Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:42

xxCYNNxx schreef:
Maar dat neemt niet weg dat mensen die er gebruik van maken, en daarmee deze wanpraktijken in stand houden, ook eens hun gezonde verstand moeten gebruiken. Want als je een beetje nadenkt dan begrijp je dat je dat tripje maar even moet uitstellen tot er betere temperaturen zijn....of gewoon helemaal niet als het gedurende je verblijf zo heet blijft.

Hoe weet je als complete paardenleek dat koetsritjes met paarden onder wanpraktijken vallen?
Dat is iets wat zelfs bij ons gewoon aangeboden wordt: Oostende, Brugge,... In tegenstelling tot olifantenritten (wat sowieso een niet-gedomesticeerd dier is). Als zelfs paardenmensen deze koetsritten als goed zien, wat verwacht je dan van een paardenleek? https://www.communicatie-katrien.be/pos ... -in-brugge

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:46

koetsritjes met 35 graden noem ik een wanpraktijk.....niet zozeer de koetsritjes op zich....mits paarden genoeg rust krijgen en tussendoor eten en drinken, kan dit prima....mits er normale temperaturen zijn...en dat is 35 graden of meer toch zeker niet.

En dat kan iedereen bedenken. Die paardenmensen die wel dikke prestaties verwachten of koetsiers voor toeristen weten dat ook wel, maar de prestige ( sport) en geld ( sport en toeristenkoetsier) winnen het van welzijn.

Cinnepin

Re: Uitgeput paard sterft na toeristen rondrijden bij 36 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:52

Ik vind ook dat dit niet kan. Ik weet nog dat we op vakantie waren in spanje toen ik nog heel jong was. Ik zag ook zo'n koets en als kind helemaal in de wolken, ik wilde zo graag een rondje. Mijn vader bleef volhouden het niet te doen. Achteraf heel blij mee.

Maar wedstrijden in Nederland met warme temperaturen vind ik net zo goed mishandeling. En helaas zijn er ook bokkers die zich hier schuldig aan maken!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:55

xxCYNNxx schreef:
koetsritjes met 35 graden noem ik een wanpraktijk.....niet zozeer de koetsritjes op zich....mits paarden genoeg rust krijgen en tussendoor eten en drinken, kan dit prima....mits er normale temperaturen zijn...en dat is 35 graden of meer toch zeker niet.

En dat kan iedereen bedenken. Die paardenmensen die wel dikke prestaties verwachten of koetsiers voor toeristen weten dat ook wel, maar de prestige ( sport) en geld ( sport en toeristenkoetsier) winnen het van welzijn.

Ik denk dat toeristen uitgaan van de kennis van de eigenaar van het paard. Zolang die ritjes aanbiedt zullen toeristen ervan uitgaan dat het in orde is. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de eigenaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:56

Dat dit nog kan in deze tijd :\

Laatste keer dat ik koetspaarden voor toeristen zag was een aantal jaar geleden op Majorca. Wij (als kritische paardenhouders :') ) liepen uiteraard gelijk een rondje er omheen. Daar was gelukkig niets op aan te merken. De koetsiers hadden de paarden in de schaduw geparkeerd, er stonden emmers water en de dieren zagen er ook uit alsof ze regelmatig een hoefsmid zagen :-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:58

xxCYNNxx schreef:

Ja, maar jij weet dat, ik weet dat, maar hoe kan een paardenleek dat weten? Dat vraag ik me af?
In een wereld waar koetstochten ook in Westerse landen aangeboden worden, in een wereld waar Westerse ruiters met 35+ graden nog steeds op competitie gaan. Hoe verwacht je dan dat iemand die totaal niets van paarden af weet daar in Italië gaat denken 'hmmm, hier klopt iets niet'.

Ik ben met niet-paardenvrienden naar Sevilla geweest waar ook het ene paard na het andere in de brandende zon voorbijkwam. Mijn vrienden wisten oprecht niet dat dat uitbuiting was. Pas nadat ik hen uitleg gaf over het feit dat die paarden dag in dag uit moeten lopen en pas nadat ik hen echt staande hield bij de paarden en aanwees wat er allemaal niet oké was (voortdurend hijgen, een paard dat heel toevallig maar 1 peesbeschermer om had waarschijnlijk om een wonde te verbergen), begonnen ze het te begrijpen.

Dus het is aan ons, als paardenliefhebber, om mensen te onderwijzen hierin en het draagvlak voor dit soort ritten minder en minder te maken. Maar zo lang de hoofdredacteur van het grootste paardentijdschrift in België het allemaal wel oké vindt en zich niet schroomt om die opinie via zijn tijdschrift naar buiten te dragen, is er nog een lange weg te gaan. Dan kan je echt niet de paardennitwit op zijn dak geven omdat die het niet wist.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:02

Gini schreef:
Nee, als complete nitwit ga je ervan uit dat het wel kan. Die paarden wonen hier, doen dit dagelijks, die kunnen er wel tegen.

Dat zijn inderdaad wel de argumenten. En als het gaat om op een ezeltje naar boven gaan, anders kom ik er nooit!

Het is soms heel lastig inschatten wanneer iets oké is en wanneer niet. Nee, ik ga niet zwemmen met dolfijnen in een bassin, maar is zwemmen met dolfijnen wel oké als ze gewoon in hun eigen leefomgeving zitten en ze gewoon weg kunnen?

Ik doe aan scubaduiken en zal onderwater niets aanraken, tenzij uiterst noodgeval. Maar ja, toch kan het vervuilend/slecht zijn voor het rif.

Zo'n rit met de koets of ezels vind ik een duidelijke 'Nee' met dat soort temperaturen. Dat zijn voor mij makkelijke beslissingen, maar ik kan mij voorstellen dat het voor leken/mensen die minder ver doordenken heel lastig is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:04

Er zullen best koetsiers zijn die het wel goed doen, en hun paard bij dat soort extreme temperaturen niet laten werken, maar zolang er geen wet en regelgeving is en handhaving op dit soort leed gebeurt er gewoon niets en blijven paarden misbruikt worden voor toeristenvermaak.
Het is gewoon business/verdienmodel. Niet leuk voor diegenen die het wel correct doen maar het enige wat echt zou werken is een verbod, en dan maar ander werk zoeken. Of onder strenge wetgeving met handhaving. En hoe leuk is dat dan nog?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:06

Koetsritjes zouden prima kunnen wanneer de uitbater rekening hield met de paarden en ten eerste niet te lang en ten tweede niet met hoge temperaturen de paarden liet werken. Ik rijd ook niet op mijn paard bij hoge temperaturen.
daar zou de discussie dan ook over moeten gaan. Maar goed activisten die dit soort gebeurtenissen aangrijpen bedenken zijn niet uit op dierenwelzijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:12

Goof schreef:
xxCYNNxx schreef:

Ik denk dat toeristen uitgaan van de kennis van de eigenaar van het paard. Zolang die ritjes aanbiedt zullen toeristen ervan uitgaan dat het in orde is. De verantwoordelijkheid ligt volledig bij de eigenaar.

En die eigenaar moet in het toeristenseizoen genoeg verdienen om het tot volgend jaar uit te houden, want ander inkomen/baanmogelijkheid is er niet. Uitkering als die er al is, is niet genoeg om paard en koets (middelen van bestaan) van te onderhouden of te mogen houden. Geen inkomen = geen werkopties meer, want andere baan is er niet en geld om iets anders te leren om dat te veranderen ook niet. Catch 22 dus. Overheid zou er goed aan doen om eens te beginnen er een stage plaats van te maken voor de dierenartsen en hoefsmeden, dan heb je toezicht + gratis medische zorg en weer meer mensen een inkomen. En meteen mogelijkheid tot lange tijd volgen van paarden in hitte en wat dat in een praktijk situatie doet en dus ook wat de grens moet zijn (al dan niet specifiek per paard mocht daar verschil in zitten incl. weer kijken of je kan aanwijzen waarom).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:14

Apple schreef:
Dat dit nog kan in deze tijd :

Laatste keer dat ik koetspaarden voor toeristen zag was een aantal jaar geleden op Majorca. Wij (als kritische paardenhouders :') ) liepen uiteraard gelijk een rondje er omheen. Daar was gelukkig niets op aan te merken. De koetsiers hadden de paarden in de schaduw geparkeerd, er stonden emmers water en de dieren zagen er ook uit alsof ze regelmatig een hoefsmid zagen :-)

Ik heb in Polen, Krakau , ook veel koetsjes gezien. De paarden zagen er allemaal goed uit ...op de hoeven na. Wat ze daar onder hebben getimmert -O-

Dus ja...koetsen zijn er nog steeds en overal.

vandeshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:47

Ezeltjes in de Somariakloof in Griekenland, dan, speciaal voor uitgeputte toeristen, mogen zij verder sjouwen in die hitte. Dikke gasten, die erop zaten, grrr. Bloedheet was het.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:23

In Egypte heb je een afdeling van Brooke Hospital die heel goed oplet of er geen oververhitting is, zorgt voor schaduw en eten en drinken voor de paarden als ze moeten wachten tot de toeristen terug komen van een uitstapje naar opgravingen. Ze verzorgen gratis ( onze donaties) de wonden en hoeven, echt super.
Eigenlijk zouden ze op alle plaatsen waar paarden moeten werken onder voor hun slechte weer omstandigheden etc en met toeristen een afdeling van Brooke op moeten zetten voor controle, dan had dit voorkomen kunnen worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 06:35

Aurora3 schreef:
Volgens mij moeten er goede regels komen voor zulke attracties. Op zich is er weinig mis mee om koetsen met paarden ervoor te gebruiken om toeristen te vervoeren. Helaas lijkt niemand zich echt om de dieren te bekommeren. Veel van de toeristen houden nauwelijks rekening met gezondheid en welzijn van de dieren. Misschien hebben ze er te weinig kijk of, of misschien denken ze er niet bij na, geen idee wat er in de mensen om gaat. En de eigenaar/koetsier van de paarden heeft het geld te hard nodig of heeft ook heel weinig kijk op gezondheid/welzijn van zijn dieren. Dus dan moet de regering er maar strenge regels voor maken en die ook strikt handhaven. Keer op keer blijkt dat dat nodig is, want voorvallen als dit blijven steeds maar in het nieuws komen.

Ik zag op Sardinië vorig jaar een electrisch aangedreven koets, met het paard er voor. Vond dat een geweldig idee!
Koets met ondersteuning dus!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:09

Asciugamano schreef:
Aurora3 schreef:
Volgens mij moeten er goede regels komen voor zulke attracties. Op zich is er weinig mis mee om koetsen met paarden ervoor te gebruiken om toeristen te vervoeren. Helaas lijkt niemand zich echt om de dieren te bekommeren. Veel van de toeristen houden nauwelijks rekening met gezondheid en welzijn van de dieren. Misschien hebben ze er te weinig kijk of, of misschien denken ze er niet bij na, geen idee wat er in de mensen om gaat. En de eigenaar/koetsier van de paarden heeft het geld te hard nodig of heeft ook heel weinig kijk op gezondheid/welzijn van zijn dieren. Dus dan moet de regering er maar strenge regels voor maken en die ook strikt handhaven. Keer op keer blijkt dat dat nodig is, want voorvallen als dit blijven steeds maar in het nieuws komen.

Ik zag op Sardinië vorig jaar een electrisch aangedreven koets, met het paard er voor. Vond dat een geweldig idee!

Dat is slim zeg! Toch de nostalgische beleving, maar zonder het paard te vermoeien.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 08:12

Asciugamano schreef:
Aurora3 schreef:

Echt heel goed!
Met 36 graden hoeft dat van mij nog steeds niet, maar voor rest wel heel goed bedacht. Dat mag wel meer in het nieuws komen :j

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:22

Volgens mij is 36 graden in Italië wel een beetje normale zomerse temperatuur. Bij ons is dit uitzonderlijk omdat we dit niet gewend zijn. Net als onze dieren.

Neemt niet weg dat het nog steeds warm is en extra oplettendheid en verzorging een verplichting zou moeten zijn. Vooral omdat deze mensen hiervan moeten leven, zou je verwachten dat ze extra goed op hun paard letten.

Maar ik lees geen definitieve uitslag dat het paard ook daadwerkelijk door uitputting en de hitte overleden is.. Er zou verder onderzoek verricht worden om de precieze oorzaak te achterhalen. Zou zomaar kunnen dat dit paard wel juist verzorgd werd, maar plots inwendig letsel heeft opgelopen waardoor hij ingestort is?

Ik vind met zulke berichten dat je snel negatieve conclusies kunt trekken, omdat er al vaak anders wordt omgegaan met regels.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:13

Hier in Dubai gaan ze nog steeds 2 keer per dag galloperen met toeristen in de woestijn. Bij 42 graden. Er moet echt meer aandacht komen hiervoor. Arme dieren, veel overleven de zomer niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:23

Dacht dat Arabieren daar goed tegen bestand waren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 11:25

Orsje schreef:
Volgens mij is 36 graden in Italië wel een beetje normale zomerse temperatuur. Bij ons is dit uitzonderlijk omdat we dit niet gewend zijn. Net als onze dieren.

Neemt niet weg dat het nog steeds warm is en extra oplettendheid en verzorging een verplichting zou moeten zijn. Vooral omdat deze mensen hiervan moeten leven, zou je verwachten dat ze extra goed op hun paard letten.

Maar ik lees geen definitieve uitslag dat het paard ook daadwerkelijk door uitputting en de hitte overleden is.. Er zou verder onderzoek verricht worden om de precieze oorzaak te achterhalen. Zou zomaar kunnen dat dit paard wel juist verzorgd werd, maar plots inwendig letsel heeft opgelopen waardoor hij ingestort is?

Ik vind met zulke berichten dat je snel negatieve conclusies kunt trekken, omdat er al vaak anders wordt omgegaan met regels.

Precies, zoveel zegt het artikel nu ook weer niet.
En aan de andere kant van de wereld reden we met 40°ook gewoon paard. Als je zes maanden lang zo'n beetje ellke dag die temperaturen hebt is dat het nieuwe normaal en wordt er gewoon gereden hoor, incl. wedstrijden.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:13

elnienjo schreef:
Dacht dat Arabieren daar goed tegen bestand waren.

Geen enkel paard is bestand tegen 55 graden gevoelstemperatuur met 80% luchtvochtigheid, laat staan zonder electrolyten etc.

En pure Arabieren zijn hier zelfs weinig. De meeste zijn warmbloeden met thoroughbreds.

Nairua

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:39

Ik snap dat soort mensen echt niet