Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 07:48

ullaatje schreef:
Hou op met speculeren en schuld aanwijzen.

Bloed bij Thalia is net zo vervelend als bij Mercedes.
De regel is streng en kijkt niet naar het hoe of wat.
En eigenlijk vind ik dat een slechte zaak
Want niet voor alles is uitsluiting nodig.

Mijn mening

Ik vind het een goede zaak. Voorkomt namelijk discussie en willekeur, nu weet iedereen waar die aan toe is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:30

ullaatje schreef:

Een daas, op de tong gebeten,... wat het ook is, het is nooit de schuld van de ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 08:35

En toch zijn er zoveel amateurruiters die zogenaamd zoveel beroerder rijden die nog nooit bloed in de mond of op de flanken gehad hebben na een training. Het is wat met die toppaarden, ze moeten nog net niet in een glazen kastje...
De enige die hier eens een sneetje in de lip gehad heeft, was zelf gevallen omdat hij schrok van een kat en sneller opzij wilde dan hij gecoördineerd kreeg. Toen had hij een mini sneetje en een paar druppels bloed die nog voor ik hem de paddock uit had al niet meer te zien waren. Maar dan hebben we het over een paard dat bijna over me heen gerold was. Dus ik vind het toch ook apart dat zoveel van die toppaarden zo'n extreem gevoelige huidjes hebben. Paard hierboven genoemd heeft ook een huidje dat al kaal wordt als je er te lang naar kijkt dus ik zou die dieren nog niet graag onderhouden als die nóg gevoeliger zijn van huidje.

En nee, hier wordt overigens niet gereden met wondjes op de flanken en ook niet met schaafwondes op de benen. Bezeren ze zich met van de vrachtwagen af komen (die toppaarden zijn ondanks al hun bescherming ook daar verdacht goed in tov de huis tuin en keuken paarden.) dan gaan we weer naar huis. Jammer maar helaas. Ben ooit twee uur naar een wedstrijd gereden waar we ook zouden overnachten, toenmalige pony schrok van een bobcatje dat op een slechte timing de hoek om kwam (kon de beste man niks aan doen maar pony sprong dus idd stom van de klep omdat ie van dat bobcatje schrok.)
Pony heeft daar overnacht en is de volgende morgen twee uur weer naar huis gegaan zonder wedstrijd te lopen. Niet topfit = geen wedstrijd. Ook niet L niveau.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:48

ullaatje schreef:
ohw jongens wat zitten hier weer een perfecte ruiters bij.
Nooit met een piepklein wondje gereden zeker?
Nooit een paard gehad wat van de wagen af kwam met een sneetje of of een schaafplekje??
Ook nooit een daas doodgeslagen op je paard??

Hebben jullie weleens heel goed gekeken hoe klein de amazone is en hoe groot het paard???
Ze komt niet eens 25 cm achter het zadel met haar benen!!!

Mijn mening

Hier ben ik het helemaal hartgrondig mee eens

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:56

RoyalMemory schreef:
ullaatje schreef:
ohw jongens wat zitten hier weer een perfecte ruiters bij.
Nooit met een piepklein wondje gereden zeker?
Nooit een paard gehad wat van de wagen af kwam met een sneetje of of een schaafplekje??
Ook nooit een daas doodgeslagen op je paard??

Hebben jullie weleens heel goed gekeken hoe klein de amazone is en hoe groot het paard???
Ze komt niet eens 25 cm achter het zadel met haar benen!!!

Mijn mening

Hier ben ik het helemaal hartgrondig mee eens

Hoe kan uitsluiten om bloed een slechte zaak zijn?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 08:26

Dit is een goede regel die tot op heden zeer goed en strikt gehandhaafd wordt en daar ben ik blij mee. Dat moet zeker zo blijven! Zuur is het wel, maar je wilt niet van een paard met een wonde op een delicate plek dan nog een topprestatie verwachten.

Boras

Re: Mercedes Verweij op EK U25 uitgesloten vanwege bloedregel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 09:48

Risico van het vak als je met levende wezens werkt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:24

_San87_ schreef:

Dat begrijp ik ook echt niet.

Als je dat moet verdedigen, welke conclusies mag ik daar dan aan verbinden?
Dat het bij die ruiters toch zo vaak voorkomt dat het een probleem geeft in hoe ze (wedstrijden) rijden?
Want dat is wel wat ik dan denk als er afgegeven word op de ruiters die zogenoemd perfect zijn.
ik denk namelijk niet dat hier perfecte ruiters reageren, sterker nog die bestaan naar mijn idee niet eens :)
Er zit naar mijn idee wel een heel groot gebied tussen het zogenaamde perfect en bloed.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:28

_Penotti schreef:
_San87_ schreef:

Dat begrijp ik ook echt niet.

Als je dat moet verdedigen, welke conclusies mag ik daar dan aan verbinden?
Dat het bij die ruiters toch zo vaak voorkomt dat het een probleem geeft in hoe ze (wedstrijden) rijden?
Want dat is wel wat ik dan denk als er afgegeven word op de ruiters die zogenoemd perfect zijn.
ik denk namelijk niet dat hier perfecte ruiters reageren, sterker nog die bestaan naar mijn idee niet eens :)
Er zit naar mijn idee wel een heel groot gebied tussen het zogenaamde perfect en bloed.

Ik begrijp niets van je reactie op San87. Dat kan aan mij liggen hoor.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 11:30

Gewoon als aanvulling dat ik dat ook echt niet snap.
Met mijn vragen die daar bij me op komen in een alinea daaronder.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:05

_San87_ schreef:

Uitsluiting om een paar druppels bloed van een daas die gestoken heeft vind ik wel een slechte zaak.
Die mep ik thuis ook dood, veeg eventueel bloed weg (als ik het al zie) en rijd gewoon door. Een klein schaafwondje door stoten of zichzelf aantikken vind ik ze ook niet zielig mee, maar kan wel een paar druppels bloed geven.

Ander verhaal uiteraard zodra je een paard doorspoort of echt zijn mond kapot trekt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:12

Maar hoe groot is die kans dat er net een daas zat waar ook het been en de spoor zat?

Ik vind het ook niet zielig als ze een krasje oplopen door een onbedoelde actie.

Maar bloed is bloed, als je moet gaan zitten meten wanneer is het teveel of wanneer niet, heeft iedereen daar zijn eigen grens in. En de bekende ruiter zal er dan mee wegkomen en miepje op de hoek niet.
Dan is 1 duidelijk grens duidelijk, bloed is uitsluiting 0 discussie.
Waren maar meer regels zo gemakkelijk te maken, dat zou handig zijn :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:22

Kaitlyn schreef:
_San87_ schreef:

Uitsluiting om een paar druppels bloed van een daas die gestoken heeft vind ik wel een slechte zaak.
Die mep ik thuis ook dood, veeg eventueel bloed weg (als ik het al zie) en rijd gewoon door. Een klein schaafwondje door stoten of zichzelf aantikken vind ik ze ook niet zielig mee, maar kan wel een paar druppels bloed geven.

Ander verhaal uiteraard zodra je een paard doorspoort of echt zijn mond kapot trekt.

Normaal bloed het niet bij mij als de daas gebeten heeft. Bloed komt bij meestal omdat de daas dood is. En wellicht niet een handige keuze als je op wedstrijd bent en je weet dat bloed uitsluiting is om de daas dood te meppen. Jaag hem dan gewoon weg. :)* Het is natuurlijk gissen waar het door kwam. Vandaar ook de simpele regel anders gaan mensen van alles verzinnen om er onderuit te komen. Net zoals hier gebeurt. Discussie waar mensen het gewoon niet eens gaan worden.

Wij waren er niet bij. Terecht? Ja de regel is duidelijk. Vervelend dat het je overkomt maar dat weet je, zeker mensen op het EK weten wat er bij komt kijken.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 20-08-20 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:23

Kaitlyn schreef:
_San87_ schreef:

Ik zie geen enkele ruiter een daas doodslaan tijdens de proef. En ja, het kán een daas zijn, het kán een onschuldig schaafwondje zijn, maar het kán ook minder onschuldig zijn.

Dan ga je weer uitzonderingen maken op een hele duidelijke regel: bloed op het paard = uitsluiting. En ik denk niet dat je uitzonderingen moet willen.

Zuur? Absoluut. Maar het is nu eenmaal zo. En dat is goed.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 12:27

_San87_ schreef:
Ik zie geen enkele ruiter een daas doodslaan tijdens de proef. En ja, het kán een daas zijn, het kán een onschuldig schaafwondje zijn, maar het kán ook minder onschuldig zijn.

Dan ga je weer uitzonderingen maken op een hele duidelijke regel: bloed op het paard = uitsluiting. En ik denk niet dat je uitzonderingen moet willen.

Zuur? Absoluut. Maar het is nu eenmaal zo. En dat is goed.

Hier sluit ik mij bij aan.

Al zie je nog steeds dat men vanalles probeert om hier onderuit te komen :n

Nairua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 23:31

Regels zijn regels en als het in het belang van het dier is....

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 06:56

Zelf weleens met losstappen aan de lange teugel, een paard met bloed in de mond gehad. Bleek op zijn lip gebeten te hebben. Teugels zijn niet eens aangenomen geweest.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 07:10

Bijzonder dat die insecten altijd alleen de Nederlandse paarden steken. En altijd op de spoorplek of mond.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 09:57

Oehlala schreef:
Bijzonder dat die insecten altijd alleen de Nederlandse paarden steken. En altijd op de spoorplek of mond.

Dat is niet juist. Ook buitenlandse deelnemers overkomt het.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:26

Maar nooit een dazenplek boven op de kont of hals.
Daar zitten doorgaans toch te meeste dazen is mijn ervaring :)

Niet daar waar mijn benen zitten of op de lippen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:53

Niello schreef:
Oehlala schreef:

Dat is niet juist. Ook buitenlandse deelnemers overkomt het.

Dat ze bloed hebben zal best, alleen die geven gewoon toe dat ze net te hard gespoord hebben oid. Niet een of ander lulverhaal met insecten.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:03

Als je bloedregel niet altijd wil toepassen en uitzonderingen wil maken, is het niet meer te handhaven en komt er meer willekeur en interpretatie verschillen. Bovendien willen ze volgens mij voorkomen dat de publieke opinie de sport schaadt. Sjef Janssen heeft het wel eens geprobeerd om het veranderd te krijgen. Is hem niet gelukt. Het ziet er gewoon op tv lullig uit als er ergens bloed zit, wat de oorzaak ook is, dus beter alles uitsluiten en de ring uit sturen. Goed voor de sport denk ik als je het hebt over de dierenactivisten en publieke opinie die de sport anders in een kwaad daglicht kunnen stellen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:03

Oehlala schreef:
Dat ze bloed hebben zal best, alleen die geven gewoon toe dat ze net te hard gespoord hebben oid. Niet een of ander lulverhaal met insecten.

Dat hebben Thalia en Mercedes toch ook niet gedaan?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:07

Nou als je veel paarden hebt zitten ze er altijd tussen hoor.
Degene die nooit iets hebben en degene die het altijd en eeuwig weer presteren om gewond te raken, met jouw hulp of zonder.

Frustrered ja, maar neemt niet weg dat de regel gewoon goed is.