Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:32

mvdende schreef:
Ik weet dat bij ponypark City de ponys ook altijd een berg vers gras kregen zodra ze in de avond naar de loopstal gingen.

Ponys kregen dagelijks vers gras, en hebben het jaren daarop gedaan.

Hoe het nu gaat, weet ik niet.


Vers gras of vers gemaaid gras? Lang gras geen probleem :)

Rosebud

Berichten: 2010
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:41

Ik denk persoonlijk dat het zoals al meer genoemd wordt hier, om gemaaid gras uit een grasmaaimachine gaat , dat is veels te fijn voor de paarden. Wij maaien met de trekker vaak de toppen, van de inmiddels kaal gevreten weide af. Voordeel is dat die maaitrekker het mooi verspreid, en gaan er vervolgens nog met de mestsleper overheen. Vaak duurt het dan zo'n 5 weken voor ze weer op dat stuk land komen.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:43

Pikeur schreef:
pillow schreef:

Dit is toch dikke onzin. Boeren maaien ook gewoon gras om dit direct op stal te voeren


Inderdaad, zomerstalvoeren heet dat voor de geïnteresseerden


Misschien even het artikel lezen? En daarbij een paard is geen koe...............een paard heeft een nog veel lagere tolerantie grens als het om voer gaat; een koe kan veel "meer" hebben.

Maar als je het niet gelooft ga je toch lekker je paard vers gemaaid gras voeren!? :o

Dreamy

Berichten: 24072
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:45

Ik wist dit echt helemaal niet, nooit van gehoord! :oo

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:50

De dood van het paard in het artikel is door middel van onderzoek aangetoond dat het door het gras en het fermentatieproces daarvan komt. Ik vraag me af wat dan nog de nood is om dat te ontkennen en het onzin te noemen?

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 11:58

Lang gemaaid vers gras kan een paard gewoon eten. Het gevaar van kort gemaaid gras is verstoppingen en koliek. Of vers gras wat te lang ligt en niet droogt maar gaat rotten.

Wij moesten onze jaarling die erg zwak was door ziekte en dus zelf niet kon grazen ook lang gras geven zodat ze alsnog voeding binnen zou krijgen zonder dat ze zelf hoefde te lopen en grazen.

Een dierenarts gaat dat echt niet aanraden voor een ziek dier als vers gemaaid lang gras giftig is.
Ze heeft het helaas niet gered maar dat had niets met het gras te doen. Ze is volledig nagekeken nadat ze was overleden waaronder het bloed, urine en andere waarden en daar kwam niets uit. Zou ze vergiftigd zijn door het verse gras had dat naar boven moeten komen met het uitgebreide onderzoek.

Het paard in het artikel is toch overleden aan koliek door dat het gras war hij heeft gegeten al aan het fermenteren was en een verstopping heeft veroorzaakt?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:00

Gini schreef:
De dood van het paard in het artikel is door middel van onderzoek aangetoond dat het door het gras en het fermentatieproces daarvan komt. Ik vraag me af wat dan nog de nood is om dat te ontkennen en het onzin te noemen?

Zeker geen twijfel, maar ik vraag me wel af wat voor soort gras het is.
Dat is voor mij niet duidelijk.
Kort uit de grasmachine of lang met een bosmaaier gemaait.

En "Eerder werd haar verteld dat hij al lang geen toegang meer had tot het gras" dit paar was helemaal geen gras gewend ? Of begrijp ik dat verkeerd?

pillow
Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:06

Citaat:
Maar als je het niet gelooft ga je toch lekker je paard vers gemaaid gras voeren!?

Dat doe ik ook wel.

Popstra
Berichten: 13853
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:09

In het stuk staat dat het paard voor hij dit at al lang geen toegang meer had gehad tot gras.
Ik denk dat dit ook wel mede oorzaak is.

Gini
Berichten: 17970
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:11

_Penotti schreef:
Gini schreef:
De dood van het paard in het artikel is door middel van onderzoek aangetoond dat het door het gras en het fermentatieproces daarvan komt. Ik vraag me af wat dan nog de nood is om dat te ontkennen en het onzin te noemen?

Zeker geen twijfel, maar ik vraag me wel af wat voor soort gras het is.
Dat is voor mij niet duidelijk.
Kort uit de grasmachine of lang met een bosmaaier gemaait.

En "Eerder werd haar verteld dat hij al lang geen toegang meer had tot het gras" dit paar was helemaal geen gras gewend ? Of begrijp ik dat verkeerd?


Er zullen inderdaad verschillende factoren meespelen en het zal ook van paard tot paard afhangen of er zo ernstig op gereageerd wordt. Maar dit artikel is geen algemeen informatief stuk over gemaaid gras, dit is een nieuwsbericht: dit paard is gestorven door deze oorzaak.

Sky_Britt

Berichten: 1173
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:30

ElCid schreef:
Misschien even het artikel lezen? En daarbij een paard is geen koe...............een paard heeft een nog veel lagere tolerantie grens als het om voer gaat; een koe kan veel "meer" hebben.

Maar als je het niet gelooft ga je toch lekker je paard vers gemaaid gras voeren!? :o


Ik heb het artikel gelezen maar het gaat gewoon over de factoren die de aanwezigheid van nitraat in gras beïnvloeden? Dit geld dan toch ook voor het gras wat ze zelf afgrazen? Ik zie nergens waarom gemaaid gras specifiek slecht zou zijn, of mis ik iets?

Ik kan me ook geen biologisch proces indenken dat onderscheid zou maken tussen of mijn paarden een lange pluk met hun tanden afscheuren of dat ik het zelf pluk en vervolgens meteen aan hun geef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:37

Seven schreef:
Lang gemaaid vers gras kan een paard gewoon eten. Het gevaar van kort gemaaid gras is verstoppingen en koliek. Of vers gras wat te lang ligt en niet droogt maar gaat rotten.

Wij moesten onze jaarling die erg zwak was door ziekte en dus zelf niet kon grazen ook lang gras geven zodat ze alsnog voeding binnen zou krijgen zonder dat ze zelf hoefde te lopen en grazen.

Een dierenarts gaat dat echt niet aanraden voor een ziek dier als vers gemaaid lang gras giftig is.
Ze heeft het helaas niet gered maar dat had niets met het gras te doen. Ze is volledig nagekeken nadat ze was overleden waaronder het bloed, urine en andere waarden en daar kwam niets uit. Zou ze vergiftigd zijn door het verse gras had dat naar boven moeten komen met het uitgebreide onderzoek.

Het paard in het artikel is toch overleden aan koliek door dat het gras war hij heeft gegeten al aan het fermenteren was en een verstopping heeft veroorzaakt?


Mijn, nu 19 jarige ruin, heeft 6 jaar geleden nochtans gaskoliek gedaan na het eten van 1 kleine kruiwagen vers gras dat met een zeis gemaaid was.

Niobe

Berichten: 7995
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:40

Dreamy schreef:
Ik wist dit echt helemaal niet, nooit van gehoord! :oo


Ik wist dit ook niet :\ Bizar en ik heb toch al jaren paarden.
Al heb ik er ook nooit over gedacht om dat te geven trouwens.. Heftig om zo je paard te verliezen

Melvern
Berichten: 4418
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 12:42

Meid waar ik een poosje mee samen stond liet de buurman ook altijd de grasmaaier legen on onze weide. Gelukkig was ze vreselijk hebberig en mochten die van mij nooit wat hebben. Ze was heel apart en heel dom.
Haar pony had ook wekelijks koliek en was erg mager. Voerde daarbij ook bermhooi en was trots dat ze met een klein baaltje een ruime week kon.

De fokker waar ik altijd reed gaf wel eens heel lang vers gras wat gemaaid was en daar heb ik in de 15 jaar dat ik er kwam nooit problemen mee gemaakt.

Ik neem zelf geen risico hiermee

Rosebud

Berichten: 2010
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:17

SVRL schreef:
Seven schreef:
Lang gemaaid vers gras kan een paard gewoon eten. Het gevaar van kort gemaaid gras is verstoppingen en koliek. Of vers gras wat te lang ligt en niet droogt maar gaat rotten.

Wij moesten onze jaarling die erg zwak was door ziekte en dus zelf niet kon grazen ook lang gras geven zodat ze alsnog voeding binnen zou krijgen zonder dat ze zelf hoefde te lopen en grazen.

Een dierenarts gaat dat echt niet aanraden voor een ziek dier als vers gemaaid lang gras giftig is.
Ze heeft het helaas niet gered maar dat had niets met het gras te doen. Ze is volledig nagekeken nadat ze was overleden waaronder het bloed, urine en andere waarden en daar kwam niets uit. Zou ze vergiftigd zijn door het verse gras had dat naar boven moeten komen met het uitgebreide onderzoek.

Het paard in het artikel is toch overleden aan koliek door dat het gras war hij heeft gegeten al aan het fermenteren was en een verstopping heeft veroorzaakt?


Mijn, nu 19 jarige ruin, heeft 6 jaar geleden nochtans gaskoliek gedaan na het eten van 1 kleine kruiwagen vers gras dat met een zeis gemaaid was.


Was hij wel vers gras op dat moment gewend? In het voorjaar is het immer ook altijd oppassen met koliek, puur omdat ze het dan vaak zolang niet gehad hebben en omdat het gras dan zo eiwitrijk is.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:21

pillow schreef:
Shalimar schreef:
Gemaaid gras is enorm gevaarlijk. Wij hebben dit ook eens gehad met onze pony, pensionhouder had de lange stukken even kort gemaakt terwijl ze buiten stonden zonder ons medeweten. Pony heeft op het randje gehangen door koliek en het maar net gehaald. Echt, neem het risico niet. Het was een lijdensweg.

En hoe en waarmee was dit gras gemaaid.?


Met de maaimachine van de trekker.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:26

Op de Uithof in Utrecht krijgen de paarden ook vers gemaaid lang gras. Die van ons en meerdere op de intensive care afd, tenzij ze natuurlijk niet mochten eten. Ons paard was geopereerd aan een liesbreuk en moest nog even vasten en daarna kreeg hij het gemaaide gras
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 14-08-20 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:28

Maar is dat dan lang groen gras of lang bruiner gras.
Lang groen gras geeft natuurlijk net zoveel kans op gas.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:29

Gewoon vers gemaaid lang groen gras

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 13:36

Afbeelding

Dit geeft denk ik wel verschil.
Beide te maaien met een zeis/ bosmaaier.
Dat rechtse geven wij ook direct, dat linkse zou ik dan weer niet durven.
Zeker niet bij een paard dat geen gras gewend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:18

_Penotti schreef:
[ Afbeelding ]

Dit geeft denk ik wel verschil.
Beide te maaien met een zeis/ bosmaaier.
Dat rechtse geven wij ook direct, dat linkse zou ik dan weer niet durven.
Zeker niet bij een paard dat geen gras gewend is.


Was gelijk dat linkse gras. Overbuur had daar een strook van staan. Mijn paard had er al enkele dagen na mekaar een halve gekregen. Werd onmiddellijk na het maaien gegeven. Overbuur had eerst gezegd dat mijn vriend 3 kruiwagens had gegeven, bij navragen bleek het maar ene te zijn.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:19

Ik geef hier eigelijk elk voorjaar eerste enkele dagen een mand (+/- 5kg) geplukt gras per paard vooraleer ik begin op te bouwen. Plukken of zeisen (hoe schijf je dat?) Lijkt me hetzelfde. Ook krijgen ze van vers voorjaarsgras natuurlijk ook wel eens koliek, dat risico lijkt me gelijk.

De maaimachine achter de tractor hierboven is wat vaag, er bestaan verschillende soorten maaiers. Als ik het goed heb, is de meest voorkomende de mulch maaier en is dat net een groot grasmachien met een roterend blad dat alles gewoon fijn maalt. Maar dit zou ik bij ons nog eens moeten bekijken, ben er niet zo in thuis.

Misty12

Berichten: 7049
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:39

Wij hebben wel eens een zak vol vers geplukt (lang ) gras meegenomen naar een endurancewedstrijd. Dan heb je vocht en darmvulling in 1.
Paard bij ons op stal had die rottige tandenziekte waardoor de wortels oplossen. De eigenaresse had de voortanden van het paard laten trekken. Dat paard kon niet grazen in het begin. Dus plukte de eigenaresse elke dag een grote emmer vers gras zodat het paard naast hooi, ook gras binnen kreeg. Geen probleem hoor.

Het is idd dat kort gemaaid gras verstopping geeft omdat paarden het niet goed weg kunnen kauwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:41

Je kan lang gemaaid gras gelijk voeren, dus maai en voer, niet laten liggen een middag en dan pas voeren. En gras uit de gazonmaaier nooit voeren. Zo simpel is het.

truus1970

Berichten: 1260
Geregistreerd: 07-05-08

Re: Paard sterft na eten vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-20 14:44

T hangt ook van de maaimachine af. Met een goed mes waar t gras mooi gesneden wordt kan het wel. Wordt t gras meer geneusd eraf geslagen, dan is het een heel ander verhaal. Dan krijg je rare gras, dat is niet goed eten voor elk dier