daffie1986 schreef:Omdat het in de paardenhouderij draait om uitbuiten van personeel, enkele uitzonderingen daargelaten. Dat begint al met de stages, in de agrarische sector moet een stageloper gewoon een x bedrag betaald krijgen. In de hippische opleidingen is dit al uit den boze omdat er anders niet genoeg stageplekken zijn.
Het zou geen excuus moeten zijn dat klanten om prijsverhogingen naar de concurrent zouden gaan, die moeten zich dan immers ook aan de CAO gaan houden dus iedereen zal duurder worden.
Werken van 8-5 maar om 5 uur moet je wel nog even de paarden voeren, is toch wel de meest voorkomende.
Uit den boze? In de hippische sector wordt wel om een stagevergoeding gevraagd... En die wordt aan de school betaald en die zal het uit betalen aan de student... Dat laatste gebeurd uiteraard niet. Wat dat betreft buiten niet alleen de bedrijven de stagiaires uit (want dat doen ze inderdaad wel, een werknemer voor 5 euro per dag, of een werknemer voor het minimum loon?) maar ook de opleidingen buiten de studenten uit ( in het stage contract staat dat er voor de student een stagevergoeding van 5 euro per dag betaald moet worden aan de school, de school zal dit betalen aan de student, maar dat laatst gebeurd dus niet)
.
Als 19 jarige begonnen bij een van de grootste namen in de mensport, daar ontzettend uitgebuit (hongerloontje van 800 per maand, 70+ uren gewerkt per week). Maar ik heb wel bij een meervoudige wereldkampioen gewerkt. Dat maakt indruk bij jonge meiden, wat bij mij ook het geval was. Dat was wel mijn droombaan, ik reed 8-10 paarden op een dag, mee naar wedstrijden etc. Ik wist niet beter toen, ik dacht dat het normaal was. Mijn eerste echte baan, bij een bekend persoon. Na een aantal maanden, contacten uitgebreid en andere grooms en stalruiters leren kennen, die mij wisten te vertellen dat 800 echt te weinig is (die verdienden allemaal minsten 1200, nou is dat ook niet het minimum loon, maar wel beter). Na discussie te hebben gehad met mijn baas, ben ik daar per direct gestopt.
).