West Nijl virus bevestigd in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: West Nijl virus bevestigd in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 21:51

Ik heb tot een paar jaar terug jaarlijks ze laten enten maar nooit een bijwerking opgemerkt. Ik ben er toen mee gestopt omdat het nog niet in Nederland was.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:03

tamary schreef:
Vaccin staat bekent om bijwerkingen volgens mijn DA, voor nu is mijn overweging nog steeds nee.

De merrie krijgt het al sinds 2008 en de ruin heeft zijn eerste een paar weken terug gekregen. Bij beiden nul bijwerkingen.

Ik geef 'm wel omdat ik met de paarden ook zuidelijker kom, namelijk de Ardennen en de Eifel. Ik had verwacht dat het veel eerder dan 2020 in NL zou zijn, daar zat ik dus wel duidelijk naast.

Als er toch een nadeel is: niet alle DAs hebben het op voorraad en/of niet elke DA zet hem even vaak. Het kan dus wachten zijn, en ik controleer altijd de houdbaarheidsdatum voor 'ie gezet wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:29

Ik zit er aan te denken om alle 4 mijn paardjes in maart te laten enten. Ik woon met ze in de bossen van de Utrechtse.Heuvelrug Muggen bij ze weghouden gaat hier niet lukken... :') Ik ben wel benieuwd naar eventuele bijwerkingen, dus mochten mensen ervaring hebben dan hoor ik het graag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:33

Ik heb mijn vorige paard een aantal jaren laten enten tegen WNF, maar nooit bijwerkingen gemerkt. Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat ik met haar niet meer naar risicogebieden ging.

Met mijn huidige paard twijfel ik nog. Blijf ik met haar in de buurt van waar ik woon ( kop van Noord-Holland), doe ik het nog niet, maar als ik ineens wilde plannen krijg en toch met haar op stap wil, gaat ze op zeker hiertegen geënt worden!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:41

Ja ik merk dat ik het lastig vind dat de keuze echt bij de eigenaar ligt. Dat ligt daar natuurlijk sowieso, maar als er spraken zou zijn van een dringend advies dan zou ik het direct doen.

Als ik het zo lees is het risico op ernstig ziek worden met blijvende klachten vrij klein. Maar goed, het is vorig jaar dus wel al in Utrecht vastgesteld en ik zou mezelf voor me kop slaan als een van mijn paarden het zou krijgen omdat ik verkeerd gegokt heb.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:40

Als ik in Utrecht of zuidelijker/westelijker/oostelijker zou wonen zou ik zeker zijn gaan enten, maar het zal nu nog wel even duren voordat het hier in de buurt komt. Dat is een gok, zeker, maar ook met de meeste andere door muggen overgebrachte ziektes is het zo gebleken dat het hier of niet of pas veel later dan in de zuidelijker helft van het land gekomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:31

Ja je hebt gelijk. Ik ga dat gewoon doen. Better safe than sorry. En jouw keuze snap ik ook Jet. Bij jou een stuk minder kans.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:34

Ik heb het gedaan omdat ik in Gelderland woon en het in deze provincie is vastgesteld, muggen hou je echt niet tegen en ik wil het risico niet lopen.
Rhino/droes doe ik dan weer niet,

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:14

Ik zit in Brabant in een gebied met veel bomen. Ik twijfel, maar wat Jessix zegt; ik zou mezelf voor m'n kop slaan als ik verkeerd gok, dat gevoel heb ik ook.
Ik merk dat het niet erg speelt nog, de zorg om dit virus. Ook niet op mijn stal. Als er geen bijwerkingen zijn van de vaccinatie, waarom dan niet geven is mijn gedachte dan.. die eventuele bijwerkingen is het enige wat mij weerhoudt.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:32

Ik heb over de laatste jaren ca 15 paarden gevaccineerd, nooit een bijwerking gehad. Ook nooit gehoord van andere paarden mensen. (gebruik westnile innovator van zoetis).

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:36

Ik twijfel ook. Mijn paard staan aan het bos en hemelsbreed hooguit 100 meter verder ligt een ven en daar stikt het van de muggen in het voorjaar en de zomer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:25

Ja die twijfel komt, denk ik, omdat er nog niet echt op aangestuurd wordt. Ik kan me nog herinneren van heel lang geleden dat er heel veel aandacht voor was. Ik had er zelfs folders van in allerlei bladen.. Misschien omdat het zoveel jaar geduurd heeft dat het geen hot item meer is? Ik had wel verwacht dat er een advies zou komen nu om te enten. Helemaal zodat je klaar bent voor het voorjaar. Maar ik vind er niets over op verschillende websites.

_Linda schreef:
Ik heb over de laatste jaren ca 15 paarden gevaccineerd, nooit een bijwerking gehad. Ook nooit gehoord van andere paarden mensen. (gebruik westnile innovator van zoetis).

Dank je, dat is goed om te weten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:37

Ik heb die van mijn vorige week z'n eerste enting gegeven en over 2 a 3 weken krijgt hij de tweede.
In de bijsluiter worden geen heftige bijwerkingen genoemd en mijn paard had na de eerste prik helemaal nergens last van.
Er is Equip WNV van Zoetis in gegaan.

Mijn paard woont vlakbij Arnhem en daar is al een bevestigd geval aangetoond bij een mens.

Dat was voor mij de reden om nu tot vaccinatie over te gaan.

Onze dierenartspraktijk heb ik vorig jaar oktober gevraagd hoe of wat en zij vonden het hier in de regio wel verstandig om te gaan enten.