Verzet van ruiters tegen lasergameveld in Wolfheze

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Re: Verzet van ruiters tegen lasergameveld in Wolfheze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:31

Pensionstalling met 120 paarden. Staan daar dan geen paarden tussen die van nature heel koel in het hoofd zijn. Zelf heb ik mijn paard heel erg op die karakter eigenschap gezocht omdat ik van de buitenritten ben. Een paar sessies dat apparatuur van die buurman even lenen en even rustig oefenen en ze kan er wel tegen. Ik neem niet aan dat het de hele dag voortduurt toch. en wat moeten alle mensen dan met weilanden naast spoorlijnen, snelwegen en zelfs aanvliegroutes van luchthavens.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 11:52

Op onze vorige stal moesten we met een buitenrit langs een paintbalterrein. De eerste keren was dat absoluut niet grappig, met omdraaiende of hardwegrennende paarden. Uiteindelijk wenden ze er wel aan. Het vervelende was alleen dat er niet altijd gespeeld werd. Meestal op zaterdag- en/of zondagmiddag en soms op woensdagmiddag met kinderen. En dan van maart tot oktober. Maar uiteindelijk liepen de paarden er rustig langs, ook als een stel kerels bezig waren.
Maar ik kan me voorstellen dat als dat naast je stal is, je er echt niet gelukkig van wordt. En hoe vaak wordt er op dat terrein gelasergamed? Toch niet de hele dag. Misschien in de vakanties vaker, maar normaal gesproken zal het in het weekend zijn. Maar ik snap heel goed dat je hier tegen protesteert.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:50

Misty12 schreef:
Op onze vorige stal moesten we met een buitenrit langs een paintbalterrein. De eerste keren was dat absoluut niet grappig, met omdraaiende of hardwegrennende paarden. Uiteindelijk wenden ze er wel aan.

Als Pensionstal gast zou je paard er aan kúnnen wennen.
Als vakantie vierder niet, want dan ben je daar te kort voor en het is niet grappig om er dan vlak langs naar het bos toe te moeten.

Voetballers vind ik zelf ( meestal ) beter te behappen dan mensen die wegduiken en schieten met veel geluid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 12:56

Maar vakantiegangers komen denk ik helemaal niet in het verre veld, want dat is niet bepaald handig. Dan wil je toch juist je paard dichterbij?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:13

Shadow0 schreef:
Maar vakantiegangers komen denk ik helemaal niet in het verre veld, want dat is niet bepaald handig. Dan wil je toch juist je paard dichterbij?

Als vakantieganger moet je er langs als je naar het bos wil. Je moet dan over het zandpad wat grenst aan de terrein. Of over de weg wat ook grenst aan het terrein.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:29

Je bent natuurlijk veel te laat als je nog in verzet komt nadat de vergunning al is verleend. Dat had daarvoor al moeten gebeuren. Nog los van het verhaal dat dit door een groot deel van de bevolking gezien wordt als een gevalletje "Wij hebben onze paarden niet onder controle en dus moet de rest van de wereld zich daar bij aanpassen."

Booklover01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 13:40

Ik kan mij voorstellen dat er ruiters (en paarden) zijn die dit niet fijn vinden. Ik hoop dat er een oplossing gevonden kan worden waarmee beide partijen kunnen leven.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:49

mylittlejoy schreef:
Wat ik een beetje mis in het verhaal is of er tussen de stal en de eigenaren van het lasergameterrein overleg is geweest of iets is gedaan om het onderling op te lossen. Het lijkt me dat je geluidswerende begroeiing of wanden oid toch al een hoop onderling op kunt lossen.

Volgens mij stond er in het artikel dat de eigenaar van het lasergameterrein meerdere malen de mensen die tegen waren had uitgenodigd om een oplossing/compromie te bedenken, maar dat er niemand is gekomen. Ik denk dat dit ook geldt voor de staleigenaar, maar ik weet het niet.
Ik hoop dat iemand alsnog rond de tafel gaat met de terreineigenaar om te kijken naar mogelijkheden, in plaats van dat ze langs elkaar heen werken. Ik denk dat beide partijen een punt hebben en het beste is als ze gewoon samen gaan praten om met een oplossing te komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 15:51

BriPi schreef:
mylittlejoy schreef:
Wat ik een beetje mis in het verhaal is of er tussen de stal en de eigenaren van het lasergameterrein overleg is geweest of iets is gedaan om het onderling op te lossen. Het lijkt me dat je geluidswerende begroeiing of wanden oid toch al een hoop onderling op kunt lossen.

Volgens mij stond er in het artikel dat de eigenaar van het lasergameterrein meerdere malen de mensen die tegen waren had uitgenodigd om een oplossing/compromie te bedenken, maar dat er niemand is gekomen. Ik denk dat dit ook geldt voor de staleigenaar, maar ik weet het niet.
Ik hoop dat iemand alsnog rond de tafel gaat met de terreineigenaar om te kijken naar mogelijkheden, in plaats van dat ze langs elkaar heen werken. Ik denk dat beide partijen een punt hebben en het beste is als ze gewoon samen gaan praten om met een oplossing te komen.

Dat is ook een dingetje, inderdaad. Om de tafel, er moet vast iets te bedenken zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 18:33

Puur theoretisch zijn er natuurlijk oplossingen voor te voorzien, maar om heel eerlijk te zijn, moest morgen het nieuws komen dat er een lasergameveld langs onze stal komt, ik zou ook niet heel blij zijn. Zeker niet als er gewisseld moet worden met welke paarden in welke wei of de weide-uren aangepast moeten worden. Hoe mijn paard er nu bij staat, vind ik echt ideaal, iedere aanpassing zou dus niet zozeer in het voordeel van mijn paard zijn.

Dus ja, ik snap dat in theorie er wel wat aan te doen is, maar in de praktijk ben ik blij dat het niet mijn stal is. :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:27

Ach, wij hebben vier dagen per jaar een enorme kermis direct naast onze weilanden en buitenbakken staan met al het licht en geluid van dien. Ze wennen er echt heel snel aan. Maar ik kan me voorstellen dat als je wisselende gasten hebt, dat het wat minder uitkomt. Zoals BriPi zegt en wat ik ook eigenlijk bedoelde: onderling moet er echt wel een oplossing te bedenken zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 09:18

Ik neem aan dat er niet 24/7 brullende oermensen aan het lasergamen zijn en dat de meeste paarden er echt snel aan wennen. 120 paarden daar zal ook wel eens een geurtje vanaf komen, en lasergamen dat hoor je vast wel.
Het is een beetje geven en nemen maar nu lijkt het erop dat de paarden in een rustoord moeten staan.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:13

Gillbo schreef:
Ik neem aan dat er niet 24/7 brullende oermensen aan het lasergamen zijn en dat de meeste paarden er echt snel aan wennen. 120 paarden daar zal ook wel eens een geurtje vanaf komen, en lasergamen dat hoor je vast wel.
Het is een beetje geven en nemen maar nu lijkt het erop dat de paarden in een rustoord moeten staan.

Ik denk dat het voor de paarden die daar in pension staan geen probleem zal zijn. Die kunnen er zeker aan wennen. Maar het is meer voor de paarden die in de vakantie komen. Die staan er maar een paar dagen en je wilt niet dat ze dan helemaal in de stress staan.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 10:16

Ik zou de locatie niet overslaan voor vakantie. De weides en stallen voor de vakantiepaarden liggen op ruime afstand van het lasergame terrein :j .

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 11:59

Levita schreef:
Gillbo schreef:

Ik denk dat het voor de paarden die daar in pension staan geen probleem zal zijn. Die kunnen er zeker aan wennen. Maar het is meer voor de paarden die in de vakantie komen. Die staan er maar een paar dagen en je wilt niet dat ze dan helemaal in de stress staan.

Nee maar je mag ook niet van andere verwachten dat die hun bedrijf niet gaan runnen terwijl je zelf de mogelijkheid hebt om deze paarden ver genoeg weg te zetten.
Als je op vakantie gaat met je paard zal je altijd rekening moeten houden met onverwachte situaties.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:19

mylittlejoy schreef:
Ach, wij hebben vier dagen per jaar een enorme kermis direct naast onze weilanden en buitenbakken staan met al het licht en geluid van dien. Ze wennen er echt heel snel aan. Maar ik kan me voorstellen dat als je wisselende gasten hebt, dat het wat minder uitkomt. Zoals BriPi zegt en wat ik ook eigenlijk bedoelde: onderling moet er echt wel een oplossing te bedenken zijn.

4 dagen per jaar is wel wat anders als het hele jaar door meerdere dagen per week overlast :)

@ gilbo: je moet vlak langs het sportterrein naar het bos.
Ik ga voor mijn plezier en ontspanning op vakantie. Als ik dan op vakantie heel alert moet zijn op weg naar het bos en weer terug vanwege de lasergame herrie die ik thuis niet heb ( bijna niemand gok ik zo) en daardoor het ook voor de paarden nieuw en heel spannend kan zijn ga ik niet meer ontspannen op weg.

Trekkers, vrachtwagens, wielrenners en ander verkeer valt allemaal te oefenen. Dit eigenlijk niet.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:24

Je hoeft niet per se pal langs dat lasergame terrein naar het bos, je kan ook via de hoofdingang het terrein af :j Voor vakantiegangers zie ik de problemen niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:27

Ineke2 schreef:
Nou het geschreeuw en de snelle onverwachte bewegingen... het verdere geluid. Ik kan mij wel voorstellen dat ze daar niet blij mee zijn.

Ik quote dit.. maar reageer ook in het algemeen.

Merk wel dat wij ruiters veel bij voorbaat tegen willen gaan. Onverwachte bewegingen en veel geluid. Met name de de dressuurruiters, springruiters zijn iets makkelijker is mijn beleving.

Maar waarom? Paarden kunnen toch ook gewoon eraan wennen?

Als wij ons eens inleven, bijvoorbeeld in wielrenners. Die vinden ONS vaak irritant, iets wat wij dan weer niet snappen. Dus waarom zien wij ruiters Andersom wel bij voorbaat al problemen?

Er naast wonen lijkt me dan geen pretje. Maar een paard daar stallen lijkt me geen bezwaar. Knollie went er wel aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:31

Als ik er zou staan, went ze er wel aan. Ik reageer vanuit vakantieganger modus en dan wil ik niet ergens aan moeten wennen, maar gewoon rust en zonder extra stress en gedoe naar het bos.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:34

Ineke2 schreef:
mylittlejoy schreef:

4 dagen per jaar is wel wat anders als het hele jaar door meerdere dagen per week overlast :)

Ik doelde er meer op dat zelfs iets wat niet continu is (maar slechts voor vier dagen per jaar) en vele malen meer geluid en lichtsignalen oplevert dan een lasergameterrein, paarden er heel snel aan wennen. Iets wat het hele jaar door is, zullen de vaste paarden er snel genoeg niet meer op reageren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:39

Ik begrijp wel dat ze er op tegen zijn. Zeker voor de stalhouder. Toch kans dat mensen hierdoor weg blijven of vertrekken. Ik heb geen idee wat ik me er bij voor moet stellen en hoe vaak er "over" last gaat zijn. Als pensionklant zou ik het waarschijnlijk even aankijken. Maar als ik opzoek ben naar een andere stal komt deze mede daardoor toch onderaan het lijstje. Je weet dan nog helemaal niet of er veel overlast is en ik zou ook niet graag blijven verhuizen. Vakantie toch ook een beetje zelfde verhaal. Ik ga naar mijn paard voor rust en niet om gekrijs van andere aan te horen. Zeker als dat het hele jaar door is. Als het nu 1 weekend per maand is dat natuurlijk heel anders dan iedere dag, en hele weekenden bijvoorbeeld.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 13:45

En dan ga dus niet daar met je paard op vakantie en ga je voor een andere locatie. Om als je daar bent tot de ontdekking te komen dat je langs het buiten zwembad moet om in het bos te komen. Vol met gillende, schreeuwende en rennende kinderen, waar je paard van kan schrikken...
Uiteindelijk blijft het gewoon je eigen verantwoordelijkheid om je paard bomproof te maken als je met hem aan het verkeer wil deelnemen. Dat kan je niet op de rest van de samenleving afschuiven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 14:29

Maar dat bedrijf zat er al voordat het lasergamen kwam. Dus om nou het ene bedrijf inkomsten te laten mislopen omdat de gemeente ene simpele definitie heeft van sport en geschikte locatie...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:50

Karl66 schreef:
En dan ga dus niet daar met je paard op vakantie en ga je voor een andere locatie. Om als je daar bent tot de ontdekking te komen dat je langs het buiten zwembad moet om in het bos te komen. Vol met gillende, schreeuwende en rennende kinderen, waar je paard van kan schrikken...
Uiteindelijk blijft het gewoon je eigen verantwoordelijkheid om je paard bomproof te maken als je met hem aan het verkeer wil deelnemen. Dat kan je niet op de rest van de samenleving afschuiven.

Dat is een kwestie van goed voor onderzoek doen voor je een vakantie weekend boekt.
Zat mogelijkheden waar je echt rust hebt en ja dan ga ik persoonlijk daar liever voor.
De drukte heb ik hier in de randstad al genoeg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:01

Karl66 schreef:

Maar dat heeft toch niks te maken met het bomproof maken van je paard? Ook als ik zonder paard op vakantie ga, zijn de accommodaties waarbij het normaal is dat er gillende kinderen in een zwembad zitten, de plekken die ik niet boek. Iedere doelgroep zijn meug, laten we zeggen. Ik ben de doelgroep die vooral op vakantie gaat om de drukte en het gedoe achter te laten.
Dus zelfs zonder paard zou een B&B'tje langs een lasergameveld mij niet als gast ontvangen. Als uitbater van een vakantie-accommodatie met als aantrekkingskracht de rust en de stilte is de komst van een lasergameveld helemaal niet leuk. En dat heeft dan niets te maken met wennen. Alles went. Als er morgen achter mijn tuin een spoorweg aangelegd wordt, zal het misschien op den duur ook wel wennen, maar het neemt wel de reden weg waarom ik hier ben komen wonen. Als je een zaak hebt, geldt dat net zo goed natuurlijk.

Als het zo is, is het zo, en bezwaar had misschien best eerder aangetekend kunnen worden, maar ik snap het wel dat het niet leuk is. Het is overal al zo druk.