worden is dat een druppel op de gloeiende plaat. Waarbij dan niets te zeggen is hoe de rest zich in het koppie naar mensen gedraagd en of dat nou zoveel stabielere paarden geeft dan wat van normale fokkers afkomt.

Ik deel dus de mening van janderegelaa. Goedkope manier van fokken.

Waarschijnlijk krijgen ze nog subsidie ook.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:45

janderegelaa schreef:

Dus? Wie niet met een stukkie grond geen bouwgrond zijnde? Ik hoor niets anders als dat boeren en andere grondeigenaren leuke subsidies ontvangen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:18

herr_balou schreef:
janderegelaa schreef:

Dus? Wie niet met een stukkie grond geen bouwgrond zijnde? Ik hoor niets anders als dat boeren en andere grondeigenaren leuke subsidies ontvangen.

Nou ik ben in het bezit van een leuk stukkie eigen landbouwgrond, maar ik krijg 0,0 aan subsidie.

@Janderegelaa gezien hoe het werkt in Dld. (ik heb er 16 jaar gewoond) ja zullen ze vast wel subsidie krijgen. Nu kan ik niks zeggen over hoe het daar in Thüringen werkt, maar in Niedersachsen is het geen vetpot. En er wordt aan alle kanten aan getornd door de regering.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:22

Wat een droompensioen voor deze hengst!

En snap ook niet zo de kritiek op dit programma, zeker niet na de fragmenten uit de eerder aangehaalde films. Een begrazingsproject waarbij je de verse aanwas als sportpaart met paspoort verkopen kunt klinkt beter doordacht dan ons project in de oostvaardersplassen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:54

Eens met Gerti.
Bij al die begrazingsrojecten vraag ik mij dikwijls af waarom zo nodig koniks en Schotse runderen moeten zijn.
Sportpony's en ouderwetse Belgische/Nederlandse runderen kunnen ook best gebruikt worden dunkt me. Dan kunnen de nakomelingen best wel gebruikt/geslacht worden en financiert het project zichzelf.
De jonge paarden kunnen misschien ook best in het semi-wild opgroeien.

Wat het met verder veredelde paarden geeft, dar weet ik nog zo niet.
Misschien zou wat meer echte selectie op hardheid van gezondheid wel mogen, maar hoe pak je dat aan zonder de helft van de wereld te shokkeren?
Zelf de rol van de wolf overnemen? Paarden met een gezondheidsprobleempje (scheve voeten, kreupelheidje ...) gewoon direct naar de slacht?

Ik ben er zelf nog niet uit, maar ik vind het wel een waardevolle denkoefening. Ik sta zowiezo achter projecten die gezondere fok beogen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 06:45

Qerty schreef:
Wat een droompensioen voor deze hengst!

En snap ook niet zo de kritiek op dit programma, zeker niet na de fragmenten uit de eerder aangehaalde films. Een begrazingsproject waarbij je de verse aanwas als sportpaart met paspoort verkopen kunt klinkt beter doordacht dan ons project in de oostvaardersplassen.

Deze hengst past niet op alle merries die ze daar hebben lopen. Dus nee ik vind het geen fokken. Tenminste...dat zou mijn kritiek dan zijn.

Uiteraard is het verder beter dan het begrazingsproject Oostvaardersplassen. Maar dan noem je ook wat.

En de hengst,..ja die zal het dikke prima vinden.