Paarden van manege Bleijenberg ontsnapt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:20

ElCamino schreef:
Normaal staan er mensen bij de plaatsen waar ze eventueel kunnen afslaan en fietst er iemand achterop, nu ging het een keertje mis vanwege miscommunicatie.
Vanaf de wei moeten ze een dijk af, onder een taludje door en dan de straat op naar de manege, eerst heb je rechtsaf de straat naar die witte brug waarover je ze nu terug ziet komen, de volgende afrit links is de oprit van familie en daarna links de oprit van de manege.

Mensen, zo werkt het nu eenmaal: wees eerlijk: als er iets misgaat en het gaat het goed kun je altijd erom lachen achteraf. Gaat het mis dan uiteraard niet!

Sinds de verbouwing hebben ze een achterom. Dus dan is het uit de wei, bijna meteen onder het spoortunneltje door. En dan vervolgens meteen links. Over het eigen terrein (door de paddock en over het erf). Nu ging 1 van de polo paarden rechts de via een hellling om de persoon heen die er stond. Toen ging de rest mee.

Ze nemen he twel serieus hoor en ze balen ook wel... Maar ze doen het idd al zo lang zo.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:24

Oef gelukkig geen problemen gegeven verder.

Helaas ken ik een dergelijk uitstapje ook wel. Op de pensionstal waar ik stond is een keer een draadje losgeschoten terwijl de paarden naar binnen moesten. 18 paarden een kant op naar een wortelveld, twee hebben een buitenrit gemaakt in het donker. :)) het wortelveld was volledit omgeploegd en de oogst aardig verloren.

De twee buitenritters, waaronder mijn tinker voorop uiteraard :') zijn een hele tijd weggebleven en waren ook spoorloos tot ze op hun gemakje in stap aankwamen over de weg vanaf het industrie terrein. De kant waarvan ik altijd uitkwam na een buitenrit. Die van mij voorop en zijn grote vriend er achter aan. Volstrekt ontspannen een ommetje gemaakt. Stalhouder had ons al gebeld om te komen en we waren daar dus aan het peinzen waar kunnen ze heenzijn. Nou ja lekker het bos in in het donker. _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:26

Als een fout opgelost wordt en met een sisser afloopt, mag er om gelachen worden. De personen in kwestie zullen vast de ergste schrik gehad hebben en dan is het een opluchting wanneer alles terug veilig achter het hek staat.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:43

Overal waar dingen afhankelijk zijn van de onderlinge communicatie van mensen kan er iets mis gaan. Laat staan als er ook nog dieren bij betrokken zijn die ook iets onverwachts kunnen doen.

Alleen bij het ene (bijv. verkeer) nemen we de ongelukken en schade daarvan makkelijk voor lief en bij iets ongebruikelijks is het ineens een schande allemaal en mag er van sommigen niet eens gelachen worden als het goed afloopt.

Mariloulou

Re: Paarden van manege Bleijenberg ontsnapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 10:03

Zag er op het filmpje vrij relaxed uit allemaal. en zo te zien gaan ze fijn om met de dieren, beestjes gaan in ieder geval de wei op. genoeg maneges gebeurt dat helemaal niet want teveel moeite of niet beschikbaar.
Moet ook wel de lol een beetje zien van dit soort oeps acties.

Denk dat de eigenaar nog wel wat moet uitleggen aan de gemeente en een plan moet bedenken om dit niet weer te laten gebeuren.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:15

Morganlefay schreef:
Op internet zwerft een filmpje over een Friezenhouder die zijn (jonge) spul ook over de weg verplaatst.

Maar dat is en gaat georganiseerd. Dit is toch wel even iets anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:20

Dit gaat normaal ook georganiseerd. Alleen nu een keertje niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:33

pillow schreef:
Morganlefay schreef:
Op internet zwerft een filmpje over een Friezenhouder die zijn (jonge) spul ook over de weg verplaatst.

Maar dat is en gaat georganiseerd. Dit is toch wel even iets anders.

Als dit al jaren dagelijkse routine is gaat het ook georganiseerd. Heel goed zelfs.
Die van de frienzen houder is maar eens een keertje in het jaar, in ieder geval niet dagelijks..

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:35

Wetende dat het gelukkig heel goed is afgelopen, is het een heel grappig filmpje. Ik moest er erg om lachen.
Het had net zo goed fout kunnen gaan, maar dat is gelukkig niet gebeurd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:42

Ik les manege Bleijenberg en dacht; hey, die ken ik :) Wat ontzettend fijn dat het goed is afgelopen.

Er zijn echt zat stallen en maneges waarbij zo ene systeem standaard is. En er gaat ook weleens wat mis, maar als dat niet gelijk zo een grote kudde door het dorp is, hoor je het niet snel.

Ik denk zelfs dat het in hun voordeel is geweest dat het zo een grote groep was. Ze zijn samen en het valt op, dus verkeer kan er vrij goed op reageren.

Natuurlijk hadden ze iemand omver kunnen lopen of ergens tegenaan, maar de kudde was vrij rustig en ook in de natuur gaan ze normaliter wel ergens omheen als het even kan. Ze waren niet hysterisch en blind in paniek.

Het waren "maar" 5 minuten, maar het kost je echt even 5jr van je leven en kan een eeuwigheid lijken te duren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:48

Dat van die Friezen gaat ook wel een fout, zijn ook filmpjes dat het even misgaat.
Die doen gewoon exact hetzelfde: met fietsen houden ze verkeer tegen en zijwegen dicht en verder loopt er een paard voorop en achteraan hekkensluiters, zo gaat het bij Mischa en Bianca ook.
Alles gaat altijd goed, tja en soms even niet...

Ik breng ook te paard de opfok bij ons naar buiten, de filmpjes dat het goed gaat zijn er zat daarvan.
De filmpjes dat het misgaat en er 15 2-jarige hengsten om me heen denderen en door draden kunnen gaan kun je niet eens filmen, dan zijn we even druk met wat anders...en dat is niet grappig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:02

Bij koeien net zo. En dat ook wel mis zien gaan.

Maar als paarden even ergens het bos in lopen, een fietspad op of klein stukje wijk in, kleine weg op hoor je het gewoon niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:21

Ik woon in Frankrijk en koeien worden allemaal zo verweid. Men knoopt strotouwtjes aan elkaar om kruisingen te blokkeren en gewoon een hele kudde koeien over de openbare weg en door dorpen. Als je daar net toevallig rijdt, dan ga je stilstaan en klap je je spiegels in. En je wacht geduldig. Ik vind het altijd machtig, koeien zijn veel hoger dan je denkt. LOL, bij een safaripark moet je ervoor betalen om tussen buffels en zebra's door te mogen rijden ;-) En ja er bumpt wel eens een flank tegen je auto, en als je schade hebt zal zo'n boer dat uiteraard vergoeden, maar het is allemaal gemoedelijk.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:41

Billy schreef:
Iedereen vindt het grappig, maar ik vind het toch wel een hele groffe fout.. Het is met een sisser afgelopen maar het is toch echt idioot dat dit gebeurt.
Ik ben benieuwd hoe de reacties waren geweest als idd die kinderwagen omver gelopen was.. Dan had iedereen moord en brand geschreeuwd...

Precies dit dus

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:45

Monique1963 schreef:
Ik woon in Frankrijk en koeien worden allemaal zo verweid. Men knoopt strotouwtjes aan elkaar om kruisingen te blokkeren en gewoon een hele kudde koeien over de openbare weg en door dorpen. Als je daar net toevallig rijdt, dan ga je stilstaan en klap je je spiegels in. En je wacht geduldig. Ik vind het altijd machtig, koeien zijn veel hoger dan je denkt. LOL, bij een safaripark moet je ervoor betalen om tussen buffels en zebra's door te mogen rijden ;-) En ja er bumpt wel eens een flank tegen je auto, en als je schade hebt zal zo'n boer dat uiteraard vergoeden, maar het is allemaal gemoedelijk.

Een paar keer gaan wandelen in de oostkantons en daar net zo :j Heel gezellig beeld trouwens, heb ook menig koeien bokkend de weide op zien gaan.

Vind dit met de manege zoiets hebben van "Potver.... ach ja. pff." Blij dat het goed is afgelopen en nadien eens goed lachen. Moet ook kunnen! Hier veel vaker meegemaakt dat er dingen misgaan enkel en alleen omdat er veel zwaardere fouten zijn gemaakt. Omheining niet nagekeken voor de paarden op de weide gingen, jagers die besloten op de konijnen te schieten IN de weide waar de paarden stonden, een shettyproof draad weghalen op de weide want "Die was nodig voor ergens anders". Dát vind ik nu eens dingen waar ik niet om kan lachen zelfs als het goed afloopt. Hier nu wel :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:06

Rivendell schreef:
Billy schreef:
Iedereen vindt het grappig, maar ik vind het toch wel een hele groffe fout.. Het is met een sisser afgelopen maar het is toch echt idioot dat dit gebeurt.
Ik ben benieuwd hoe de reacties waren geweest als idd die kinderwagen omver gelopen was.. Dan had iedereen moord en brand geschreeuwd...

Precies dit dus

Jullie missen een fase denk ik. Dit is achteraf. Tijdens vind niemand dit leuk of grappig!! En als het mis was gegaan, was het echt vreselijk geweest en hadden mensen er echt heel anders in gestaan.

Meer het is gegaan zoals het nu is gegaan. Er zijn beelden die best grappig zijn om te zien, wetende dat die paarden zo weer naar huis liepen.

Er kan altijd van alles mis gaan. Weides worden open gezet, ruiters vallen tijdens een buitenrit van het paard en lopen ze los, Mensen laten per ongeluk los met naar de wei brengen etc etc etc. Dat is echt waardeloos, maar de meesten doen het echt niet expres en zijn vaak genoeg gestraft als zoiets gebeurt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:48

Ik mis helemaal geen fase. Er wordt nogal luchtig op gereageerd, terwijl het eigenlijk zou moeten zijn: Donder, dit is echt een gevaarlijke fout, wat moeten we doen om te zorgen dat dit nooit weer kan gebeuren.. Dat mis ik..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:58

Mare wie zegt er dan dat ze zo niet reageren op die stal zelf...? Wij mogen er luchtig over doen, als de stal het maar serieus neemt. En ik ken ze een beetje, dus ben er zeker van dat ze dat wel doen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 12:58

Waarom zouden ze dat moeten zeggen?
Ze weten al wat er fout is gegaan. Doen dit al jaren en eerder nooit fout gegaan.
Ja nu na dit zal er vast weer beter opgelet worden en de kans dat het weer fout gaat erg laag zijn.

Ja waar gewerkt word worden fouten gemaakt, hier dus ook.
En gelukkig fijn afgelopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:21

Billy schreef:
Ik mis helemaal geen fase. Er wordt nogal luchtig op gereageerd, terwijl het eigenlijk zou moeten zijn: Donder, dit is echt een gevaarlijke fout, wat moeten we doen om te zorgen dat dit nooit weer kan gebeuren.. Dat mis ik..

Ja, achteraf dus!!

Het is een fout ja! Maar de eerste in zoveel jaren. Het is gebeurt, je kan het niet terugdraaien en gelukkig is het goed afgelopen. Er zijn grappige beelden van. Iedereen kan even ademhalen en lachen om de filmpjes.

EWat er had kunnen gebeuren weet iedereen. Zeker een manege houder. Maar fouten en ongelukken gebeuren nu eenmaal. Zij doen al jaren alles om dat te voorkomen.

Als je echt elke fout en elk ongeluk zou kunnen voorkomen, zou dat echt geweldig zijn.

*gaat op zoek naar alleen nog perrfecte mensen die nooit iets fout doen*

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:30

superpony schreef:
Billy schreef:

Ja, achteraf dus!!

Het is een fout ja! Maar de eerste in zoveel jaren. Het is gebeurt, je kan het niet terugdraaien en gelukkig is het goed afgelopen. Er zijn grappige beelden van. Iedereen kan even ademhalen en lachen om de filmpjes.

EWat er had kunnen gebeuren weet iedereen. Zeker een manege houder. Maar fouten en ongelukken gebeuren nu eenmaal. Zij doen al jaren alles om dat te voorkomen.

Als je echt elke fout en elk ongeluk zou kunnen voorkomen, zou dat echt geweldig zijn.

*gaat op zoek naar alleen nog perrfecte mensen die nooit iets fout doen*

Dan ben je geen mens. En als je dat soort dingen per se wilt voorkomen moet je überhaupt niet deelnemen aan het verkeer bijvoorbeeld. Dus ik neem aan dat Billy dat ook niet doet, want stel je voor dat er een miscommunicatie resulteert in een ongeluk en er in potentie een kinderwagen geraakt had kunnen worden. Als je deelneemt aan het verkeer neem je voor lief dat zoiets kan gebeuren en de risico's dus niet serieus genoeg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:39

Precies;

Heb weleens een filmpje gezien van iemand die van zijn paard valt in de ring, paard springt publiek in bij een kinderwagen.

Een hoop gezeik en weet je waar mensen over vielen? Als moeder moest je maar niet zo dichtbij gaan staan met de kind in de kinderwagen......Nee, alsof je kind achteraan iets kan zien.

Dan maar alle wedstrijden ook afschaffen, want is ook allemaal onzin.

Je kan ook thuis blijven en van de trap kletteren of niks doen en een hartaanval krijgen.

1x 1 fout van een manege die al eeuwen bestaat en dit al jaren zo doet.........Als er iets was gebeurt, hadden zij zelf echt het hardst gejankt, echt wel. Want dat is echt vreselijk. Ze halen gewoon opgelucht adem.

Mensen sturen ook home filmpjes waar mensen half hun nek breken en iedereen stom staat te filmen en lachen. Schrik ik ook van, maar als het goed is afgelopen en je bent van de schrik bekomen, mag je allemaal blij zijn dat het goed is afgelopen.

En ze hebben ook de mest netjes opgeruimd.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:13

Grappig dat ik gelijk persoonlijk aangevallen wordt... Typisch bokt.
Oh ja en ze hebben wel de mest opgeruimd, dan is er natuurlijk helemaal niks gebeurd...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:01

Billy schreef:
Grappig dat ik gelijk persoonlijk aangevallen wordt... Typisch bokt.
Oh ja en ze hebben wel de mest opgeruimd, dan is er natuurlijk helemaal niks gebeurd...

Ik zie nergens een aanval op jou persoonlijk.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 16:20

Beter lezen denk ik dan...