Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:37

Die boete konden ze van mij toch ergens steken waar de zon niet schijnt....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:40

Lukasje schreef:
Arm dier :(

In België zijn diverse wedstrijden gewoon doorgegaan. Mijn vriendin had een dressuurwedstrijd. Ze had zich afgemeld omwille van de temperatuur want ze moest om 16h starten. Resultaat: niet enkel het inschrijvingsgeld kwijt maar daar bovenop een boete net zo hoog als het inschrijvingsgeld. Euh 8)7 ? Paardenwelzijn ??

Onbegrijpelijk. Reden om deze organisatie voortaan links te laten liggen en nooit meer inschrijven. Als meer mensen eens zo wijs zijn dan heeft het echt wel gevolgen voor zo'n organisatie.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:41

Volgens mij gaan de reacties nu alleen over het wel of niet starten met 35 graden in een eventing wedstrijd....

Het is voor Florinoor en Theo al verdrietig genoeg om, na een wedstrijd naar huis terug te keren met een paard minder.... Kan ze alleen maar sterkte wensen met dit verlies!

Zou dit bijv in Chaam gebeuren, begin maart, zouden mensen weer anders klagen.

De dierenarts van het springteam is 'blij' met deze temperaturen met het oog op de OS... En de faciliteiten op de peel bergen zijn top.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:45

x_Jeanine_x schreef:
Volgens mij gaan de reacties nu alleen over het wel of niet starten met 35 graden in een eventing wedstrijd....

Het is voor Florinoor en Theo al verdrietig genoeg om, na een wedstrijd naar huis terug te keren met een paard minder.... Kan ze alleen maar sterkte wensen met dit verlies!

De dierenarts van het springteam is 'blij' met deze temperaturen met het oog op de OS... En de faciliteiten op de peel bergen zijn top.

Ja, ze laten het paard met deze temperaturen starten. Hitte heeft altijd invloed, ze hadden gewoon moeten zeggen, nee dit is oneerlijk om van het paard te vragen. Ze kozen er echter voor om een extreme fysieke prestatie te vragen, want dat is het met dit weer en ni is het paard dood.

En dat het voor dierenarts een soort van generale repetitie is voor de OS, maakt het zelfs nog triester.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:47

misschien moeten ze zich eens afvragen of ze wel in tokio paarden moeten laten presteren. daar is het vaak zeer warm met een zeer hoge luchtvochtigheid.

ik vind het absoluut absurd dat de cross gewoon is doorgegaan onder deze temperaturen, nu de paardensport al een tijdje onder het vergrootglas ligt van dierenorganisaties. weer lekker de kat op het spek binden dit. geeft weer genoeg aanleiding voor discussie. hier was het meer dan 35 graden in Kronenberg trouwens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 17:49

Oehlala schreef:
misschien moeten ze zich eens afvragen of ze wel in tokio paarden moeten laten presteren. daar is het vaak zeer warm met een zeer hoge luchtvochtigheid.

ik vind het absoluut absurd dat de cross gewoon is doorgegaan onder deze temperaturen, nu de paardensport al een tijdje onder het vergrootglas ligt van dierenorganisaties. weer lekker de kat op het spek binden dit. geeft weer genoeg aanleiding voor discussie. hier was het meer dan 35 graden in Kronenberg trouwens.

Ik meen dat daarover al menig geluid op gegaan is dat men zich af vroeg of dat wel iets is dat ze moeten willen.

Als ze het beste voor het paard wilden hadden ze hem met deze temperatuur geen cross laten lopen.

Dat een dierenarts hier "blij" mee is is gewoon nog een argument dat paardensport wellicht geen bestaansrecht meer heeft in competitie verband. :x

Welke competitie is jouw vriendin dan niet gestart Lukasje? Want regionaal krijg je iig bij de PSV geen boete voor niet komen op dagen. Wel inschrijvingsgeld kwijt idd.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 18:03

x_Jeanine_x schreef:

Dit.
Ik zou ook niet starten, maar mijn paard en ik zijn geen getrainde topsporters.
Daarnaast moest Florinoor voor half 10 starten. Toen was het nog niet zo idioot warm als later op de dag.
Vind ik nog wel een verschil met de laatste 3* ruiters. Of de 1* ruiters die allemaal vol in de hitte starten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:24

Getup schreef:
Boete? Omdat je je keurig afmeldt na he betalen inschrijfgeld? dat is apart!

Ja exact! Een boete bovenop het inschrijvingsgeld terwijl netjes vooraf afgemeld.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:27

Ayasha schreef:
[
Welke competitie is jouw vriendin dan niet gestart Lukasje? Want regionaal krijg je iig bij de PSV geen boete voor niet komen op dagen. Wel inschrijvingsgeld kwijt idd.

In Belgie, LRV

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:45

Lukasje schreef:
Ayasha schreef:
[

In Belgie, LRV

Ah LRV zou kunnen inderdaad. VLP (nu PSV) gaan ze zo ver niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:25

Oehlala schreef:

Joh dan douwen ze er infusen met vocht/ electrolyten in en hoppa, gaan ze weer. Heb het zelf gezien op de world 2 jaar terug USA daar was het ook bloedwarm en hoge luchtvochtigheid.
Echt zot en logisch er steeds meer weerstand komt tegen de sport.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 21:52

DeMolenhoek schreef:
Weer eens het bewijs dat het vanaf een bepaald niveau nog alleen maar om presteren gaat. Het welzijn van het paard wordt volledig genegeerd. Uiteraard speelt de hitte een grote rol. Hier staan alle 4 de paarden al sinds deze voormiddag op hetzelfde plekje stil door de hitte. Wie haalt het in zijn hoofd om daar nu nog inspanningen van te vragen.

Dan zeggen ze in het journaal nog: Code rood, blijf binnen, zoek verkoeling, doe geen zware inspanningen bla bla bla. En dan denken de ruiters: Nou, wij doen even een cross! Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Dat is niet vanaf een bepaald niveau hoor, hier in de buurt is ook een eventing/SGW-wedstrijd geweest vandaag, die ging ook gewoon door, er werd wat vroeger gestart met de dressuur en de rest dus ook, maar evengoed zag ik dat de laatste in de L-dressuur na 13.00 uur startte. Dan moeten ze nog inrijden voor het springen, springparcours en de cross... En geen bos waar ze de hindernissen en route kunnen maken... Gelukkig heeft een deel van de ruiters afgezegd, maar lang niet iedereen jammer genoeg... Morgen nog een dag...

Zindane kan last hebben gehad van de warmte, maar hij kan ook gewoon door iets anders niet fit zijn geweest, na zijn laatste grote wedstrijd is hij een tijdje niet uitgebracht en nu waarschijnlijk ook al weer langere tijd niet. Triest voor hemzelf, zijn amazone en zijn oude ruiter en verzorgers!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:24

Vreselijk sneu, maar wat gaat er in je hoofd om als je deze sport beoefent in deze temperaturen. Ik vertik het om met dit weer te longeren, laat staan crossen. Helemaal de weg kwijt.

Waarom ging deze wedstrijd door?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:42

Jet schreef:
DeMolenhoek schreef:
Weer eens het bewijs dat het vanaf een bepaald niveau nog alleen maar om presteren gaat. Het welzijn van het paard wordt volledig genegeerd. Uiteraard speelt de hitte een grote rol. Hier staan alle 4 de paarden al sinds deze voormiddag op hetzelfde plekje stil door de hitte. Wie haalt het in zijn hoofd om daar nu nog inspanningen van te vragen.

Dan zeggen ze in het journaal nog: Code rood, blijf binnen, zoek verkoeling, doe geen zware inspanningen bla bla bla. En dan denken de ruiters: Nou, wij doen even een cross! Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Dat is niet vanaf een bepaald niveau hoor, hier in de buurt is ook een eventing/SGW-wedstrijd geweest vandaag, die ging ook gewoon door, er werd wat vroeger gestart met de dressuur en de rest dus ook, maar evengoed zag ik dat de laatste in de L-dressuur na 13.00 uur startte. Dan moeten ze nog inrijden voor het springen, springparcours en de cross... En geen bos waar ze de hindernissen en route kunnen maken... Gelukkig heeft een deel van de ruiters afgezegd, maar lang niet iedereen jammer genoeg... Morgen nog een dag...

Zindane kan last hebben gehad van de warmte, maar hij kan ook gewoon door iets anders niet fit zijn geweest, na zijn laatste grote wedstrijd is hij een tijdje niet uitgebracht en nu waarschijnlijk ook al weer langere tijd niet. Triest voor hemzelf, zijn amazone en zijn oude ruiter en verzorgers!

Waarom dan vandaag met dit soort temperaturen uitbrengen, als hij al langere tijd niet is uitgebracht. Ik vind het onverantwoordelijk van mensen die met deze temperaturen deze tak van sport gaan beoefenen, ik heb dus weinig melij met de eigenaren. Wedstrijd ging voor het welzijn van het paard, dat vind ik erg triest.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:45

Wat een vreselijk ongeluk... en wat ontzettend idioot inderdaad dat zo'n wedstrijd doorgaat. Ik heb nooit iets met de wedstrijdsport gehad maar dat kleine beetje waardering dat ik had wordt wel steeds minder met elk negatief bericht uit de sport tegenwoordig.
Paardenwelzijn en (top)sport gaat in maar weinig gevallen samen. Ik heb nu al ontzettend te doen met de paarden die volgend jaar op de OS de poten uit hun lichaam moeten rennen (of springen of dressuren).

Amber_anne

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 22:55

Ik ga er helemaal in mee dat dit geen normale temperaturen zijn om te starten, top atleet of niet. Als ze de os willen doen volgend jaar dan doen ze dat maar in een geacclimatiseerde binnenbak met normale temperaturen.
Snap niet dat ze roem je meer waard is dan je paard

Getup

Re: Olympiade-paard Zindane overleden in cross

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:17

Hoeveel van deze ruiters gaan er naar Tokio volgend jaar? Het gros niet...

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:23

Het paard heeft zich waarschijnlijk verstapt, parcours was al afgerond en dat valt onder de noemer dikke vette pech. Dat had bij wijze van spreken ook kunnen gebeuren bij het eerste galopje de wei op. De combinatie reed vroeg in de ochtend en was goed getraind. Ik vind het stuitend dat er meteen aannames worden gedaan (en geventileerd) dat deze amazone haar paard alleen gebruikt om te presteren. En ja, het was warm, maar om nu meteen te roepen dat het paard daardoor vast onvermoeid was waardoor dit is gebeurd vind ik echt een no-go. Typisch gevalletje van brullen van achter het toetsenbord zonder de betrokkenen überhaupt te kennen. Het moet vreselijk zijn om je paard te verliezen, zeker als je er de Olympische spelen mee hebt mogen rijden (de amazone is de partner van Theo).

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:37

We zullen nooit weten of het anders was gelopen als het vandaag 15 graden was, maar ik vind het onethisch en niet meer van deze tijd om met deze temperaturen te crossen. En mensen zich dan maar afvragen waarom er gemiept wordt over diervriendelijkheid in de paardensport.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 23:48

En dan zijn er mensen die verkondigen dat de temperaturen niks met dit ongeluk te maken hebben. Ik sta klaar om jullie sportprestaties en precisie te zien bij 35 graden en bij 15 graden, even raden wanneer het beter gaat.

Met soort temperaturen stap je toch niet meer op je paard. Je eigen plezier belangrijker dan het welzijn van je dier en de rest zijn gewoon excuses.

Juist in de topsport zou het welzijn van je sportpartner het allerbelangrijkste moeten zijn, zeker als deze het meeste werk van de twee verricht. Maar blijkbaar niet dus. Ze moeten vooral doorgaan de paardensport in dit daglicht te zetten. Niet dat het als een verassing komt, paarden topsport en paarden welzijn zijn twee verschillende dingen die vaak niet hand in hand gaan imo.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 00:09

Shae schreef:
We zullen nooit weten of het anders was gelopen als het vandaag 15 graden was, maar ik vind het onethisch en niet meer van deze tijd om met deze temperaturen te crossen. En mensen zich dan maar afvragen waarom er gemiept wordt over diervriendelijkheid in de paardensport.

Helemaal mee eens, zelfs mijn vader (die weinig van paarden weet/snapt) zei dat dit geen temperaturen zijn om te rijden/intensief longeren etc.

Met 35 graden een cross rijden gaat me echt veel te ver. Ik ga met dit weer ook geen marathon lopen (anders ook niet trouwens :P ).

Neemt niet weg dat het enorm triest is dat het is gebeurd, zeker net voor de finish door een (denk ik?) misstap/struikel. Dit is denk ik meer pech dan dat het echt aan de temperatuur ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:17

Gabrielletje schreef:
Het paard heeft zich waarschijnlijk verstapt, parcours was al afgerond en dat valt onder de noemer dikke vette pech. Dat had bij wijze van spreken ook kunnen gebeuren bij het eerste galopje de wei op. De combinatie reed vroeg in de ochtend en was goed getraind. Ik vind het stuitend dat er meteen aannames worden gedaan (en geventileerd) dat deze amazone haar paard alleen gebruikt om te presteren. En ja, het was warm, maar om nu meteen te roepen dat het paard daardoor vast onvermoeid was waardoor dit is gebeurd vind ik echt een no-go. Typisch gevalletje van brullen van achter het toetsenbord zonder de betrokkenen überhaupt te kennen. Het moet vreselijk zijn om je paard te verliezen, zeker als je er de Olympische spelen mee hebt mogen rijden (de amazone is de partner van Theo).

Tja dan vind je het maar een no go. Ook al had het paard geen gebroken been, met dit soort temperaturen je paard aan dusdanige fysieke inspanning blootstellen, dat is pas een no go. Op het egoïstische af. En als ze zo trots en wijs zijn op hun olympiade paard, hadden ze hem niet gestart vandaag.
Even als alle andere deelnemers, slechte reclame voor de tak van sport hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 01:26

Het inschrijfgeld bij LRV is €5... Dus met de boete bij €10.

Ik ben vandaag ook niet geweest. Vlaams-Brabant had wel alles afgelast omwille van de hitte. Oost-Vlaanderen liet het aan de clubs over.
Als de club of LRV aflast, dan kost het de ruiter niks. Als alles doorgaat en je meldt af na woensdagmiddag 12u, ongeacht de reden, dan dien je inderdaad je startgeld + administratieve vergoeding te betalen.
Het is voor een club bijgevolg veel interessanter om alles te laten doorgaan, want al komt er geen kat, dan krijgen ze wel nog steeds hun inschrijvingsgelden binnen. Bij zelf aflassen krijgen ze niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 06:22

Gabrielletje schreef:

Zelfs vroeg in de ochtend was het hier (om 9.00) al 29 graden en om 10.00 al 34. Dus vroeg of niet, als jou paard op de eerste plaats komt stap je niet op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:14

Gabrielletje schreef:

De dag dat we de dood van dieren omdat wij er zo nodig spelletjes mee willen spelen, collectief en unaniem gaan afdoen als "ach ja, kan gebeuren, pech" en de eigenaar en ruiter niet meer ter verantwoording geroepen mogen worden voor hun keuzes want het is al verdrietig genoeg voor hen, dat is de dag dat de paardensport van mij helemaal afgeschaft mag worden.

Gelukkig aan de berichten in dit topic te lezen zijn we nog lang niet zo ver dat dat collectief en unaniem geroepen wordt. Dat geeft hoop en maakt me blij. :)