Albert Voorn: 'Alleen succes als het paard dat ook wil'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:35

DreamGuide schreef:
Ik begrijp je punt, maar ik vind vooral het gebruik van het woord 'we' nogal lastig. Het is allom bekend dat er een hoop ruiters zijn die waardeloos met hun paarden omgaan, zowel in de wedstrijdsport als recreatief. Maar er zijn ook een hoop ruiters die alles op alles zetten om een team te vormen met het paard en het ze zo aangenaam mogelijk te maken.

Als deze meneer er van overtuigd is dat je geen wedstrijden kan rijden uit liefde voor het dier (en evt de sport daarbij), vind ik zijn intenties om door te gaan met paardrijden nogal dubieus. Hou er dan maar gewoon helemaal mee op.

Dit is natuurlijk puur mijn mening. :)
Maar ik neem aan dat jij niet afhankelijk bent van het rijden van wedstrijden voor je inkomen, eigenaren op je nek hebt zitten, en dat als jouw paard aangeeft er geen zin meer in te hebben, of het niveau niet aankan, hij niet meteen de deur uit hoeft. Dáár zit imo het verschil, en ik denk dat dat ook grotendeels is waar Voorn op doelt: de professionele wedstrijdruiter, niet de hobbyist die voor de lol op wedstrijd gaat, maar kan het niet meer, dan is er ook geen man overboord.

Vergeet ook niet dat er voor elke Salinero en Nadine die lekker op pensioen mogen bij hun ruiters, er honderden zijn die van hot naar her gesleept worden, al dan niet als leerpaard, omdat ze níet op het allerhoogste niveau mee kunnen draaien. Dat betekent niet automatisch dat er slecht voor ze gezorgd wordt of dat ze er grote hinder van ondervinden, maar wel dat ze inderdaad weinig meer zijn dan een gebruiksvoorwerp. En ik heb inmiddels genoeg gezien om te weten dat die uitspraak wel degelijk hout snijdt. Tussen liefde voor de sport en liefde voor het dier zit imo een verschil.

BigOne

Re: Albert Voorn: 'Alleen succes als het paard dat ook wil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:47

Albert is ook door schade en schande wijs geworden, hij was als jonkie echt niet de prettigste voor zijn paarden, echt niet. Maar hij heeft zijn mening en manier van omgang en rijden behoorlijk bijgesteld, gelukkig maar. Zouden er meer moeten doen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:50

Inzicht komt met de jaren.

Mkango:Maar ik neem aan dat jij niet afhankelijk bent van het rijden van wedstrijden voor je inkomen, eigenaren op je nek hebt zitten, en dat als jouw paard aangeeft er geen zin meer in te hebben, of het niveau niet aankan, hij niet meteen de deur uit hoeft.

Daar staat precies vermeld wat dus het probleem is, paarden worden als gebruiksvoorwerpen ingezet om economische redenen.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 20-07-20 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:51

bigone schreef:
Albert is ook door schade en schande wijs geworden, hij was als jonkie echt niet de prettigste voor zijn paarden, echt niet. Maar hij heeft zijn mening en manier van omgang en rijden behoorlijk bijgesteld, gelukkig maar. Zouden er meer moeten doen.

Hij was voor niemand de prettigste. Geen idee hoe dat nu is, maar wat een vervelende man met een berg ego was dat zeg.

BigOne

Re: Albert Voorn: 'Alleen succes als het paard dat ook wil'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 10:53

Als mens kun je het negeren ,als paard heb je geen keus. Hij was inderdaad voor niemand prettig maar die egotrippers lopen er nog steeds rond , zijn het de ouders niet dan de ruiters wel.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 11:37

Daar staat precies vermeld wat dus het probleem is, paarden worden als gebruiksvoorwerpen ingezet om economische redenen.

Specifiek, paarden worden een aantal mensen, als gebruiksvoorwerpen ingezet etc. Overigens niet alleen om economische redenen, ook omdat men niet beter weet etc.