Engelse expert doorbreekt mythes rondom het koelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:19

Lotte_Wessel schreef:
J_emma schreef:
Al zou het uit 1996 zijn. Als Bokt ons op 1-8-2020 nog steeds vertelt in een nieuwsbericht dat we vooral overtollig water van een paard moeten schrapen, kan het blijkbaar niet vaak genoeg herhaald worden..

Eigenlijk lees ik juist in dit artikel dat eraf schrapen van water juist niet nodig is. Dat water dat erop ligt juist beter warmte van paard geleid dan verdamping van zweet. Tevens natuurlijk het argument dat paarden in het wild in plassen en meren gaan liggen en daar rent ook niemand achteraan met een zweetmes. Hoe ik het heb begrepen van dit artikel is het misschien zelfs beter om geen zweetmes te gebruiken.

In dit artikel wel. Maar in het eerdere artikel van 1-8 deed Bokt nog gewoon aan verouderde foutieve informatie verspreiden. Wat ik eigenlijk behoorlijk suf vind..

MargrietJonk

Re: Engelse expert doorbreekt mythes rondom het koelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 16:56

Ik heb m’n paard lekker afgespoten. En vervolgens ff in de bak laten rollen. Daar knapte ze zienderogen van op.

J_emma

Re: Engelse expert doorbreekt mythes rondom het koelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 20:20

Hier staan we met de tuinslang klaar in de bak, alle pony's erbij. Sommigen zijn vrij snel klaar met het sproeien en gaan rollen. We hebben er ook twee die het liefst de hele dag onder de straal zouden blijven staan. En de één gaat dan, als we het water uitzetten, zichzelf minimaal 3-4 keer op allerlei ondergronden paneren en de ander gaat eerst een tijd wind staan vangen. Ze bepalen zelf wat ze prettig vinden. En ik vind het wel logisch dat daar, net als bij mensen, verschil in zit. Ik ben dol op zon en haat koud water. Mijn dochter ligt het liefst de hele dag in een koel zwembad.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:04

Uit de oude doos:

Goed koelen op plaatsen met weinig haar, liezen, ellebogen, daarna het hele lijf. Daarna zweetmes erover en een emmer water met campherspiritus erover heen kletsen. Lekker laten uitdruppen... Campher zorgt voor extra verdamping en houdt ook nog eens insecten op afstand voor de tijd dat het paard nat is.

Werkte perfect op onze oververhitte renpaarden vroeger.

Aderen die sluiten is onzin, Hooguit hele oppervlakkige haarvaatjes. Het lichaam is zo warm dat die vaten echt niet dichtslaan.

Een paard raakt niet zomaar oververhit. Tenzij in de bakkende zon, extreme inspanning, te weinig water, te weinig zouten of bij ernstig onderliggende ziekten.

Geen wetenschappelijke onderzoeken voor nodig, gezond verstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:13

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 08:36

Citaat:
Eén van de meest cruciale zaken bij koelen is dat al het water op de huid terecht komt en niet daarboven!! Een vorm van isolatie is anders wel degelijk mogelijk.

Prof Noordhuizen is hier alleen wel verrekte onduidelijk. Water isoleert niet. Nooit. Water is een warmtegeleider. Altijd.
Wat hij bedoelt te zeggen, is dat de luchtlaag tussen de haren isoleert. Die sluit je echter niet af met water, dat is onmogelijk, maar je warmteoverdracht vanaf de huid moet dan via die luchtlaag en dat gaat niet erg snel. Maar om te zeggen dat je 'een vorm van isolatie krijgt' met een waterlaag op de haren (en niet op de huid) is niet correct.

Overigens is het interessant dat-ie het hier over 'foggers' heeft, want daar heeft het hele Horses artikel het niet over, maar de rol van de foggers in oa Atlanta was om de LUCHT te koelen. En als je een nat paard ook nog eens in koudere lucht zet dan de 37 graden die het daar was, koel je ook nog eens efficienter.

En het argument dat wilde paarden geen sportpaarden zijn is ook een beetje flauw van 'm. Een zebra die net in de Afrikaanse bloedhitte een paar kilometer heeft moeten sprinten voor z'n leven omdat er een groep leeuwen achter de kudde aanzat krijgt het echt ook heel erg warm.