Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

_Penotti schreef:Wat heb je dit enorm goed omschreven!!!
Deze blog zou best geplaatst mogen worden op diverse sites zoals bijvoorbeeld https://www.hersenletsel-uitleg.nl
Ayasha schreef:Een hersenschudding wordt helaas vaak op die manier behandeld met inderdaad alle gevolgen van dien.Terwijl er al even empirisch bewijs is dat zelfs lichte hersenschuddingen hersenletsel kunnen geven. Letsel dat vaak pas zichtbaar is wanneer het beschadigde deel ‘verschrompeld’ wat maanden tot jaren kan duren. Of wanneer ze naar signaaloverdracht in de hersenen kijken. Wat dus met gewone scans/standaard beeldvormend onderzoek niet onderzocht wordt. Dergelijk letsel kan wel degelijk gevolgen hebben.
heb je later nog onderzoeken gekregen?
Heb dus gisteren wel gelezen maar niet geantwoord. Voor wie nu verder gaat lezen, zal vast begrijpen waarom ik geen zin had om dit mobiel te typen. 

Neemt natuurlijk niet weg dat ze dat wel met een beetje meer empathie had kunnen brengen. 
Ik weet nog heel goed dat mijn fysio in dichte kring te maken kreeg met een hersenvlies ontsteking. Mijn fysio, die dus dagelijks mensen helpt revalideren. Niet enkel mensen met hersenletsel maar wel grotendeels neurologische revalidaties, zei me "jama, die zegt dat die volgende week terug wil gaan werken maar dat kan helemaal niet en dat krijg ik niet duidelijk!Ze is toch zelf ook intelligent genoeg om dat te snappen?"

Ik ga twee maal per week. Dat was een vrijdag. Dus maandag kwam ik aan en vroeg ik hoe het ging waarop ie ook heel eerlijk zei dat het nu een stuk beter gegaan was in de communicatie en dat ze ook wat redelijker werd nu hij juist meer mee ging in haar verhaal. En dat is het hem he. Als jij heel graag beter wil zijn en worden, en iemand waar je van houdt zegt je steeds "jamaar dat kan niet" dan word je op een gegeven moment boos, want voor jou voelt dat niet als bezorgdheid maar als iemand die in je zou moeten geloven die dat niet doet. Dus zolang ze niets doen dat direct gevaar betekend voor zichzelf of hun omgeving, moet je die mensen soms ook gewoon een beetje tegen zichzelf op laten lopen.
En weet je, eigenlijk zou ik mijn volgende blog hier op aansluitend eens kunnen/moeten schrijven over grenzen leren kennen.
Ook grenzen leren kennen is algemener dan NAH's hoewel men bij een NAH er iets heftiger mee geconfronteerd wordt.
Zoals ik LuffB ook zag zeggen zie ik ook dat dit best wel een stukje meer los maakt dan ik eigenlijk zelf verwacht had.
Dus wellicht moet ik een beetje meer moeten durven om dat mentale stukje ook eens te tackelen ondanks dat dat een stukje is dat ik ook graag verzwijg. 
Heb 'm dus wel gelezen maar wil niets opnieuw starten.
Ik weet niet goed hoe dat precies werkt en of ze dit uberhaupt zouden willen. Zal zo eens contact op nemen met ze... Er is meen ik ook een belgische site er over. Ik moet wel zeggen dat jullie me een beetje gemotiveerd hebben om mijn blog die ik ooit gestart ben over mijn hersenletsel en revalidatie, een beetje "op te schonen" en te kijken of ik daar actiever iets mee kan.
Zo was ik mijn haar aan het vlechten bij mijn fysio, het gesprek werd wat moeilijker en dan ga ik prullen met dingen. In dit geval dus mijn haar terug vlechten. Want na veel pijn, tranen en moeite (letterlijk) kan ik dat weer zelf.
Een prestatie waar ik trotser op was dan zelfs mijn man echt begreep maar goed. Ik heb inmiddels geleerd dat het moeilijk te bevatten is voor iemand die het niet voelt hoe "groots" zulke kleine dingen kunnen en moeten voelen. Want het zijn die "I did it!" momentjes die motiveren om te blijven gaan. Maar anyhow. Mijn fysio zat dus te kijken en dat ging zo:
En ik word vrij boos van die testjes.
Dus dat hebben we één keer gedaan toen we alleen waren in de praktijk en heb hem toen ook gezegd dat ie alles moest testen wat ie wilde weten want dat ie die kans niet meer ging krijgen het eerst komende jaar.
Ik heb daar overigens ook wel dingen van op gestoken maar meer in de zin dat ik begrijp waarom sommige dingen mij dus niet lukken. )
Rechts doet eigenlijk al het werk, links funcioneerd als "even vast houden" en dat kan mijn spastische poot heel goed.
Goed genoeg dat ik woensdag avond een klein ongelukje met de paarden gehad heb omdat links te traag was met loslaten. Maar inmiddels ben ik redelijk snel geworden en zie je dat dus niet meer.
Maar ik denk dat veel vrouwelijke fysio's er ook niet aan zouden denken.
Terwijl je eigen haar gewoon kunnen verzorgen en handelen toch gewoon een stukje zelfstandigheid is. Hoe stom dat ook klinkt. Het lijkt een detail tot het niet meer kan.
Mijn beginpunt was hersenletsel, omdat dat is van waaruit ik vertrek. En eerlijkheid gebied me te zeggen dat hersenletsel of psychisch "lijden" (zij het stemmingsstoornissen, zij het autisme spectrum stoornissen.), dus waarbij de hersenen zelf anders functioneren, wel een klasse apart zijn. Ik heb mijn hele leven eigenlijk pijn gehad. Van kind af al had ik constant pijn en dokters hebben daarin ook best wel wat steken laten vallen. Maar of het een verschil gemaakt had, kan je nu niet meer weten natuurlijk.
Zolang die pijn puur fysiek was, kon ik daar echter door bikkelen. Ook nu, ik heb best wel zware chronische pijn. De fysieke pijn is frustrerend maar kan ik wel doorheen. Maar als mijn hersenletsel me in de weg gaat zitten... Daar is gewoon NIET doorheen te bikkelen. Niet. En ik heb me echt al meer dan eens af gevraagd of ik niet gewoon te snel op geef/niet hard genoeg werk... want dat komt er ook nog eens bij op zo'n moment. Maar mij lukt het niet. 
Ademen en ogen open en actie-reactie processen maar niet meer.
En dan eet ik dus ook niet. Het is een type vermoeidheid waarbij je letterlijk in staat zou zijn om te verhongeren ondanks dat er eten in de kast ligt volgens mij. Hoewel in theorie je hersenen zouden moeten in grijpen voor je op dat punt komt maar ik ben niet van plan om dat te testen.
Gewoon omdat dat hersenproces niet in werking gaat.
Automatische processen gaan dan nog prima, maar dingen waar bewuste keuzes voor nodig zijn dus niet meer.
Want ook chronisch pijn heeft een enorme psychische weerslag en er zijn zelfs onderzoeken die uitwijzen dat chronisch pijn eveneens de werking van de hersenen veranderd.
En ook daarvoor moet gewoon meer opening komen om het bespreekbaar te maken. Niet dat eeuwige "jamaar ik ben ook wel eens moe." als antwoord krijgen. De mensen die hier mee te maken hebben/hier herkenning in vinden zouden een gat in de lucht springen als het maar "wel eens" zou zijn.
Ik ben ook verbaast over de hoeveelheid reacties maar natuurlijk ook blij.. Want als het gelezen wordt, dan raakt het verspreid. En hopelijk vinden meer mensen die hier iets mee zouden zijn het dan ook.
Ik probeer de (beperkte) psychologie kennis die ik heb te koppelen aan mijn eigen ervaringen. Ik ben geen dokter of psycholoog. Maar ik probeer wel om ook een theoretische basis te hebben.
Misschien, als het me ooit lukt, dat ik ooit wel een diploma mag ontvangen. Maar nu zijn we daar nog niet en ik zie nog wat beren op de weg. Die niet zozeer te maken hebben met het studeren want dat gaat me prima af, maar wel met het reizen wat er voor bepaalde vakken aan gaat komen.
En om één of andere reden ben ik panisch geworden om presentaties te doen dus over een tijdje wordt dat een issue.
Klein letsel heeft vaak in verhouding grote gevolgen omdat het dus vaak over het hoofd gezien wordt waardoor er geen hulp geboden wordt in die eerste 2 kritische jaren dat er het meeste winst geboekt kan worden kwa revalidatie.) Maar als het dus gevonden wordt heb je ten eerste erkenning. Er is een oorzaak. Ze moeten die oorzaak ook erkennen en ze (dokters dus) kunnen en moeten die oorzaak meenemen in een verklaring voor jouw symptomen.
Je krijgt over het algemeen niks tenzij je anders dood gaat of niet zelf buiten kan wandelen. Je weet dan ook waar het letsel zit waardoor je iets gerichter kan gaan zoeken naar waar je mee gebaat zou zijn.
Er zijn mensen die liever zo min mogelijk weten. (mijn vader bv.) Het is dus heel persoonlijk of jij geholpen zou zijn bij het "weten" of niet. Ik weet ook waar mijn hersenletsel gelokaliseerd is (welke gebieden.) en ben ook zelf op onderzoek uit gegaan wat die gebieden doen omdat ik daar vanuit mijn dokters alleen maar "algemene" dingen kreeg. Heb ook met psychologie bewust vrij snel neuropsychologie op genomen om de werking van de hersenen en de hersengebieden te begrijpen. Ik ben daar dus vrij extreem in. Hoe jij daarin staat weet jij alleen.
Zeker die laatste is een vrij nieuwe ontwikkeling. Maar zeker bij hersenschuddingen en whipplashes doen ze vaak niet echt verder onderzoek.
De duurdere apparaten "delen" ziekenhuizen vaak omdat ze niet alleen duur zijn in aankoop maar ook in onderhoud.
Dus bereid je wel voor op een "rocky road" tenzij je een neuroloog vindt die de weg voor je vrij wil maken. 
Dat onderzoek was duur en enorm vermoeiend maar ik heb daar wel heel veel aan gehad.
Er kwamen dingen naar boven die bij mij wel een muntje deden vallen.
Indien je niet perse hoeft te weten of er een fysiek letsel is. Zou je ook kunnen overwegen om te kijken of je aan een neuropsychologisch onderzoek kan geraken.
Dat is niet goedkoop maar dat is alles wat hierboven staat ook niet. Vanuit dat onderzoek komen potentieel ook meer mogelijkheden om hulp te krijgen. Ik zou begrijpen als je beide wil weten overigens. (zowel het fysieke als het neuropsychologisch onderzoek.)
moonfish13 schreef:Heel herkenbaar!
Ik omschrijf het ook altijd als ik voel dat ik 100% heb, en ineens blijkt dat ik van 80%, naar 30% toe schiet.
Ik voel het gewoon niet goed aankomen.
Hetzelfde met lekker slapen na een drukke dag.
Men denkt erg moe=kunnen slapen.
Bij mij is erg moe doodmoe de hele nacht doorhalen zonder één moment rust.
Hele systeem van de wap, en dan lukt slapen echt niet meer.
Gevolg is ook veel meer pijn, en flinke pijnstilling geeft dat ik ook niet auto moet en mag rijden.
Dan ben ik te moe, niet erbij.
En dan leek ik die dag ervoor heel wat, maar door nul slaap kan ik de dag er na niks.
Gelukkig heb ik superfijne mensen om me heen die weten dat dit zo is, ook fysiek.
Dus na een drukke dag weten ze dat ik waarschijnlijk vraag voor de pony’s te zorgen.
Daar rekenen ze eigenlijk al een beetje op.
Maar daardoor kan ik wel nog bij leuke dingen zijn, zonder stress van hoe rooi ik het morgen.
Daar ben ik de mensen die dat mogelijk maken ontzettend dankbaar voor.
Zo kan ik ook de ene dag króm liggen van een semi hernia, en de dag erna weer alles kunnen.
Dan zie je dus de ene dag dat ik er niet ben wegens te ziek van pijn, om de dag erna qua rug weer dingen te doen dat je denkt: je bent gék!
Maar dat kán dus, zo snel kan het gaan.
En gelukkig weet men om me heen wel dat dat zo is en dat ik er geen misbruik van maak.
Maar zonder de mensen die mij geloven, zou ik me vreselijk onzeker voelen tegenover hen.
Ik zeg altijd zo: Ik kan alles.
Maar alles beperkt, de batterij is snel leeg.
En het is de vraag hoe hoog de rekening achteraf is.
Maar ik kan best een dag doorhalen hoor, maar dan kan zoiets zo 5 dagen duren.
Of zomaar 1.5 week, helemaal debiel lang.
De kunst is om de juiste mensen om je heen te hebben, die op kunnen vangen wat je niet lukt.
Dat vergt voor mij investeren in relaties, in moeite doen voor een ander als dat even wel goed gaat.
Maar dat betaald zich terug in de rust om te kunnen leven zonder zorgen, de waardering, en dat je er nog steeds bij hoort.
Ik weet trouwens niet hoe je oren zijn.
Maar ik heb recent Flare Calmer oordopjes besteld, en ze bevallen ónwijs goed.
Geluiden van auto’s zijn minder, pijnlijke tonen vallen grotendeels weg, waardoor ik meer rust in mijn hoofd heb.
Ze dempen niet echt veel in decibellen, ze zijn hol maar ik vind ze heerlijk.
Ze waren €22 meen ik en de audiciën hier zegt dat ze dit niet kunnen maken voor mij op maat.
Ik kan mijn hoofd flink beter bij de les houden met deze dopjes.
[ [url=m/SkUyoX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/afkFiJ.jpg]Afbeelding[/url] ]