FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 05:44

daffie1986 schreef:
Omdat het in de paardenhouderij draait om uitbuiten van personeel, enkele uitzonderingen daargelaten. Dat begint al met de stages, in de agrarische sector moet een stageloper gewoon een x bedrag betaald krijgen. In de hippische opleidingen is dit al uit den boze omdat er anders niet genoeg stageplekken zijn.

Het zou geen excuus moeten zijn dat klanten om prijsverhogingen naar de concurrent zouden gaan, die moeten zich dan immers ook aan de CAO gaan houden dus iedereen zal duurder worden.

Werken van 8-5 maar om 5 uur moet je wel nog even de paarden voeren, is toch wel de meest voorkomende.

Uit den boze? In de hippische sector wordt wel om een stagevergoeding gevraagd... En die wordt aan de school betaald en die zal het uit betalen aan de student... Dat laatste gebeurd uiteraard niet. Wat dat betreft buiten niet alleen de bedrijven de stagiaires uit (want dat doen ze inderdaad wel, een werknemer voor 5 euro per dag, of een werknemer voor het minimum loon?) maar ook de opleidingen buiten de studenten uit ( in het stage contract staat dat er voor de student een stagevergoeding van 5 euro per dag betaald moet worden aan de school, de school zal dit betalen aan de student, maar dat laatst gebeurd dus niet)

daffie1986

Re: FNV: ‘Geef medewerkers paardensport eindelijk een cao’

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:29

Klopt, dat gaat naar school. Dit komt weer bij de student terug in korting op x. Maar da's nog steeds geen betaling zoals ze in de agrarische sector wel kennen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:31

Stage zou gewoon min loon moeten zijn.
Want stallen vegen en mesten kan iedereen wel zonder lang leertraject.
Maar dan kom je weer op het stukje uit, genoeg meiden die het gratis doen voor een uurtje rijden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:43

daffie1986 schreef:
_San87_ schreef:

Zo kun je blijven draaikonten. In de agrarische sector lukt het ook, waarom in de paarden dan niet.

Omdat het in de paardenhouderij draait om uitbuiten van personeel, enkele uitzonderingen daargelaten. Dat begint al met de stages, in de agrarische sector moet een stageloper gewoon een x bedrag betaald krijgen. In de hippische opleidingen is dit al uit den boze omdat er anders niet genoeg stageplekken zijn.

Het zou geen excuus moeten zijn dat klanten om prijsverhogingen naar de concurrent zouden gaan, die moeten zich dan immers ook aan de CAO gaan houden dus iedereen zal duurder worden.

Werken van 8-5 maar om 5 uur moet je wel nog even de paarden voeren, is toch wel de meest voorkomende.

Dus is een cao wel nodig.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 09:57

_Penotti schreef:
Stage zou gewoon min loon moeten zijn.
Want stallen vegen en mesten kan iedereen wel zonder lang leertraject.
Maar dan kom je weer op het stukje uit, genoeg meiden die het gratis doen voor een uurtje rijden.

Misschien iets minder jongeren toelaten op dit soort scholen met opleidingen tot slechte baangaranties, uitbuiting en minimum lonen. Uiteindelijk is het werk waar je niet echt een papiertje voor nodig hebt. Met talent en doorzettingsvermogen kom je met de juiste achtergrond en ingangen veel verder.

CAO lijkt mij een goed plan, controles verscherpen en meldpunt openen voor misstanden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:03

Blussem schreef:
Ik geloof niet dat dit gaat werken. Het geld moet er wel zijn en ergens vandaan komen. Als manege's twee ik zo duur worden is de kans groot dat veel lesklanten verdwijnen en maneges er mee moeten stoppen.

Voor de rest is het ook een kwestie van vraag en aanbod.

Dat is echt onzin; er wordt genoeg verdiend.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:10

_San87_ schreef:
_San87_ schreef:

Zo kun je blijven draaikonten. In de agrarische sector lukt het ook, waarom in de paarden dan niet.

Je vroeg waarom het niet zou werken in de paardenhouderij, daar doelde ik dus op. Ik bedoel, welke uitbuitende baas zou dit stop willen zetten? Géén één lijkt me.

Dat de CAO nodig is ben ik helemaal met je eens.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:17

daffie1986 schreef:
_San87_ schreef:

Je vroeg waarom het niet zou werken in de paardenhouderij, daar doelde ik dus op. Ik bedoel, welke uitbuitende baas zou dit stop willen zetten? Géén één lijkt me.

Dat de CAO nodig is ben ik helemaal met je eens.

Oh zo! Dan vatte ik je bericht verkeerd op, excuus :D.

Ik bedoelde met mijn vraag waarom het qua geld in de paarden niet kan, er wordt genoeg verdiend zou je denken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:42

Over de stages die betaald zouden moeten worden: dat is mijn mijn andere sector ook zeker niet gebruikelijk (social work) Het kost echt veel tijd en aandacht, stagiaires begeleiden. Ik heb het hier ook jaren gedaan, maar mee gestopt omdat het te veel en niet altijd bevredigend werk was om te doen. Veel stagiaires vinden/denken dat ze uitgebuit worden, terwijl ze weinig oog hebben voor de tijd en het denkwerk om aan te sluiten bij ze. En het werk wat ze doen, kan ik natuurlijk zelf vele malen sneller en efficienter doen. Dat is niet raar maar wel de werkelijkheid. Natuurlijk zijn er veel verschillende situaties en ik geloof direct dat er ook sprake is van uitbuiting! Daar zou een coa zeker wat in kunnen betekenen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:45

Maar er zijn ook wel beroepen waar stage wel gelijk staat aan een min. loon.
In veel banen doen ze ook niet echt onder aan een de laagste opgeleide betaalde kracht.
En is begeleiding ook niet altijd zo intensief.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:04

Ik denk dat wanneer stages betaald zouden zijn bedrijven kritischer worden op hoe een stage kracht presteert, dat hoeft niet negatief te zijn. Op mijn werk worden stagiaires waar we fijn mee hebben kunnen werken vaak na de stage aangenomen.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:29

Dat stages niet betaald worden is in vele sectoren, dus daarin is de paardensector absoluut geen uitzondering.
En qua uitbuiters, tsja, een goede CAO zal alleen positief impact hebben als er ook daadwerkelijk goede controles worden gedaan.

Daarbij is het ook wel weer zo je hóeft niet bij een uitbuiter te blijven werken. Doordat mensen er blijven werken zal het ook niet veranderen. Werk in de paardensector is er altijd en ja oké je werkweken zijn gemiddeld echt wel een (stuk) langer dan gemiddelde kantoorbaan, maar er zijn ook echt werkgevers die beter betalen en met iets meer respect hebben. Desalniettemin CAO of niet, het blijft nou eenmaal ook een harde wereld en daar moet je tegen kunnen of er niet aan beginnen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:18

hoeveel domblonde pennymeisjes doen een 3 jarige aoc opleiding VAKBEKWAAM MEDEWERKER PAARDENSPORT EN PAARDENHOUDERIJ zodat ze voor giga weinig loon vele uren mogen werken, giga risico op blessures hebben. omdat ze niet weten hoe de echtte paardenwereld werkt. klinkt heel mooi, maar tis gewoon t minste van t minste werk wat je maar kunt doen, kwa betalen. en je komt er niet mee, tis gewoon werk waar je voor gebruikt word, en vele mensen denken dat t echt super opleiding is en je ondekt word als echt paardentalent, wat ze denken dat ze hebben....en das is dus de grootste onzin die er is als je dat geloofd.

ik heb dezelfde opleiding in de pocket.... de voorlopleiding van wat nu dus de 3 jar VAKBEKWAAM MEDEWERKER PAARDENSPORT EN PAARDENHOUDERIJ is, voor mij was dat 1 x per 2 weken 1 jaar lang naar ipc dier te oenkerk, en ik heb er nooit voor geleerd, ik wist alles al, omdat ik toen al jaren in de paardenwereld zat.....dit heb ik gedaan naast de 4 jarige mbo opleiding veehouderij aan t aoc.

iemand die een beetje iq heeft t gebruikt en al beetje in de paardenwereld zit, kiest niet voor deze opleiding alleen, die gebruikt deze opleiding als vooropleiding om hogerop/door te leren...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:28

amen schreef:
hoeveel domblonde pennymeisjes doen een 3 jarige aoc opleiding VAKBEKWAAM MEDEWERKER PAARDENSPORT EN PAARDENHOUDERIJ zodat ze voor giga weinig loon vele uren mogen werken, giga risico op blessures hebben. omdat ze niet weten hoe de echtte paardenwereld werkt. klinkt heel mooi, maar tis gewoon t minste van t minste werk wat je maar kunt doen, kwa betalen. en je komt er niet mee, tis gewoon werk waar je voor gebruikt word, en vele mensen denken dat t echt super opleiding is en je ondekt word als echt paardentalent, wat ze denken dat ze hebben....en das is dus de grootste onzin die er is als je dat geloofd.

ik heb dezelfde opleiding in de pocket.... de voorlopleiding van wat nu dus de 3 jar VAKBEKWAAM MEDEWERKER PAARDENSPORT EN PAARDENHOUDERIJ is, voor mij was dat 1 x per 2 weken 1 jaar lang naar ipc dier te oenkerk, en ik heb er nooit voor geleerd, ik wist alles al, omdat ik toen al jaren in de paardenwereld zat.....dit heb ik gedaan naast de 4 jarige mbo opleiding veehouderij aan t aoc.

iemand die een beetje iq heeft t gebruikt en al beetje in de paardenwereld zit, kiest niet voor deze opleiding alleen, die gebruikt deze opleiding als vooropleiding om hogerop/door te leren...

Nou nou ik vind dit wel een hele heftige reactie, ik snap je punt maar domme blonde penny meisjes. Ik denk ook niet dat ze allemaal denken dat hun talent door de opleiding ontdekt zal worden.

Ik denk dat als ze echt een cao willen, dat ze moeten gaan checken op stallen. Minder meisjes aan de slag die onder de 16 zijn en daarvoor rijles krijgen, aan de andere kant als dat de manier is waarop je de rijles kunt bekostigen had ik het misschien ook gedaan.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:41

waarom doe je dan zon simpele opleiding, het is al zeker 10 a 15 jaar dat het niveau kwa opleidingen daalt, als mbo er van 20 jaar geleden, leer je meer dan dezelfde opleiding die nu HBO is..

mag jij een heftige reactie vinden, ik wrijf em er nog ff in.... moonsparkle... gelukkig hebben we allemaal onze eigen mening en die geef ik. en ja ik heb sarcastische humor, dus de domme blonde penny meisjes bedoel ik dus mee, wat tussen ! en !! staat en daar van afwijken.

dat ik zelden tot nooit ! iemand met een normaal stuk verstand en fatsoen en respect voor eigen leven en paard!! , deze opleiding zien volgen om daarna te gaan werken in een branche waar geen cao ed in is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 17:53

Ingrid_FNV schreef:
Fijn zoveel voorstanders onder de (oud) medewerkers. Meld je aan en praat mee met gelijkgestemden. We hebben een besloten Facebookgroep die hoort bij de pagina FNV Paardensport. Alleen als medewerkers samen sterk staan, kan die cao er komen. 1800+ mensen hebben de petitie getekend! Wat zijn er dat veel! En nu doorrrrr.
Petitie staat nog open overigens, mocht je nog niet getekend hebben: nu is de tijd dat te doen. https://www.fnv.nl/paardensport

Joh, zou het niet beter zijn om het vanaf de andere kant aan te pakken als je dan zo graag een punt maakt van verantwoording en veiligheid.

In GB kun je alleen op de loonlijst staan als je ook een opleiding hebt.

Het punt van veel "personeel" is dat ze helemaal niks hebben. Ongeschoold personeel is het goedkoopste wat je kunt hebben en dan kun je er wel een CAO op los laten, maar het minimum loon is het minimum loon en de gewerkte uren versus contracturen, daar kun jij als bond helemaal niks mee, om nog maar te zwijgen van wat er onder tafel door geschoven wordt.

Ik krijg niet de indruk dat de bond snapt hoe de NL paardenwereld werkt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:38

moonsparkle schreef:
Nou nou ik vind dit wel een hele heftige reactie, ik snap je punt maar domme blonde penny meisjes. Ik denk ook niet dat ze allemaal denken dat hun talent door de opleiding ontdekt zal worden.

Ik denk dat als ze echt een cao willen, dat ze moeten gaan checken op stallen. Minder meisjes aan de slag die onder de 16 zijn en daarvoor rijles krijgen, aan de andere kant als dat de manier is waarop je de rijles kunt bekostigen had ik het misschien ook gedaan.
Ik denk dat die meiden die zo nu en dan een handje op stal helpen in ruil voor rijlessen, niet zijn waar het probleem zit. En daar zie ik op zich ook geen kwaad in, zolang het redelijk in verhouding staat, bijvoorbeeld wat tuig poetsen, een paar boxen doen of het erf aanvegen of zo, en in plaats van een paar euro in de hand geduwd krijgen, krijgen ze een rijles of een uurtje vrij rijden. Het probleem zit hem echter meer bij de mensen die dit voor hun beroep doen tegen een laag loon, geen overuren o.i.d. betaald krijgen, maar wel bijna 24 uur per dag paraat moeten staan en inderdaad behoorlijke risico's lopen in sommige gevallen.

ikke schreef:
Ingrid_FNV schreef:
Fijn zoveel voorstanders onder de (oud) medewerkers. Meld je aan en praat mee met gelijkgestemden. We hebben een besloten Facebookgroep die hoort bij de pagina FNV Paardensport. Alleen als medewerkers samen sterk staan, kan die cao er komen. 1800+ mensen hebben de petitie getekend! Wat zijn er dat veel! En nu doorrrrr.
Petitie staat nog open overigens, mocht je nog niet getekend hebben: nu is de tijd dat te doen. https://www.fnv.nl/paardensport

Joh, zou het niet beter zijn om het vanaf de andere kant aan te pakken als je dan zo graag een punt maakt van verantwoording en veiligheid.

Het punt van veel "personeel" is dat ze helemaal niks hebben. Ongeschoold personeel is het goedkoopste wat je kunt hebben en dan kun je er wel een CAO op los laten, maar het minimum loon is het minimum loon en de gewerkte uren versus contracturen, daar kun jij als bond helemaal niks mee, om nog maar te zwijgen van wat er onder tafel door geschoven wordt.

De praktijk is het niet eens met je stelling. :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:46

Mkango schreef:
ikke schreef:

Leg eens uit hoe het dan wel zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:58

ikke schreef:

Betere regels geven meer houvast. Zo moeilijk is dat toch niet? En het is uiteindelijk toch vrij simpel: als niemand het werk meer doet onder de huidige voorwaarden, dan veranderen er dingen.
Enerzijds heb je te maken met mensen die stalwerk doen omdat ze graag in de buurt van de paardenwereld willen zijn en daarom niet snel tot actie zullen overgaan. Anderzijds is het denk ik nog helemaal niet zo eenvoudig om zomaar nieuwe arbeidskrachten te vinden. Je vliegt niet zo makkelijk een uitzendbureautje in als aan de lopende band. Dus... lijkt me prima om daar wat mee te doen.

Citaat:

Er zijn ook veel mensen die graag schermen met 'hoe het in de NL paardenwereld werkt' omdat ze nogal hangen aan het oude systeem en niks willen veranderen. Terwijl die veranderingen wel degelijk kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:59

ikke schreef:
Mkango schreef:

Leg eens uit hoe het dan wel zit.

Er valt niet heel veel uit te leggen aan 'een opleiding is niet per se een vereiste voor een baan in de paarden.' Ook niet als je wit werkt. :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:15

Shadow0 schreef:
ikke schreef:

Betere regels geven meer houvast. Zo moeilijk is dat toch niet? En het is uiteindelijk toch vrij simpel: als niemand het werk meer doet onder de huidige voorwaarden, dan veranderen er dingen.
Enerzijds heb je te maken met mensen die stalwerk doen omdat ze graag in de buurt van de paardenwereld willen zijn en daarom niet snel tot actie zullen overgaan. Anderzijds is het denk ik nog helemaal niet zo eenvoudig om zomaar nieuwe arbeidskrachten te vinden. Je vliegt niet zo makkelijk een uitzendbureautje in als aan de lopende band. Dus... lijkt me prima om daar wat mee te doen.

Citaat:

Er zijn ook veel mensen die graag schermen met 'hoe het in de NL paardenwereld werkt' omdat ze nogal hangen aan het oude systeem en niks willen veranderen. Terwijl die veranderingen wel degelijk kunnen.

Nee, er moet echt wel wat veranderen, maar of een CAO gaat werken wens ik ernstig in twijfel te trekken.

Je hoeft ook geen uitzendbureautje in te vliegen, vooralsnog staan ze opgesteld in rotten van drie.
Als jij het niet wil doen, voor jouw drie anderen. Daar nog wel; dat in tegenstelling tot jouw en mijn vak.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:24

amen schreef:
waarom doe je dan zon simpele opleiding, het is al zeker 10 a 15 jaar dat het niveau kwa opleidingen daalt, als mbo er van 20 jaar geleden, leer je meer dan dezelfde opleiding die nu HBO is..

mag jij een heftige reactie vinden, ik wrijf em er nog ff in.... moonsparkle... gelukkig hebben we allemaal onze eigen mening en die geef ik. en ja ik heb sarcastische humor, dus de domme blonde penny meisjes bedoel ik dus mee, wat tussen ! en !! staat en daar van afwijken.

dat ik zelden tot nooit ! iemand met een normaal stuk verstand en fatsoen en respect voor eigen leven en paard!! , deze opleiding zien volgen om daarna te gaan werken in een branche waar geen cao ed in is.

Nou, joehoe, ik ben diegene met normaal verstand, MBO 4 Paardensport gedaan en 7 jaar lang in de paardenbranche gewerkt :wave: Als 19 jarige begonnen bij een van de grootste namen in de mensport, daar ontzettend uitgebuit (hongerloontje van 800 per maand, 70+ uren gewerkt per week). Maar ik heb wel bij een meervoudige wereldkampioen gewerkt. Dat maakt indruk bij jonge meiden, wat bij mij ook het geval was. Dat was wel mijn droombaan, ik reed 8-10 paarden op een dag, mee naar wedstrijden etc. Ik wist niet beter toen, ik dacht dat het normaal was. Mijn eerste echte baan, bij een bekend persoon. Na een aantal maanden, contacten uitgebreid en andere grooms en stalruiters leren kennen, die mij wisten te vertellen dat 800 echt te weinig is (die verdienden allemaal minsten 1200, nou is dat ook niet het minimum loon, maar wel beter). Na discussie te hebben gehad met mijn baas, ben ik daar per direct gestopt.

Helaas nog een heel aantal jaar uitgebuit op verschillende stallen, waar mijn loon iedere keer weer een beetje hoger was, omdat ik wel wist wat ik waard was. Maar als jong meisje, ben je zo makkelijk te beinvloeden. Als je over contracten begint, krijg je meestal al te horen "Ja, maar iedereen hier werkt zonder contract, al jaaaaaaaren, gaat altijd goed". Dat werd mij gezegd, door een van de grootste namen van Nederland wat betreft paardenveilingen, fokkerij en dekhengsten. En inderdaad, iedereen daar werkte zonder contract..... maar toen brak ik mijn rug en had ik geen poot om op te staan. Dat werd bijna een rechtszaak, omdat ik gelukkig heel veel lieve mede-wedstrijdgrooms had, die achter mij wilden staan. Gelukkig wel goedgekomen (nog steeds steek ik een dikke middelvinger op als ik zijn en haar naam voorbij zie komen :r).

Er zijn zo een hoop meiden, die gewoon uitgebuit worden. Die weten niet dat dat niet normaal is, want je hoort wel eens vaker dat de paardenwereld apart is. Ja, die is ook apart. Zeker als jij een hongerloontje krijgt en je baas rijdt rond in een dikke Mercedes en kan zomaar een paard van 80.000+ kopen. Maar dat wordt gezien als "normaal".
Ik hield echt van mijn werk in de paarden. Ik hoefde niet persee de volgende Charlotte Dujardin te worden. Wedstrijdgroom vond ik een prachtig vak, lekker reizen, mensen ontmoeten, "jouw" paard spik en span de ring rond zien gaan en aanmoedigen. Of gewoon als simpele stalmanager, alles organiseren binnen het bedrijf en toch dichtbij de paarden.

Nog altijd heb ik zoveel vriendinnen die in de paarden werken, die gelukkig wel contracten hebben en een goed loon, al moesten ze daar echt hun best voor doen. Het heeft flinke discussie opgeleverd en sommigen zijn daardoor ook gewoon niet aangenomen, puur vanwege het feit dat ze normaal betaald wilden worden en een contract wilden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:09

ikke schreef:

De bond snapt wel meer niet, is niet voor niks dat het ledenaantal al tientallen jaren alleen maar afneemt. Nu proberen ze het bij de werknemers in de paardenwereld. Zieltjes winnen is dit, niks meer dan dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:12

Ja, getsie. Je moet er niet aan denken dat ze daadwerkelijk de arbeidsomstandigheden voor sommige mensen verbeteren :=

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:16

Sammyoo schreef:
germie schreef:
Ik ben bang dat je dan weer veel pennymeisjes krijgt die voor een extra ritje wel wat stallen gaan uitmesten of voeren.
Ja, een cao zou niet verkeerd zijn, maar de paardensport is geen makkelijke sector. Dus of het gaat lukken?

Moet je eens opletten wat er gebeurt als de arbeidsinspectie verscherpt toezicht uit gaat oefenen op bedrijven en flinke boetes uit gaat delen. ~~}>

Laten ze daar nou eens mee beginnen. Werkgevers die zich al niet aan de wet houden en daar perfect mee weg komen gaan zich ook echt niet aan een cao houden.

En inderdaad, die meiden zelf zijn ook het probleem. Voor zichzelf opkomen is er niet bij. Ik snap eigenlijk ook niet dat ouders niet ingrijpen bij deze vaak minderjarige meiden.