Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Elisa2 schreef:Klopt, maar ik denk aan een Osmium, een Magic Ronaldo, Sandreo, United...allemaal stuk gereden. En dit weet je alleen omdat het ggk hengsten waren. De onbekende paarden hoor je niets over.
Vivaldi kon geen GP lopen, die mistte dat in het exterieur evenals Florencio..die waren lichamelijk niet stuk.
Elisa2 schreef:Klopt, maar ik denk aan een Osmium, een Magic Ronaldo, Sandreo, United...allemaal stuk gereden. En dit weet je alleen omdat het ggk hengsten waren. De onbekende paarden hoor je niets over.
Vivaldi kon geen GP lopen, die mistte dat in het exterieur evenals Florencio..die waren lichamelijk niet stuk.
mavantos schreef:Elisa2 schreef:Klopt, maar ik denk aan een Osmium, een Magic Ronaldo, Sandreo, United...allemaal stuk gereden. En dit weet je alleen omdat het ggk hengsten waren. De onbekende paarden hoor je niets over.
Het is wel een beetje in je eigen straatje praten zo...
Wie zegt dat die paarden daadwerkelijk 'stuk zijn gereden'? Het zijn allemaal dekhengsten en dat dekken vergt ook veel van een lichaam en is gewoon een risico. Daarbij is er nog een stuk pech, want verstappen in de wei/paddock of een keer vervelend vastliggen in de box kan iedereen gebeuren. Ook heb je nog een stuk aangeboren defecten. Niet alles wordt op de röntgen/scan gezet voor een goedkeuring bij het KWPN.
Daarbij vergt topsport veel van een lichaam, absoluut. Dat is bij alle sporten zo. Ik zeg ook niet dat er nooit eentje 'stuk gereden wordt'/het werk lichamelijk niet aan kan. Alleen die topsportpaarden en zeker de hengsten en jongere paarden die veel potentie laten zien hebben een beter management dan het paard van de gemiddelde amateur. Dan heb je nog het feit dat niet alle ruiters ook op het hoogste niveau kunnen presteren. Daar moet je ook gewoon handig voor zijn en niet ieder paard zal zo'n handige ruiter op zich hebben zitten.
Allemaal redenen waarom een paard wel of niet op het hoogste niveau kan presteren. En als een paard niet wil kan je ze echt niet dwingen hoor, zeker niet op grand prix niveau.
Elisa2 schreef:Osmium is door Anky gereden, ik heb het over de rijstijl.
Daarnaast heb ik het ea met eigen ogen mogen aanschouwen, dus van daar uit durf ik wel conclusies te trekken. De 4 die ik noem zijn allemaal stuk gereden, zij het Sandreo geestelijk geknakt. En zo zijn er nog wel meer met voornamelijk "nek" blessures.
Elisa2 schreef:mavantos schreef:
Het is wel een beetje in je eigen straatje praten zo...
Wie zegt dat die paarden daadwerkelijk 'stuk zijn gereden'? Het zijn allemaal dekhengsten en dat dekken vergt ook veel van een lichaam en is gewoon een risico. Daarbij is er nog een stuk pech, want verstappen in de wei/paddock of een keer vervelend vastliggen in de box kan iedereen gebeuren. Ook heb je nog een stuk aangeboren defecten. Niet alles wordt op de röntgen/scan gezet voor een goedkeuring bij het KWPN.
Daarbij vergt topsport veel van een lichaam, absoluut. Dat is bij alle sporten zo. Ik zeg ook niet dat er nooit eentje 'stuk gereden wordt'/het werk lichamelijk niet aan kan. Alleen die topsportpaarden en zeker de hengsten en jongere paarden die veel potentie laten zien hebben een beter management dan het paard van de gemiddelde amateur. Dan heb je nog het feit dat niet alle ruiters ook op het hoogste niveau kunnen presteren. Daar moet je ook gewoon handig voor zijn en niet ieder paard zal zo'n handige ruiter op zich hebben zitten.
Allemaal redenen waarom een paard wel of niet op het hoogste niveau kan presteren. En als een paard niet wil kan je ze echt niet dwingen hoor, zeker niet op grand prix niveau.
Was dat laatste maar waar..dan zag de sport er soms een stuk vriendelijker uit.
, in een aantal gevallen doen we dat misschien zelf door een verkeerde houding of te zwaar werk maar we kunnen ook gewoon pech hebben.
zijn allemaal nog bij haar of Blijven tot hun dood...zij heeft ze altijd waardig gehouden en niet voor paar laatste centen nog ff verkocht ..ook erg klasse van haar want Bon en Sal zouden best nog wat opgeleverd hebben na hun laatste wedstrijd Elisa2 schreef:Daar ben ik het mee eens en kan ik alleen maar respect voor hebben.
En natuurlijk hebben dekhengsten of GP paarden veel risico om zich te blesseren, niet alles zal door een ruiter veroorzaakt worden. Maar sommige zaken zijn "te toevallig", nu komt dit ook altijd moeizaam aan het licht. Er zijn ook genoeg paarden bij HTK ruiters die dezelfde soort blessures oplopen inderdaad. Vind ik ook treurig en beide niet goed te praten.