[OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:11

[***] schreef:
Bianca heeft de essentie van de column niet begrepen
En verstand ervan of niet, het publiek heeft er een mening over waar we rekening mee moeten gaan houden.
En dan was het beter geweest om het evenement niet door te laten gaan met deze temperaturen. We moeten er voor waken dat we naar de buitenwereld niet uitstralen dat onze paarden gebruiksvoorwerpen zijn ipv sport partners

Nee! Je moet niet iets doen of laten “voor de publieke opinie”. Je moet iets doen of laten omdat het goed of slecht is voor je paard!

Kom nou, we zijn toch geen marionetten van de mensen die het niet (willen) snappen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:12

[***] schreef:
Bianca heeft de essentie van de column niet begrepen
En verstand ervan of niet, het publiek heeft er een mening over waar we rekening mee moeten gaan houden.
En dan was het beter geweest om het evenement niet door te laten gaan met deze temperaturen. We moeten er voor waken dat we naar de buitenwereld niet uitstralen dat onze paarden gebruiksvoorwerpen zijn ipv sport partners

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Dus dat!

en Gini: _/-\o_
niet enkel een gemiste kans maar zelfs extra munitie.

Elisa: inderdaad. En ik vind het moeilijker en moeilijker om het nog te verdedigen allemaal. :)

Rien10: blijkbaar is dat niet voldoende motivatie. En daar wringt het schoentje dus... De enige moment dat er "oproer" is over hoe er met de dieren om gegaan wordt is wanneer de publieke opinie duidelijk maakt dat het hen ook op valt.
En zoals Elise zegt: dat welzijn niet voor op staat in de sport (competitie) is wat ons de das om gaat doen.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:21

Ik vind dat de columniste
Helemaal niks lelijks zegt en gewoon eerlijk is
Tuurlijk ze hadden het paard liever niet ingeslapen en zo een ongeluk gewild

Ik vindt ook niet dat ze aanvallend wilt doen
Ze schrijft het,vindt ik met een knipoog ,maar toch met de feiten om op een rij
Het paard kiest er niet voor
De eigenaars kiezen wel voor dat risico en men hoort beter te weten

De paarden kunnen/mogen niet kiezen .
Of ze zijn "braaf

Zijn ze dit niet dan wordt er net zolang aan het vertrouwen gewerkt dat het paard het wel doet ,met het gevolg dat er dingen gevraagd worden van het paard die niet eerlijk
zijn
Laatst bijgewerkt door LibertyLucky op 18-08-20 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:21

Elisa2 schreef:
Het is wel moeilijk hoor Gini, probeer het maar eens bij een artikel van Dier en Recht. De aggresiviteit vliegt je om de oren..ookal leg je iets wel normaal uit.

Ja, dat is inderdaad moeilijk soms. Maar je moet voor ogen houden wie je doelgroep is. Dat is niet Dier en Recht, dat is Jan met de pet, de publieke opinie, de man in de straat.
Laat Dier en Recht maar roepen en blèren, blijf zelf rustig en beleefd, alleen zo komt je boodschap en je standpunt het beste over.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:23

Vind ik dat het goed te praten is om met die hitte een paardenevenement door te laten gaan? Nee.

Het stukje van Bianca over het gebroken been kan ik me wel in vinden.

Het artikel van de columniste van NRC vind ik ronduit slecht, duidelijk geschreven door iemand die de ballen verstand heeft van paarden en alleen maar een schop doet naar een sport waar ze geen verstand van heeft.
Wel interessant voor de media uiteraard, want dit soort artikelen eisen veel aandacht op en dat is weer goed voor de verkoop van de krant.

Jammer alleen dat buitenstaanders de neiging hebben om alles wat in zo'n artikel staat voor waarheid aan te nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:23

Maar dit het vervolg op een eerdere blog over de hitte - waar Bianca het starten in die hitte dus verdedigde - wat niet handig is en zeker niet door iedereen gedragen wordt. En daar had de wedstrijdorganisatie dus ook iets aan kunnen doen, want die dooddoener: "verantwoordelijkheid van de ruiter" is natuurlijk ook gewoon lafheid/gebrek aan daadkracht. Maar ja, er wás al zoveel vanwege Covid niet doorgegaan... en blablabla.

Daar nog een keer overheen gaan had ook geen zin gehad. Bianca had al aangegeven dat normaal te vinden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:30

Terzijde: Ingrid Klimke, die ik zeer hoog acht en van wie bekend is dat zij dierenwelzijn hoog in het vaandel heeft staan, was 1e, 2e en 4e bij deze wedstrijd.
Ik lees bij de KNHS dat het ongeluk gebeurd is rond 10 uur in de ochtend en dat het toen 25 graden was.
Het grootste deel van het parcours lag in het bos / de schaduw.

De meningen over eventing zullen altijd verdeeld blijven. Ik vind het nog steeds dat een eventingpaard een mooi leven heeft. Veel afwisseling, buiten rijden, bij de wedstrijden veel controle op conditie en dierenwelzijn.

En natuurlijk zijn er voorbeelden waar het welzijn niet voorop staat. Maar dat geldt in de volle breedte. Een shetje in de tuin omdat het zo leuk is voor de kids is ook niet echt goed voor het dierenwelzijn. Jammer dat het oog altijd valt op 'eye catchers' als eventing. En dat een deel van de paardenliefhebbers in Nederland daar klakkeloos in meegaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:32

Vind ook zeker dat de wedstrijdorganisatie hier een verantwoordelijkheid heeft en dit niet moet afwentelen op de paardeneigenaren, die misschien denken dat als de wedstrijdorganisatie dit evenement door laat gaan en maatregelen heeft genomen het allemaal niet zo erg zal zijn. Eigen verantwoordelijkheid is voor sommigen best moeilijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:42

De columniste schrijft imo niet met een knipoog, het is gewoon een heel dom stuk. Dat is mijn ongezouten mening. Iemand die gestudeerd heeft en journalist is zou nu juist verder onderzoek moeten doen en niet een vergelijking moeten maken die nergens op slaat.

En hier wat info over eventing hindernissen en veiligheid:

De MIM clip (of ook wel in het Engels de frangible pin genoemd)

Er is ook nog een inklapbare hindernis, die kan ik alleen zo snel niet vinden. Als het paard daarop zou landen klapt hij in. Doel van beiden is de rotational fall tegengaan. Dat is namelijk voor paarden en ruiters de meest gevaarlijke val.

Hier nog een meer algemeen stukje over veiligheid, wel uit 2013, inmiddels is er al verder door ontwikkeld:

Al vind ik dat deze discussie/vraag nogal off topic is, omdat het ongeluk gebeurde in een wending. Wat ik wel vind, de sport moet hier zelf veel transparanter in zijn. Heel veel mensen zijn hier zoals al blijkt uit dit topic niet mee bekend, en dat is jammer. De sport is echt veel veiliger geworden.

Fitzroy

Re: [OP] Bianca Schoenmakers reageert op columniste NRC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:49

Kan iemand het stuk uit het NRC hiernaartoe kopiëren? Ik kan het niet lezen, dan moet ik een abonnement nemen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:54

Citaat:
Spuitje

Ex-olympiër Zindane heeft bij een bocht zijn been gebroken en is geëuthanaseerd. Dit gebeurde afgelopen zaterdag bij de eerste editie van de Dutch Open Eventing (DOE) in Limburg. U begrijpt, het gaat hier om een dier, een mens zouden we voor een gebroken been nooit euthanaseren („overleden” noemen ze het op de paardensportsites).

Olympisch ruiter Theo van de Vendel gebruikte Zindane al jaren voor publieksvermaak door hem over hindernissen te laten springen. Paardenmensen beweren dat paarden plezier beleven aan de paardensport, maar het gebruik van dwangmiddelen als bit, sporen en zweep ruikt naar het tegendeel. Bij de Zomerspelen van 2016 rolde Zindane bij een val over Theo heen, die mankeerde niets want hij droeg een beschermend vest. De risico’s van de cross zijn, in tegenstelling tot het plezier, wel voor rekening van het paardenlijf.

De laatste tijd werd Zindane bereden door Florinoor Hoogland, de echtgenote van Theo. Zaterdagochtend bracht zij de zestienjarige ruin aan de start van de DOE, waar paarden een dag dressuur doen en daarna door hoepeltjes springen. Al zijn hoepeltjes in het geval van de cross solide hindernissen, niet die waar de balken vanaf vallen als het paard ze aantikt. Diezelfde dag was in Houten „met het oog op welzijn van mens en dier” een paardenconcours uitgesteld. Het KNMI had vanwege de hitte voor Limburg code oranje afgegeven. De aanbeveling is dan lichamelijke activiteit te beperken, maar wat deden ze bij de DOE? Gewoon die knollen op topsnelheid over hindernissen jagen.

Zindane nam alle hindernissen die de organisatie had opgeworpen, maar op weg naar de finish werd een bocht hem fataal. In ieder geval na overleg met de dierenarts.

PRAAT MEE MET NRC
Onderaan dit artikel kunnen abonnees reageren. Hier leest u meer over reageren op NRC.nl .
De rest van de week probeerde ik me op voetbal en wielrennen te concentreren, maar steeds als ik benen zag, dacht ik aan het gekraak waarmee ze zouden breken, aan de brancard die gebracht zou worden en het landen van de traumahelikopter. Daarna het overleg van de artsen, nog een scan maken. Bij de persconferentie: helaas, we hebben Neymar moeten laten inslapen. Net als Fabio Jakobsen een week eerder. Hun dood zou op elke pagina besproken worden, die van Zindane niet.

Daags na het ‘overlijden’ deelde Theo op sociale media een betoog van springamazone Bianca Schoenmakers, die stelt dat de paarden in Limburg geen last van de hitte hadden want er waren ventilatoren, vernevelaars en schaduw op het terrein. Ze krijgt bijval van honderden paardenmensen, maar als de hitte geen invloed had op het breken van Zindane, dan kan in die sport een ervaren paard een bocht met zijn leven bekopen en lijkt mij dat des te meer reden om dat mensenvermaak met gevaar voor dieren af te schaffen. „De paarden staan onder een medisch toezicht, waar een gemiddelde profvoetballer jaloers op zou zijn,” zegt Bianca, alsof Memphis Depay, als hij een paard was geweest, met die knie niet allang was ingeslapen.

Zondag gaan ze in Limburg weer paarden over hindernissen jagen. De kans dat ze een minuut stilte voor Zindane houden is miniem, want als ze in de paardensport om paarden gaven, bestond die hele springsport niet.

Carolina Trujillo is schrijfster.

Mmm, ik zie nu dat ze schrijfster is en geen journaliste. Verandert niet mijn mening over het stuk trouwens.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:00

Bedankt, ik kan de reacties nu beter plaatsen.
En vind het inderdaad een zwaktebod van Bianca dat ze alleen maar ingaat op het gebroken been.

Ik denk dat het een kwestie van tijd gaat zijn voor de paardensport afgeschaft wordt op de Olympische Spelen. De publieke opinie verandert echt. Dat kun je niet leuk vinden maar daar hebben we wel mee te dealen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:06

Ik vind de OS sowieso omstreden. Dat is puur omdat nu met corona wel blijkt dat die globalisering en allemaal de hele wereld over reizen ook nadelen heeft. Buiten dat, 1 land van alles laten bouwen om het daarna te laten vervallen is echt zonde en niet meer van deze tijd. Als je ziet hoe sommige plekken waar de OS heeft plaats gevonden er nu bij liggen dat is om te huilen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:10

Wanneer dit gebeurt was bij 10 graden had iedereen och wat sneu gereageerd. Ook nrc had er geen woord aan vuil gemaakt. Ja ik ben persoonlijk van mening dat topsport of sport in zijn algemeenheid met dieren niet door moet gaan bij plotselinge extreem hoge temperaturen. Maar dat is mijn mening . Gaat er om dat iedereen nu over het starten bij toen nog een temperatuur die ronduit acceptabel is over het starten en vervolgens inslapen van een paard valt . Nog niet eens over de kop geslagen maar een simpele misstap met grote gevolgen. Dat noem ik ronduit hypocriet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:13

Bedankt voor het plaatsen van het artikel.

Inderdaad, alleen maar ingaan op dat gebroken been is maar een gedeelte van dat bericht.
En eigenlijk vind ik de uitleg van Bianca door ook niet eens erg duidelijk in. Voor mij als paarden eigenaar wel, maar als paardenleek, die begrijpt het dan nog steeds niet.

Ik als voorheen fanatiek sportruiter, nu nog steeds als recreant in de paardensport heb ook al telkens de grote vraagtekens geplaatst bij de doorgang van de eventing op zaterdag.
En ook de reactie van Bianca toen was echt puur geschreven vanuit iemand die de boterham verdient in de sport.
En daar ga je geen mensen mee overhalen die niets met paarden hebben, ook niet de voormalig sporter als ik of de recreant.
De meeste plaatsen vraagtekens bij de doorgang en ook Bianca's bijdrage.

Willen wij paarden mensen dat de sport over 20 jaar nog bestaat zullen we een heel ander beeld uit moeten gaan stralen.
Dat is geen bloed in de monden bij dressuur, dat is geen in de krul getrokken paarden op het losrij terrein en ook geen wedstrijden bij een dag dat het plus 30 graden word.
En al dat bovenstaande is ook helemaal niet nodig, het grootste gedeelte van de ruiters laat dat namelijk elke wedstrijd zien dat het wel in harmonie kan.
Zet die eens op de eerste plek, laat die winnen. Heel misschien komt de sport dan weer in een goed daglicht te staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:16

Bedankt voor de uitleg SusanH! :) Kijk, met dergelijke argumenten zou je denk ik veel verder komen dan met wat Bianca nu gedaan heeft! :)

Fitzroy: Indien de sporters een beetje "meegaander" zouden zijn, zou dat te voorkomen kunnen zijn. Er zijn ooit geluiden op gegaan om het paardendeel van de OS "af te scheiden" en die te laten doorgaan op een locatie waar het weer diervriendelijker is. (ik denk ten tijde van Peking? Of die van 2016? Was toen iig eentje met warmte en hoge luchtvochtigheid.) maar daar kwamen dan geluiden dat het de "charme" van de OS teniet deed. Maar dat gaat toch niet voor op welzijn?

en dan even dingen binnen de tak waar ik zelf in thuis ben:

S&T plicht afschaffen is een begin. Sporenplicht afschaffen wellicht ook.
Jury's weer meer laten kijken naar lichtheid ipv naar geshow. Veel druk en spanning zwaarder afstraffen.
Minimum leeftijd van de GP en jonge paarden wedstrijden naar omhoog en ook die van de hengstenkeuringen en bijhorende competities zodat daar minder "druk" op de ketel komt.
Meer aandacht voor het "thuis" leven van de paarden (weidegang, sociaal contact). Minder zwijgen over de misstanden binnen de sport. Want je hoeft op bokt niet ver te lezen om te zien hoeveel mensen het wel hebben over "misstanden" maar daar dan niet op aanspreken. Ook stewards/officials zouden daarin meer vrijheid moeten krijgen (en misschien zelfs meer plichten) IMO. Zij staan er immers bovenop.

Dat is even "off the top of my head".

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:18

Ten eerste begrijp ik Bianca's frustratie absoluut. Het is gewoon bijzonder om te lezen hoe het niet-paardenvolk tegen 'onze' wereld aankijkt en een mening heeft zonder het hele plaatje te kennen.

En ik begrijp dat ze daar op wilde reageren. Ze zou wel beter op de toon kunnen letten en een scherpe column kunnen schrijven met een paar sterke argumenten die ingaan op het gehele artikel, zo voorkom je dat de wederpartij meteen in verdedigingsmodus schiet en je je doel voorbij schiet.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:28

Fitzroy schreef:
Kan iemand het stuk uit het NRC hiernaartoe kopiëren? Ik kan het niet lezen, dan moet ik een abonnement nemen.

De kopie van Suzan is een stukje, hier kun je zonder abonnement de hele column lezen:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/14/spuitje-a4008821

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:33

Ayasha schreef:
..................

Jury's weer meer laten kijken naar lichtheid ipv naar geshow. Veel druk en spanning zwaarder afstraffen.
Minimum leeftijd van de GP en jonge paarden wedstrijden naar omhoog en ook die van de hengstenkeuringen en bijhorende competities zodat daar minder "druk" op de ketel komt.
Meer aandacht voor het "thuis" leven van de paarden (weidegang, sociaal contact). Minder zwijgen over de misstanden binnen de sport. Want je hoeft op bokt niet ver te lezen om te zien hoeveel mensen het wel hebben over "misstanden" maar daar dan niet op aanspreken. Ook stewards/officials zouden daarin meer vrijheid moeten krijgen (en misschien zelfs meer plichten) IMO. Zij staan er immers bovenop.

En hier zou iemand als Trujillo absoluut niet van onder de indruk komen.
Het is jammer dat de focus altijd lijkt te liggen op 'wat is er verkeerd en moet anders'.
Misschien moeten we wel meer de goede voorbeelden en de mooie dingen laten zien....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:44

Omdat hetgeen dat verkeerd is het enige is dat veranderd moet worden. Dat is de manier om te verbeteren en het MOET beter. Het verkeerde negeren omdat je positiviteit wil uit dragen is geen optie wanneer je sport met dieren die geen keuze maken/hebben. Dan moet het gewoon beter. Klaar.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:45

@kendra, nee hoor. Dit krijg ik.

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:48

Oh gek, ik kon 'm ook gewoon gratis lezen. :=
Wat gebeurt er als je gewoon op "ik wil betrouwbare informatie" klikt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:50

Volledige column

Citaat:
Spuitje

Ex-olympiër Zindane heeft bij een bocht zijn been gebroken en is geëuthanaseerd. Dit gebeurde afgelopen zaterdag bij de eerste editie van de Dutch Open Eventing (DOE) in Limburg. U begrijpt, het gaat hier om een dier, een mens zouden we voor een gebroken been nooit euthanaseren („overleden” noemen ze het op de paardensportsites).

Olympisch ruiter Theo van de Vendel gebruikte Zindane al jaren voor publieksvermaak door hem over hindernissen te laten springen. Paardenmensen beweren dat paarden plezier beleven aan de paardensport, maar het gebruik van dwangmiddelen als bit, sporen en zweep ruikt naar het tegendeel. Bij de Zomerspelen van 2016 rolde Zindane bij een val over Theo heen, die mankeerde niets want hij droeg een beschermend vest. De risico’s van de cross zijn, in tegenstelling tot het plezier, wel voor rekening van het paardenlijf.

De laatste tijd werd Zindane bereden door Florinoor Hoogland, de echtgenote van Theo. Zaterdagochtend bracht zij de zestienjarige ruin aan de start van de DOE, waar paarden een dag dressuur doen en daarna door hoepeltjes springen. Al zijn hoepeltjes in het geval van de cross solide hindernissen, niet die waar de balken vanaf vallen als het paard ze aantikt. Diezelfde dag was in Houten „met het oog op welzijn van mens en dier” een paardenconcours uitgesteld. Het KNMI had vanwege de hitte voor Limburg code oranje afgegeven. De aanbeveling is dan lichamelijke activiteit te beperken, maar wat deden ze bij de DOE? Gewoon die knollen op topsnelheid over hindernissen jagen.

Zindane nam alle hindernissen die de organisatie had opgeworpen, maar op weg naar de finish werd een bocht hem fataal. In ieder geval na overleg met de dierenarts.

De rest van de week probeerde ik me op voetbal en wielrennen te concentreren, maar steeds als ik benen zag, dacht ik aan het gekraak waarmee ze zouden breken, aan de brancard die gebracht zou worden en het landen van de traumahelikopter. Daarna het overleg van de artsen, nog een scan maken. Bij de persconferentie: helaas, we hebben Neymar moeten laten inslapen. Net als Fabio Jakobsen een week eerder. Hun dood zou op elke pagina besproken worden, die van Zindane niet.

Daags na het ‘overlijden’ deelde Theo op sociale media een betoog van springamazone Bianca Schoenmakers, die stelt dat de paarden in Limburg geen last van de hitte hadden want er waren ventilatoren, vernevelaars en schaduw op het terrein. Ze krijgt bijval van honderden paardenmensen, maar als de hitte geen invloed had op het breken van Zindane, dan kan in die sport een ervaren paard een bocht met zijn leven bekopen en lijkt mij dat des te meer reden om dat mensenvermaak met gevaar voor dieren af te schaffen. „De paarden staan onder een medisch toezicht, waar een gemiddelde profvoetballer jaloers op zou zijn,” zegt Bianca, alsof Memphis Depay, als hij een paard was geweest, met die knie niet allang was ingeslapen.

Zondag gaan ze in Limburg weer paarden over hindernissen jagen. De kans dat ze een minuut stilte voor Zindane houden is miniem, want als ze in de paardensport om paarden gaven, bestond die hele springsport niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:53

Ayasha schreef:
Oh gek, ik kon 'm ook gewoon gratis lezen. :=
Wat gebeurt er als je gewoon op "ik wil betrouwbare informatie" klikt?

Dan kom je uit bij al de aangeboden abonnementen.
Niet bij het artikel. Ook een incognito venster werkt niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:54

Ayasha schreef:
Bedankt voor de uitleg SusanH! :) Kijk, met dergelijke argumenten zou je denk ik veel verder komen dan met wat Bianca nu gedaan heeft! :)

Fitzroy: Indien de sporters een beetje "meegaander" zouden zijn, zou dat te voorkomen kunnen zijn. Er zijn ooit geluiden op gegaan om het paardendeel van de OS "af te scheiden" en die te laten doorgaan op een locatie waar het weer diervriendelijker is. (ik denk ten tijde van Peking? Of die van 2016? Was toen iig eentje met warmte en hoge luchtvochtigheid.) maar daar kwamen dan geluiden dat het de "charme" van de OS teniet deed. Maar dat gaat toch niet voor op welzijn?

S&T en sporen zijn het probleem niet, hoe ermee om gegaan wordt wel. Geldt ook voor de recreant die op een paard rijdt met een weggedrukte rug wat door niemand gezien wordt.

Gewoon een geheel ander uitgangspunt nemen voor de sport: harmonie, diervriendelijk (los)rijden volgens het skala dubbel laten tellen en dan pas de oefeningen. Dan krijg je tenminste dat mensen dat thuis ook geen oefenen ipv als er alleen een toeziend oog is op dierenwelzijn.

Veel meer voorlichting over correct lichaamsgebruik, paarden verplicht met soortgenoten naar buiten.

Wbt springen kan ook de vriendelijkheid/ africhting en bitgebruik meegenomen worden in de beoordeling van een parcours. Het is belangrijk om uit te kunnen leggen waarom je doet wat je doet en dat ethisch te verantwoorden.