Anky van Grunsvens 25-jarige Nelson overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Anky van Grunsvens 25-jarige Nelson overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:28

Klopt, maar ik denk aan een Osmium, een Magic Ronaldo, Sandreo, United...allemaal stuk gereden. En dit weet je alleen omdat het ggk hengsten waren. De onbekende paarden hoor je niets over.

Vivaldi kon geen GP lopen, die mistte dat in het exterieur evenals Florencio..die waren lichamelijk niet stuk.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:01

Elisa2 schreef:
Klopt, maar ik denk aan een Osmium, een Magic Ronaldo, Sandreo, United...allemaal stuk gereden. En dit weet je alleen omdat het ggk hengsten waren. De onbekende paarden hoor je niets over.

Vivaldi kon geen GP lopen, die mistte dat in het exterieur evenals Florencio..die waren lichamelijk niet stuk.

Het is wel een beetje in je eigen straatje praten zo...

Wie zegt dat die paarden daadwerkelijk 'stuk zijn gereden'? Het zijn allemaal dekhengsten en dat dekken vergt ook veel van een lichaam en is gewoon een risico. Daarbij is er nog een stuk pech, want verstappen in de wei/paddock of een keer vervelend vastliggen in de box kan iedereen gebeuren. Ook heb je nog een stuk aangeboren defecten. Niet alles wordt op de röntgen/scan gezet voor een goedkeuring bij het KWPN.

Daarbij vergt topsport veel van een lichaam, absoluut. Dat is bij alle sporten zo. Ik zeg ook niet dat er nooit eentje 'stuk gereden wordt'/het werk lichamelijk niet aan kan. Alleen die topsportpaarden en zeker de hengsten en jongere paarden die veel potentie laten zien hebben een beter management dan het paard van de gemiddelde amateur. Dan heb je nog het feit dat niet alle ruiters ook op het hoogste niveau kunnen presteren. Daar moet je ook gewoon handig voor zijn en niet ieder paard zal zo'n handige ruiter op zich hebben zitten.

Allemaal redenen waarom een paard wel of niet op het hoogste niveau kan presteren. En als een paard niet wil kan je ze echt niet dwingen hoor, zeker niet op grand prix niveau.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:05

Elisa2 schreef:

Dit zijn toch geen paarden die door Anky gereden zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:51

Elisa2 schreef:

Een ggk hengst wil toch niet direct zeggen dat het ook goede sportpaarden blijft? Die worden toch vooral beoordeeld op hun nafok? Dat ze niet allemaal de eindstreep halen wil toch niet zeggen dat ze allemaal stuk zijn. De combinatie dekdienst en sportpaard is toch al vrij lastig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:43

Osmium is door Anky gereden, ik heb het over de rijstijl.

Daarnaast heb ik het ea met eigen ogen mogen aanschouwen, dus van daar uit durf ik wel conclusies te trekken. De 4 die ik noem zijn allemaal stuk gereden, zij het Sandreo geestelijk geknakt. En zo zijn er nog wel meer met voornamelijk "nek" blessures.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:44

mavantos schreef:
Elisa2 schreef:

Wie zegt dat die paarden daadwerkelijk 'stuk zijn gereden'? Het zijn allemaal dekhengsten en dat dekken vergt ook veel van een lichaam en is gewoon een risico. Daarbij is er nog een stuk pech, want verstappen in de wei/paddock of een keer vervelend vastliggen in de box kan iedereen gebeuren. Ook heb je nog een stuk aangeboren defecten. Niet alles wordt op de röntgen/scan gezet voor een goedkeuring bij het KWPN.

Daarbij vergt topsport veel van een lichaam, absoluut. Dat is bij alle sporten zo. Ik zeg ook niet dat er nooit eentje 'stuk gereden wordt'/het werk lichamelijk niet aan kan. Alleen die topsportpaarden en zeker de hengsten en jongere paarden die veel potentie laten zien hebben een beter management dan het paard van de gemiddelde amateur. Dan heb je nog het feit dat niet alle ruiters ook op het hoogste niveau kunnen presteren. Daar moet je ook gewoon handig voor zijn en niet ieder paard zal zo'n handige ruiter op zich hebben zitten.

Allemaal redenen waarom een paard wel of niet op het hoogste niveau kan presteren. En als een paard niet wil kan je ze echt niet dwingen hoor, zeker niet op grand prix niveau.

Was dat laatste maar waar..dan zag de sport er soms een stuk vriendelijker uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:48

Elisa2 schreef:
Osmium is door Anky gereden, ik heb het over de rijstijl.

Daarnaast heb ik het ea met eigen ogen mogen aanschouwen, dus van daar uit durf ik wel conclusies te trekken. De 4 die ik noem zijn allemaal stuk gereden, zij het Sandreo geestelijk geknakt. En zo zijn er nog wel meer met voornamelijk "nek" blessures.

Dat zijn nogal beschuldigingen. Ik hoop echt dat je dat ook heel heel zeker weet dan. RX foto's gezien, onderzoeken? of is het hear say?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:56

PB

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:57

United is toch door Edward Gal gereden, Anky reed de vader van United, Krack C. Sandreo heeft ze toch ook niet gereden, dat was Hans Peter MInderhoud

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:08

Goed denk bij Anky dan maar even aan Osmium, IQ en Icentos.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:18

Je noemt toch United en Sandreo maar onterecht even . Osmium en IQ geen idee hoe dat gelopen is en Icentos heb ik haar wel mee gezien maar lang geleden en verder niets van gehoord.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:27

Zoals ik al eerder geschreven heb, had ik het over de rijstijl. ;-) Als algemene reactie op de discussie voorgaand.

Omdat ik vind dat een paard niet in een systeem moet passen, maar een systeem aangepast moet worden op het paard. Zodat je op die manier het beste uit ieder paard haalt. :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:38

Elisa2 schreef:
mavantos schreef:

Was dat laatste maar waar..dan zag de sport er soms een stuk vriendelijker uit.

Wat je nu zegt is gewoon niet waar. Ik weet niet of je wel eens dicht bij de sport hebt gestaan? Misschien dat je op Z/ZZ niveau er nog iets uitgeperst krijgt als een paard niet wil. Alleen op grand prix niveau gaat dat echt niet meer. Dat is zwaar voor zowel paard als ruiter en krijg je echt geen 70% als je paard niet wil.

Bizar dat je de sport zo naar beneden haalt. Er gebeuren echt dingen die het daglicht niet kunnen verdragen, maar het is echt niet allemaal rot. De meerderheid is gewoon goed voor zijn/haar paarden en welzijn wordt alleen maar belangrijker. Ik heb eigenlijk alleen op stallen van grand prix ruiters/amazones gelopen waarvan de paarden tot op het bot verwend worden en van iets ontbreekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:47

Je hebt PB.

Er zijn uiteraard zeker goede en fijne ruiters en amazones die het beste met hun paard voor hebben. Helaas geldt dat niet voor iedereen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:01

Osmium is maar korte tijd door Anky gereden (een paar maanden), HP heeft dat stokje overgenomen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:22

Was dat niet Rhodium?

In ieder geval was hij goed en talentvol toen hij daar kwam en is weg gegaan via de achterdeur met een nek/ halsblessure.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:25

Osmium is volgens mij idd maar een paar maanden gereden door Anky, omdat Anky haar been brak ging hij naar Hans Peter.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:55

Elisa2 schreef:
Was dat niet Rhodium?

Anky heeft Rhodium nooit gereden.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:57

Nou ben ik het er zeker mee eens dat er te veel is wat het daglicht niet kan verdragen en waar het vooral om geld en prestaties gaat en niet om het paard maarrr is het wel eerlijk om alle blessures die een paard op kan lopen op de ruiter te schuiven? Er zullen ongetwijfeld genoeg gevallen zijn waarbij het paard inderdaad 'kapot' gereden is maar allemaal?

Paarden gaan ook 'gewoon' stuk/krijgen blessures. Net als wij mensen :D , in een aantal gevallen doen we dat misschien zelf door een verkeerde houding of te zwaar werk maar we kunnen ook gewoon pech hebben.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:01

Junior stv is ook door anky gereden op jonge leeftijd, die tikt de 30 al bijna aan..

Vind dit soort opmerkingen een beetje simpel, hoeveel paarden rijd de doorsnee ruiter of dressuuramazone met 3 of 4 paarden wel niet kapot. Denk dat die meer schade aanrichten aan menig paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:05

Er is altijd ook een eigenaar die het allemaal toestaat.

En laten we eerlijk zijn een GP-paard of een GGK dekhengst heeft veel risico om te blesseren.
Er zijn maar weinig GP paarden die blessureleed bespaard blijft
En laten we asjeblieft niet over Marietje en Pietje hebben die van alle uitspoken....mensen uit de basisopstelling...of mensen met “kennis” van paarden.

Maar paarden die goed voor Ankie zijn geweest en in eigen bezit dus Nelson, Bonfirre, Sali Prisco <3 zijn allemaal nog bij haar of Blijven tot hun dood...zij heeft ze altijd waardig gehouden en niet voor paar laatste centen nog ff verkocht ..ook erg klasse van haar want Bon en Sal zouden best nog wat opgeleverd hebben na hun laatste wedstrijd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:22

Daar ben ik het mee eens en kan ik alleen maar respect voor hebben.

En natuurlijk hebben dekhengsten of GP paarden veel risico om zich te blesseren, niet alles zal door een ruiter veroorzaakt worden. Maar sommige zaken zijn "te toevallig", nu komt dit ook altijd moeizaam aan het licht. Er zijn ook genoeg paarden bij HTK ruiters die dezelfde soort blessures oplopen inderdaad. Vind ik ook treurig en beide niet goed te praten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 06:47

Elisa2 schreef:
Daar ben ik het mee eens en kan ik alleen maar respect voor hebben.

En natuurlijk hebben dekhengsten of GP paarden veel risico om zich te blesseren, niet alles zal door een ruiter veroorzaakt worden. Maar sommige zaken zijn "te toevallig", nu komt dit ook altijd moeizaam aan het licht. Er zijn ook genoeg paarden bij HTK ruiters die dezelfde soort blessures oplopen inderdaad. Vind ik ook treurig en beide niet goed te praten.

Geen enkele topsporter of amateur blesseert z'n geliefde paard expres... Daarbij wordt vaak alles geprobeerd om het paard weer fit te krijgen.

Jouw ervaringen zijn van járen geleden. De ontwikkelingen in de sport staan niet stil en er is steeds meer oog op welzijn. Dat er nog dingen gebeuren die niet horen/hoeven sluit ik zeker niet uit, maar over het algemeen gaat het op het gebied van welzijn echt vooruit.